Kipróbáltuk: Nikon D60 teszt

0

Különlegességek

D-lighting

Bár utólag is lehetséges a D-lighting alkalmazása, mégsem az utólagos korrekcióknál tárgyaljuk, hiszen ez felvételkor is beállítható.

A D-lighting a gradációs görbe módosításával éri el, hogy a sötétebb területek is világosabban jelenjenek meg a képen, kvázi virtuálisan megnövelve a fotózás során elért dinamikatartományt. Az ilyen módosítás természetesen kis mértékben rontja a kép minőségét, főként a képzaj fog emelkedni a sötétebb területeken.

A Nikon D60-nál felvételkor csak ki/bekapcsolhatjuk ezt a funkciót, paraméterezésre nincs mód, csak az utólagos D-lighting-nél, ami viszont csak JPEG képekre alkalmazható (míg a felvételkor bekapcsolható aktív D-lighting RAW képekre is).

Érdekes, hogy az aktív D-lighting során nem csak a gradációt változtatja a fényképezőgép, de a fénymérése is másként működik. Ekkor enyhén alulexponál, hogy a világos részek kevésbé legyenek kitéve a kiégés veszélyének, a sötétebb tónusokat pedig úgyis feljebb húzza majd a D-lighting (valóban a nagyobb dinamika látszatát keltve). Ügyes!

Persze ha manuális módban használjuk a gépet, akkor csak a sötét területek enyhe világosodását látjuk a D-lighting eredményeként.

D-Lighting

teljes kép
képkivágás
kikapcsolt D-lighting rekesz-előválasztás
ISO100; F7,1; 1/100 mp
bekapcsolt D-lighting rekesz-előválasztás
ISO100; F7,1; 1/250 mp
kikapcsolt D-lighting manuális mód
ISO100; F7,1; 1/250 mp
bekapcsolt D-lighting manuális mód
ISO100; F7,1; 1/250 mp

Képek utólagos módosítása

Vörösszem-korrekció

Bár a beépített vaku kellően magasra pattan, ha nagy távolságban lévő személyt fotózunk (tipikusan minimum 2-3 méter) akkor előfordulhat, hogy az alany szemei a kompakt géppel készült képekhez hasonlóan vörösek lesznek. Az ilyen képhibákat a Retouch menüben is javíthatjuk, melyet követően JPEG kép kerül elmentésre.

A vörösszem korrekció remekül dolgozik, a szemfény meghagyása mellett a vörös színt eltávolítja a pupilláról, a szem élőnek hat, nem lesz matt, fakó.

Vörösszem korrekció

vörös szemek

korrigálva

Monokróm képek és különböző szűrők

Lehetőség van a kész képek fekete-fehérré, szépiává vagy a cianotípiához hasonló színezetűvé konvertálására. Ezen felül különböző digitális szűrőket alkalmazhatunk, már ha valódi szűrőt nem szeretnénk a frontlencse elé csavarni:

  • skylight (enyhe sárgás színezetet ad a képhez, főként a magas helységekben készült fotóknál alkalmazandó)
  • warm (melegebb tónusú képekhez)
  • vörös intenzitás növelő
  • zöld intenzitás növelő
  • kék intenzitás növelő
  • fehéregyensúly (helytelenül beállított fehéregyensúlyú képek korrigálásához)
  • kereszt szűrő (becsillanások csillag formájúvá alakításához)

Ezekben az esetekben is JPEG képek kerülnek elmentésre.
A keresztszűrő használatakor paraméterben megadhatü a csillagok karjainak száma, a beesési szög és az intenzitás.
A fehéregyensúly módosításánál hasonló képpen állíthatjuk a színezetet, mint a felvétel módban a fehéregyensúly finomhangolásánál (borostyán-kék illetve vörös-bíbor tengelyeken).

Színezet állítás és szűrők

eredeti kép

fekete-fehér

szépia

cianotípia

skylight szűrő

meleg színszűrő

vörös intenzitás növelés

zöld intenzitás növelés

kék intenzitás növelés

fehéregyensúly állítás

eredeti kép

kereszt szűrő

Átfedéses kép készítése

Átfedéses fotó

Két RAW fotóból létrehozhatunk olyan képet, amely filmes géppel egy kockára fotózott két expozíció hatását kelti. Az egyes képek aránya is beállítható, így készülhet kevésbé áttetsző változat is.

A jobb oldalon látható minta kép tesztfotóink közül a kaktuszos és gyöngyvirágos képből készült.

RAW fotók JPEG képpé konvertálása

A kártyán lévő RAW képeket a gépen belül is átalakíthatjuk JPEG formátumba, melynek során módosíthatjuk a tömörítés, felbontás, fehéregyensúly, expozíció-kompenzáció, képfeldolgozási mód (színmód) értékeit.
Az expozíció-kompenzáció természetesen itt digitális módszerrel történik, ±1 Fé értéknél még nem feltűnő zajosodással, nagyobb értékeknél már problémásabb lehet. A kompenzációt 1 és 3 Fé között változtathatjuk, 1 Fé lépésekben.

Egy hosszú út során ez a funkció is jól jöhet. Ha a gyengébb, nem annyira jól sikerült felvételeinket RAW formátumból átkonvertáljuk JPEG képpé, majd a RAW forrást letöröljük, helyet szabadíthatunk fel a kártyán. Azt viszont ne felejtsük el, hogy ez a művelet is komolyan fogyasztja az akkunkban lévő energiát.

Stop-motion movie

animációs videó

A D60-ba a kompakt Nikon fényképezőgépekből emelték át az animáció készítés lehetőségét. Ekkor sorozatban, vagy egyenként készült fotókból készíthetünk rövid animációs filmet, amelynek során megadható a képfrissítés sebessége, valamint a felbontás (maximum 640×480 pixel).
A kis animáció .AVI formátumban készül el.
(A jobb oldali mintavideó talán nem annyira mutatja be a funkció fő célját, ezt egy korábbi tesztben jobban sikerült eltalálnom).