A rozsda szépsége – Alberto Ghizzi Panniza makrófotó sorozata

0
948

Alberto Ghizzi Panizza olasz makrófotós egy Nikon D500-zal és egy D810-zel készített fotósorozatot többféle makróobjektívet felhasználva. A helyszín egy svéd roncsautó temető, amelyben a mocsaras erdőtalajban eltűnő, lassan szétkorrodálódó kocsik nyújtottak egyedi hátteret a fotózáshoz.
Képei nem csupán a korrózió erejét, de a természet határtalan tűrőképességét is közvetítik, hiszen az ilyen helyeken, mint egy elrozsdásodó autó, olyan növények kezdenek burjánzani, mint a mohák és zuzmók.

A Nikon által közzétett fotósorozatot a szerző is kiegészítette makró tippjeivel, így nem csak a képekben gyönyörködhetünk, de hasznos ötletekkel is gazdagodhatunk.

Nézzük hát elsőként a képeket, gyújtótávolság szerinti sorrendben, utána jöhetnek az ötletek, lent pedig videókat is találtok:

Alberto Ghizzi Panniza – Makrofotótippek

Alberto Ghizzi Panizza az egyik leginnovatívabb, legtehetségesebb és legegyedibb makrofotós Európában. Majdnem húsz évre visszatekintő karrierjével az olasz férfi elismert mestere a makró művészetének.
Alberto nemrég helyszíni fotókat készített a Nikonnal a Bilkyrkogården Kyrkö Mosse telepen, egy autótemetőben, nem messze Rydtől (Linköping, Svédország), hogy közszemlére tegye „A rozsda szépségét”. Itt most elárulja a hét legjobb tippjét a makrofotózáshoz.

