Kipróbáltuk: Canon EOS D30 #2 teszt

0

Felvétel mód
A cím kicsit félrevezető. A Canon EOS-D30-ason ugyanis nincs külön felvétel és visszajátszás mód. A fényképezőgép felvétel prioritásos, így az exponáló gomb lenyomásakor mindig azonnal exponál, függetlenül attól, hogy az LCD kijelzőn éppen képeket nézegetünk vissza. Így nem kell várni a felvétel módra való átállásra és nem maradunk le semmiről.

A gép tetején lévő nagyméretű információs LCD-ről minden fontosabb paramétert le tudunk olvasni, így a D-30-as nagyon gyorsan használható. Ha mégis olyan paraméterre vagyunk kíváncsiak, ami ott nem szerepel, akkor a hátlapon lévő LCD-ről az Info gomb megnyomása után mindent megtudhatunk. A paraméterek többségét (főleg a hagyományos fotózáshoz kapcsolódó értékeket) az exponáló gomb melletti és a hátfalón lévő tárcsák segítségével állíthatjuk be. A felső LCD melletti három gomb valamelyikét egyszer megnyomva jelölhetünk ki gombtól függően egy vagy két értéket beállításra. Ilyenkor az egyik értéket a felső, a másikat pedig a hátsó tárcsával állíthatjuk. Ez a módszer nagyon egyszerűvé és gyorssá teszi a gép beállítását.


Tárcsák és funkcióik

Gombok
Felső tárcsa
Hátsó tárcsa
Fénymérés módja

  • Mátrix (35 zóna)
  • Szpot (a kép középső 9.5%)
  • Középpontosan Súlyozott
Vaku fényerő

    ą2 blende, 1/2 vagy 1/3 blendénként állítható
Felvételi mód

  • Egy felvétel
  • Folyamatos (kb. 3 kép/mp, max. 8 képig maximális felbontású JPEG-nél)
  • Önkioldó
Élességállítás módja

  • Egy felvételig (az exponáló gomb enyhe megnyomásakor rögzített)
  • AI Servo (folyamatosan állítja amíg az exponáló gombot félig nyomva tartjuk)
  • AI Focus mód csak teljes automatikánál érhető el. Ilyenkor a gép automatikusan választ az egy felvételes és a követő élességállítás között.
Fehéregyensúly

  • Auto (3000 – 7000 K)
  • Napfény (5500 K)
  • Borús idő (6000 K)
  • Izzó (3200 K)
  • Fénycső (4000 K)
  • Vaku (6000 K)
  • Egyéni (2000 – 10,000 K)

Persze ha nem akarunk sokat bíbelődni az állítgatással, akkor a fényképezőgép teljesen automatikus illetve előre programozott módokban is használható. A hátsó tárcsa közepén lévő gombra külön funkció is programozható. Én az érzékenység állítást tettem rá, így anélkül tudtam állítani ezen, hogy be kellett volna lépni a menübe.


A D-30-as menüje nagyon jól felépített és könnyen kezelhető. Egy három részre tagolt listából áll, melynek első részében a felvétel móddal kapcsolatos dolgok, a másodikban a visszajátszással kapcsolatosak, a harmadikban pedig a gép működését befolyásoló paraméterek kaptak helyet. A három részt csupán színek váltják el egymástól. A menüben a hátlapon lévő tárcsával mozoghatunk le-fel. A kiválasztott pont beállításába a tárcsa közepén lévő SET gombbal léphetünk be. Ilyenkor megjelenik egy másik rövidebb menü, amiben a lehetséges értékek láthatók. Az érték kiválasztása után azt a SET gomb ismételt megnyomásával rögzíthetjük. Ez a navigációs rendszer tökéletes példája annak, hogy a sokszor rosszul megvalósított négy irányba billenő gombok helyett ki lehet találni más, használhatóbb megoldást is.

