9 év a megapixel versenyben – zaj vagy minőség?

0

Szubjektív értékelés

A bevezetőben említett módon fotóinkból A3-as és 10×15 cm-es méretű papírképeket készíttettünk egy Fuji laborban. A képek leadásánál kifejezett kérésünk volt, hogy ne manipulálják a felvételeket, semmiféle szűrést ne eszközöljenek rajtuk (más kérdés, hogy a 10×15-ös képek ennek ellenére sokkal kontrasztosabbak – már-már túl kontrasztosak – lettek, mint az A3 méretű nyomatból készült kivágások).

A kész képekkel felkerestem néhány helyi fotóst, hogy különböző szempontok alapján rendezzék sorba azokat, kiválogatva a legjobb 10 és legrosszabb 10 képet. Az értékelésben Papp Elek fotóművész, fotográfus, optometrista mester, Nagy Tamás (Panant) haladó amatőrfotós, valamint Gál Tamás kezdő hobbifotós vett részt.
Mindhármójuknak azonos szempontok szerint kellett a képeket kiválogatni: árnyaltság/tónus, felbontás, zaj és a 10×15-ös képek összhatása alapján.

Nézzük a szubjektív értékelésük eredményeit:

Színek/színezet/tónusok
Papp Elek Nagy Tamás Gál
Tamás
1. G7 ISO100 G7 ISO80 G9
ISO80
2. G7 ISO80 G7 ISO100 G9
ISO100
3. G6 ISO50 G9 ISO100 G7
ISO80
4. G9 ISO100 G10 ISO100 G6
ISO50
5. G10 ISO100 G6 ISO50 G7
ISO100
6. G10 ISO200 G9 ISO80 G5
ISO50
7. G10 ISO80 G10 ISO80 G10 ISO100
8. G9 ISO80 G9 ISO400 G10 ISO80
9. G6 ISO100 G5 ISO50 G7 ISO200
10. G5 ISO100 G10 ISO200 G9 ISO200
29. G3 ISO400 G2 ISO200 G1 ISO100
30. G2 ISO200 G10 ISO800 G1 ISO50
31. G1 ISO100 G1 ISO50 G2 ISO200
32. G1 ISO50 G1 ISO200 G1 ISO200
33. G2 ISO400 G1 ISO100 G3 ISO400
34. G10 ISO1600 G2 ISO400 G2 ISO400
35. G9 ISO1600 G1 ISO400 G10 ISO1600
36. G7 ISO1600 G9 ISO1600 G1 ISO400
37. G1 ISO200 G7 ISO1600 G9 ISO1600
38. G1 ISO400 G10 ISO1600 G7 ISO100

Színek és tónusok tekintetében viszonylag nehéz volt dönteni, az első szériás gépeken kívül nagyjából jók voltak a színátmenetek (ezek leginkább a cérnaspulnikon voltak ellenőrizhetők). Ezen felül főként a nagy érzékenységgel készült képek erős zajszűrése miatt történt szaturáció csökkenést tolerálták kevésbé az értékelőink.
Az jól látszik az eredményekből, hogy tapasztalattól függetlenül mindhárom értékelőnknek az újabb, G5, sőt inkább G6 feletti gépek színárnyalatai tetszettek, azokból is a kis vagy közepes érzékenységű változatok, s legrosszabb színezetűnek a régi G1-G2 modellekkel, illetve az új modellenél csak az igen nagy (ISO1600) érzékenységgel készül fotókat tartották.
Értékelőink választásai alapján színezet és tónus szempontjából a fejlődés előnyösnek tekinthető.

Felbontás/rajzolat
Papp Elek Nagy Tamás Gál
Tamás
1. G10 ISO80 G10 ISO100 G10
ISO80
2. G10 ISO100 G10 ISO80 G10
ISO100
3. G9 ISO80 G10 ISO200 G9
ISO80
4. G9 ISO100 G9 ISO100 G9
ISO100
5. G10 ISO200 G9 ISO80 G10
ISO200
6. G7 ISO80 G10 ISO400 G10
ISO400
7. G9 ISO200 G9 ISO200 G9 ISO200
8. G10 ISO400 G7 ISO80 G7 ISO80
9. G7 ISO100 G7 ISO100 G7 ISO200
10. G7 ISO200 G6 ISO50 G7 ISO100

