Idén sem maradhat el a Sony World Photography Awards, amelynek ifjúsági és diák kategóriáinak döntőseit már korábban közzétették, most pedig a profi szekció döntőseit mutatták be.
Sajtóközlemény:
SONY WORLD PHOTOGRAPHY AWARDS:
SZAKMAI VERSENY, DÖNTŐSÖK ÉS SHORTLISTEK
- A Sony World Photography Awards kihirdette a 2025-ös profi versenyének döntőseit és shortlisteseit.
- A fotós projekteket a technikai tudás mellett a narratíva sajátos megközelítése alapján értékelték.
- Az év fotósa díjat április 16-án, egy különleges londoni gálaesten hirdetik ki.
- 2025 díjazott fotóinak kiállítása április 17. és május 5. között lesz megtekinthető a Somerset House-ban.
LONDON, 2025. FEBRUÁR 25. – A Sony World Photography Awards ma bejelentette a 2025-ös profi kategória 30 döntős és shortlistes fotósát. Az idén 18. alkalommal megrendezett profi verseny a kiemelkedő munkákat díjazza, a technikai tudás mellett a narratíva kreatív megközelítését figyelembe véve.
Az idei verseny során több mint 200 ország több mint 419 000 pályamunkáját értékelték.
A 10 kategória 30 döntőséből választják ki a győzteseket, akiket április 16-án egy különleges ünnepségen jelentenek be Londonban. Ugyanezen az esten választják ki a kategóriagyőztesek közül az Év fotósa cím nyertesét. Az Év fotósa a 25 000 dollár pénzjutalom és a Sony digitális képalkotó eszközeinek választéka mellett lehetőséget kap arra is, hogy munkáját önállóan mutassa be a jövő évi londoni Sony World Photography Awards kiállításon.
Az idei szakmai verseny díjazása egy új elemmel bővül: a 10 kategória győzteseit meghívják Londonba egy napra, ahol az iparág kulcsembereivel vehetnek részt egy személyre szabott workshopon. A különböző kereskedelmi és intézményi tapasztalattal rendelkező szakértők speciális útmutatást nyújtanak a fotósoknak, hogy miként bővíthetik tovább platformjukat, és hogyan találhatnak új lehetőségeket munkájuk bemutatására.
A kortárs japán fotográfiai szcéna kreativitását és dinamizmusát hangsúlyozva a 2025-ös pályázat egyben a Japan Professional Award első kiírását is jelenti, amely a szakmai versenyben részt vevő japán fotósok legjobbjait ismeri el.
A döntősök és a shortlistes fotósok munkáiból készült válogatás először a Sony World Photography Awards 2025 kiállítás részeként látható a Somerset House-ban 2025. április 17. és május 5. között, majd ezt követően számos más helyszínen is feltűnik.
A zsűri képviseletében Monica Allende, a zsűri elnöke így nyilatkozott: „Nagy hatással volt ránk a 2025-ös pályázatra benyújtott munkák ereje és sokszínűsége. Mindig igazi kihívás kiválasztani a shortlisteseket és a döntősöket, főleg, mert zsűritagként rengeteg életerős és inspiráló pályaművet láthattunk.
A zsűri nevében szeretnék gratulálni a szakmai pályázat minden kiválasztott alkotójának. A beküldött munkák nagyfokú egyediségről és páratlan látásmódról tesznek tanúbizonyságot, arról nem is beszélve, hogy korszakalkotó történeteket keltenek életre. A közösségépítéstől kezdve a kollektív emlékezet feltárásán át a hagyományokat megkérdőjelező emberek erőt adó történeteiig ezek a munkák számtalan nézőpontot mutatnak be. Továbbá szeretném megköszönni a zsűri tagjainak idei gondos mérlegelését és alapos választását.”
ÉPÍTÉSZET ÉS DESIGN
Az Andre Tezza készítette Twilight in San Ignacio című alkotás a belizei népi építészet ellenálló képességét vizsgálja, olyan otthonokat bemutatva, amelyek úgy épültek, hogy mindenképp ellenálljanak a trópusi éghajlat kihívásainak. Owen Davies (Egyesült Királyság) LIGHT/MASS című munkája az Egyesült Államok látszólag „idegen” városi tájait vizsgálja, atipikus geometriájú monumentális épületekre összpontosítva. Ulana Switucha (Kanada) Tokyo Toilet Project című munkája egy olyan kezdeményezést dokumentál, amelynek keretében vezető építészek által tervezett modern nyilvános illemhelyek épülnek.