  1. Játék a mélységélességgel: A mélységélesség megértése az egyik első nagy akadály a makrofotózásban. Tudni kell, hogyan működhet harmóniában a rekesz és a gyújtótávolság, hogyan irányítható a képek élessége, és hogyan készíthető el az a különleges kép. Lényegében minél kisebb a téma és nagyobb a leképezési arány, annál sekélyebb lesz a mélységélesség. Megfelelő mélységélességet használva részletgazdag makroképek készíthetők, legyen szó akár virágról, akár rovarról vagy – mint ebben az esetben – a rozsda rejtett szépségének megjelenítéséről.
  2. A rekesz a lényeg: A téma élessége és a jól sikerült elmosódást mutató homályos háttér közti megfelelő egyensúly megtalálása az egyik legérdekesebb, legnagyobb kihívást jelentő oldala a makro fotózásnak, és az idő múlásával sem lesz könnyebb; még majdnem húsz év makrofotózás után sem! Én úgy találtam, hogy a helyes rekeszhasználat a kulcs. Könnyebb az olyan makroobjektívekkel elkülöníteni a témát, amelyek kis rekesznyílást használnak. Ilyen például az AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR vagy az AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G
    IF-ED. A rövidebb objektívek jobban kontextusba tudják helyezni a témát, például az AF-S DX Micro NIKKOR 40mm f/2.8G és az AF-S Micro NIKKOR 60mm f/2.8G ED, amelyek nagyobb látószöggel is rendelkeznek. Szerintem nem érdemes f/16-nál nagyobb rekeszt használni, így elkerülhető a „fényelhajlás” jelensége, amely elveheti a mindennél fontosabb élességet és kontrasztot.
  3. Fektessen be a megfelelő tartozékokba: Ha növelni akarja a makroobjektív nagyítási képességét – különösen, ha túlmegyünk az 1:1 leképezési arányon –, akkor a tartozékok nagyon fontossá válnak. Ennek legegyszerűbb módja, ha hosszabbító csöveket használunk, amelyek leválasztják az optikát a vázról. Minél távolabb visszük az objektívet a váztól, annál közelebb kerül hozzánk a téma, tehát minél több csövet használunk, annál nagyobb lesz a leképezési arány. Az egyik nehézség, amellyel gyakran szembesülök, az a megfelelő távolság bemérése a fényképezőgép és a téma között. Ha túl közel van, nem tud majd fókuszálni semmire, tehát a lényeg a megfelelő egyensúly megtalálása.
  4. Szögek beállítása: Amikor egyetlen felvételt készít, az egész téma fókuszba állításának titka, hogy a fényképezőgéppel kell mozogni, konkrétabban az érzékelőnek azzal a felületével, amelyik a legpárhuzamosabb a témával. Egy olyan többdimenziós lényt, mint a pillangó, nehéz teljes egészében fókuszban tartani. Ha a szárnyak párhuzamosan állnak a fényképezőgéppel és az érzékelőjével, akkor viszonylag könnyű éles képet készíteni az egész szárnyról, de ha a szárnyak ferdén állnak, akkor csak a szárny néhány centimétere lesz éles. Itt segíthet a fókuszsorozat. Ez az egyik kedvenc eljárásom. Abból áll, hogy a képekből egy progresszió vagy egy sorozat készül a téma legközelebbi pontjától a legtávolabbi pontjáig. Ez lehetővé teszi egy olyan kép elkészítését, ahol a téma teljes egészében fókuszban van, és éles. Utómunkában vegyíthetők a képek, ezáltal olyan képet kapunk, amelyen az egész téma tökéletes fókuszban van. Nagyszerű technika!
    A fókuszsorozat elkészítéséhez azt javasolnám, hogy mindent kézi üzemmódban használjunk, például az élességállítást, az időzítést, az ISO-t, a rekeszt és a fehéregyensúlyt is.
  5. Mozgó témák kezelése: Hogy felülkerekedjen a mozgó tárgyak problémáján, használjon vakut (például olyat, mint a R1C1), amellyel nagyon gyors időzítést használhat, hogy megállítsa a téma mozgását. Ez különösen akkor hasznos, ha az olyan szorgalmas rovarokat próbáljuk fotózni, mint a méhek vagy a kedvencem, a szitakötő.
  6. Rázkódáscsökkentéssel ellátott objektív használata: Gyakran azt találom, hogy lehetetlen vagy egyáltalán nem kényelmes állványt használni a téma megörökítéséhez. Ebben az esetben a beépített rázkódáscsökkentéssel (VR) rendelkező objektívekkel nagyszerűen el lehet kerülni a mozgásból adódó elmosódást, amelyet gyakran a saját testmozgásunk okoz, amikor kézből fényképezünk.
  7. Gyakorlat teszi a mestert: Végül pedig, mint minden fotózásnál, a legjobb módja a makroművészet tökéletesítésének is az, ha egy sor különböző objektívvel, témával és fényviszonnyal gyakorlunk. Ezen a fotózáson a bomló autókon található rozsda témája teljesen új kihívást jelentett, tekintve, hogy eddig soha semmi hasonlót nem fényképeztem. De a megfelelő készlettel, tartozékokkal és a makrofotózással kapcsolatos tudással ki tudtam kísérletezni néhány szokatlan és erőteljes kompozíciót. Sokat tanultam ebből az élményből.

A rozsda szépsége
A Nikon makrosorozata felfedi a természet és a modern bomlás figyelemre méltó kontrasztját

A Nikon a mai napon kiadta új fotósorozatát, amely felfedi a buja svéd erdőségek és a „Bilkyrkogården Kyrkö Mosse” telepen rozsdásodó járművek közötti gyönyörű kontrasztot – amely egy autótemető nem messze Rydtől (Linköping, Svédország).

A feltűnő ellentmondást Alberto Ghizzi Panizza makrofotós kapta lencsevégre, hogy közszemlére tegye a Nikon Micro NIKKOR objektívek képességeit. A Bilkyrkogården Kyrkö Mosse egyedi hátteret nyújtott a fotózáshoz számos roncsautójával – egészen az 1940-es évekig visszamenően –, amelyek eltűnnek a mocsaras erdőtalajban, lassan megadva magukat az anyatermészetnek.