G10 ISO1600

G3 ISO100

29. G3 ISO200 G5 ISO400

G9 ISO1600
30. G3 ISO400 G3 ISO200

G1 ISO100
31. G2 ISO200 G3 ISO50 G1 ISO50
32. G1 ISO50 G3 ISO400 G7 ISO1600
33. G1 ISO100 G2 ISO400 G3 ISO200
34. G2 ISO400 G2 ISO200 G1 ISO400
35. G9 ISO1600 G1 ISO200 G1 ISO200
36. G7 ISO1600 G1 ISO400 G3 ISO400
37. G1 ISO200 G1 ISO50 G5 ISO400
38. G1 ISO400 G1 ISO100 G2 ISO400

A felbontás szubjektív vizsgálata az 500 Ft-os bankjegy apróbetűs részének olvashatóságával és részleteinek ellenőrzésével folyt. Értékelőink választásai alapján egyértelműen kijelenthető, hogy alacsony érzékenységnél az újabb, nagy felbontású gépek egyértelműen viszik a pálmát: G7, G9, G10, míg a legrosszabbak a régebbi, kis felbontású modellek (G1, G2, G3), illetve az új, nagy felbontású gépek nagy érzékenységű (ISO1600) képei voltak. Egy-egy értékelőnél becsúszott köztes gép is a legrosszabbak közé (pl. G5 ISO400) ez azonban eltörpül a többi egyezés között, így ezt nem tekinthetjük megbízható eredménynek, nem úgy, mint a legjobb és legrosszabbak között szereplő régi és új modelleket.
Felbontás szempontjából a fejlődés egyértelműen igazoltnak tekinthető.

Zaj
Papp Elek Nagy Tamás Gál
Tamás
1. G7 ISO80 G10 ISO100 G7
ISO80
2. G9 ISO80 G10 ISO80 G7
ISO100
3. G10 ISO100 G7 ISO100 G9
ISO80
4. G6 ISO50 G7 ISO80 G6
ISO50
5. G10 ISO80 G6 ISO50 G10
ISO80
6. G9 ISO100 G9 ISO200 G5
ISO50
7. G7 ISO100 G6 ISO100 G3 ISO50
8. G2 ISO50 G5 ISO100 G10 ISO100
9. G3 ISO50 G3 ISO50 G9 ISO100
10. G5 ISO50 G2 ISO50 G5 ISO100

29. G10 ISO800 G9 ISO800

G9 ISO800
30. G6 ISO400 G6 ISO400

G10 ISO800
31. G3 ISO400 G2 ISO400 G5 ISO400
32. G5 ISO400 G10 ISO800 G3 ISO400
33. G2 ISO400 G1 ISO200 G1 ISO200
34. G1 ISO020 G3 ISO400 G2 ISO400
35. G10 ISO1600 G9 ISO1600 G9 ISO1600
36. G9 ISO1600 G7 ISO1600 G7 ISO1600
37. G1 ISO400 G1 ISO400 G10 ISO1600
38. G7 ISO1600 G10 ISO1600 G1 ISO400

A képzaj szempontjából történő vizsgálatok is meglepően egységes képet mutatnak. Függetlenül attól, hogy sokat látott tapasztalt fotográfusról van-e szó, vagy 5 éve fotózó lelkes amatőrről, esetleg néhány hónapja tükörreflexes gépet vásárló hobbifotósról, az A3-as nyomatokon történő zajvizsgálat hasonló eredményt adott. A legjobb 10-et egyértelműen az újabb gépek uralják, ezen belül is a legelőkelőbb pozíciókat a nagyobb felbontású G7, G9 és G10 foglalják el. Papp Elek meg is jegyezte, hogy a 8.-10. hely között igen nehéz különbséget tenni, ezáltal eldönteni a helyezést. Itt már minimális különbségek vannak. A zaj szempontjából legproblémásabbak a régi, kis felbontású modellek ISO400-as képei, illetve ezzel közel egy szinten az új PowerShot G-k (G7, G9, G10) ISO1600-as fotói. Érdemes megfigyelni, hogy az új modellek (G7-től) ISO400-as érzékenységű képei egyáltalán nem kerültek be a legrosszabb 10 kép közé, ami azt jelenti, hogy egyértelműen jobbak, mint a korábbi (G6 előtti) modellek azonos ISO400-as felvételei.
A3-as nyomatoknál képzaj szempontjából határozottan jobban teljesítenek az újabb és nagyobb felbontású fényképezőgépek.