KREATÍV
Irina Shkoda (Ukrajna) az I Am Here for You című fényképén az adott és kapott vendégszeretet dinamikáját taglalja, saját, menekültként szerzett tapasztalataiból merítve. Julio Etchart és Holly Birtles (Egyesült Királyság) Reclaiming the Truth című munkája az intézményi műtárgygyűjteményeket és a kurátori tevékenységet vizsgálja posztkoloniális szemszögből. Rhiannon Adam (Egyesült Királyság) a dearMoon misszió személyes történetét meséli el, amelyben részt vett volna, kifejezve, hogy a misszió lemondása milyen módon zavarta meg az életét és a munkáját.
DOKUMENTUMFILM-PROJEKTEK
Alex Bex (Franciaország) Memories of Dust című sorozata a cowboy vizuális szókincsén keresztül a férfi archetípus új bemutatási módjait vizsgálja. Florence Goupil (Peru) The Whisper of Maize című sorozata a kukoricának a latin-amerikai hagyományokban betöltött központi szerepét mutatja be, nemcsak alapvető élelmiszerként, hanem mint a kulturális és vallási kifejezés médiumát is. Toby Binder (Németország) a nagypénteki megállapodás után született fiatalok életén keresztül dokumentálja az észak-írországi Belfast társadalmi életét formáló mély szakadékokat.
KÖRNYEZET
Cristóbal Olivares (Chile) a fényszennyezésnek az Atacama-sivatag éjszakai égboltját megfigyelő csillagászcsapatokra gyakorolt hatását térképezi fel. Maria Portaluppi (Ecuador) projektje a guayanquili természetvédelemmel foglalkozik: a gondozásukban lévő állatok portréin keresztül a Sacha Mentőalapítvány által végzett munkára világít rá. Nicolás Garrido Huguet (Peru) az Alquimia Textil című munkájában María Lucía Muñoz kutatóval és divattervezővel együttműködve a cuscói Chincheróban élő pumaqwasini kézművesek hagyományos textilfestési technikáit mutatja be, a fotókon láthatóan és texturálisan ruhába szivárgó festéket tükröző fényfoltokkal.
TÁJ
Lalo de Almeida (Brazília) Apocalypse című munkája a szárazság, az erdőirtás és az erdőtüzek okozta pusztítást térképezte fel Brazíliában 2024-ben, a legmelegebb évben. Mischa Lluch (Spanyolország) Fading című sorozata a kortárs amerikai külváros felszíne alatti magányt és elszakadást idézi fel, hátborzongató csendességű képeket alkotva. Seido Kino (Japán) gondosan kombinálja az archív képeket a kortárs japán tájakkal a kortárs kép felszíne alá hatolva, hogy feltárja, hogyan alakultak a városok és falvak az idő múlásával, és hogyan kapcsolódnak a jelenkori kihívások a múlthoz.
PERSPEKTÍVÁK
Giovanni Capriotti (Olaszország) a kanadai történelmet az első nemzetek közösségeinek szemszögéből vizsgálja, az idősek és a generációkon átívelő traumával élő emberek bevonásával. Laura Pannack (Egyesült Királyság) azokat a mindennapi veszélyeket és akadályokat örökíti meg, amelyekkel a gyerekek az iskolából hazafelé vezető úton szembesülnek Fokváros bandák által uralt Cape Flats területén. Valentin Valette (Franciaország) Ashes of the Arabian’s Pearl című munkája az ománi szultánság gazdasági növekedéséből fakadó társadalmi változásokat figyeli meg, a kétkezi munkásokra és a gazdaságot fellendítő vállalkozókra fókuszálva.
