Kipróbáltuk: Olympus PEN Lite E-PL5 (teszt)

Irházy Róbert (Birdie) - 2012. november 5. 17:00 (részletes digitális fényképezőgép teszt)

Képminőség

Képzaj

Az Olympus E-PL5-höz még nem készült el az Adobe a Camera RAW konverterével, így egyelőre csak a fényképezőgép JPEG képein vizsgáljuk a különböző érzékenységeken tapasztalatható képzajt.
Frissítettük cikkünket az Adobe Lightroom v4.3-ban konvertált RAW képekkel, melyeket alapbeállításokkal konvertáltunk. A fényképezőgéppel készült JPEG képek esetében a lenti képeken kikapcsolt zajszűrést alkalmaztunk. A zajszűrés paramétereinek hatása az oldal alsó részén található dobozban ellenőrizhető.


Érzékenység - képzaj

ISO200; F7,1 1/5 mp
ISO200; F7,1 1/5 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO400; F7,1 1/10 mp
ISO400; F7,1 1/10 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO800; F7,1 1/20 mp
ISO800; F7,1 1/20 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO1600; F7,1 1/40 mp
ISO1600; F7,1 1/40 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO3200; F7,1 1/80 mp
ISO3200; F7,1 1/80 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO6400; F7,1 1/160 mp
ISO6400; F7,1 1/160 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO12800; F7,1 1/320 mp
ISO12800; F7,1 1/320 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO25600; F7,1 1/640 mp
ISO25600; F7,1 1/640 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO200; F7,1 1/5 mp
ISO200; F7,1 1/5 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO400; F7,1 1/10 mp
ISO400; F7,1 1/10 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO800; F7,1 1/20 mp
ISO800; F7,1 1/20 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO1600; F7,1 1/40 mp
ISO1600; F7,1 1/40 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO3200; F7,1 1/80 mp
ISO3200; F7,1 1/80 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO6400; F7,1 1/160 mp
ISO6400; F7,1 1/160 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO12800; F7,1 1/320 mp
ISO12800; F7,1 1/320 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO25600; F7,1 1/640 mp
ISO25600; F7,1 1/640 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO200; F7,1 1/5 mp
ISO200; F7,1 1/5 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO400; F7,1 1/10 mp
ISO400; F7,1 1/10 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO800; F7,1 1/20 mp
ISO800; F7,1 1/20 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO1600; F7,1 1/40 mp
ISO1600; F7,1 1/40 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO3200; F7,1 1/80 mp
ISO3200; F7,1 1/80 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO6400; F7,1 1/160 mp
ISO6400; F7,1 1/160 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO12800; F7,1 1/320 mp
ISO12800; F7,1 1/320 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO25600; F7,1 1/640 mp
ISO25600; F7,1 1/640 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO200; F7,1 1/5 mp
ISO200; F7,1 1/5 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO400; F7,1 1/10 mp
ISO400; F7,1 1/10 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO800; F7,1 1/20 mp
ISO800; F7,1 1/20 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO1600; F7,1 1/40 mp
ISO1600; F7,1 1/40 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO3200; F7,1 1/80 mp
ISO3200; F7,1 1/80 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO6400; F7,1 1/160 mp
ISO6400; F7,1 1/160 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO12800; F7,1 1/320 mp
ISO12800; F7,1 1/320 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO25600; F7,1 1/640 mp
ISO25600; F7,1 1/640 mp; Adobe Lightroom v4.3

Az eredeti RAW fájlok letölthetők: ISO200, ISO400, ISO800, ISO1600, ISO3200, ISO6400, ISO12800, ISO25600, .

A szokásos ISO tesztképeink mellett azok 300 dpi-s 10×13 cm-es papírmérethez, vagyis 1228 pixel magasságúra átméretezett változatát is közzé tesszük. Digitális laborban ugyanis ekkora papírmérethez ekkora felbontású képet hoz létre a laborgép.
A lent látható képeken tehát azt ellenőrizhetjük, hogy egy 10×13 cm-es papírkép nagyító alatt hogyan nézne ki.
A valós képminőség teszteléséhez érdemes megnyitni a teljes képet, s egy 10×13 cm-es papírképpel a kezünkben addig távolodni a monitortól, hogy nagyjából hasonló méretet lássunk, mint a kezünkben lévő fotó.

