Utazózoomok

0

Sony Cyber-shot DSC-HX5 és DSC-HX5V

Bevezető

A Sony idén vágott bele az ultrakompakt, de nagy zoomos gépek, vagyis az utazózoomok készítésébe, januárban jelentette be ugyanis a Cyber-shot DSC-H55 mellett a DSC-HX5 és DSC-HX5V-t.
Az Exmor R CMOS szenzor köré épülő fényképezőgépek 25 mm-nek megfelelő nagylátószöget és 250 mm-nek megfelelő tele állást kínálnak, vagyis zoomátfogásuk 10×-es. A gyors szenzornak és a jó sebességű képfeldolgozó processzornak köszönhetően nagy sebességű sorozatkészítésre és FullHD videórögzítésre is alkalmasak.
A Cyber-shot DSC-HX5 és DSC-HX5V gyakorlatilag megegyező modellek, a V jelű változat GPS vevőt is tartalmaz. A lenti ismertető tehát mind a DSC-HX5-re, mind a DSC-HX5V-re igaz. A GPS képességekről a „Kompakt gépek GPS vevővel” című cikkünkben már beszámoltunk.

Az arc- és mosolyfelismeréssel is rendelkező gépeket Lítium-ion akku táplálja.

Képérzékelő

Már jópár gyártó különböző gépében találkozhattunk a Sony hátsó megvilágítású (Backside Illuminated) Exmor R CMOS szenzorával, így előre tudjuk, mit is várhatunk a Cyber-shot DSC-HX5-től és DSC-HX5V-től. Az 1/2,3″ típusú képérzékelő 10 Mpixel felbontású, amely a mai kompakt gépek átlagos 12 Mpixeles felbontásától kissé elmarad. Cserébe viszont igen gyors sorozatkészítést és FullHD felbontású videórögzítést kínál. Szintén a BSI-CMOS megoldás következménye a magas alapérzékenység is. Ez ennél a modellnél azt jelenti, hogy a legkisebb érzékenység ISO125, melyet ISO3200-ig növelhetünk.

Az állóképek maximum 3648×2736 pixeles felbontásban készíthetünk, kizárólag JPEG formátumban. A tömörítési fokot kétféle érték közül választhatjuk ki.

Optika

A fényképezőgépbe 10×-es zoomátfogású Sony G objektív került, mely 4,25-42,5 mm fizikai gyújtótávolságú. Ez az alkalmazott szenzorral 25-250 mm-es kisfilmes optika látószögét eredményezi (16:9 oldalaránynál 30-300 mm-nek megfelelőt). Az objektív fényereje nagylátószögnél f/3,5, míg tele állásban f/5,5. Ezek átlagos értékek.

A nagy gyújtótávolsággal és/vagy gyenge fénynél történő fotózást Steady Shot optikai stabilizátor könnyíti meg.
Az objektívet kikapcsolt állapotban automatikusan a frontlencse elé húzódó lamellák védik.

Ergonómia

A Sony Cyber-shot DSC-HX5(V) ultrakompakt mivolta miatt nem meglepő módon nem tartalmaz igazi markolatot. Ennek kiváltására enyhe bemélyedést alakítottak ki a gép elejének bal oldalán. Ez inkább csak dizájnelemként funkcionál, mintsem valóban jobb fogást ad.
Kezelőszervekből felülre és a hátlapra is került bőséggel.
Fent a ki/bekapcsoló és az exponáló gombon kívül ez utóbbi körül a zoomkart, a bekapcsoló gombtól balra a dedikált sorozat mód gombot, míg jobb szélen üzemmódtárcsát találunk. A hagyományos program automatika módon kívül itt manuális beállítási lehetőség is választható.
Hátulra az LCD mellé a videófelvétel, a lejátszás, a négyirányú navigáló, a menü és a törlés gombokat helyezték el. A navigáló gombok felvétel módban a következő funkciókat látják el:

  • fel: a kijelzett információ mennyiségének megváltoztatása
  • le: önkioldó
  • balra: mosoly felismerés
  • jobbra: vaku mód

Kijelző

Manapság nagyjából átlagos kijelző került a Sony 10 Mpixeles utazózoomjára. A 3″-os képátlójú LCD ugyanis 230 ezer szubpixelt tartalmaz, aminél azért már láttunk jobbat a gyártó tükörreflexeseiben, illetve más gyártók kompakt gépeiben is. Ez persze nem azt jelenti, hogy gyenge lenne a kijelző felbontása, pusztán azt, hogy nem kiemelkedő megoldásról van szó. A betekintési szög nagy, így fej fölüli fotózásnál is jó képet láthatunk.

