Kipróbáltuk: Sony Alpha DSLR-A200 teszt

0

Képminőség I.

Fájlformátumok

Használhatunk tömörített RAW formátumot, amely az igényesebb és az utómunkától kevésbé visszarettenő fotósoknak lesz jó barátja. A hagyományos JPEG a gyors munkához, illetve tárhelyszegény esetekben ajánlott. Kétféle tömörítéssel választhatjuk, Finom és Normál. A gond csak az, hogy méréseink szerint az előbbi 98%-os az utóbbi 97%-os tömörítést ad. Mindkettő jó érték, a probléma csak az lehet, hogy nem nagy köztük a különbség, sem minőségben, sem felszabaduló kapacitásban. A két formátum kombinációja a RAW+JPEG, melynél Finom tömörítésű JPEG menthető a nyers formátum mellé, ugyanarról a témáról.

A Sony A200-ban dupláját kapjuk az elődben választható képméreteknek, bár a formátumok és a tömörítési beállítások ugyanazok. A különbséget az új oldalarány adja, amely 16:9-es képméreteket is kínál. A hagyományos 3:2 arányú képeink háromféle beállítást kaptak, amelyek az A100-ban is megtalálhatók voltak. 10,2 megapixelt ad a 3872 x 2592 képpontos maximális felbontás. Ebben választhatjuk a RAW és RAW+JPEG formátumot. Csak JPEG-ben érhető el az 5,6 megapixeles (2896 x 1936), és a 2,5 megapixeles (1920 x 1280) képméret. 16:9 oldalaránynál szintén három méret áll rendelkezésre. A maximális 3872 x 2176 képpontos, amelynél szintén választható a RAW és RAW-JPEG formátum is. Ezen kívül adott a 2896 x 1632 és az 1920 x 1088 pixeles felbontás, akár Finom, akár Normal tömörítéssel.

Képzaj

A Sony A100 első tesztjei után mindenkinek az jutott eszébe róla, hogy „jó sok szolgáltatással felvértezett gép, de kissé zajosabb a konkurenciánál”. Adott volt hát a feladat a gyártónak, hogy tegyen valamit a valóban jogos kritikák ellen. Az A200 nem ment el a probléma mellett és azt hiszem sikerült is megoldania, bár a javulásnak azért ára van. A Sony láthatóan az erősebb zajszűrésre szavazott, amit a Bionz processzor mondhatni kiválóan meg is old. Az Alpha DSLR-A200 zajszintje többnyire alatta marad, a hasonló árfekvésű, 10 megapixeles konkurenciának. Ennek hátulütője a – különösen magasabb érzékenységeken – erős zajszűrés és az így létrejött részletvesztés, mosottság. Ezt figyelembe véve is dicséret illeti a gépet, mert magas érzékenységeken is egész jól egyensúlyozik a még elfogadható képminőség kifeszített kötelén.

A Sony magabiztosan ISO3200-ig tolta ki az érzékenység határt, ami azért inkább csak jó, hogy van, minőséget nem kell várnunk tőle. A lélektani határ valahol ISO800 után kezdődik, eddig még jó képminőséget kapunk és a zajszűrés mértéke is tolerálható. ISO1600-tól jelentősen megugrik a zajszint az előző lépésekhez képest és a részletvesztés is komolyabb.

Újabb fejlesztés az elődhöz képest a magas érzékenységen bekapcsolható zajszűrés. Tesztképeink alapján ez a szolgáltatás ISO1600-tól kezd dolgozni, de nagyon. Kikapcsolt állapotához képest ugyanazon az ISO fokozaton kb. fele annyi zajt kapunk a képen, és persze sokkal mosottabb végeredményt. Azért elfért volna ott 3 szűrési fokozat, így csak a simán szűrt (mert azért kikapcsolt állapotban is van) és az igen komolyan szűrt változat között válogathatunk.



