Sigma 17-70mm f/2,8-4,5 DC Macro objektív

0

Bemutatás

A Sigma több objektívet is kínál APS-C szenzorra nagylátószögű alapzoomnak, ezek egyike jelen cikkünk tárgya. A bruttó 100.000 Ft-os árú 17-70 mm-es alapzoom optikát tehát csak APS-C szenzorméretű géppel használhatjuk, Az objektívet a középkategóriába sorolhatjuk, hiszen fényereje az átlagoshoz képest 2/3, nagylátószögnél 1 blendével jobb. A dobozban az objektíven kívül hozzá való szirom formájú napellenzőt találunk.

A gyújtótávolságot 17-70mm közé állíthatjuk be, amely Nikon, Pentax és Sony APS-C vázaknál 25,5-105 mm-es, Canon APS-C váznál 27,2-112 mm-es kisfilmes objektív látószögét fogja eredményezni. A fényerő teljes nagylátószögnél igen jó: f/2,8, míg 70 mm-es teleállásban f/4,5. Létezik ennél is jobb, f/2,8-4 fényerejű változat, a Sigma 17-70mm f/2.8-4 DC OS HSM MACRO
, mely optikai stabilizátorral is rendelkezik. De térjünk vissza az f/2,8-4,5-ös olcsóbb verzióhoz.
A lencsetagok közé 2 aszférikus és 1 speciális alacsony szórású (SLD – Special Low Dispersion) tag is került a geometriai torzítások és a kromatikus aberráció csökkentésére.

Az élességállítást mikromotor végzi, illetve a Nikon bajonettes változatnál már HSM ultrahangos motor dolgozik. Az élességállítás mikromotorral közepes hangerejű, de azért nem hangos, viszonylag gyorsan történik az élesség beállítása.
Az objektív belső élességállítású, így a frontlencse nem fordul el, és előre-hátra sem mozog élességállítás során, de nem belső zoomos, vagyis a tubus hossza változik a zoomoláskor.

A frontlencse elé 72 mm-es szűrők tekerhetők fel, s mivel a napellenző legkisebb magassága több, mint 5 mm, peremsötétedéstől nem kell tartani. A szirom formájú napellenzőt bajonettes megoldással rögzíthetjük az objektívhez.

Használati tapasztalatok

A Sigma 17-70mm-es jó fényerejű alapzoom objektíve annak ellenére, hogy nem az EX széria tagja, remekül kidolgozott, masszív kialakítású, bár a tubus kissé laza, így 70 mm-ről függőleges állásban hajlamos vissza csúszni, vagy középállásból 70 mm-re lecsúszni.

Mivel Macro jelzésű objektívről van szó (s ráadásul nem is rossz leképezési aránnyal) kis közelponttal dolgozhatunk. Sajnos azonban 70 mm-es gyújtótávolságnál az objektív hossza jelentős mértékben megnő, így a valódi munkatávolság maximális leképezési aránynál mindössze 1,5 cm, amely így megkérdőjelezi a jól használhatóságot (túl kis távolság, fények eltakarása, napellenzővel nem is használható, stb.).

A zoomgyűrű kissé kemény járású, szélessége viszont nagyon jó: 3,5 cm-es. A teljes zoomtartomány cirka 1/6 fordulattal tekerhető át (60 fok).

Az élességállítás gyűrűje 2 cm széles, határozottan sűrűbben barázdált, mint a zoomgyűrű, járása könnyed, laza, de precíz.

Távolságskálát is találunk az objektíven, de nem a megszokott helyén (az élességállító és a zoomgyűrű között kis ablakban), hanem az élességállító gyűrű külső peremén.
Ezen felül a makró leképezési arányt is feltüntették a tubus első szegmensében, ahol az 1:4,7-1:2,3-ig értékeket találjuk.

Kézi élességállításra csak M módban van lehetőség, mivel közvetlen kapcsolat van a lencsetagokkal (kivéve természetesen a HSM motoros verziót). A teljes tartomány viszonylag rövid, itt is kb. 60 fok, mint a zoomgyűrűnél.

A tubuson az AF/M kapcsolóján kívül egy zoomzárat is elhelyeztek, amely 17 mm-nél rögzíti az objektívet.

Színhiba

A kromatikus aberráció elsősorban nagylátószögre jellemző, hiszen 50 mm felett már csak minimális színi hiba tapasztalható, 70 mm-nél pedig már-már elhanyagolható a hiba mértéke. A rekeszelés egyébként jótékony hatással van a kromatikus aberrációra, F8-nál jelentősen kisebb ez a hatás, mint nyitott blendével.

