Képminőség
Fájlformátumok
Használhatunk tömörített RAW formátumot, amely az igényesebb és az utómunkától kevésbé visszarettenő fotósoknak lesz jó barátja. A hagyományos JPEG a gyors munkához, illetve tárhelyszegény esetekben ajánlott. JPEG képeket kétféle tömörítéssel menthetünk: Finom és Normál. Érdekes viszont, hogy a két tömörítés között alig van minőségbeli különbség, egyik 98%-os, másik 96%-os. A Normál értéket érdemes lett volna kissé erőteljesebb tömörítésűre állítani, úgy 90-92% közé, így jelentősebb tárhelyet spórolhatnánk meg, de a minőség még mindig megfelelő lenne.
Napjainkban már alig van olyan fényképezőgép, amely ha RAW formátumot támogat, akkor ne tenné lehetővé a RAW+JPEG együttes mentését. A Sony Alpha DSLR-A300 is képes erre, amely jó szolgálatot tehet, ha gyorsan felhasználható képekre, de szüksége esetén precizen kidolgozható fotókra egyaránt szükségünk van. Persze ilyenkor nem árt komolyabb kapacitású kártyát beszerezni.
A hagyományos 3:2 arányú képek mellett 16:9 oldalaránnyal is készíthetünk fotókat.
Képzaj
A Sony az A200-ban vezette be az erőteljesebb zajszűrést a kevésbé zajos képek elérése érdekében. Láthatóan ez hatott is, hiszen a Bionz processzor által ISO100-ban készített JPEG képek valóban zajmentesek.
ISO400-ig a nagyon sasszeműek se tarthatják zavarónak a képzajt, s ez nem csak JPEG-re, de a RAW fájlokra is igaz.
ISO800-nál aztán beerősít a zajszűrő, s itt már a RAW képek zaja észrevehető, de a JPEG képek még mindig alig zajosak, persze a zajszűrés nyomán a részletek elvesztése észlelhető.
Az ISO1600-nál alkalmazott zajszűrés már kezd kompaktokhoz hasonlítani, az így kapott JPEG kép erősen mosott, részletek már alig vannak. A RAW képben természetesen több részlet vehető ki, de a képzaj is magasabb.
Az ISO3200 érzékenységgel készült JPEG képeken világosságzaj (limunancia-zaj) még mindig alig látszik, köszönhető ez a zajszűrésnek, ami az eredeti képzajból megmarad, az inkább színzaj, de az is elfogadható mértékű. A részletek vesztése és a mosottság viszont erőteljes. RAW képeknél a képzaj szembetűnő, s ez már zavaró mértékű lehet nagy nyomatoknál.
Sajnos most nem kaptunk szoftver CD-t tesztünkhöz, így a gyári RAW konverter kipróbálása elmaradt, be kell érnünk a Lightroom-ban konvertált képekkel.
Érzékenység – képzaj
Ahogy a Sony Alpha DSLR-A200-nál, úgy az A300-nál is van már lehetőség a zajszűrés magasabb fokra emelésére. A menüben erre a kikapcsolt és bekapcsolt állapot utal, de mint fentebb már láthattuk, a kikapcsolt állapotban is szűr zajt a gép, méghozzá nem is kis mértékben.
Bekapcsolt zajszűrésnél méginkább csökken a képzaj, de emellett a részletek is fogyatkoznak. Érdemes megfigyelni, hogy ez a zajszűrés még a RAW fájlok mentése előtt megtörténik, hiszen a RAW képekre is érvényes, a Lightroom-ban konvertált RAW fotókon is látható a hatása.
Az emelt zajszűrés csak ISO1600 vagy ISO3200 érzékenységnél lép működésbe.
Ha JPEG képeknél nem is annyira, de a RAW fájloknál érdemes lehet élni ezzel a lehetőséggel.
Zajszűrés
Hosszú expozíció
A Sony Alpha DSLR-A300 egész hasonló eredményeket produkált ebben a tesztben, mint elődje, nem véletlen, hiszen mindkét gépben ugyanaz a képérzékelő dolgozik. ISO200 érzékenységen, 10 perces expozícióval izzasztottuk meg a készüléket, s a CCD-s gépeknél már megszokott eredményt kaptuk: a képek felső sarkai (vagyis a szenzorok alsó részei) bemelegedtek, így a sötétzaj itt jól látható. Ezen kívül elég jól jelen van a hotpixelesedés is, amelyet viszont a darkframe elvű hotpixelszűrés ügyesen eltüntet. Legalábbis egy részét.
Utólag, képszerkesztő szoftverrel kiemeltük a sötétebb részeket, jelentősen növelve a kontrasztot, így még jobban láthatók a problémás részek. A hotpixelek nagyon finom pettyezettségben vannak jelen és csak néhány helyen tűnnek fel komolyabb pixelhibák.
Hosszú expozíciós sötétzaj
Memória kapacitás
Ahogy már megszokhattuk, tükörreflexes géphez nem jár memóriakártya. Talán nem is baj, hiszen nem mennénk túl sokra 32 MB-tal. Ennél ugyanis ritkán adnak nagyobb kapacitást.
A fájlméreteket és a felbontást figyelembe véve 2-4 GB-os kártyát ajánlunk megvásárlásra, ha nagyon fotózós kedvünk van, s nincs mobil háttértárunk a 8 GB-os is elkelhet egy hosszabb utazás során.
Az egyes felbontásokhoz és tömörítési fokokhoz tartozó fájlméreteket a következő táblázat mutatja:
Fájlméretek és tárolható képek száma | |||
---|---|---|---|
Felbontás, tömörítés | méret* | 1 GB-os kártyán | 4 GB-os kártyán |
3:2
|
|||
3872 x 2592 RAW | 12,2 MB | 83 | 335 |
3872 x 2592 RAW + JPEG | 18,4 MB | 55 | 222 |
3872 x 2592 JPEG fine | 6,0 MB | 170 | 682 |
3872 x 2592 JPEG normal | 4,9 MB | 208 | 835 |
2896 x 1936 JPEG fine | 4,2 MB | 243 | 975 |
2896 x 1936 JPEG normal | 3,4 MB | 301 | 1204 |
1920 x 1280 JPEG fine | 2,9 MB | 353 | 1412 |
1920 x 1280 JPEG normal | 2,4 MB | 426 | 1706 |
16:9
|
|||
3872 x 2176 RAW | 12,2 MB | 83 | 335 |
3872 x 2176 RAW + JPEG | 17,7 MB | 57 | 231 |
3872 x 2176 JPEG fine | 5,5 MB | 186 | 744 |
3872 x 2176 JPEG normal | 4,4 MB | 232 | 930 |
2896 x 1632 JPEG fine | 3,8 MB | 269 | 1077 |
2896 x 1632 JPEG normal | 3,1 MB | 303 | 1321 |
1920 x 1088 JPEG fine | 2,8 MB | 365 | 1462 |
1920 x 1088 JPEG normal | 2,3 MB | 445 | 1780 |