Érzékenység - képzaj; 10×13 cm-es papírképen (szimuláció)

ISO200; F7,1 1/5 mp
ISO200; F7,1 1/5 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO400; F7,1 1/10 mp
ISO400; F7,1 1/10 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO800; F7,1 1/20 mp
ISO800; F7,1 1/20 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO1600; F7,1 1/40 mp
ISO1600; F7,1 1/40 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO3200; F7,1 1/80 mp
ISO3200; F7,1 1/80 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO6400; F7,1 1/160 mp
ISO6400; F7,1 1/160 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO12800; F7,1 1/320 mp
ISO12800; F7,1 1/320 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO25600; F7,1 1/640 mp
ISO25600; F7,1 1/640 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO200; F7,1 1/5 mp
ISO200; F7,1 1/5 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO400; F7,1 1/10 mp
ISO400; F7,1 1/10 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO800; F7,1 1/20 mp
ISO800; F7,1 1/20 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO1600; F7,1 1/40 mp
ISO1600; F7,1 1/40 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO3200; F7,1 1/80 mp
ISO3200; F7,1 1/80 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO6400; F7,1 1/160 mp
ISO6400; F7,1 1/160 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO12800; F7,1 1/320 mp
ISO12800; F7,1 1/320 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO25600; F7,1 1/640 mp
ISO25600; F7,1 1/640 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO200; F7,1 1/5 mp
ISO200; F7,1 1/5 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO400; F7,1 1/10 mp
ISO400; F7,1 1/10 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO800; F7,1 1/20 mp
ISO800; F7,1 1/20 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO1600; F7,1 1/40 mp
ISO1600; F7,1 1/40 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO3200; F7,1 1/80 mp
ISO3200; F7,1 1/80 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO6400; F7,1 1/160 mp
ISO6400; F7,1 1/160 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO12800; F7,1 1/320 mp
ISO12800; F7,1 1/320 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO25600; F7,1 1/640 mp
ISO25600; F7,1 1/640 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO200; F7,1 1/5 mp
ISO200; F7,1 1/5 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO400; F7,1 1/10 mp
ISO400; F7,1 1/10 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO800; F7,1 1/20 mp
ISO800; F7,1 1/20 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO1600; F7,1 1/40 mp
ISO1600; F7,1 1/40 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO3200; F7,1 1/80 mp
ISO3200; F7,1 1/80 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO6400; F7,1 1/160 mp
ISO6400; F7,1 1/160 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO12800; F7,1 1/320 mp
ISO12800; F7,1 1/320 mp; Adobe Lightroom v4.3
ISO25600; F7,1 1/640 mp
ISO25600; F7,1 1/640 mp; Adobe Lightroom v4.3

Zajszűrés

Az Olympus E-PL5-ban is van lehetőség zajcsökkentés használatára, de persze csak JPEG képeknél (mi ne keverjük össze a képzajszűrést a hotpixelek kivonását célzó módszerrel, mely utóbbi zajcsökkentés néven szerepel a menüben). A zajszűrés mértéke 3 lépcsőben állítható: alacsony, normál és magas, de akár ki is kapcsolhatjuk. A kikapcsolt zajszűrés korábban (pl. az E-PL3 elődmodellnél) ténylegesen a zajcsökkentés teljes tiltását eredményezte, most azonban már azt látni, hogy ez esetben is működik az algoritmus, csak csökkentett erősséggel.

