Bemutatás
A D3 és D300 vázak megjelenésével egy időben került a boltokba ez a profi standard zoom optika, mely árkategóriájában is elsősorban a drágább vázak célközönségét szólítja meg. A Nikon már rendelkezett egy hasonló, nagyfényerejű 28-70mm-es AF-S objektívvel, de a kényelmesebb 24-70mm-es átfogás és a gyártó azóta életbe lépett fejlesztései indokolttá tették egy piacképesebb utód megjelenését. Tesztünk tárgya valódi profihoz mérten a teljes zoomtartományban F2,8 fényerőt biztosít, kiváló építési minőséggel karöltve. Három aszférikus és ED lencsetagja a geometriai torzulások és színhibák kiküszöbölésében, nanokristály bevonatos lencséje pedig a becsillanás és szellemkép ellen nyújt segédkezet.
Használhatjuk DX (APS-C) szenzoros fényképezőgépeken, de természetesen az FX érzékelős D3-on is. Az ultrahangos (SWM) élességállító motornak köszönhetően az autofókusz gyors és halk. Az oldalán elhelyezett kapcsolóval kézi élességállításra is válthatunk. Ehhez egy távolságskálát is találunk az optika tetején. Az élességállítás a belső lencsék mozgatásával történik, így a 77 mm-es szűrőmenettel körített frontlencse eközben nem fordul el. Az objektívhez egy viszonylag hosszú, szirom alakú, fém napellenző is jár (HB-40). Szintén alaptartozék egy bélelt, cipzáros, gyöngyvászon tok is.
Használati tapasztalatok
A színtiszta fém és üveg objektív nem a legkisebb darab, így 1 kg körüli tömege egy nagyobb vázzal már komolyabb megterhelést jelenthet a csuklónak. Cserébe egy igazi „emberes” optikát tarthatunk a markunkban, elején egy széles, nagyjából 2 cm vastag, bordás gumírozású élességállító gyűrűvel, hátul pedig még terebélyesebb (3 cm), zoomvezérlő párjával. A kb. 80 fokot elforduló zoomgyűrű hatására az objektív elülső tubusa előrenyúlik. Mindez a felhelyezett, hosszú napellenző takarásában csak a frontlencse felől észrevehető. Egy ilyen kategóriájú objektívnél már elvárható, hogy semmi ne lötyögjön, minden „olajozottan” működjön. Ennek a kritériumnak meg is felel az optika, a gyűrűk és kapcsolók, finoman, mégis határozottan járnak, a kinyúló tubus nem lötyögős.
Terebélyes méretéhez képest elég kicsi a távolságskála műanyag ablaka és az M/A-M kapcsolót is nehéz fényképezés közben megtalálni, anélkül, hogy oda ne pillantanánk. Az objektív nem kapott mélységélesség skálát, gyújtótávolság értékei pedig a zoomgyűrű alján kaptak helyet, 24-28-35-50 és 70 mm-es jelölésekkel.
Színhiba
A színhiba vagyis kromatikus aberráció tekintetében műtermi tesztjeink borúsabb képet mutattak, mint a külső helyszíneken készült képek. Kemény kontrasztú tesztábránknál, D3 vázon és 24 mm-es állásban nagyon erős színhiba jelent meg a kép sarkaiban, ami lerekeszelve is csak kismértékben csökkent. 35-38 mm-es gyújtótávnál már érezhetően jobb volt a helyzet, 50-70 mm-nél pedig már csak elhanyagolható mértékű elszínezettséget tapasztaltunk, még nyitott rekesznél is.
Geometriai torzítás
Szintén a nagylátószög adta a leggyengébb eredményt, ami D3 vázon 1,8%-os hordótorzítás volt. Ez már az egyenesek szemmel is jól látható görbülését jelenti, de érdekes módon a gyújtótáv enyhe növelésével a torzítás megszűnt és 38 mm környékére már ellentettjét, -0,6%-os párnatozítást tapasztaltunk. A torzulás mértéke ettől fogva közel azonos (-0,5-0,6%) volt a teljes tartományban.
Geometriai torzítás
Makró
Az objektív közelpontja 38 cm, vagyis kb. 13 cm-es hosszát leszámítva nagyjából a frontlencsétől 25 cm-re lévő tárgyat állíthatjuk élesre. Legjobb nagyítását 70mm-es állásban adja, ami méréseink szerint 1:3,7 leképezési arányt és 133 x 89 mm-es befogott területet jelent. Nem közelfényképezéshez optimalizált eszköz, főleg, hogy F8 rekeszértéknél a sarkok erős lágyulása is megfigyelhető volt.
Peremsötétedés
Nyitott rekesznél (F2,8) minden gyújtótávnál erős sötétedés tapasztalható, ha FX érzékelős géppel használjuk az objektívet. A vignettálás mértéke 30-35%-os, de csak a sarkok végén igazán erős. Szűkebb blendével (F8) sokkal jobb eredményt érhetünk el. 24 mm-nél 9,3%-ra, 35mm fölött viszont már egységesen 3-4%-ra csökken az optikai hiba.
Peremsötétedés
Képminőség
D3 vázon a felbontás is hasonló jellegű a peremsötétedéshez. 24 mm-nél, nyitott rekesszel a sarkokban hirtelen és erős a felbontásvesztés. DX formátumú szenzorral ezt sokkal kevésbé tapasztaltuk, a képközép pedig mindkét tesztgépen (D3 és D300) kiváló felbontást adott.
Az objektív még ellenfényes környezetben is nagyszerű kontrasztot ad. Becsillanásra csak nagy ritkán és rendkívül kismértékben hajlamos. Átlagos viszonyok között kiváló kontraszt és természetes színvisszaadás jellemzi.
A 9 lekerekített lamellás írisz megfelelő háttérelmosást (bokeh) adott, amely az olcsóbb, konzumer zoomoknál tetszetősebb, de semmiképpen sem fogható egy fix portréobjektív lágy bokehjéhez.
Értékelés
A Nikkor, új 24-70mm-es objektíve vérbeli profi optika. DX vázakon szinte minden tekintetben ehhez mérten is teljesít, és a 36mm-nek megfelelő látószög is kényelmesebbé teszi korábbi, hasonló kategóriás társainál. FX szenzoros vázakon már kötnünk kell néhány kompromisszumot, például a nyitott rekesznél erősebb peremsötétedés, vagy a nagylátószög képsarki lágyulása miatt, melyek nem is annyira az optika, mind inkább a jelenlegi fullframe szenzorok számlájára írhatók. Az objektív még így is könnyedén hozza a konkurencia teljesítményét, és nem hiszem, hogy az FX formátum nyújtotta valódi 24-70mm-es átfogás kényelmét sokat kellene ecsetelnem.
Ez egy fullframe érzékelős vázra való riporterzoom, csekély minőségi kompromisszummal. Elviseli a mindennapi munka által támasztott igénybevételt, gyors és bármely helyzetben megállja a helyét. Munkához tehát ideális, aki pedig hobbijához is ezeket az elvárásokat tartja szem előtt és nem sokallja érte a 400 000 forint körüli árat, szintén jó lóra, akarom mondani optikára tesz.