A menüben a következő pontok találhatók:

  • Képminőség
    Választható értékek: Large (Super-Fine), Large (Fine), Small (Super-Fine), Small (Fine), RAW
    Large módban 2160 x 1440 pixeles, míg Small módban 1440 x 960 pixeles képek készíthetők. A Super-Fine tömörítés annyira kevés veszteséggel jár, hogy az elmentett kép közel tiff minőségű, pedig fájlméretben kb. 1/4-e annak. RAW módban színenként 12 biten ábrázolt CMOS RAW kép kerül a fájlba, ami veszteségmentesen tömörített, így mérete 2,5-3 MB.

  • Vörös szem hatás csökkentő
    be, ki
  • Automatikus alul- és túlexponálás
    +-2 blendeérték, 1/2 vagy 1/3-ad lépésekben.
  • Érzékenység
    ISO 100, 200, 400, 800, 1600
  • Hangjelzés
    be, ki
  • Egyéni fehéregyensúly
    egy korábban rögzített felvétel alapján állít fehéregyensúlyt. Érdemes az adott fénynél egy fehér lapot lefotózni és arra fehér egyensúlyt állítani. Ennek a megoldásnak az a nagy előnye, hogy az adott kép megtartható és többször felhasználható, ami biztosítja az azonos fehéregyensúly mellett készített képet.
  • Paraméterek
    Ebben a pontban a Standard mellett két előre beállított Set közül választhatunk. Ezekben a Set-ekben a Tónusok (Gyenge, Standard, Kemény), Élesség (Gyenge, Standard, Kemény) és a Színtelítettség (Gyenge, Standard, Kemény) menthető el (Twain meghajtón keresztül). Standard módban mindhárom érték Standardra van állítva.
  • Védelem
    Az egyes képekre állíthatunk be védelmet.
  • Forgatás
    Az LCD-n megjelenő képet forgathatjuk el vele 90°-os lépésekben.
  • Nyomtatási adatok
    A DPOF kompatibilis nyomtatókon tehető gyorsabbá és egyszerűbbé a nyomtatás, ha még a fényképezőgépen beállítjuk a pl. a nyomatszámot.
  • Automatikus visszajátszás
    A kártyán lévő képeket meghatározott képfrissítési idővel levetíti, így látványos bemutatók készíthetők ezzel az eljárással.
  • Automatikus kikapcsolás
    1, 2, 4, 8, 15, 30 mp illetve beállítható, hogy ne kapcsoljon ki magától.
  • Automatikus ellenőrzés
    Ha On állásba állítjuk, akkor exponálás után az LCD monitoron megjelenik az elmentett kép. On (Info) állásban a képernyőn megjelenik a hisztogramm is, illetve ellenőrizhetjük a beégett részeket.
  • Ellenőrzés időtartama
    2, 4 vagy 8 mp. Szintén beállítható, hogy a kép az exponáló gomb újbóli megnyomásáig az LCD monitoron maradjon.
  • LCD fényerő
    Mindössze két fényerő közül választhatunk. A különbség nem túl jelentős. Standard állásban is megfelelően világos.
  • Dátum/idő beállítása
    Itt állítható be a dátum és az idő, illetve választható ki a dátum formátuma (hh/nn/éé, nn/hh/éé és éé/hh/nn)
  • Fájlszámozás
    Itt állítható be, hogy a fájlszámozás folyamatos legyen vagy minden CF kártya cserénél újrakezdődjön.
  • Nyelv
    Itt választható ki a menü és a feliratok nyelve. Választható nyelvek: angol, német, francia, japán.
  • Videójel formátum
    A videókimenetre küldött jel formátuma. Választható: PAL, NTSC.
  • Kártya formatálás
    Megmutatja a kártya telítettségét és felajánlja a teljes törlést.
  • C. fn
    Egyedi beállítások

Egyedi beállítási lehetőségek
A menü utolsó pontja a többivel ellentétben egy újabb 13 pontos menüt takar. Ebben a menüben egyrészt a kényelmi funkciók működését állíthatjuk, másrészt a ritkábban használt funkciókat érhetjük el.