Jelentősebb színi hibával tehát 17 mm-nél, nyitott blendével találkozhatunk, nagyobb gyújtótávolságoknál, illetve rekeszelve csökken a kromatikus aberráció mértéke.

A legrosszabb esetben, 10 Mpixelre vonatkoztatva cirka 6-7 pixelnyi színhibát találhatunk, amely 45×30 cm-es papírképen 0,8 mm, 10×15 cm-es fotón 0,3 mm méretben fog látszani.

Geometriai torzítás

A geometriai torzítás mértéke nem erős, teljes nagylátószögnél is kissé az itt átlagos 1%-os érték alatti hordótorzítást mértünk.
33 mm-mél már minimális, alig 0,3%-os párnatorzításba vált át az optika, ami a teljes tele állásig mindössze 0,5%-ig növekszik.
Összefoglalva tehát: a Sigma 17-70 DC Macro objektíve az enyhén torzító termékek közé sorolható.

Geometriai torzítás



0,9% hordótorzítás


<0,1% párnatorzítás


0,2% párnatorzítás


0,2% párnatorzítás

Peremsötétedés

Vignettálás is elsődlegesen a teljes nagylátószögű állásra jellemező, ott is csak nyitott rekesznél. A 20%-os érték már látható a képeken is, de ha F8-ra szűkítjük a blendét a peremsötétedés értéke bőven 10% alá esik, amely alig lesz észrevehető a képeken. 33 mm-től nyitott blendénél is 10% alatti marad a peremsötétedés.

Peremsötétedés

Makró, közelfényképezés


20 cm közelpont (1,5 cm munkatáv.),
48 mm széles lefedés

Az objektív közelpontja 25 cm, amely gyári adatok alapján 0,2×-es leképezési arányt eredményez. Tesztképünkön látható módon a legnagyobb nagyításnál (maximális gyújtótávolság, közelponton dolgozva) közelítőleg 100 mm téma tölti ki a teljes képet. Ez 0,18×-os leképezési arányt jelent.
Legnagyobb nagyításnál a torzítás minimális, 0,3% hordótorzítás jelentkezik.

Képminőség

Az optika teljesen nyitott blendénél főként nagylátószögű állásban meglehetősen lágy képet ad. Telénél nyitott blendénél inkább a kisebb kontraszt figyelhető meg. Enyhe rekeszelés hatására azonban helyükre ugranak a dolgok.
A kültéren készült tesztfotókon is megfigyelhetők a fenti megállapítások, de összességében jó képminőségre számíthatunk, csak tisztában kell lennünk a „sweet point” fogalmával (a legjobb rajzolatú pont, jelen esetben a fényerőtől kb. 1 blendényivel szűkebb állásban).

Értékelés

Ha nagylátószögű alapzoom objektívet szeretnénk vásárolni a gépünkre, de nem kívánunk túlzottan sokat költeni a gyári megoldásra, a Sigma objektívjeinek mindenképpen eszünkbe kell jutnia. A Sigma ugyanis jópár variációt kínál, kezdve az alap 18-50 mm f/3,5-5,6 DC-vel a kicsit komolyabb 18-50 mm f/2,8-4,5 DC OS HSM-en át a 17-50mm f/2,8 DC OS HSM-en keresztül a 17-70mm f/2,8-4,5 DC-ig no és az újabb 17-70mm f/2,8-4 DC OS HSM-et. Az árak persze a képességek függvényében széles skálán mozognak, 20e Ft-tól egészen 195e Ft-ig. Ebből a szempontból a 17-70mm f/2,8-4,5 DC átlagos áron kapható a maga 100e Ft-os árával. Persze ha valaki rászán még negyed ennyit, akkor tele állásban kicsit jobb fényerőt, HSM élességállítást és optikai stabilizálást is kaphat a 17-70mm f/2,8-4 DC OS HSM személyében.
S hogy végeredményben kiknek is való ez az objektív? Azoknak a haladó hobbi és amatőr fotósoknak, akik nem elégednek meg a normál kitobjektív átfogásával és fényerejével. A kicsivel jobb tele állás és az egész jó fényerő még portrézásra is alkalmassá teszi, ez esetben a fényerőn fotózás okozta lágyság sem lesz igazán zavaró. Aki pedig a szép éles rajzú képeket szereti, rekeszeljen le 1 blendét.