A Kyocera S5R nem a hagyományos értelemben szép. Első ránézésre inkább jellegtelennek tűnik. A dobozformát csak a homorú, Kyocera feliratú markolat töri meg. Szó se róla, fotón tényleg nem mutat valami csábítóan. Aztán megfogtam. Hideg. Fém! Sok-sok fém. Még a navigálógomb kerete is az. Azonnal be is kapcsolom. Aztán azonnal ki, nincs benne SD. Elő a mellékelt 16 MB-os Toshibával. Meghúzom a Card feliratú – kivételesen műanyag – kallantyút, amire a gép oldalán felcsapódik a kártyafoglalat fedele. Tiszta James Bond fíling. De mondhattam volna akár a navigombot, akár a vakut, vagy az akksi fedelét, mert minden részlet olyan megbízható és pontos, mint az angol szuperkém.
|
|
Az S5R nem úgy szép, mint egy kínai váza, sokkal inkább hasonlít egy svájci órára. Elegáns, minden alkatrésze átgondolt és tökéletes precizitással összeépített. A Kyocera S5R tökéletesen megfelel a japán termékekről kialakult sztereotípiának – aminek csak örülni lehet.
|
|
A legfőbb változások természetesen a fémburkon belül vannak. A megszokottól eltérően a modellfrissítés nem a CCD lecseréléséről szólt. A most egy éves S5, amint az mára már kiderült, jócskán megelőzte kategóriatársait: az 5 Mpixeles felbontás még mindig kiemelkedőnek számít 200 000 Ft alatt. Ez persze nem azt jelenti, hogy az S5R megalkotásakor ne adtak volna bele mindent a fejlesztők. Csak épp nem újabb pixeleket próbáltak belesűríteni 1/1,8 inchbe, hanem a CCD-t kiszolgáló áramkörök tulajdonságát javították. Ennek legfőbb eredménye, hogy a legnagyobb érzékenység a duplájára emelkedett úgy, hogy az nem ment a minőség rovására. Még az ISO 800-zal készült, alulexponált képek is csak minimálisan zajosodtak. Helyes expozícióval zajmentes és részletgazdag felvételek készíthetőek a Kyocera S5R-rel.
|
|
A gép legnagyobb felbontása 2560×1920 pixel. A további választható felbontások: 1600×1200, 1280×960, 640×480. A képek csak JPEG (EXIF 2.2) formátumban menthetők. Két tömörítési erősséget kínál az S5R, ezek a Fine illetve Normal neveket viselik. A kompresszió Fine módban az 5 Mpixeles fotókból 2,5 MB-os fájlokat eredményez. A fényérzékenység ISO 100, 200, 400 és 800 értékre állítható. A legrövidebb záridő 1/2000 mp., a leghosszabb 8 másodperc lehet. Érdekesség, hogy az automatika maximum 1 másodperces exponálási időt használ, viszont a gép ennél hosszabb záridőre is képes. Ez csak manuálisan állítható be, a főmenü Long Exposure pontjában, ahol 2, 4 és 8 másodperc választható.
A másik lényeges újdonság az RTUNE processzor, amely elsősorban a képfeldolgozást gyorsította fel. Az S5R egészen kiváló, 3 kép/mp.-es sorozatfelvételre képes. Ezt a sebességet elvileg folyamatosan tudja produkálni a gép, ennek előfeltétele viszont egy legalább 10 MB/sec átviteli sebességű SD kártya. Hagyományos kártyával 5 felvétel készíthető 1,6 mp. alatt (3 fps), majd ezután a további fotók 1,2 kép/mp. sebességgel. A gépet két, illetve tíz másodperces önkioldó funkcióval látták el. Érdekesség, hogy az önkioldót sorozatfelvétel módban bekapcsolva a gép automatikusan három képből álló sorozatot készít.
Talán még ennél is meggyőzőbb a gép videofelvételi képessége. A hagyományos 320×240 pixeles méreten kívül 160×120-as és – manapság még mindig ritka – 640×480 képpontos mozgókép rögzítésre is van lehetőség. A rögzítés sebessége 15 vagy 30 fps lehet, ez utóbbi esetben tökéletesen szaggatásmentes videó készíthető a fényképezőgéppel. A felvétel hosszát csak a kártya szabad kapacitása szabja meg. Elvileg. Ugyanis nagyfelbontású felvételhez elengedhetetlen a 10 MB/sec gyorsaságú SD, e nélkül 30 fps-sel 9, 15 fps-sel 30 mp. videót képes rögzíteni a kártya. Eggyel kisebb felbontásnál a folyamatos felvételhez bármely SD memóriamodul elegendő. Mindenestere a 640×480-as méret már igen kellemes vizuális élményt nyújt, emellett különösebb panasz a hangminőségre sem lehet. Az optikai zoom felvétel közben nem használható és az autofókusz is kikapcsol, ellenben a fénymérés folyamatos. Az optikai zoomot részben kiváltja a kétszeres digitális nagyítás. Az optika nagy mélységélességének köszönhető, hogy bár az AF kikapcsol, a kép mégis csak extrém esetekben válik feltűnően életlenné.
