Kipróbáltuk: Panasonic Lumix DMC-FZ8 teszt

0

Képminőség

Fájlformátumok

A Panasonic Lumix DMC-FZ8 egyik újdonsága a RAW formátum támogatása. Aki már járatos a „digitális negatívok” világában, az tudja, hogy ez sokkal nagyobb szabadságot jelent, mint amit a TIFF veszteségmentes formátumtól várhatunk. Ez esetben ugyanis a képérzékelőből kiolvasott és digitalizált értékek közvetlenül kerülnek eltárolásra, mindenféle képfeldolgozás nélkül. Így aztán a fotós utólag, a számítógépe előtt ülve dolgozgatja ki képeit. E munkafolyamat a fehéregyensúly beállításától egészen a zajszűrésig illetve élesítésig is kiterjed.

RAW formátumot választva a veszteségmentes és tömörítetlen képfáj mellé teljes felbontású stanard tömörítésű JPEG kép is kerül, ami könnyíti a későbbi munkát, hiszen így RAW konverzió nélkül is pontosan elemezhetjük a fotókat a JPEG képekből (hogy érdemes-e egyáltalán RAW konverzióval foglalkozni).

JPEG formátumban finom és standard képtömörítés állítható be. A minőségibb fine módban 96%-os, a kisebb fájlméretet eredményező standard módban 87%-os JPEG minőséget kapunk. Ez uttóbinál még a blokkosodás nem túl jelentős, így akár nagy méretű nagyításokhoz is használható még.

Mind az élesítés, mind a zajszűrés mértéke három lépésben állítható – ahogy azt már a menürendszernél láthattuk- így az igényeinknek legmegfelelőbb értékeket használhatjuk. Tesztfotóink elkészítése során minden a standard alapértéken állt.

Képzaj

A Panasonic Lumix DMC-FZ8 legkisebb érzékenysége ISO100. A DMC-FZ7-nél még ISO80-at is használhattunk, ez esetben is jól jöhetne egy kisebb érzékenység, célszerűen ISO50, hogy a szép napsütéses időben mégkevésbé kelljen használni a képzajcsökkentést.
Így itt már ISO100-nál is látható a képzaj szűrés jótékony és kártékony hatása egyaránt. JPEG képeknél szép homogén felületeket kapunk, de a részleteket is tartalmazó területek kissé már mosottnak hatnak (lásd érme az 1. illetve cérna spulni a 2. kivágáson). RAW fájlnál kikapcsolt zajszűrés és maximális élesítés során persze jól kivehető lesz a képzaj, de a részletekből is sokkal több látszik. Az élesítést más képszerkesztő programban sokkal jobban lehetne szabályozni, viszont célunk volt, hogy a gyári doboz tartalmának felhasználásával mind JPEG, mind konvertált RAW képnél hasonló élességet és képkeménységet érjünk el, ezt viszont csak teljes maximális élesítéssel sikerült megközelíteni.
ISO200-nál a JPEG képek nem különösebben zajosabbak, mint az ISO100-asok, de a képzaj szűrés itt erősebb (cérnaspulnik a 2. kivágáson). A RAW képek kissé nagyobb képzajt mutatnak.
ISO400-on már erős mosottság tapasztalható a JPEG képeknél, a RAW fájlok pedig kezdenek zavaróan zajosodni.
ISO800-tól a JPEG képek igen erős zajszűrésen mennek át, a mosottság itt igen erős. A RAW képek képzaja szintén igen erőssé válik.

Kipróbáltuk a nagy érzékenységű témamódot is, ekkor akár ISO3200 érzékenységet is választhat a fényképezőgép. Ebben az üzemmódban viszont nincs RAW formátum, így csak JPEG képeket készíthetünk, ám az is egy kisebb, vélhetően 2×2 CCD pixel összevonásából alkotott kép felinterpolálásával készül, így részletet ne is nagyon keressünk rajta. Az interpolálás előtti élesítés viszont sajnos csúnya nyomokat hagy a képen.
Használhatatlan? Azért ez erős túlzás lenne. Ezt a lehetőséget fogjuk fel úgy, mint egy többlet szolgáltatást, egy új lehetőséget arra, hogy nagy érzékenységgel készítsünk egy 1,5 Mpixeles képet, amely igen nagy zajszűrésen megy keresztül. Ebből még lehet elfogadható 10×15 cm-es papírképeket készíteni, amelyen ugyan látszani fog a zajszűrés hatása, de ha már más lehetőségünk nincs, ez még mindig jobb megoldás, mint egy berázott fotó.

A RAW képeket a gyári Silkipix Developer Studio 2-ben készítettük maximális élesítés és minimális zajszűrés, valamint kikapcsolt korrekciók mellett.