ISO100; F8; 1/4 mp


High ISO Noise Reduction; ISO100; F8; 1/4 mp


ISO200; F8; 1/8 mp


High ISO Noise Reduction; ISO200; F8; 1/8 mp


ISO400; F8; 1/15 mp


High ISO Noise Reduction; ISO400; F8; 1/15 mp


ISO800; F8; 1/30 mp


High ISO Noise Reduction; ISO800; F8; 1/30 mp


ISO1600; F8; 1/60 mp


High ISO Noise Reduction; ISO1600; F8; 1/60 mp


ISO3200; F8; 1/125 mp


High ISO Noise Reduction; ISO3200; F8; 1/125 mp


ISO100; F8; 1/4 mp


High ISO Noise Reduction; ISO100; F8; 1/4 mp


ISO200; F8; 1/8 mp


High ISO Noise Reduction; ISO200; F8; 1/8 mp


ISO400; F8; 1/15 mp


High ISO Noise Reduction; ISO400; F8; 1/15 mp


ISO800; F8; 1/30 mp


High ISO Noise Reduction; ISO800; F8; 1/30 mp


ISO1600; F8; 1/60 mp


High ISO Noise Reduction; ISO1600; F8; 1/60 mp


ISO3200; F8; 1/125 mp


High ISO Noise Reduction; ISO3200; F8; 1/125 mp


ISO100; F8; 1/4 mp



High ISO Noise Reduction; ISO100; F8; 1/4 mp


ISO200; F8; 1/8 mp


High ISO Noise Reduction; ISO200; F8; 1/8 mp


ISO400; F8; 1/15 mp


High ISO Noise Reduction; ISO400; F8; 1/15 mp


ISO800; F8; 1/30 mp


High ISO Noise Reduction; ISO800; F8; 1/30 mp


ISO1600; F8; 1/60 mp


High ISO Noise Reduction; ISO1600; F8; 1/60 mp



ISO3200; F8; 1/125 mp


High ISO Noise Reduction; ISO3200; F8; 1/125 mp


ISO100; F8; 1/4 mp


High ISO Noise Reduction; ISO100; F8; 1/4 mp


ISO200; F8; 1/8 mp


High ISO Noise Reduction; ISO200; F8; 1/8 mp


ISO400; F8; 1/15 mp


High ISO Noise Reduction; ISO400; F8; 1/15 mp


ISO800; F8; 1/30 mp


High ISO Noise Reduction; ISO800; F8; 1/30 mp


ISO1600; F8; 1/60 mp


High ISO Noise Reduction; ISO1600; F8; 1/60 mp


ISO3200; F8; 1/125 mp



High ISO Noise Reduction; ISO3200; F8; 1/125 mp

A fotók 21 °C hőmérséklet mellett készültek.

Az Olympus és a Panasonic hasonló felbontású DSLR-jeihez képest az A200 hozza a papírformát. Ugyebár az említett márkák valamivel kisebb érzékelővel dolgoznak, a zajszint is némileg magasabb a Sony A200-nál. Bár nem ugyanabban a ligában játszanak, de a Canon EOS 40D-vel összevetve is megállja a helyét zaj terén. ISO100 és 200-nál egy csipetnyi előnye van a Canon középkategóriás modelljének, ISO400, 800 és 1600-as érzékenységeken viszont fordul a kocka és a Sony A200 szerez némi előnyt, hogy aztán ISO3200-on ismét a Canonhoz kerüljön a staféta. Az A200 hátránya ebben a mérkőzésben nem is a zajszint, hanem a szűrés okozta részletvesztés, ami valamivel mosottabb képet mutat, mint a Canonnál. Különösen igaz ez magasabb érzékenységnél.

Sony Alpha DSLR-A200 (ISO1600, normál zajszűréssel)

Canon EOS 40D (ISO1600, normál zajszűréssel)

Sony Alpha DSLR-A200 (ISO3200, normál zajszűréssel)

Canon EOS 40D (ISO3200, normál zajszűréssel)

Hosszú expozíció

A Sony Alpha DSLR A200 egész hasonló eredményeket produkált ebben a tesztben, mint elődje, így joggal feltételezhetjük, hogy mindkét gépben ugyanaz a képérzékelő dolgozik. ISO200 érzékenységen, 10 perces expozícióval izzasztottuk meg a készüléket, és úgy látszik szinte szó szerint, hiszen nem kevés hotpixel keletkezett a képen és a felső sarkokban a túlmelegedés okozta termikus zaj is tiszteletét tette. Utólag, képszerkesztő szoftverrel világosítottunk a képen, így még jobban láthatók a problémás részek. A hotpixelek nagyon finom pettyezettségben vannak jelen és csak néhány helyen tűnnek fel komolyabb pixelhibák.

