Használj fullframe objektívet APS-C szenzoros MILC gépedhez, s növeld meg látószöged, a fényerőt és nem mellékesen javítsd az objektíved rajzolatát. Egy kicsit (nagyon?) marketing szagú bevezetőnk nem véletlen. A Metabones Speed Booster ugyanis ezeket ígéri, ami első hallásra akár meglepő is lehet. 50 mm f/1,4 egy Sony NEX-en 35m f/1,0 ezzel az adapterrel? Igen! Adott tehát egy APS-C szenzoros digitális tükör nélküli fényképezőgépünk, valamint kisfilmes objektívjeink. hogyan használhatjuk ezeket? A legalapvetőbb megoldás az adaptergyűrű használata, amely a MILC-ek kisebb bázistávolságát kihasználva lehetővé teszik, hogy szinte bármilyen kisfilmes, vagy APS-C szenzoros vázra készült objektívet használjunk. Igen ám, de ha már van kisfilmes objektív nagy képkörrel, s van kisebb szenzorunk, valamint van kellő távolságunk a gép bajonettje és az objektív bajonettje között (az eltérő bázistávolságok miatt), így lehetővé válik, hogy egy plusz lencsetagot építsünk be. Ez a plusz lencsetag pedig nem más, mint egy 0,71×-ező konverter, avagy egy gyűjtőlencse (vagy több). Hasonló elvvel, mint a telekonverter, mely az objektívből érkező képet nagyítja a szenzorra, itt az objektívből érkező képet kicsinyítjük a szenzorra. A vetített képkör kisebb mérete miatt kihasználhatjuk az objektív teljes képét, ami kisebb felületre vetítve jobb részletezettséget ad, mint ha az eredeti képkört hagynánk meg (ebből adódik a jobb rajzolat, ami valójában nem jelenti az objektív fizikailag jobb feloldóképességét, csupán a szenzorra több részlet jut a nagyítólencse következtében). A látószög növekedését nyilván nem kell részletesen magyarázni, ez gyakorlatilag az objektív képkörének szenzorra vetítéséből (lekicsinyítéséből) adódik. A fényerő javulás azonban már nem annyira kézenfekvő. De ha arra gondolunk, hogy egy nagyító (gyűjtő-)lencse mit okoz a napfény sugaraival egy elbarnult őszi levélen, akkor könnyen elfogadhatjuk, hogy egységnyi felületre több fényenergia jut, amely csökkenti a záridőt. Persze komolyabb optikai-fizikai vonatkozások szempontjából is megvizsgálható a dolog, ez azonban már (szégyen, nem szégyen), meghaladja a képességeimet. Végezetül feltehető a kérdés: Vajon használhatunk ilyen megoldást APS-C szenzoros DSLR fényképezőgéppel is? A válasz: sajnos nem. Az ok pedig egyszerű: nem tudunk plusz lencsetagot elhelyezni a gép bajonettje és az objektív közé enélkül, hogy ne változtassuk meg a kihuzatot, ami pont a látószög és a képkör méretének csökkenését eredményezné. A Metabones Speed Booster egyelőre Sony NEX gépekhez készül, amelyekre Canon EF bajonettes objektíveket tekerhetünk fel. Természetesen nincs fizikai és technológiai akadálya annak, hogy más MILC-ekhez is készüljenek ilyen adapterek, s más bajonettes objektíveket is fogadjanak. Az adapter hátránya, hogy az autofókusz sajnos nem használható. A Metabones Speed Booster nem olcsó, 600 dollárt kérnek érte a tengerentúlon. További részletek: http://philipbloom.net/2013/01/13/speedbooster/ http://www.metabones.com/
NÉPSZERŰ CIKKEK
Hogyan ejtsük: bokeh?
A fotós szakzsargonban sok olyan szó van, amely idegen eredetű (lásd blende, push-hívás, Schwarzchild-effekt, stb.). Egyesekhez nem is igazán van jól használható magyar szó.
Bár...
Mi köze a tiplinek a vakuszinkronhoz?
Több, mint gondolnád! 1947-ben Artur Fischer német feltaláló jegyeztette be a szinkronizált vaku szabadalmát, miután az akkori vakukkal képtelen volt jó...
Heti Fortepan – 22.: Egy bomba sztori
A Fortepan aerchívumában lévő fotók segítettek kideríteni, honnan származhat a tavaly december 11-én Budapesten megtalált bomba.
Tűz a víz alá! – Víz alatti fotózás fortélyai
Manapság már nem csodálkozunk azon, hogy a mobiltelefonnal is tudunk fényképet készíteni. Szinte mindenkinél van egy gép, és meglehetősen ajánlott eszköz autósoknak (kátyú, vagy éppen koccanás esetén).
A technológia oda jutott, hogy lassan nincs olyan búvárhajó vagy bázis, ahol a felszerelés mosására szolgáló édesvízes dézsa mellett ne lenne egy másik a fényképezőgépeknek.
Mert mostanra elérhető áron vehetünk gépet és tokot. Az esetek többségében persze ez nem világversenyekre készülő fotókat jelent, inkább arra, hogy megmutassuk vízalatti élményeinket másoknak.
Alapfokon: Érzékenységek
Mint ahogy a filmes gépek esetében, a digitális fényképezőgépeknél is különöző érzékenységeket használhatunk. Hogy mit jelent ez és milyen hatása van, cikkünkből kiderül.
TOVÁBBI
- All
- alapfokon
- állványok
- blogszemle
- digitális sötétkamra
- előkészületben
- Featured
- fényképezőgépek
- fotóelmélet
- fotónyomtatók
- fotótörténelem
- fotózz!hu
- friss áru
- interjúk
- képgyűjtemény
- kiállítások
- kiegészítők
- könyvek
- mobilfotózás
- objektívek
- okostelefonok
- pályázatok
- photokina 2006
- pletyka
- projektorok
- szkennerek
- szoftverek
- táskák
- technológiák
- témák fotózása
- Tesztfotók
- tippek>haladóknak
- tippek>kezdőknek
- tudósítások
- videó
- világítástechnika
- ultrakompakt
- kompakt
- ultrazoom
- prémium kompakt
- vízálló - strapabíró
- kompakt jellegű MILC
- SLR jellegű MILC
- belépő szintű tükörreflexes
- profi MILC
- középkategóriás tükörreflexes
- profi tükörreflexes
Bővebben