Élességállítás, fénymérés

Az élességállítás csak automatikusan történhet. A kontraszt különbséget érzékelő autofókusz rendszer 9 pontos automatikus, középső fókuszpontos és középső szpot módon működhet. A fókuszpont helyzetének kézi megváltoztatására nincs lehetőségünk. A felsorolt 3 fókuszterület módon túl arcfelismerés is választható, ezt mosolyérzékeléses exponálással is kombinálhatjuk. A mosolyérzékelés érzékenységét háromféle érték valamelyikére állíthatjuk.
Rossz fényviszonyok között AF segédfény könnyíti meg az automatikus élességállítást.

A fénymérés többmezős, középre súlyozott, vagy szpot elven történhet, illetve arcfelismerő módban az arcra súlyozottan.

Csatlakozók, akku, memóriakártya

Csatlakozóból egyetlen egyet találunk a fényképezőgépen, méghozzá alul, közvetlenül az állványmenet mellett. Ebbe a hosszúkás, sok csatlakozós aljzatba illeszthetjük az A/V, az USB és a HDMI átalakító adaptert is.

Az energiaellátásról NP-BG1 jelű lítium-ion akkumulátor gondoskodik, mely 3,5V feszültségű és 960 mAh kapacitású (3,4 Wh energiatároló képességű). Az akkumulátort külső töltőben tölthetjük fel. CIPA ajánlású gyári mérés szerint egy feltöltéssel 310 kép készíthető.

A felvételeket 45 MB-os belső memóriába, vagy opcionális Memory Stick (Pro HG) Duo, illetve SD/SDHC memóriakártyára menthetjük.

Videó

A CMOS szenzornak és a gyors képfeldolgozó processzornak köszönhetően a Sony Cyber-shot DSC-HX5V remek videóképességekkel bír. A legnagyobb felbontásban FullHD, azaz 1920×1080 pixeles mozgóképeket rögzíthetünk, 50 kép/mp képfrissítéssel, interlace módban. Ezen kívül 1440×1080 pixel is választható, szintén interlace 50 kép/mp-cel. Ezek a videófájlok AVCHD tömörítéssel kerülnek a kártyára. MJPEG formátumban 30 kép/mp-es frissítés és progresszív letapogatás mellett 1440×1080, 1280×720 és 640×480 pixeles felbontás választható.
A felvétel során használhatjuk az optikai zoomot is, miközben a sztereó hangrögzítés zavartalanul folytatódik. Egy videó maximum 30 perces lehet, 1 mp híján. MJPEG formátumban a maximális fájlméret 2 GB.

