Nem mindennapi felhajtás közepette mutatta be az Epson legújabb professzionális nyomtatócsaládját Varsóban. Az Európa majd minden szegletéből érkező újságírókat a lengyel főváros központjában, egy rendkívül elegáns hotelben szállásolták el. Mivel korábban még nem jártam a városban, ezért különösen kellemesen érintett, hogy a program nem volt különösebben feszített, így bőven maradt időm egy nagy sétára a Világörökség részét képező óvárosban. Ha fotózásra nem is, de arra mindenképp alkalmas volt a késő délutáni séta, hogy ízelítőt kapjak egy nyüzsgő kelet-közép európai főváros mindennapjaiból. Azért persze a fényképezőgépet nem felejtettem a szállodában…
|
|
|
|
Habár a szálloda éttermére sem lehetett panasz, az esti fogadásra mégis sokkal exkluzívabb környezetben került sor: az utolsó lengyel király, Szaniszló Ágoston kedvenc nyári lakában, a Lazienki parkban található vízre épült kastélyban. A fogadás után a 18. sz. végén épült barokk kastély különtermében még egy rövid zongorakoncert várt ránk. Chopin talán legismertebb, legnépszerűbb művei ilyen autentikus környezetben igazán maradandó élményt nyújtottak. És a vacsora még csak ezután következett.
A tapasztalt sajtómunkásokat is meglepő külsőségek láttán igencsak nagy várakozással készültem a másnapi sajtótájékoztatóra. Ahol hamar kiderült, a nagy felhajtás nem öncélú: az Epson célját tükrözi. A japán vállalat ugyanis egyértelműen a legelőkelőbb helyre pályázik a(z európai) professzionális nyomtatópiacon, technológiai szempontból és az eladásokat tekintve egyaránt. Az e célhoz vezető úton számít jelentős mérföldkőnek a Varsóban bemutatott új tintarendszer, az UltraChrome K3. A K3 a jövőben alapvetően határozza majd meg az Epson termékskáláját, így várhatóan idővel a K3 az otthoni felhasználók számára is elérhető lesz. Nem is sokára: Európa-szerte júniustól lesz elérhető az új R2400, amely ha nem is lesz a tömegek nyomtatója, de mindenképp az első asztali nyomtató, amely a K3-ra épül. Folytatása – reméljük – következik.
|
|
A K3 elsőre alapvetően nem tűnik igazán nagy újdonságnak, lényegében egy nyolc tintapatronos rendszer. A trükk persze most is a részletekben rejlik. A K3 kifejlesztésekor a színtér kiterjesztése, ezáltal a korábbinál tónusosabb nyomatokat lehetővé tevő rendszer létrehozása volt a fő cél. A helyszínen bemutott, az új nyomtatókkal készült képek nem okoztak csalódást, a fotónyomatok tényleg kifogástalanok voltak. A K3 nyújtotta tónusgazdagság igazán a fekete-fehér illetve szépia nyomatoknál domborodott ki: a világos felületek, a szürkeátmenetek már-már a klasszikus fekete-fehér nagyítások minőségét idézik. A K3 alapja két, elsőre triviálisnak tűnő újítás: az egyik a Light Light Black, azaz mondhatni „nagyon világos szürke” tinta megjelenése, a másik az, hogy a K3 a színes nyomatokhoz fekete illetve szürke, a fekete-fehér nyomatokhoz pedig színes pigmenteket használ.
|
|
A tónusnövekedés mit sem érne, ha a nyomtatómeghajtó nem lenne képes kihasználni azt. Ezért aztán az új nyomtatókat egy alaposan felújított szoftver látja el a nyomtatáshoz szükséges információkkal. A meghajtóprogram és az Epson Creativity Suite a felhasználót segíti a számára ideális nyomat létrehozásában. A programcsomag számtalan eleme közül a korábbi vezióhoz képest a legnagyobb előrelépést a fekete-fehér képek tónusának jóval pontosabb beállítása illetve a legelterjedtebb RAW formátumok kezelése jelenti.
|
|
A K3 a fentieken túl számos más területen is minőségjavulást hoz. Így például a nyomatok stabilitása jelentősen nőtt, aminek részeként egyrészt a képek gyorsabban érik el végső színvilágukat, másrészt a nyomatok élettartama is megnőtt. Ez elsősorban a professzionális felhasználóknak nyújt segítséget a próbanyomatok készítésekor, mint ahogy a metaméria jelentős csökkenése szintén e téren jelent nagy előrelépést.
A K3 technológiáról és az Epson új termékeiről a lenti linkekre kattintva tudhat meg többet.