Kipróbáltuk: Fujifilm FinePix X-E1 (teszt)

Petur - 2012. november 26. 07:00 (részletes digitális fényképezőgép teszt)

Képminőség

Képzaj

Az alábbi táblázatban található képeket a gép legalacsonyabb (-2) zajszűrési fokozatában készítettük kombinált RAW+JPEG (Fine) formátumban. A RAW fotókat Adobe Photoshop Lightroom 4.3 RC szoftverrel konvertáltuk JPEG-be, a gyári alapbeállításokat megtartva.

Az AA-szűrő nélküli X-Trans szenzor egyáltalán nem mentes a moiré mintázat megjelenésétől. Elég csak a jobbra látható kivágásra pillantanunk, ahol a rendkívül finom, nyomdai raszter felületen alakult ki szabályos mintázat, de ellentétben a hagyományos képérzékelők sávos jelenségével, ez inkább foltszerű hatást mutat.

Érzékenység - képzaj

ISO100; F8 1/2 mp
ISO200; F8 1/4 mp
ISO200; F8 1/4 mp; RAW - Lightroom 4.3 RC
ISO400; F8 1/8 mp
ISO400; F8 1/8 mp; RAW - Lightroom 4.3 RC
ISO800; F8 1/15 mp
ISO800; F8 1/15 mp; RAW - Lightroom 4.3 RC
ISO1600; F8 1/30 mp
ISO1600; F8 1/30 mp; RAW - Lightroom 4.3 RC
ISO3200; F8 1/60 mp
ISO3200; F8 1/60 mp; RAW - Lightroom 4.3 RC
ISO6400; F8 1/125 mp
ISO640; F8 1/125 mp; RAW - Lightroom 4.3 RC
ISO12800; F8 1/250 mp
ISO25600; F8 1/500 mp
ISO100; F8 1/2 mp
ISO200; F8 1/4 mp
ISO200; F8 1/4 mp; RAW - Lightroom 4.3 RC
ISO400; F8 1/8 mp
ISO400; F8 1/8 mp; RAW - Lightroom 4.3 RC
ISO800; F8 1/15 mp
ISO800; F8 1/15 mp; RAW - Lightroom 4.3 RC
ISO1600; F8 1/30 mp
ISO1600; F8 1/30 mp; RAW - Lightroom 4.3 RC
ISO3200; F8 1/60 mp
ISO3200; F8 1/60 mp; RAW - Lightroom 4.3 RC
ISO6400; F8 1/125 mp
ISO640; F8 1/125 mp; RAW - Lightroom 4.3 RC
ISO12800; F8 1/250 mp
ISO25600; F8 1/500 mp
ISO100; F8 1/2 mp
ISO200; F8 1/4 mp
ISO200; F8 1/4 mp; RAW - Lightroom 4.3 RC
ISO400; F8 1/8 mp
ISO400; F8 1/8 mp; RAW - Lightroom 4.3 RC
ISO800; F8 1/15 mp
ISO800; F8 1/15 mp; RAW - Lightroom 4.3 RC
ISO1600; F8 1/30 mp
ISO1600; F8 1/30 mp; RAW - Lightroom 4.3 RC
ISO3200; F8 1/60 mp
ISO3200; F8 1/60 mp; RAW - Lightroom 4.3 RC
ISO6400; F8 1/125 mp
ISO640; F8 1/125 mp; RAW - Lightroom 4.3 RC
ISO12800; F8 1/250 mp
ISO25600; F8 1/500 mp
ISO100; F8 1/2 mp
ISO200; F8 1/4 mp
ISO200; F8 1/4 mp; RAW - Lightroom 4.3 RC
ISO400; F8 1/8 mp
ISO400; F8 1/8 mp; RAW - Lightroom 4.3 RC
ISO800; F8 1/15 mp
ISO800; F8 1/15 mp; RAW - Lightroom 4.3 RC
ISO1600; F8 1/30 mp
ISO1600; F8 1/30 mp; RAW - Lightroom 4.3 RC
ISO3200; F8 1/60 mp
ISO3200; F8 1/60 mp; RAW - Lightroom 4.3 RC
ISO6400; F8 1/125 mp
ISO6400; F8 1/125 mp; RAW - Lightroom 4.3 RC
ISO12800; F8 1/250 mp
ISO25600; F8 1/500 mp