Az RTUNE processzor a képmegjelenítés területén is jól vizsgázott. A főkapcsoló visszajátszás módba állítását követően az utolsó felvétel vagy a videó kezdőképe azonnal megjelenik. A mozgókép lejátszása a gombnyomást követően egy szempillantás alatt megkezdődik, de a fotók nagyítására sem kell még egy másodpercet sem várni. Igaz, a legnagyobb nagyítás mindössze 8x-os, amit, figyelembe véve az LCD kis felbontását, kicsit kevésnek találtam.
|
|
Az optika megegyezik az S5-ével. A 7,3-21,9 mm-es objektív kisfilmes rendszerbe átszámítva 35-105 mm-esnek felel meg, ami 3x-os zoom-ot jelent. Ehhez jön még az öt lépésben állítható, legfeljebb 7x-es digitális zoom, mely használata menüből tiltható. Az objektív kezdőfényereje teljesen átlagos, F2,8-4,8. Rekesz előválasztásra van mód, azonban csak a két végérték választható, azaz 2,8/4,8 és 9,6. Az expozíció korrekció 1/3 Fé-nként állítható +/-2 Fé tartományon belül. Az autofókusz kellően gyors, 1 mp.-nél hosszabb ideig ritkán tartott az élességállítás, még viszonylag kevés fény esetén is, bár AF segédfénnyel nem rendelkezik. A fókuszállítás lehet spot vagy széles területű, de történhet akár kézzel is. Ekkor összesen 7 állás közül választhat a fotós, 60 centi és 5 méter (végtelen) között. A gép képes folyamatos élességállításra is, igaz ezt menüből kell aktiválni. Szerencsére a Sport Action témaautomatika magától is bekapcsolja a C-AF-t. Makró módban a legkisebb tárgytávolság 12 cm, a legkisebb befogható terület szélessége 35 cm, ami kiváló érték. Makrózáskor érdemes arra figyelni, hogy az LCD-n villogó zöld jelzés azt jelenti, hogy nem sikerült az élességállítás. Az eredményes fókuszálásról folyamatosan világító zöld jelssel tájékoztat a masina.
A gép hátulján egy 1,6 inch átmérőjű LCD kapott helyet, mely a gép többi részével elentétben nem tartozik a kategória élvonalába. A 70.000 képpont nem túl sok, a kijelző alkotta kép szép, ugyanakkor nem elég részletgazdag. Arról nem is beszélve, hogy jóval ólcsóbb márkatársának, a Finecam L3V-nek 2,5 inches kijelzője mellett az S5R LCD-je úgy fest, mint plazmatévé mellett a Junoszty.
Kompakt gép létére felugró vakuval büszkélkedhet az S5R. A bekapcsoláskor azonnal felnyíló szerkezetnek csak a kinézete átlagon felüli, tudása ellenben hétköznapi. A vörösszem-effektust elővillantással csökkentő villanófény hatótávolsága 0,6-2,5 méter, ami teljesen átlagos. A felugró rendszer persze nem (teljesen) öncélú dizájnelem, a megoldás révén a gép méreteihez képest az objektív és a vaku messze kerültek egymástól, így aztán a Kyocerával készült képeken igen ritkán látható vörösen ízzó szemfenék.
|
|
A Kyocera S5R hihetetlen mennyiségű beállítást kínál az LCD világosságától a menü színéig. Ezek közül a dátumozási lehetőséget érdemes kiemelni, amely a hagyományos filmes gépek dátumozás funkciójához hasonlóan a kép jobb alsó sarkában tünteti fel a felvétel készítésének időpontját. Képeffektekből is igen nagy a választék, a legérdekesebbek a Chroma és az élességszabályozás, utóbbi az 5 választható erősség miatt (-1 és +3 között). Az energiaellátásról a Kyocera saját gyártású 3,6 Volt feszültségű 1000 mAh-ás Li-ion akkumulátora gondoskodik.
|
|
Az ára kicsit borsos a tudásához képest, ugyanakkor bátran állítom: az Kyocera Finecam S5R megéri a pénzét. Kiváló minőségű, rendkívül gyors és megbízható fényképezőgép. A vele készített fotókból pedig az 5 Mpixelnek köszönhetően akár A4 méretű papírnyomatok is rendelhetők. Az S5R-t a kis méreten és a csinos külcsínen kívül az teszi igazán egyedivé, hogy a Kyocera nem tartozik a „populáris” gyártók közé. Egy exkluzív fényképezőgépért pedig már nem is tűnik olyan soknak 160.000 Forint.
A készüléket a Fotoplustól kaptuk kölcsön a kipróbálás idejére. Köszönjük!