Kipróbáltuk: Panasonic Lumix DMC-GM1 teszt

0

Képminőség

Képzaj

Legnagyobb szerencsénkre néhány héttel a GM1 bejelentése után az Adobe Lightroom 5.3-as frissítés már támogatta a fényképezőgép RAW fájljait, így ismét megszokott konverterünket használtuk, az alapbeállításokat megtartva. A gép saját JPEG képeinél minimális zajszűrést (-5 érték)választottunk. A nyers RAW fájlok a táblázat végén letölthetők.

Jól megfigyelhető, hogy a kiterjesztett ISO125 érzékenységgel készült képeken erősebb a kontraszt, a csúcsfények hamarabb kiégnek. A dinamika csökkenése a kiterjesztett beállításoknál általános.

A fotók Leica DG Summilux 25mm F1,4 ASPH objektívvel készültek.

Érzékenység – képzaj



ISO125; F7,1 1/3,5 mp


ISO125; F7,1 1/3,5 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO200; F7,1 1/5 mp


ISO200; F7,1 1/5 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO400; F7,1 1/10 mp


ISO400; F7,1 1/10 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO800; F7,1 1/20 mp


ISO800; F7,1 1/20 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO1600; F7,1 1/40 mp


ISO1600; F7,1 1/40 mp; Adobe Lightroom v5.3 c


ISO3200; F7,1 1/80 mp


ISO3200; F7,1 1/80 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO6400; F7,1 1/160 mp


ISO6400; F7,1 1/160 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO12800; F7,1 1/320 mp


ISO12800; F7,1 1/320 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO25600; F7,1 1/640 mp


ISO25600; F7,1 1/640 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO125; F7,1 1/3,5 mp


ISO125; F7,1 1/3,5 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO200; F7,1 1/5 mp


ISO200; F7,1 1/5 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO400; F7,1 1/10 mp


ISO400; F7,1 1/10 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO800; F7,1 1/20 mp


ISO800; F7,1 1/20 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO1600; F7,1 1/40 mp


ISO1600; F7,1 1/40 mp; Adobe Lightroom v5.3 c


ISO3200; F7,1 1/80 mp


ISO3200; F7,1 1/80 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO6400; F7,1 1/160 mp


ISO6400; F7,1 1/160 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO12800; F7,1 1/320 mp


ISO12800; F7,1 1/320 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO25600; F7,1 1/640 mp


ISO25600; F7,1 1/640 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO125; F7,1 1/3,5 mp


ISO125; F7,1 1/3,5 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO200; F7,1 1/5 mp


ISO200; F7,1 1/5 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO400; F7,1 1/10 mp


ISO400; F7,1 1/10 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO800; F7,1 1/20 mp


ISO800; F7,1 1/20 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO1600; F7,1 1/40 mp


ISO1600; F7,1 1/40 mp; Adobe Lightroom v5.3 c


ISO3200; F7,1 1/80 mp


ISO3200; F7,1 1/80 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO6400; F7,1 1/160 mp


ISO6400; F7,1 1/160 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO12800; F7,1 1/320 mp


ISO12800; F7,1 1/320 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO25600; F7,1 1/640 mp


ISO25600; F7,1 1/640 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO125; F7,1 1/3,5 mp


ISO125; F7,1 1/3,5 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO200; F7,1 1/5 mp


ISO200; F7,1 1/5 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO400; F7,1 1/10 mp


ISO400; F7,1 1/10 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO800; F7,1 1/20 mp


ISO800; F7,1 1/20 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO1600; F7,1 1/40 mp


ISO1600; F7,1 1/40 mp; Adobe Lightroom v5.3 c


ISO3200; F7,1 1/80 mp


ISO3200; F7,1 1/80 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO6400; F7,1 1/160 mp


ISO6400; F7,1 1/160 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO12800; F7,1 1/320 mp


ISO12800; F7,1 1/320 mp; Adobe Lightroom v5.3


ISO25600; F7,1 1/640 mp


ISO25600; F7,1 1/640 mp; Adobe Lightroom v5.3

Az eredeti RAW fájlok letölthetők:
ISO125,
ISO200,
ISO400,
ISO800,
ISO1600,
ISO3200,
ISO6400,
ISO12800,
ISO25600.

Zajszűrés

A zajszűrési beállításokat a fotóstílusok között találjuk, mint minden Lumix rendszerkompakton. Minden stílushoz külön szűrési fokozat állítható be. A DMC-GM1 +/-5 szűrési lépést kínál. A menüben külön engedélyezhető hosszú expozíciós hotpixel szűrés is.