ISO100; F7,1; 1/4 mp


ISO100; F7,1; 1/4 mp


ISO200; F7,1; 1/8 mp


ISO200; F7,1; 1/8 mp


ISO400; F7,1; 1/15 mp


ISO400; F7,1; 1/15 mp


ISO800; F7,1; 1/30 mp


ISO800; F7,1; 1/30 mp


ISO1250; F7,1; 1/50 mp


ISO1250; F7,1; 1/50 mp


ISO3200; F5,6; 1/200 mp


ISO100; F7,1; 1/4 mp


ISO100; F7,1; 1/4 mp


ISO200; F7,1; 1/8 mp


ISO200; F7,1; 1/8 mp


ISO400; F7,1; 1/15 mp


ISO400; F7,1; 1/15 mp


ISO800; F7,1; 1/30 mp


ISO800; F7,1; 1/30 mp


ISO1250; F7,1; 1/50 mp


ISO1250; F7,1; 1/50 mp


ISO3200; F5,6; 1/200 mp


ISO100; F7,1; 1/4 mp


ISO100; F7,1; 1/4 mp


ISO200; F7,1; 1/8 mp


ISO200; F7,1; 1/8 mp


ISO400; F7,1; 1/15 mp


ISO400; F7,1; 1/15 mp


ISO800; F7,1; 1/30 mp


ISO800; F7,1; 1/30 mp


ISO1250; F7,1; 1/50 mp


ISO1250; F7,1; 1/50 mp


ISO3200; F5,6; 1/200 mp


ISO100; F7,1; 1/4 mp


ISO100; F7,1; 1/4 mp


ISO200; F7,1; 1/8 mp


ISO200; F7,1; 1/8 mp


ISO400; F7,1; 1/15 mp


ISO400; F7,1; 1/15 mp


ISO800; F7,1; 1/30 mp


ISO800; F7,1; 1/30 mp


ISO1250; F7,1; 1/50 mp


ISO1250; F7,1; 1/50 mp


ISO3200; F5,6; 1/200 mp

A fotók 22 °C hőmérséklet mellett készültek.

Memória kapacitás

Egyre elterjedtebb az a gyakorlat, hogy a fényképezőgépekhez nem kis kapacitású memóriakártyát adnak, amit könnyen elveszthet vagy otthon felejthet az ember, hanem azt gépen belülre integrálják. A Panasonic Lumix DMC-FZ8-nál is már így történt. A belső 27 MB-os memória ugyan nem túl sok, de ha elfelejtünk a géppel memóriakártyát vinni, nagoyn hasznos lehet az is, hogy 3 Mpixeles felbontással 30 képet készíthetünk.
Természetesen a RAW formátum és a WVGA 30 kép/mp frissítésű videók kihasználásához ez a belső memória édeskevés, így mi már a vásárláskor legalább 1 GB-os memóriakártyás ajánlunk megvásárlásra. A flash memóriák alacsony ára miatt azonban a 2 GB-os sem jelent már óriási kiadást.

Az egyes felbontásokhoz és tömörítési fokokhoz tartozó fájlméreteket a következő táblázat mutatja (a RAW méretébe a mellé mentett standard JPEG méretét is beleszámoltuk):

Fájlméretek és tárolható képek száma
Felbontás, tömörítés méret* 27 MB belső
memóriában*
1 GB kártyán*
3072×2304 RAW 13087 KB 2 77
3072×2304 Fine 3515 KB 7 290
3072×2304 Standard 1741 KB 15 585
2560×1920 Fine 2423 KB 11 420
2560×1920 Standard 1219 KB 22 836
2048×1536 Fine 1602 KB 16 636
2048×1536 Standard 768 KB 35 1328
1600×1200 Fine 904 KB 29 1127
1600×1200 Standard 478 KB 56 2135
1280×960 Fine 602 KB 44 1695
1280×960 Standard 307 KB 88 3326
640×480 Fine 167 KB 161 6108
640×480 Standard 97 KB 279 10550
3072×2048 (3:2) RAW 11640 KB 2 87
3072×2048 (3:2) Fine 3021 KB 8 337
3072×2048 (3:2) Standard 1589 KB 16 641
2048×1360 (3:2) Fine 1425 KB 18 715
2048×1360 (3:2) Standard 721 KB 37 1415
3072×1728 (16:9) RAW 9782 KB 2 104
3072×1728 (16:9) Fine 2740 KB 9 372
3072×1728 (16:9) Standard 1292 KB 20 789
1920×1080 (16:9) Fine 1060 KB 25 962
1920×1080 (16:9) Standard 537 KB 50 1899

*JPEG esetén a tényleges fájlméret, illetve a kártyán tárolhatófotók száma erőteljesen függ a használt érzékenységtől, illetve a fotózott témától!