  1. Zajcsökkentés
    Hosszú expozíciónál a CMOS lapka zajos képet eredményez. Ha ezt a funkciót bekapcsoljuk, akkor a gép automatikusan csökkenti (tapasztalataim szerint eltünteti) a zajt. Hátránya, hogy az expozíciós idővel megegyező ideig dolgozik, így addig nem lehet újból exponálni.
    0 – ki
    1 – be

  2. Exponáló gomb és AE gomb
    Meghatározza, hogy az exponáló gomb illetve az AE gomb lenyomásakor mely értékek rögzüljenek.
    0 – Exponáló gomb: AE, AF | AE gomb: AE
    1 – Exponáló gomb: AE | AE gomb: AE, AF
    2 – Exponáló gomb: AE, AF | AE gomb: AF rögzítés (AE rögzítés nélkül)
    3 – Exponáló gomb: AE rögzítés | AE gomb: AE (rögzítés nélkül), AF

  3. Tükör rögzítése
    0 – ki: Normál működés
    1 – be: A tükör az első gombnyomásnál felnyílik és ott marad. A kép a második gombnyomásnál készül, hogy a tükör felcsapódásából eredő rezgés ne mozdítsa be a gépet.

  4. Állítási lépésköz
    0 – 1/2 blendénként
    1 – 1/3 blendénként

  5. Élességállítási segédfény
    0 – be (automatikus)
    1 – ki

  6. Záridő blende előválasztásnál
    0 – automatikus
    1 – 1/200 mp. Vakus felvételeknél használható ki.

  7. Automatikus alul- és túlexponálás / megszakítási lehetőség
    0 – 0, -, + / be
    1 – 0, -, + / ki
    2 – -, 0, + / be
    3 – -, 0, + / ki

  8. Redőny szinkron
    0 – A vaku a zár teljes kinyitása után azonnal villan.
    1 – A vaku a zár bezárása előtti utolsó pillanatban villan.

  9. AF gomb
    0 – AF nem megy, ha a gomb be van nyomva.
    1 – Az AF megy, míg a gomb be van nyomva.
    2 – AE rögzítés

  10. Vakufényerő automatikus csökkentése derítésnél
    0 – be
    1 – ki

  11. Menü pozíciója
    0 – A kurzor mindig az első soron áll.
    1 – A gép kikapcsolásig megjegyzi a kurzor pozícióját és a menübe való belépésnél oda áll.
    2 – A gép kikapcsolás után is megjegyzi a kurzor pozícióját.

  12. A SET gomb funkciója
    0 – Nincs funkciója.
    1 – Minőséget váltja.
    2 – Érzékenységet váltja.
    3 – A peremétereket váltja.

  13. Érzékelő tisztítása
    0 – ki
    1 – be (használatához a hálózati adapter csatlakoztatása szükséges)

Visszajátszás

A visszajátszás módba a Visszajátszás gomb megnyomásával léphetünk. Az LCD képernyőn a legutoljára elmentett kép látható. A képek közt lapozni a gép hátlapján lévő tárcsa elforgatásával lehet. Kényelmes és nagyon gyors megoldás. A képek először elmosódottan, majd kb. 1 mp múlva élesen jelennek meg. Így a teljes kép beolvasása előtt azonnal látjuk a tartalmát.

A kép megjeleníthető az elmentett adatok egy részével illetve a hisztogrammal együtt. A hisztogram mellett látható képen a beégett részek villognak.

Természetesen lehetőség van a kép nagyítására is, de a nagyítás mindössze 1 lépéses. A képen a négyirányú gomb hiánya miatt csak jobbra és balra léphetünk a következő szeletre. Mikor elérjük a kép szélét, akkor a tárcsát tovább forgatva a képernyőn az előző illetve a következő sor következő darabja lesz látható. Így a teljes kép megtekinthető, de nem a legkényelmesebb megoldás.


A képek közt index oldalon kereshetünk. Ilyenkor a képernyőn kicsinyítva 9 kép jelenik meg. Ha sok kép van már a kártyán, akkor a képek lapozása hosszadalmas lehet. Ilyenkor az ugrás funkció segíthet az eligazodásban.