PORTRÉ
Gui Christ (Brazília) M’kumba című munkája az afro-brazil közösségek ellenálló képességét mutatja be a helyi vallási intoleranciával szemben, és a spiritualitás és a vallási identitás kifejezésének hagyományát. Raúl Belinchón (Spanyolország) azokat a fiatal önkénteseket fotózza, akik a 2024-es őszi valenciai árvíz idején a házak takarításában, az utcák megtisztításában és az életmentő felszerelések szállításában segédkeztek. Tom Franks (Egyesült Királyság) The Second című sorozata betekintést nyújt a fegyvertulajdonosok és lőfegyvereik összetett kapcsolatába az Egyesült Államokban, személyes vallomásaikat felhasználva a kulturális jelenség szemléltetéséhez.
SPORT
Antonio López Díaz (Spanyolország) olyan feltörekvő csádi tornászok történetét meséli el, akik elszántságukkal ösztöndíjat nyertek, és végül a 2024-es olimpiai játékokra való kijutásért versenyeztek. Chantal Pinzi (Olaszország) Shred the Patriarchy című műve azokat az indiai nőket ünnepli, akik a gördeszkázás gyakorlásával felforgatták a nemi sztereotípiákat és áttörték a korlátokat. Michael Dunn (Bolívia) két golfért rajongó nő tipikus hétfői napját vizsgálja; minden héten elhagyják megszokott munkahelyi szerepüket, hogy a bolíviai chola hagyományos ruházatát viselve játszhassanak.
CSENDÉLET
Alessandro Gandolfi (Olaszország) csendéletfotókkal illusztrálja az Északi-tenger árapályzónája, a Watt-tenger törékeny ökoszisztémáját, bemutatva annak egyedülálló jelentőségét európai ökológiai fenntarthatósági szempontból. K M Asad (Banglades) a Sheikh Hasina által a kormányzása idején felállított falfestményeket ábrázolja, dokumentálva, hogy a politikai hatalom ezen jelképeit hogyan törölték és bontották le a 2024-es száműzetését követően. Peter Franck (Németország) Still Waiting című munkája az események közötti határterekre utal, vagyis a küszöbökre, „ahol az idő mintha megnyúlna”.
ÉLŐVILÁG ÉS TERMÉSZET
Kevin Shi (Egyesült Államok) a jegesmedvék és az emberek egyre közeledő együttélését mutatja be a kanadai Churchill városában. Pascal Beaudenon (Franciaország) festői képei egy pézsma ökörcsordát mutatnak be, nyomon követve viselkedésüket, amint szorosan csoportosulnak, hogy szembenézzenek a zord téllel. Zed Nelson (Egyesült Királyság) Anthropocene Illusion című projektje azt dokumentálja, hogy az emberek hogyan közvetítik a természeti világhoz fűződő kapcsolatukat, mesterséges természetélményeket teremtve a gyorsan változó éghajlat és a csökkenő biodiverzitás közepette.
JAPÁN SZAKMAI DÍJ
Az új Japan Professional Award kategóriában a győztes mellett olyan japán fotósokat ismernek el, akik kiemelkedő munkákat küldtek be a profi versenyre. A Japan Professional Award első díjazottja Noriko Hayashi lett Life at the Crossroads: Midwives in Afghanistan című projektjéért, amely a tálib rezsim alatt dolgozó afgán bábák fáradságos munkáját és kitartását dokumentálja.
A londoni kiállításon és az éves könyvben bemutatott alkotása mellett Noriko Hayashi a Sony digitális képalkotó berendezését is elnyeri, valamint lehetőséget kap arra, hogy még ebben az évben bemutassa munkáját a tokiói Sony Imaging Gallery Ginzában. A shortlistre került fotósok: Miku Yokoyama (építészet és design), Seido Kino (tájkép), Shinya Masuda (csendélet) és Shunta Kimura (környezet).