Szolgáltatások

Szolgáltatások összefoglalása
érzékenységállítás lépésköze 1 Fé
automatikus érzékenység minimumának beállítása
automatikus érzékenység maximumának beállítása
nagy érzékenységű zajszűrés fokainak száma (kikapcsolt
is)
hosszú expozíciós idejű képek hotpixel szűrése
végtelen fókusz mód
kézi fókusz
képnagyítás kézi élességállításnál
távolságskála kézi élességállításnál
folyamatosAF
mozgáskövetõ AF
AF segédfény Igen
szabadon mozgatható fókuszpont
arcfelismerés AF Igen
exponálás képtartalom megváltozására
mosolygásra induló exponálás Igen
pislogás érzékelés
belső memória képeknek Igen
másolás belső memória és kártya között Igen
vakupapucs
vaku teljesítmény kompenzáció
külső vaku vezeték nélküli vezérlése a beépített vakuval
kézi vaku teljesítmény
zoomgyűrű
mechanikus zoom
nagy betekintési szögű LCD Igen
tükröződésmentesítő az LCD-n
transzflektív LCD
segédrács élőképen
LCD fényerejének módosítása Automatikus
LCD színezetének (Hue) módosítása
státusz kijelzés az LCD-n Igen
aktív státuszkijelzés (közvetlen módosítható paraméterek)
ki/bekapcsolható torzítás csökkentés
ki/bekapcsolható kromatikus aberráció csökkentés
szenzor eltoláson alapuló stabilizálás Igen
optikai képstabilizálás
stabilizátor mód svenkeléshez
digitális képstabilizálás (nem magas érzékenység)
kétsebességes zoom
programozható gombok száma
virtuális horizont
saját menü (elemek hozzáadása vagy törlése)
sorozat folytatása puffer telítődés után
sorozat RAW formátumban
sorozat <=3 kép/mp sebességgel Igen
sorozat >3 kép/mp <=6 kép/mp sebességgel
sorozat >6 kép/mp sebességgel
Full HD (1920×1080p) videó Igen
HD (1280×720p) videó Igen
VGA (848×480p vagy 640×480p) videó Igen
optikai zoom videó közben Igen
digitális zoom videó közben Igen
AF videó közben Igen
fénymérés videó közben Igen
nagy képfrissítési sebességű videó (>=60 kép/mp)
videók gépen belüli vágása
videók gépen belüli összefu^zése
kép kimentése videóból
sztereo hangfelvétel
mono hangfelvétel Igen
időzített automatikus sorozat
automatikus expozíció sorozat (bracketing) Igen
érzékenység sorozat
vaku sorozat
fehéregyensúly sorozat
színtelítettség sorozat
színezet sorozat
világosság sorozat
kontraszt sorozat
zoom sorozat
élesítés sorozat
fehéregyensúly finomhangolás
színhőmérséklet kézi megadása
kézi fehéregyensúly regiszterek száma 1
Adobe RGB színtér támogatása
képek dátumozása felvételkor Igen (nyomtatáshoz)
diktafon funkció
rövid hangmegjegyzés készítése képekhez felvétel után
kiégett részek jelzése lejátszáskor Igen
kiégett részek jelzése felvételkor
bebukott részek jelzése lejátszáskor
bebukott részek jelzése felvételkor
élő hisztogram Igen
világosság hisztogram lejátszáskor Igen
RGB hisztogram lejátszáskor
nagyított nézetben képváltás lehetséges (fókusz összehasonlítás)
mappák létrehozása, váltása
HDR képkészítés (több expozícióból)
fekete-fehér képkészítés Igen
szépia képkészítés Igen
cianotíp képkészítés
képkészítés digitális színszűrőkkel a fentieken túl Igen
képkészítés színcserével
képkészítés szelektív színnel (egy szín + FF)
Hi-/Low-key fotók készítése
kontraszt beállítása felvétel előtt
színtelítettség beállítása felvétel előtt
képkeménység/élesítés beállítása felvétel előtt
színezet (Hue) beállítása felvétel előtt
fehéregyensúly/színezet utólagos módosítása
fényerő utólagos módosítása
kontraszt utólagos módosítása
színtelítettség utólagos módosítása
élesítés utólagos módosítása
RAW konverzió gépen belül
képek keretezése
dinamika „kiterjesztés”, sötét részek kivilágosítása Igen
vörösszem javítás gépen belül Igen
retusálás a kép egy kiválasztott részén
retusálás (bőrlágyítás) az egész képre Igen
többszörös expozíció (multiexpo)
több fotó, egy képre (egymás mellé) helyezése nyomtatáshoz
paralelogramma/keystone korrekció
panoráma automatikus összefűzése gépen belül
szerkeszthető fájlnév
magyar menü Igen
világidő Igen
ébresztő funkció
leméretezés 2 Mpixel vagy nagyobb méretre Igen
leméretezés 2 Mpixelnél kisebb méretre Igen
leméretezés VGA vagy kisebb méretre Igen
képforgatás Igen
képkivágás készítése Igen
diavetítés Igen
diavetítés zenei aláfestéssel
vezetékes LAN támogatás
WiFi támogatás
GPS támogatás Igen
akkutöltöttség visszajelzés darabszáma 4
akku csere állványon Igen
memóriakártya csere állványon Igen