Az előző táblázat -5-ös szűrési fokozata után most a 0 (Std) és +5 (High) értéket is kipróbáltuk.

10 x 13 cm-es papírkép méret

A szokásos ISO tesztképeink mellett azok 300 dpi-s 10×13 cm-es papírmérethez, vagyis 1228 pixel magasságúra átméretezett változatát is közzé tesszük. Digitális laborban ugyanis ekkora papírmérethez ekkora felbontású képet hoz létre a laborgép. A lent látható képeken tehát azt ellenőrizhetjük, hogy egy 10×13 cm-es papírkép nagyító alatt hogyan nézne ki.

Érzékenység – képzaj; 10×13 cm-es papírképen (szimuláció)



ISO125; F7,1 1/3,5 mp


ISO200; F7,1 1/5 mp


ISO400; F7,1 1/10 mp


ISO800; F7,1 1/20 mp


ISO1600; F7,1 1/40 mp


ISO3200; F7,1 1/80 mp


ISO6400; F7,1 1/160 mp


ISO12800; F7,1 1/320 mp


ISO25600; F7,1 1/640 mp


ISO125; F7,1 1/3,5 mp


ISO200; F7,1 1/5 mp


ISO400; F7,1 1/10 mp


ISO800; F7,1 1/20 mp


ISO1600; F7,1 1/40 mp


ISO3200; F7,1 1/80 mp


ISO6400; F7,1 1/160 mp


ISO12800; F7,1 1/320 mp


ISO25600; F7,1 1/640 mp


ISO125; F7,1 1/3,5 mp


ISO200; F7,1 1/5 mp


ISO400; F7,1 1/10 mp


ISO800; F7,1 1/20 mp


ISO1600; F7,1 1/40 mp


ISO3200; F7,1 1/80 mp


ISO6400; F7,1 1/160 mp


ISO12800; F7,1 1/320 mp


ISO25600; F7,1 1/640 mp


ISO125; F7,1 1/3,5 mp


ISO200; F7,1 1/5 mp


ISO400; F7,1 1/10 mp


ISO800; F7,1 1/20 mp


ISO1600; F7,1 1/40 mp


ISO3200; F7,1 1/80 mp


ISO6400; F7,1 1/160 mp


ISO12800; F7,1 1/320 mp


ISO25600; F7,1 1/640 mp

RAW fájlok dinamika tartaléka

Ezúttal is ISO1600-on készült képsorozattal vizsgáltuk a RAW fájlok dinamika tartalékát. Ilyen esetben – különösen a GM1-hez hasonló nagy szenzoros gépeknél – bizonyos határok között játszhatunk az expozícióval anélkül, hogy aggódnunk kéne a részletek elvesztése miatt. Ez egy-két fényértéket jelent alul- és túlexponált fényképeknél egyaránt.

Ha túlexponáltuk a fotót 1 és 1/3 fényértéknyi többlet még belefér. Nagyjából itt kezd menthetetlenül kilyukadni a kép a világosabb területeken és bizonyos (pl. sárga) színeknél.

Sötétre sikerült képeink javításakor 2 fényértéknyi alulexpozíció szinte büntetlenül javítható, legfeljebb a zaj emelkedésével kell számolnunk. Persze a megnövekedett zaj részletvesztést is jelent. Három fényértéknyire alulexponált képünk is javítható marad, ekkor viszont már a színek változása is belejátszik a képminőségbe.

Dinamika tartalék alul- és túlexponált képeken (ISO1600 – RAW)



ISO1600; 3 Fé alulexponálás


ISO1600; 2 Fé alulexponálás


ISO1600; 1 Fé alulexponálás


ISO1600; 0 Fé


ISO1600; 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 1/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 2 Fé túlexponálás


ISO1600; 3 Fé alulexponálás


ISO1600; 2 Fé alulexponálás


ISO1600; 1 Fé alulexponálás


ISO1600; 0 Fé


ISO1600; 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 1/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 2 Fé túlexponálás


ISO1600; 3 Fé alulexponálás


ISO1600; 2 Fé alulexponálás


ISO1600; 1 Fé alulexponálás


ISO1600; 0 Fé


ISO1600; 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 1/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 2 Fé túlexponálás


ISO1600; 3 Fé alulexponálás


ISO1600; 2 Fé alulexponálás


ISO1600; 1 Fé alulexponálás


ISO1600; 0 Fé


ISO1600; 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 1/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 2 Fé túlexponálás