A PROFI VERSENY DÖNTŐSEI ÉS SHORTLISTESEI
ÉPÍTÉSZET & DESIGN
Döntősök
Andre Tezza, Brazília
Owen Davies, Egyesült Királyság
Ulana Switucha, Kanada
Shortlist
Alejandro Fernández-Llamazares Vidal, Spanyolország
Maciej Leszczynski, Lengyelország
Márton Mogyorósy, Magyarország
Miku Yokoyama, Japán
Peter Franck, Németország
Yu Ting Lei, Kína
KREATÍV
Döntősök
Irina Shkoda, Ukrajna
Julio Etchart & Holly Birtles, Egyesült Királyság
Rhiannon Adam, Egyesült Királyság
Shortlist
Alice Poyzer, United Kingdom
Carolina Krieger, Brazília
Giorgia Lisi, Olaszország
Mariana Greif, Uruguay
Valentina Fusco, Olaszország
Yinna Higuera, Kolumbia
DOKUMENTUM
Döntősök
Alex Bex, Franciaország
Florence Goupil, Peru
Toby Binder, Németország
Shortlist
Alessandro Grassani, Olazország
Alfredo Bosco, Olaszország
Caroline Gutman, Egyesült Államok
Da Yang, Kína
Giovanni de Mojana, Olaszország
Jodi Windvogel, Dél-Afrika
Noriko Hayashi, Japán
KÖRNYEZET
Döntősök
Cristóbal Olivares, Chile
Maria Portaluppi, Ecuador
Nicolás Garrido Huguet, Peru
Shortlist
Daniele Vita, Olaszország
Kasia Strek, Lengyelország
Matteo Bastianelli, Olaszország
Per-Anders Pettersson, Svédország
Shunta Kimura, Japán
Skander Khlif, Tunézia
TÁJKÉP
Döntősök
Lalo de Almeida, Brazília
Mischa Lluch, Spanyolország
Seido Kino, Japán
Shortlist
Dudu Roth, Izrael
Francisco Gonzalez Camacho, Spanyolország
Gunnar Knechtel, Németország
Javi Parejo, Spanyolország
Kazuaki Koseki, Japán
Lorenzo Poli, Olaszország
Masood Talebi, Irán
PERSPEKTÍVÁK
Döntősök
Giovanni Capriotti, Olaszország
Laura Pannack, Egyesült Királyság
Valentin Valette, Franciaország
Shortlist
Bárbara Monteiro, Portugália
Carlos Folgoso Sueiro, Spanyolország
Jed Bacason, Fülöp-szigetek
Lea Greub, Németország
Lina Czerny, Németország
Lorraine Turci, Franciaország
Mauricio Holc, Argentína
PORTRÉ
Döntősök
Gui Christ, Brazília
Raúl Belinchón, Spanyolország
Tom Franks, Egyesült Királyság
Shortlist
Alena Grom, Ukrajna
Cletus Nelson Nwadike, Svédország
Constance Jaeggi O’Connor, Svájc
Ivan Ryaskov, Kazahsztán
Jean-Marc Caimi & Valentina Piccinni, Olaszország
Niccolò Rastrelli, Olaszország
Stas Ginzburg, Egyesült Államok
SPORT
Döntősök
Antonio López Díaz, Spanyolország
Chantal Pinzi, Olaszország
Michael Dunn, Bolívia
Shortlist
Matthew Joseph, Egyesült Királyság
Mihaela Ivanova, Bulgária
Robin Tutenges, Franciaország
Svenja Wiese, Németország
Tanara Stuermer, Brazília
CSENDÉLET
Döntősök
Alessandro Gandolfi, Olaszország
K M Asad, Banglades
Peter Franck, Németország
Shortlist
Amanda Harman, Egyesült Királyság
Elaine Duigenan, Egyesült Királyság
Li Sun, Kína
Miriam Bräutigam, Németország
Oded Wagenstein, Izrael
Rui Caria, Portugál
Shinya Masuda, Japán
WILDLIFE & NATURE
Döntősök
Kevin Shi, Egyesült Államok
Pascal Beaudenon, Franciaország
Zed Nelson, Egyesült Királyság
Shortlist
Amit Eshel, Izrael
Brent Stirton, Dél-Afrika
Efrain Sueldo, Egyesült Államok
James Wylie, Egyesült Királyság
Marielle van Uitert, Hollandia
Melina Schildberg, Németország
Thomas Nicolon, Franciaország
A JAPÁN SZAKMAI DÍJ GYŐZTESE ÉS SHORTLISTESEI
Nyertes
Noriko Hayashi
Shortlist
Miku Yokoyama
Seido Kino
Shinya Masuda
Shunta Kimura