Képminőség

Normál makró (25 mm ekv.) nagylátószögnél, 5 cm-ről, legkisebb szélesség: 73 mm

Az általános képminőség jó, képközépen jó részletességűek a fotók, sarkokban egy icipicit már lágyabbak, de komoly szférikus aberráció nem jelentkezik.
Az ISO125 alapérzékenységnél komoly képzaj nincs a képeken, de ez inkább a zajszűrésnek, mintsem a szenzornak köszönhető. Az apró részletek ugyanis jól láthatóan kissé mosottak (lásd 2. kivágáson a cérnaszálak). Bár képzajtól nem kell itt tartani, mégis teljesen homogén felületeket sem várhatunk, a sötétebb területeken pedig kisebb foltokban a zaj maradéka még nyomokban fel is fedezhető.
ISO200-nál hasonló a helyzet, mint ISO125-nél, a képzaj hajszálnyit erősebb, a zajszűrés azonban azonos mértékű, így részletekből nem kell kevesebbre számítani.
ISO400-ra növelve az érzékenységet a zajszűrés erősebb fokozatra kapcsol, így a képzaj ugyan nem lesz sokkal magasabb – inkább csak foltokban lesz jobban látható -, de részlet is kevesebb marad a képünkön. A cérnaszálak már csak nehezen különíthetők el egymástól, az apróbetűs szöveg is alig olvasható. Nagy méretű (A4 feletti) nyomatoknál ez az érzékenység ekkora felbontásnál már nem ajánlott.
Az ISO800-nál ismét tovább erősödik a zajszűrés, de nem drasztikusan. Részletből persze egy kicsit most kevesebb jut, mint ISO400-nál, de összességében még egész jó a helyzet, feltéve, ha A4-nél nem akarunk nagyobb nyomatot készíteni (persze már A4-en is látható lesz közelről a zajszűrés nyoma, de normál nézési távolságból nem lesz feltűnő).
ISO1600-nál durván megemelkedik a zajszűrés, ami miatt ez az érzékenység már csak kis papírméretnél ad elfogadható minőséget. Itt gyakorlatilag az apró részletek összefolynak, a kis méretű betűk elkülöníthetetlenek. A megmaradt képzaj itt már jól látható grízesedést okoz.
Az ISO3200 érzékenységgel készült képek még kis méretű papírképnél se lesznek szépek, de azért emlékképekhez kompromisszummal elfogadható. Mindenesetre sok részletet ne várjunk ettől az érzékenységtől, gyakorlatilag SVGA felbontásnak megfelelő részletgazdagságú (vagy részletszegénységű). Ez azt is jelenti, hogy a mai monitorokon teljes méretben nézve is lágy képet kapunk, de pozitívum, hogy más gépekkel szemben itt nincs komoly probléma a kék csatornával (ti. a sötét részeken nem látszik kék foltosság).