Zajszűrés

ISO200; kikapcsolt zajszűrés
ISO200; alacsony zajszűrés
ISO200; standard zajszűrés
ISO200; magas zajszűrés
ISO400; kikapcsolt zajszűrés
ISO400; alacsony zajszűrés
ISO400; standard zajszűrés
ISO400; magas zajszűrés
ISO800; kikapcsolt zajszűrés
ISO800; alacsony zajszűrés
ISO800; standard zajszűrés
ISO800; magas zajszűrés
ISO1600; kikapcsolt zajszűrés
ISO1600; alacsony zajszűrés
ISO1600; standard zajszűrés
ISO1600; magas zajszűrés
ISO3200; kikapcsolt zajszűrés
ISO3200; alacsony zajszűrés
ISO3200; standard zajszűrés
ISO3200; magas zajszűrés
ISO6400; kikapcsolt zajszűrés
ISO6400; alacsony zajszűrés
ISO6400; standard zajszűrés
ISO6400; magas zajszűrés
ISO12800; kikapcsolt zajszűrés
ISO12800; alacsony zajszűrés
ISO12800; standard zajszűrés
ISO12800; magas zajszűrés
ISO25600; kikapcsolt zajszűrés
ISO25600; alacsony zajszűrés
ISO25600; standard zajszűrés
ISO25600; magas zajszűrés
ISO200; kikapcsolt zajszűrés
ISO200; alacsony zajszűrés
ISO200; standard zajszűrés
ISO200; magas zajszűrés
ISO400; kikapcsolt zajszűrés
ISO400; alacsony zajszűrés
ISO400; standard zajszűrés
ISO400; magas zajszűrés
ISO800; kikapcsolt zajszűrés
ISO800; alacsony zajszűrés
ISO800; standard zajszűrés
ISO800; magas zajszűrés
ISO1600; kikapcsolt zajszűrés
ISO1600; alacsony zajszűrés
ISO1600; standard zajszűrés
ISO1600; magas zajszűrés
ISO3200; kikapcsolt zajszűrés
ISO3200; alacsony zajszűrés
ISO3200; standard zajszűrés
ISO3200; magas zajszűrés
ISO6400; kikapcsolt zajszűrés
ISO6400; alacsony zajszűrés
ISO6400; standard zajszűrés
ISO6400; magas zajszűrés
ISO12800; kikapcsolt zajszűrés
ISO12800; alacsony zajszűrés
ISO12800; standard zajszűrés
ISO12800; magas zajszűrés
ISO25600; kikapcsolt zajszűrés
ISO25600; alacsony zajszűrés
ISO25600; standard zajszűrés
ISO25600; magas zajszűrés
ISO200; kikapcsolt zajszűrés
ISO200; alacsony zajszűrés
ISO200; standard zajszűrés
ISO200; magas zajszűrés
ISO400; kikapcsolt zajszűrés
ISO400; alacsony zajszűrés
ISO400; standard zajszűrés
ISO400; magas zajszűrés
ISO800; kikapcsolt zajszűrés
ISO800; alacsony zajszűrés
ISO800; standard zajszűrés
ISO800; magas zajszűrés
ISO1600; kikapcsolt zajszűrés
ISO1600; alacsony zajszűrés
ISO1600; standard zajszűrés
ISO1600; magas zajszűrés
ISO3200; kikapcsolt zajszűrés
ISO3200; alacsony zajszűrés
ISO3200; standard zajszűrés
ISO3200; magas zajszűrés
ISO6400; kikapcsolt zajszűrés
ISO6400; alacsony zajszűrés
ISO6400; standard zajszűrés
ISO6400; magas zajszűrés
ISO12800; kikapcsolt zajszűrés
ISO12800; alacsony zajszűrés
ISO12800; standard zajszűrés
ISO12800; magas zajszűrés
ISO25600; kikapcsolt zajszűrés
ISO25600; alacsony zajszűrés
ISO25600; standard zajszűrés
ISO25600; magas zajszűrés
ISO200; kikapcsolt zajszűrés
ISO200; alacsony zajszűrés
ISO200; standard zajszűrés
ISO200; magas zajszűrés
ISO400; kikapcsolt zajszűrés
ISO400; alacsony zajszűrés
ISO400; standard zajszűrés
ISO400; magas zajszűrés
ISO800; kikapcsolt zajszűrés
ISO800; alacsony zajszűrés
ISO800; standard zajszűrés
ISO800; magas zajszűrés
ISO1600; kikapcsolt zajszűrés
ISO1600; alacsony zajszűrés
ISO1600; standard zajszűrés
ISO1600; magas zajszűrés
ISO3200; kikapcsolt zajszűrés
ISO3200; alacsony zajszűrés
ISO3200; standard zajszűrés
ISO3200; magas zajszűrés
ISO6400; kikapcsolt zajszűrés
ISO6400; alacsony zajszűrés
ISO6400; standard zajszűrés
ISO6400; magas zajszűrés
ISO12800; kikapcsolt zajszűrés
ISO12800; alacsony zajszűrés
ISO12800; standard zajszűrés
ISO12800; magas zajszűrés
ISO25600; kikapcsolt zajszűrés
ISO25600; alacsony zajszűrés
ISO25600; standard zajszűrés
ISO25600; magas zajszűrés

„Sohasem voltam magányos harcos” - interjú Túry Gergely fotóriporterrel

Mi történik a szerkesztőségek fotórovataiban, és miért félő, hogy a fiataloknak nem lesz kitől tanulniuk? Túry Gergellyel, a HVG fotóriporterével, a Sajtófotó Kiállítás társrendezőjével többek között erről is beszélgettünk.

„Az a jó kép, amiben el lehet merülni” - interjú Frankl Aliona fotográfussal

Főként Budapest rejtett értékeit fényképezi Frankl Aliona, Pro Cultura Urbis-díjas fotográfus. Téglák, szobrok, emberek, akiket észre sem veszünk, pedig nap mint nap elmegyünk mellettük az utcán – róluk, és az általuk képviselt értékek megőrzéséről beszélgettünk.