Zajcsökkentés
A PowerShot G1-esen láttuk a Canon legújabb zajcsökkentő eljárását, ami azon a gépen 1,5 másodpercnél hosszabb expozícióknál automatikusan bekapcsolt. A D30-ason ez a funkció már kézzel kapcsolható be, így jól megfigyelhető, hogy mit is tud ez az új eljárás. A 10-15 mp körüli záridővel készült képek a bekapcsolt zajcsökkentés mellett szinte teljesen zajtalanok lesznek. Az kitűnő eredményért a mentési idő meghosszabbodásával kell fizetni: Az expozíció után a mentés nem 1-2 mp-ig, hanem az expozíciós idő plusz 1-2 mp-ig tart.

Kérdés, hogy hogyan is történik a zaj eltávolítása. A megduplázódott feldolgozási időből illetve abból, hogy ezidp alatt a gép nem használható arra lehet következtetni, hogy a gép a fénymentesen elzárt CCD-ből az eredetivel megegyező expozíciós idejű mintát vesz. Az így készült fekete, zajos képet kivonja az eredeti képből és máris kész a zajmentes felvétel. Ezt az eljárást egy korábbi cikkünkben bemutattuk. Úgy néz ki, hogy a Canon gépek az első gyártók, amelyek önállóan elvégzik helyettünk ezt a macerás feladatot. (A funkció működésének ez csak egy feltételezett módja!)

RAW formátum
A RAW formátum nem más, mint a CCD illetve jelen esetben a CMOS által rögzített adatok halmaza. Nem kép és a fényképezőgép nem módosította az általunk megadott fehéregyensúly, élesség, színtelítettség, stb. szerint és nem lett színenként 8 bitre illetve veszteséges tömörítéssel kisebbre összenyomva. Így mindezeket mi saját kezűleg tudjuk megcsinálni úgy, ahogy mi szeretnénk. A fájlban a színek 36 biten vannak tárolva, így a nem a fényképezőgép dönti el, hogy mi fog beleférni a 8 bites limitbe, hanem mi.

A Canon D30 a színenként és pixelenként 12 biten tárolt információt egy veszteségmentes tömörítési eljárással összecsomagolja, így egy RAW formátumban készült kép alig lesz nagyobb mint, egy részletgazdag JPEG kép. Ez mindenképpen előny a tömörítést nem használó 8-9 MB-os TIFF fájlokkal szemben (miközben azok színenként csak 8 biten tárolják az adatokat).

Az így elmentett adatokat a géphez mellékelt TWAIN meghajtóprogram segítésével alakíthatjuk képpé, majd később felhasználhatóvá. A programban beállítható a helyes fehéregyensúly, a kontraszt, a színtelítettség és a kép keménysége. Érdekes és néha nagyon hasznos szolgáltatás, hogy a képen kijelölt fehér pont alapján is van lehetőség a színek beállítására.

A program egyetlen gyengéje, hogy nagyon lassú… egy kép feldolgozása akár 1 percet is igénybe vehet, így meggondolandó, hogy mikor használjuk ezt a formátumot. Már csak azért is, mert az esetek nagy többségében ha jól beállítjuk a fényképezőgépen a fehéregyensúlyt és az expozíciót, akkor a kép JPEG tömörítésnél sem lesz rosszabb minőségű, mint RAW formátumban.

Képminőség
A Canon EOS D-30-as képminősége szenzációsan jó. Ha hozzátesszük, hogy a képeket nem is CCD, hanem CMOS lapka készítette, akkor a minőség még meglepőbb. Erről a lapkatípusról eddig csak annyit lehetett tudni, hogy sokkal zajosabb mint a CCD és így a képminősége messze elmarad a költségesebb versenytárstól. A Canonnak viszont sikerült kifejleszteni egy olyan nagyméretű, nagyfelbontású CMOS lapkát, ami minden gond nélkül felveszi a versenyt a hasonló kategóriájú CCD lapkákkal.

Az érzékenység 5 lépésben ISO 100-tól ISO 1600-ig állítható. ISO 100 és 800 közt a zaj szinte nem is létezik. ISO 100 illetve ISO 200 érzékenységnél a képek teljesen zajmentesek. A legnagyobb érzékenységnél enyha zaj látható, de ez ilyen értéknél elhanyagolhatónak mondható. A homogén felületek egyszínűek, az átmenetek tökéletesek. Mint ahogy azt egy profi géptől elvárjuk.