Zajszűrés

A FinePix X-E1-ben külön bekapcsolható hotpixel szűrést találunk, melyet főként hosszú záridejű expozícióknál érdemes igénybe vennünk. Mellette találjuk a nagy érzékenységű fotók szoftveres zajszűrésének beállításait, melynél ±2 fokozatban befolyásolható a világossági és színzaj csökkentése. Ennek természetesen csak JPEG képek esetén vesszük hasznát. RAW fotóknál a konverter szoftver segítségével szűrhetünk.

Az alábbi táblázatban -2 (Alacsony), 0 (Általános) és +2 (Magas) szűrési beállításokkal készültek a fotók.

Zajszűrés

10 x 15 cm-es papírkép méret

A szokásos ISO tesztképeink mellett azok 300 dpi-s 10×15 cm-es papírmérethez, vagyis 1228 pixel magasságúra átméretezett változatát is közzé tesszük. Digitális laborban ugyanis ekkora papírmérethez ekkora felbontású képet hoz létre a laborgép. A lent látható képeken tehát azt ellenőrizhetjük, hogy egy 10×15 cm-es papírkép nagyító alatt hogyan nézne ki.

Képminőség

ISO100; F8,0; 1/2 mp
ISO200; F8,0; 1/4 mp
ISO400; F8,0; 1/8 mp
ISO800; F8,0; 1/15 mp
ISO1600; F8,0; 1/30 mp
ISO3200; F8,0; 1/60 mp
ISO6400; F8,0; 1/125 mp
ISO12800; F8,0; 1/250 mp
ISO25600; F8,0; 1/500 mp
ISO100; F8,0; 1/2 mp
ISO200; F8,0; 1/4 mp
ISO400; F8,0; 1/8 mp
ISO800; F8,0; 1/15 mp
ISO1600; F8,0; 1/30 mp
ISO3200; F8,0; 1/60 mp
ISO6400; F8,0; 1/125 mp
ISO12800; F8,0; 1/250 mp
ISO25600; F8,0; 1/500 mp
ISO100; F8,0; 1/2 mp
ISO200; F8,0; 1/4 mp
ISO400; F8,0; 1/8 mp
ISO800; F8,0; 1/15 mp
ISO1600; F8,0; 1/30 mp
ISO3200; F8,0; 1/60 mp
ISO6400; F8,0; 1/125 mp
ISO12800; F8,0; 1/250 mp
ISO25600; F8,0; 1/500 mp
ISO100; F8,0; 1/2 mp
ISO200; F8,0; 1/4 mp
ISO400; F8,0; 1/8 mp
ISO800; F8,0; 1/15 mp
ISO1600; F8,0; 1/30 mp
ISO3200; F8,0; 1/60 mp
ISO6400; F8,0; 1/125 mp
ISO12800; F8,0; 1/250 mp
ISO25600; F8,0; 1/500 mp

„Attól, hogy levetkőzik, még nem lesz szép” - interjú Filep Lajos fotóművésszel

A sporttól a háborúig rengeteg témát fotózott, örök szerelme a női test. A jelenleg Németországban élő Filep Lajos fotóművésszel A Nő című kiállítás előkészületei közben beszélgettünk.

„Nem csapok a saját kezemre” – interjú Gőbölyös Luca képzőművésszel

A művészség nem erőből jön, a jó mester pedig hagyja kibontakozni diákjait – véli Gőbölyös Luca. Arról is beszélgettünk, van-e még határvonal művész és fotós között, valamint lehet-e divatfotókat készíteni a kutyagumiról. Utóbbit eláruljuk: lehet.

„Ha látod, nincs lefényképezve” – interjú Mirkó István sportfotóssal

Fordított munkarend és rengeteg meccs jellemzi Mirkó István sportfotós életét. A Nemzeti Sport munkatársával többek között arról is beszélgettünk, szabad-e szurkolni, és mi van, ha Overdose elfut az ember mellett.