Érzékenység – képzaj



ISO125; F4,5; 1/10 mp


ISO200; F4,5; 1/15 mp


ISO400; F4,5; 1/30 mp


ISO800; F4,5; 1/60 mp


ISO1600; F4,5; 1/125 mp


ISO3200; F4,5; 1/250 mp


ISO125; F4,5; 1/10 mp


ISO200; F4,5; 1/15 mp


ISO400; F4,5; 1/30 mp


ISO800; F4,5; 1/60 mp


ISO1600; F4,5; 1/125 mp


ISO3200; F4,5; 1/250 mp


ISO125; F4,5; 1/10 mp


ISO200; F4,5; 1/15 mp


ISO400; F4,5; 1/30 mp


ISO800; F4,5; 1/60 mp


ISO1600; F4,5; 1/125 mp


ISO3200; F4,5; 1/250 mp


ISO125; F4,5; 1/10 mp


ISO200; F4,5; 1/15 mp


ISO400; F4,5; 1/30 mp


ISO800; F4,5; 1/60 mp


ISO1600; F4,5; 1/125 mp


ISO3200; F4,5; 1/250 mp

A teljes felbontású kivágásokon kívül érdemes megtekinteni a fő alkalmazási területnek számító 10×13 cm-es nyomathoz szükséges méretet is.
A szokásos ISO tesztképeink mellett azok 300 dpi-s 10×13 cm-es papírmérethez, vagyis 1228 pixel magasságúra átméretezett változatát is közzé tesszük. Digitális laborban ugyanis ekkora papírmérethez ekkora felbontású képet hoz létre a laborgép.
A lent látható képeken tehát azt ellenőrizhetjük, hogy egy 10×13 cm-es papírkép nagyító alatt hogyan nézne ki.
A valós képminőség teszteléséhez érdemes megnyitni a teljes képet, s egy 10×13 cm-es papírképpel a kezünkben addig távolodni a monitortól, hogy nagyjából hasonló méretet lássunk, mint a kezünkben normál nézési távolságban elhelyezett fotó.
A lenti képek alapján kijelenthető, hogy aki 10×13 cm-nél nem kíván nagyobb papírképet készíteni, az nyugodtan merészkedhet ISO400 érzékenységre, hiszen alig lesz látható különbség az ISO125-höz képest. Nagyító nélkül még az ISO 800 is bőven elfogadható minőséget ad majd, jóllehet a sötétebb egybefüggő homogén részeken látszani fog egy kis zaj, illetve kissé lágynak hat majd a kép.
Figyeljük meg, hogy még ISO1600-nál sincs foltosodás, a képzaj persze jobban látható, s a kevesebb részlet miatt se lesz tökéletesen tűéles a képünk, mégis egész jó eredménynek tudhatjuk be ezt a minőséget, hiszen a sötét részeken sincs a kék csatornában komoly zaj.
ISO3200-nál már a 10×13 cm-es papírkép is lágynak látszik majd, a zaj jól kivehető lesz, de a kék csatorna továbbra sem erősebben zajos, mint a többi, így színeiben még mindig megfelelő eredményt kapunk. Kis kompromisszummal emlékképeknek jó lesz ez az érzékenység is.

Érzékenység – képzaj; 10×13 cm-es papírképen (szimuláció)



ISO125; F4,5; 1/10 mp


ISO200; F4,5; 1/15 mp


ISO400; F4,5; 1/30 mp


ISO800; F4,5; 1/60 mp


ISO1600; F4,5; 1/125 mp


ISO3200; F4,5; 1/250 mp


ISO125; F4,5; 1/10 mp


ISO200; F4,5; 1/15 mp


ISO400; F4,5; 1/30 mp


ISO800; F4,5; 1/60 mp


ISO1600; F4,5; 1/125 mp


ISO3200; F4,5; 1/250 mp


ISO125; F4,5; 1/10 mp


ISO200; F4,5; 1/15 mp


ISO400; F4,5; 1/30 mp


ISO800; F4,5; 1/60 mp


ISO1600; F4,5; 1/125 mp


ISO3200; F4,5; 1/250 mp


ISO125; F4,5; 1/10 mp


ISO200; F4,5; 1/15 mp


ISO400; F4,5; 1/30 mp


ISO800; F4,5; 1/60 mp


ISO1600; F4,5; 1/125 mp


ISO3200; F4,5; 1/250 mp

Mellékelt tartozékok

  • NP-BG1 lítium-ion akku
  • külső akkumulátor töltő
  • csuklópánt
  • USB és A/V kábel
  • HDMI adapter (HDMI kábel nem része a csomagnak)

A Sony DSC-HX5V ára bruttó 87.000 Ft.

A fényképezőgépet a Sony Central and Southeast Europe Kft.-től kaptuk kölcsön a kipróbálás idejére. Köszönjük!

Ha a bemutatóink segítettek a gép kiválasztásában, akkor a vásárlásnál tegyen erről említést a kereskedőnél is! Ezzel támogathatja a Pixinfo működését. Köszönjük!

Tesztképeink

A fényképezőgéppel készült tesztfotók megtekintéséhez kattintson a lenti linkre.

A képek fájlneveiben szerepel az érzékenység, a rekeszérték és a kisfilmre átváltott gyújtótávolság is.

Tipp: a megjelenő új ablakban mutasson rá egy indexképre, s tekintse meg a böngésző státuszsorát, ahol a fájlnévből kiderülnek a fenti adatok. A kép megnyitását új ablakban vagy új fülön érdemes végezni (shift+kattintás, control+kattintás, Macintoshnál középső egérgomb).

A cikkben és a tesztfotók között szereplő összes képet szerzői jogok védik. Előzetes, írásos engedély nélküli felhasználásuk tilos!