A D-30-as belső élességállítási algoritmusa nagyon gyenge. Így a kép lágyabb lesz. Cserébe megszabadulunk a szoftveres élesítésekkor a kontrasztos éleknél jelentkező szellemkép szerű körvonaltól. A képek később a számítógépen (pl. PhotoShop Unsarpen mask) élesíthetők, így csak rajtunk múlik az eredmény.

A lágy élek és a homogén felületek ellenére a képek részletessége nagyon jó. A felbontás a jobb 3 megapixeles gépeknél megszokottal egyező, így a lágyságon és az egyenletes átmenetek létrehozásánál nem vesztettünk semmit.

A színek a legtöbb esetben tökéletesek. A színek sem fakónak sem túl telítettnek nem mondhatók. Éppen kellemesek. Mint a legtöbb fényképezőgépnél itt is elsősorban az automata fehéregyensúly használata javasolt. Egyes esetekben sajnos a téma megtévesztheti az automatikát és olyankor nagyon torz színű képek születhetnek. Ezekben az esetekben ajánlott az egyedi fehéregyensúly használata.

Automatikus
fehéregyensúly mellett

Automatikus fehéregyensúly mellett
Egyedileg beállított
fehéregyensúly mellett

Egyedileg beállított fehéregyensúly mellett

A két plüssjáték alatt lévő takaró eredeti színe zöd és a rajta lévő világosabb minták sem fehérek. Így a jobb oldali egyedi fehéregyensúllyal készült kép egyértelműen helyesebb színű.

A 12 bites digitális analóg átalakítónak és a remek fénymérési rendszernek köszönhetően a legvilágosabb és a legsötétebb felületekről sem vesznek el a részletek. A minőséget tovább fokozhatjuk, ha RAW formátumban mentjük el a képet, mert akkor több lehetőségünk van a részletek megtartására.

Éjszakai felvételeknél a géppel érdemes kisebb érzékenységnél hosszabb záridőt használni, mert a hosszabb záridőnél a zajszűrő elektronikának köszönhetően szinte teljesen zajmentes képet kapunk.

Speedlite 550EX
A D30-as mellett a Canon egyik vakupapucsba csúsztatható külső vakuját is volt szerencsénk kipróbálni. A fényképezőgép a vakupapucs érintkezőin keresztül képes a vakut E-TTL módban vezérelni, amivel nagyon jó eredmény érhető el. A vaku Kellően erős, hogy egy közepes méretű szobát tökéletesen megvilágítson. A vaku mindent tud, amit én egy vakutól elvárnék. Sőt talán túl sokat is. Az első ránézésre kicsit bonyolultnak tűnő szerkezet úgy lett megtervezve, hogy a felhasználónak a lehető legkevesebb gondja legyen vele. Profi felhasználásnál a D30-as kiváló társa lehet.

Összegzés
Már járt nálunk néhány félprofi, profi digitális fényképezőgép, de eddig ez nőtt a leginkább a szívünkhöz. Egyszerű kezelni, gyors, szinte mindent tud amire egy érdeklődő amatőr illetve egy hivatásos fotósnak szüksége lehet. Persze sem sebességben, sem pedig masszivitásban nem éri utól a Nikon D1-et, de azt hiszem a többségnek nincs is szüksége ezokra a plusz szolgáltatásokra.

A cikk írásának idején a D30-as a legolcsóbb cserélhető objektíves tükörreflexes fényképezőgép a magyar piacon. Ennek ellenére valószínűleg nem lesz belőle az otthoni tömegek gépe. A digitális fényképezést eddig amatőr fényképezőgépekkel kostolgató profi fotósoknak viszont nyugodtan merem ajánlani (pláne, ha eddig a filmes gépek közül a Canon-t részesítették előnyben.

A fényképezőgépet és a vakut a Canon Hungaria Kft biztosította.