A fotósorozatban található képek többek között tűzmarta autóüléseket, a tőzegmocsárba süppedő, elszíneződött dísztárcsákat és vastag, zöld mohával benőtt műszerfalakat ábrázolnak.

Alberto a képsorozatot Nikon D500 és Nikon D810 fényképezőgépekkel, valamint a következő Micro NIKKOR objektívekkel készítette:

  • AF-S DX Micro NIKKOR 40mm f/2.8G: Ezt a rendkívül egyszerűen kezelhető, kisméretű objektívet a finom részletek megörökítésére tervezték. Lenyűgöző közeli képeket készít, de az általános és a portréfotózáshoz is kiválóan alkalmas. A rekesz jóvoltából kiemelheti a témát, és szépen elmoshatja a hátteret, emellett gyenge fényviszonyok között is éles képeket készíthet.
  • AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR: Kisméretű és könnyű, kiváló minőségű optikával rendelkező, DX-formátumú makroobjektív. Az objektív 1:1 leképezési aránya jóvoltából életnagyságú közeli felvételeken örökíthetők meg a rendkívül finom részletek és textúrák.
  • AF-S VR Micro NIKKOR 105mm f/2.8G IF-ED: Ez az objektív a Nikon második generációs rázkódáscsökkentő rendszerével (VR II) van felszerelve, ezáltal rugalmasabb kézi fotózást tesz lehetővé. Emellett szükség esetén tökéletes társ a távolsági fényképezéshez, például természetfotók készítésénél.
  • AF-S Micro NIKKOR 60mm f/2.8G ED: Ez az objektív egyszerre kisméretű és sokoldalú; használójának lehetővé teszi mind a tájképek, mind pedig a makro képek készítését. A Nikon legkisebb Micro objektívje közeli felvételekhez és általános fényképezéshez. Közelitartomány-korrekciós rendszere (CRC) is van, amely nagy teljesítmény nyújt kis távolságon.

Az élményt ecsetelve Alberto Ghizzi Panizza úgy nyilatkozott, hogy: „A makrofotózás során mindig az érdekes színeket és textúrákat keresi az ember, ezért nekem a Bilkyrkogården Kyrkö Mosse valóságos csodaország volt. A Micro NIKKOR objektívek lehetővé tették, hogy kristálytiszta részletességgel fényképezzem az elhagyott autók 60 éve tartó küzdelmét az anyatermészettel, ahogy az próbálja ismét visszahódítani az erdőt. A négy objektív, amelyet ehhez a fotózáshoz használtam, elengedhetetlenül szükséges volt, hogy közel kerülhessek az eseményekhez, és úgy tárjam fel a »rozsda szépségét«, ahogyan azt még senki sem látta.”

Azok a fotósok, akiket inspirál „A rozsda szépsége” fényképsorozat, és szabadjára akarják engedni a makrofotózási potenciáljukat, most kihasználhatják a Micro NIKKOR objektívekre hirdetett pénzvisszafizetési akciót itt: www.penzvisszaterites.nikon.hu.

Videó
A gyakorlati útmutatást nyújtó video sorozatból megismerheti a Nikon Micro NIKKOR objektívek használatát:

Teljes film:

Tippek:

AF-S DX Micro NIKKOR 40mm f/2.8G

AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR

AF-S VR Micro NIKKOR 105mm f/2.8G IF-ED

AF-S Micro NIKKOR 60mm f/2.8G ED

A felszerelés
A fotózás során Alberto Ghizzi Panizza a következő felszerelést használta:

  • Nikon D500
  • Nikon D810
  • AF-S DX Micro NIKKOR 40mm f/2.8G
  • AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR
  • AF-S VR Micro NIKKOR 105mm f/2.8G IF-ED
  • AF-S Micro NIKKOR 60mm f/2.8G ED

Hozzászólások

hozzászólás



Nem lehet hozzászólni.