Kipróbáltuk: Canon EOS-40D teszt

0

Értékelés

Ajánló

Nehéz elfogulatlanul írni egy olyan fényképezőgépről, amely engem meggyőzött. Aki mostanában szeretne áttérni belépőszintű tükörreflexesről, vagy kompaktról egy komolyabb Canon tükörreflexesre, annak el kell döntenie, hogy a 30D-t, vagy a 40D-t válassza. Sok ideje azonban erre nem lesz, mert az EOS-30D már nem sokáig kapható. Mindenesetre azt érzem, hogy ha valaki ki tudja használni a 40D előnyeit (gondolok itt a kényelmesebb markolatra, a kiváló kézi élességállítást lehetővé tevő élőképre, a gyors sorozatra) annak érdemes lehet 70e Ft-tal többet kiadni és nem az EOS-30D-t, hanem az EOS-40D-t választani. Aki viszont nem óhajt sorozatot lőni, igen ritkán használna kézi élességállítást, sosem fotózna élőképpel és nem túlzottan zavarja a szenzortisztítás hiánya, viszont szeretne egy strapabíró kiforrott gépet, nyugodt szívvel válassza az EOS-30D-t.
Míg az EOS-30D-nél azt mondtuk, hogy a 20D-hez képest nem éri meg az árát, itt erről szerencsére már szó sincs.

A Canon EOS-40D tagadhatatlanul a cég eddigi legkomolyabb félprofi tükörreflexese, amely fél millió Ft alatti áron kapható. Biztos vagyok benne, hogy sokan még azon is el fognak gondolkozni, hogy egy másik rendszerről érdemes-e áttérni, mert ha e váz konkurenseit nézzük, akkor azok bizony vagy sokkal drágábbak, vagy tudásban elmaradnak a 40D-től.

Ami még mindig hiányzik a hiba nélküli összképhez az a képélesség ellenőrzést használható módon lehetővé tevő képnagyítás, a szenzor eltoláson alapuló stabilizálás (nem sok esély van arra, hogy a Canon valaha is ilyen D-SLR-t készítene), a LiveView teljessé tételéhez a kihajtható LCD és a folyamatos képlapozás megoldása valamilyen gombbal. No és persze ha már van LiveView, lehetne valamilyen autofókusz is ez esetben, s ha ezt is megoldják, nincs akadálya, hogy akár videót is rögzítsen a gép. Ezen kívül azt hiszem alig sorolható fel hátrány.

Mindezek alapján úgy vélem, hogy a váz bruttó 315e Ft-os ára elég kellemes.

Pro és kontra

A gép pozitív és negatív tulajdonságai a következők:

Pro és kontra
előnyök hátrányok
  • Képérzékelő automatikus pormentesítése bekapcsoláskor
  • 100.000 expozícióra tervezett zárszerkezet (konkurens cégeknél azért találni 150.000 expozícióra tervezettet is e kategóriában)
  • Kényelmes markolat
  • Igen rövid keresősötétedés
  • Az érzékenység 1/3 lépésenként állítható
  • Gyors kártyaírás
  • Nagy, 3″-os LCD
  • LiveView élőkép az LCD-n funkció 10×-es nagyítási lehetőséggel
  • Precíz fénymérés
  • Kiértékelő és átlagoló mellett szpot fénymérés is
  • Kellően nagy keresőkép
  • 9 keresztszenzoros AF pont f/5,6 vagy jobb fényerőhöz, középső AF pont f/2,8 vagy jobb fényerőnél dupla pontosságú
  • Cserélhető mattüveg
  • RAW+bármilyen méretű és tömörítésű JPEG
  • 14 bites A/D (csak Highlight priority módban érezhető a hatása?)
  • Könnyen áttekinthető, logikus felosztású menürendszer
  • Saját menü szerkeszthető (MyMenu)
  • Vakupapucs, vakuszinkron kimenet, 1/250 mp szinkronidő
  • Vaku teljesítmény kompenzáció és vaku teljesítmény sorozat (arra alkalmas vakuval)
  • Felvétel prioritásos vezérlés
  • Kitűnő képminőség
  • Alacsony zajszint, ISO1600 alig zajosabb, mint EOS-30D-nél
  • Élő- és lejátszás hisztogram akár R,G,B színekre külön
  • Kiégett részek villogtatása
  • Kiváló hosszú expozíciós teljesítmény és hot pixel szűrés
  • Hosszú expozíciós idő esetén hotpixel kivonás kérhető
  • 3 vagy 6 között választható sorozat sebesség, akár 17 RAW képig
  • Választható színtér (AdobeRGB, sRGB)
  • Fehér-egyensúly finomhangolása, illetve WB sorozat lehetősége
  • Színhőmérséklet megadása Kelvinben (2500-10000 K)
  • Tükör előzetes felcsapásának lehetősége
  • Képstílusok (Picture Styles), jól paraméterezhető beállítások
  • Státusz LCD a gép tetején, valamint státuszkijelzés az LCD-n is
  • Nagy érzékenységnél színzaj csökkentés kérhető
  • Alacsony fogyasztás
  • USB 2.0 Hi-speed és opcionális WiFi kommunikáció
  • Időjárásálló kivitel
  • Jó kezelhetőség, áttekinthető menü, felvétel prioritás
  • Nincs magyar menü
  • Nagy méretű RAW fájlok (14,5 MB)
  • Stroboszkópikus vakuvillantás segédfény gyanánt (buta megoldás, de azért működik)
  • JPEG képekben nem kikapcsolható luminancia zajszűrés
  • Nincs szenzor stabilizálás (Olympus, Pentax, Sony: van)
  • Mosott képnagyítás, élesség ellenőrzése még mindig nem tökéletes
  • Bekapcsoló gomb elhelyezése még mindig nem kényelmes, mérete pedig még az EOS-30D-nél is kényelmetlenebb kezelést okoz
  • Időjárásállóság csak a kártyanyílásra és az akkufedlapra vonatkozik, a gombokra nem
  • Automatikus érzékenység kreatív módokban korlátozottan használható (Av módban min. ISO400 max. ISO800 között)
  • sRAW csak 2,5 Mpixel (RAW természetesen 10 Mpx)
  • WiFi lehetőség drága (bár olcsóbb, mint az EOS-30D-nél)
  • Tükörfelcsapás lehetne halkabb
  • Nincs LCD védő (mint Nikon és exMinolta komolyabb gépeinél)
  • Mélységélesség ellenőrző gomb kényelmetlen helyre került (bár ez az összes belépőszintű és félprofi Canon D-SLR-re jellemző)
  • Nincs vörösszem korrekció (igen, kissé elborult dolog ezt hátrányként említeni, de ha már gondoltak a témamódokkal és a zöld móddal a kevésbé hozzáértőkhöz, jól jöhetne a vörösszem javítása is, ahogy a kompaktoknál is elérhető)

Mellékelt tartozékok

A termék dobozában a fényképezőgépen, a kezelési útmutatón és a szoftvereken kívül a következőket kapjuk:

  • bajonettvédő kupak
  • BP-511A 1390 mAh-s Li-ion akkumulátor
  • külső akkumulátor töltő
  • USB- és videó kábel
  • nyakpánt
  • keresőzáró műanyag kupak

Ha a bemutatóink segítettek a gép kiválasztásában, akkor a vásárlásnál tegyen erről említést a kereskedőnél is! Ezzel támogathatja a melléklet működését. Köszönjük!

Tesztképeink

Az 1..31 közötti JPEG képek 5-ös élesítéssel, a 32..49 közötti JPEG képek 3-as gépen belüli élesítéssel készültek. A RAW fájlok minden esetben 5-ös élesítésűek.
A géppel készült JPEG képeken nincs nagy érzékenységű zajszűrés, de a DiGIC III luminancia zajszűrése érezhető, hiszen ez kikapcsolhatatlan. A RAW fájlok a DPP erős élesítése és a nulla zajszűrése miatt mindenképpen zajosabbnak látszanak, mint Adobe Camera RAW-val kikonvertálva (lásd Minőség oldalunkon az érzékenység-zajtartalom tesztet).

A fájlnevekben a fizikai gyújtótávolság értékek is szerepelnek, az ISO100-tól eltérő érzékenység is látható a fájlnévben. A fényképezőgép által készített JPEG képeket a fájlnévben külön jelzés nem mutatja, ellenben a RAW-ból konvertált fotóknál a RAW szócska szerepel a fájlnévben.

Az itt szereplő képeken kívül néhány további kép is megtekinthető bármely képre kattinva a megjelenő listából.

A tesztfotók EF 17-40mm/F4 L USM, EF 70-200mm/F4 L USM, EF 50mm/F1,8 és EF 100mm/F2,8 USM Macro objektívekkel készültek.

A cikkben és a tesztfotók között szereplő összes képet szerzői jogok védik. Előzetes, írásos engedély nélküli felhasználásuk tilos!