10×15 cm-es papírkép
összhatás
Papp Elek Nagy Tamás Gál
Tamás
1. G7 ISO100 G7 ISO100 G9
ISO80
2. G6 ISO50 G9 ISO80 G7
ISO80
3. G7 ISO80 G7 ISO80 G9
ISO200
4. G5 ISO50 G5 ISO50 G6
ISO50
5. G1 ISO50 G9 ISO100 G7
ISO200
6. G7 ISO400 G10 ISO100 G7
ISO100
7. G10 ISO80 G6 ISO50 G7 ISO400
8. G10 ISO200 G2 ISO50 G3 ISO50
9. G7 ISO800 G2 ISO100 G10 ISO80
10. G9 ISO100 G10 ISO400 G10 ISO200

 

 

 

29.   G1 ISO200

G1 ISO200
30.   G7 ISO800

G2 ISO400
31.   G1 ISO400 G3 ISO400
32.   G3 ISO400 G5 ISO400
33. G1 ISO400 G9 ISO800 G10 ISO1600
34. G10 ISO1600 G10 ISO1600 G1 ISO400
35. G7 ISO1600 G7 ISO1600 G9 ISO1600
36. G9 ISO1600 G9 ISO1600 G7 ISO1600
37. G10 ISO3200 G9 ISO3200 G10 ISO3200
38. G9 ISO3200 G10 ISO3200 G9 ISO3200

A 10×15 cm-es papírképek sajnos jóval kontrasztosabbak lettek, mint arra számítottunk, annak ellenére, hogy előzetesen kifejezett kérésünknek adtunk hangot, miszerint nem kérünk utólagos képmódosítást. Szerencsére az azonos téma miatt minden képet azonos mértékben módosítottak, így az összehasonlíthatóság talán nem sérült jelentősen.
Értékelőink ennél a vizsgálatnál voltak a legnehezebb helyzetben. Elmondásuk szerint annyira minimális különbségek vannak, hogy csak a nagyon rossz képeket tudják könnyedén kiválasztani, de a jók között nemigen tudnak dönteni. Papp Elek a legrosszabb 6 kiválasztása után fel is adta a további képek válogatását az alsó szegmensbe, mivel azokon a képeken kívül az összes többi szinte azonos minőséget képviselt. Nagy Tamás is sokat gondolkozott a sorrenden, végül aztán döntött. Gál Tamás az első két legjobb képre azt mondta, hogy azok határozottan kiemelkedőek összhatásukban, de a többi nagyon egykaptafás.
A választott képek között jól láthatóan vegyesen szerepelnek az új és régi modellek. A legjobb 10 kép között G6, G7 és G9 között bőven akad G1 és G2 is. Feltehetjük tehát a kérdést: ha a G1 és G2 bőven bekerült a legjobb 10 közé, akkor vajon mekkora különbségek lehetnek itt? Nos, valóban minimálisak. A legrosszabb 10 képnél egyértelmű, hogy nem a géptípus, hanem a nagy érzékenység okozta zajosodás és színezet vesztés a fő probléma. Az ISO3200-as képet igazából csak magunknak, belső használatra nyomtattuk, de egy sajnálatos hiba folytán bekerült az értékelőknek szánt képek közé is. De sebaj, ebből is megtudtunk valamit: a G10 ISO3200-as képe jobb, mint a G9-é. Legalábbis én így láttam, s értékelőink közül ketten is ezt a sorrendet választották. Plusz az is egyértelmű, hogy ezek a legrosszabbak. Részemről azt mondom, hogy elfogadható minőségű, ha tudjuk, hogy más módon nem lehetett volna fotózni, csak ISO3200-zal. A zajszűrés okozta lágyság látszik, s nem túl szépek a részletek, de az értékelőink nagyrésze is úgy véli, emlékképnek még megfelelő lehet. Ezek mellett a G1, G2, G5 ISO400-as, és a G7 ISO800-as képei jöttek ki gyengébbeknek. Nos, itt sem a felbontás okozhatott problémát, inkább a zaj.
10×15 cm-es papírképeknél a géptípustól és a felbontástól szinte független eredmény született, a zajszűrés fejlődése viszont pozitív változásokat hozott.