„Attól lesz szép, hogy szeretik egymást” – interjú Varga Csaba esküvőfotóssal

A fotós már az elején kiszúrhatja, jó ötlet-e egy házasság, vagy nem – állítja Varga Csaba, aki azt is hozzáteszi, ilyenkor természetesen nem szól egy szót sem. Arról is beszéltünk, hogy ihat-e egy esküvőfotós, és miért jó, ha a menyasszony összesározza a ruháját.

„Mindig az egység a lényeg” – interjú Bakcsy Árpád ételfotóssal

Nem csak fényképezi, készíti is az ételeket, közben pedig azon dolgozik, hogy a magyar konyha ismét világhírű legyen. Bakcsy Árpád ételfotós és –stylisttal rövid időn belül eljutottunk a középkori erdélyi receptekhez, de – mint elmondta – lehet, hogy a hazai konyhának is ezt kéne tennie.

„Ha egyvalaki meglátja a tanulságot, már nem dolgozol hiába” – interjú Kecskeméti Dávid fotóriporterrel

A partiktól a könnygázszagig mindent és mindenhol fényképez Kecskeméti Dávid, a Blikk fotósa. Elmondása szerint a bulvár vegyes terület: egyszerre jellemzi a balesetek szörnyű világa és a sztárok csillogása – hibázni pedig csak az nem hibázik, aki nem is dolgozik.

Panorámafotózás szűk terekben

Benkó János, az autóbelső panorámák hazai guruja kérésünkre billentyűzetet ragadott és megosztotta velünk gondolatait a szűkös térben való panorámakészítés legfontosabb kellékeiről és fogásairól. A cikk során nem csak az alapok, de kulisszatitkok is napvilágra kerülnek.

Fotóelmélet: 100%

Állandó vita tárgya, hogy szabad-e a képeket 100%-os nagyításban egymáshoz hasonlítani, vagy a teljes kép szempontjából úgyis félrevezető eredményre jutnánk. Ehhez kapcsolódnak azok a viták is, amikor régebbi, kisebb felbontású fényképezőgépek képét állítják szembe a mai, „zajosabb és lágyabb” képeket adó utódaikkal. Nehéz igazságot tenni, de a részletek ismerete talán megkönnyíti a dolgunkat.

Fotóelmélet: A digitális színes fénykép

Megvan az optikánk, beállítottuk az élességet, a blendét és a záridőt, kiolvastuk a képet az érzékelőből, de még mindig csak egy szürkeárnyalatos kép reprodukálására elegendő adatmennyiséggel rendelkezünk. Ebből kell a fényképezőgép belső szoftverének vagy más külső szoftvernek színes képet varázsolnia.

Fotóelmélet: Automatikus élességállítás

Hiába az egyik legfontosabb jellemző, az automatikus élességállítás jellemzésére nem igazán akad olyan mérőszám, mint a felbontásra a megapixel, vagy a tárolókapacitásra a megabyte. Megadjuk ugyan a mérőmezők számát, vagy azok érzékenységét, de a működési algoritmust ezt ritkán jellemzi. Pedig nagyon frusztráló tud lenni, amikor az automatikus élességállítás rosszul vagy lassan működik. A megfelelő gép kiválasztásánál nem árt ha tudjuk, hogy hogyan is működik ez az alapvető funkció.

Fotóelmélet: Zárak

Sorozatunk korábbi részeiben láthattuk, hogy az érzékelőre jutó fény mennyiségét az objektívben lévő blende szabályozza. Ez azonban csak az egyik fele a fénymennyiség szabályozásának, hiszen az érzékelő megvilágításának ideje legalább ennyire fontos. Ebben a részben a megvilágítási idő szabályozásának az eszközét, a zárat mutatjuk be.

Fotóelmélet: Optika 3

A fényképezőgépre tett objektívektől elvárjuk, hogy éles képet alkossanak, illetve hogy szabályozzák a fényképezőgépbe bejutó fény mennyiségét. Persze ezek nem egyszerű feladatok, de egy kis magyarázattal könnyen megérthetők. Fotóelméleti sorozatunk harmadik része ezért az élességállítással és a fényerővel, illetve a fényrekesz működésével foglalkozik, az előző két részben már megszokott részletességgel.