„Sosem szokom le a fotózásról” - interjú Féner Tamás fotóművésszel

Kiemelkedő fotográfusi, fotóriporteri tevékenységéért, valamint az új generáció képzésében, oktatásában és a szakmai közéletben végzett munkásságáért kapott Kossuth-díjat március 15-én – Féner Tamással, a hazai szociofotó meghatározó alakjával a díjakról, a munkáról, és a technológiáról is beszélgettünk.

„Fotós vagyok, nem riporter” – interjú Barakonyi Szabolcs fotóssal

A legjobban a saját főnöke szeret lenni, és véleménye szerint nem jó, ha egy kép direkt vicces akar lenni. Barakonyi Szabolcs, az Index fotósa beszélt az online világról, és arról, hogy egy fotóriporter is lehet művész.

„Az a szép, ami iszonyatosan fáj” – interjú Nánási Pál fotóssal

Lágy zene, akvárium, egy pihenő kutya, és egy rendezői szék, a hátán a fotós nevével. Nánási Pál stúdiója már az első pillanattól azt üzeni: nyugodj meg, és, mint az az interjúból kiderül, nem véletlenül. Az elsősorban Playboy-fotósként emlegetett Nánási büszke egyéb munkáira, és vallja: az embereknek át kell látniuk a meztelenségen.

„Nincs másodosztályú munka” - Interjú Szigetváry Zsolt fotóriporterrel

Hétszeres Magyar Sajtófotó-díjas, egy első és egy második helyezést ért el a World Press Photo Awardson, a Magyar Hírlap fotósaként pedig Pulitzer-emlékdíjat is kapott. Szigetváry Zsolt ennek ellenére azt mondja, az élete nem változott meg a díjaktól, munkájában pedig továbbra is próbálja kerülni a napi rutint és a sablonokat. „A telefonom bármikor megcsörrenhet, és akkor menni kell” – vázolta a fotóriporteri lét esszenciáját egy kávé mellett.

Panorámafotózás szűk terekben

Benkó János, az autóbelső panorámák hazai guruja kérésünkre billentyűzetet ragadott és megosztotta velünk gondolatait a szűkös térben való panorámakészítés legfontosabb kellékeiről és fogásairól. A cikk során nem csak az alapok, de kulisszatitkok is napvilágra kerülnek.

Fotóelmélet: Expozíció

A köznyelvben gyakran használunk a fénnyel kapcsolatos kifejezéseket vegyes értelemben, mint pl. „világos felület” vagy „erős fény”. A fénytanban ezekhez a sokszor hasonló kifejezésekhez egy-egy szigorúan meghatározott értelmezés társul. Ahhoz, hogy a fényképészeti expozíciót megérthessük, tisztázni kell a fénytani alapokat és az emberi szem néhány tulajdonságát.

Fotóelmélet: Optika 5

Az optikával kapcsolatos cikkekben eddig a legegyszerűbb modellt, a bikonvex vékony lencsét használtuk. Az alapvető törvényszerűségek bemutatására ez is kiváló, de annak megértéséhez, hogy a valós objektívek miért ilyen összetettek, tovább kell lépnünk. Ennek első állomása a modell és a valóság különbségének, a leképzési hibáknak az elemzése.

Fotóelmélet: 100%

Állandó vita tárgya, hogy szabad-e a képeket 100%-os nagyításban egymáshoz hasonlítani, vagy a teljes kép szempontjából úgyis félrevezető eredményre jutnánk. Ehhez kapcsolódnak azok a viták is, amikor régebbi, kisebb felbontású fényképezőgépek képét állítják szembe a mai, „zajosabb és lágyabb” képeket adó utódaikkal. Nehéz igazságot tenni, de a részletek ismerete talán megkönnyíti a dolgunkat.

Fotóelmélet: A digitális színes fénykép

Megvan az optikánk, beállítottuk az élességet, a blendét és a záridőt, kiolvastuk a képet az érzékelőből, de még mindig csak egy szürkeárnyalatos kép reprodukálására elegendő adatmennyiséggel rendelkezünk. Ebből kell a fényképezőgép belső szoftverének vagy más külső szoftvernek színes képet varázsolnia.

Fotóelmélet: Optika 2

Most, hogy már tisztában vagyunk a lencsék alapvető működésével, nézzük meg, hogy milyen összefüggésben áll a látószög a képmérettel. A fotóelméleti sorozatunk második részében áttekintést kapunk az elterjedt érzékelő méretekről, és megismerkedhetünk az ide kapcsolódó legfontosabb alapfogalmakkal is.