Táblázatunk harmadik és negyedik sora a bekapcsolt hotpixelszűréssel készült végeredményt mutatja. A darkframe alapú szűrés a kérdéses pixel szomszédos képpontjainak átlagából számolja ki az új értékeit. A Sony A200 esetében igen hatásosan dolgozik, hiszen minden előbb felsorolt hiba jelentősen csökkent szűrés következtében. A termikus zaj szinte teljesen eltűnt és csak a nagyobb hotpixelek maradtak láthatók, főként a hisztogram széthúzással kiemelt képen. A darkframe szűrés egyetlen hátránya, hogy a gépnek az expozícióval azonos hosszúságú referenciaképre van szüksége. Jelen esetben ez újabb 10 perces tétlen várakozást jelent.

Hosszú záridejű felvétel (ISO200, 8,5 perc)

teljes kép
képkivágás
hotpixel szűrés nélkül
hotpixel szűrés nélkül, hisztogram széthúzással kiemelve
darkframe hotpixel szűréssel
darkframe hotpixel szűréssel, hisztogram széthúzással kiemelve

A hisztogram széthúzás során a 0-25 világosságértékeket húztuk szét 0-255 tartományra.

Memória kapacitás

A Sony A200-hoz nem jár memóriakártya, így célszerű már a vásárlásnál bekalkulálni egy jobb kapacitású memória árát is. Sony lévén kapásból a Memory Sticket ajánlanám, de az A200-nál más a helyzet. A gép ezt a szabványt is támogatja, de csak CompactFlash foglalatot találunk rajta, így a Memory Stick csupán konverterrel használható. Jobban járunk tehát egy 2-4 GB-os CF kártyával.

A 10 megapixeles RAW fotók darabja, bármely oldalarányt választva 12,2 MB, ha JPEG képekkel kombináljuk 17,5-18 MB-os fájlméretekkel számolhatunk. A sima JPG fotók kétféle tömörítési minősége között nincs számottevő különbség. A gyengébb fokozatot (Normál) választva mindössze ~20% tárhelyet spórolhatunk. Képeink így is darabonként 2,3-6 MB-osak lesznek.

Az egyes felbontásokhoz és tömörítési fokokhoz tartozó fájlméreteket a következő táblázat mutatja:

Fájlméretek és tárolható képek száma
Felbontás, tömörítés méret* 1 GB-os kártyán 4 GB-os kártyán
3:2
3872 x 2592 RAW 12,2 MB 83 335
3872 x 2592 RAW + JPEG 18,4 MB 55 222
3872 x 2592 JPEG fine 6,0 MB 170 682
3872 x 2592 JPEG normal 4,9 MB 208 835
2896 x 1936 JPEG fine 4,2 MB 243 975
2896 x 1936 JPEG normal 3,4 MB 301 1204
1920 x 1280 JPEG fine 2,9 MB 353 1412
1920 x 1280 JPEG normal 2,4 MB 426 1706
16:9
3872 x 2176 RAW 12,2 MB 83 335
3872 x 2176 RAW + JPEG 17,7 MB 57 231
3872 x 2176 JPEG fine 5,5 MB 186 744
3872 x 2176 JPEG normal 4,4 MB 232 930
2896 x 1632 JPEG fine 3,8 MB 269 1077
2896 x 1632 JPEG normal 3,1 MB 303 1321
1920 x 1088 JPEG fine 2,8 MB 365 1462
1920 x 1088 JPEG normal 2,3 MB 445 1780

*JPEG esetén a tényleges fájlméret, illetve a kártyán tárolhatófotók száma erőteljesen függ a használt érzékenységtől, illetve a fotózott témától!