Panasonic Lumix DMC-FZ18 preview in English
Két hete a Panasonic legújabb fényképezőgépeinek bemutatójára voltunk hivatalosak az írországi Dublinba. Az eseményen bemutatott fényképezőgépek száma ugyan elmaradt a korábban megszokottól, de az új Lumix DMC-FZ18 bőven megérdemli az extra figyelmet, amit így kapott.
Újdonságok
A Panasonic DMC-FZ8 és FZ18 főbb különbségei | ||
---|---|---|
Panasonic DMC-FZ8 | Panasonic DMC-FZ18 | |
Zoom | 12x (36-432 mm) | 18x (28-504 mm) |
CCD | 7,4 Mpixel, 1/2,5″ | 8,1 Mpixel, 1/2,5″ |
Legnagyobb felbontás | 3072×2304 | 3264×2448 |
Érzékenység | ISO80-1250, valamint ISO3200 nagy érzékenységű témamódban | ISO100-1600, valamint ISO1600-6400 nagy érzékenységű témamódban |
Makró | 5 cm-ről | 1 cm-ről |
Kezdő fényerő | f/2.8 (nagy látószög) – f/3.3 (tele) | f/2.8 (nagy látószög) – f/4.2 (tele) |
Arcfelismerő rendszer | nincs | van |
Intelligens Auto mód | nincs | van |
Sorozat | 3 vagy 2 kép/mp, 5 Fine képig | 3 vagy 2 kép/mp, 4 Fine képig |
LCD | 2,5″, 207e pixel | 2,5″, 207e pixel automatikus háttérvilágítás szabályozással |
Akku kapacitása (CIPA) | 380 kép | 400 kép |
18-szoros zoom optikai képstabilizátorral
Néhány hónappal ezelőtt az Olympus egy olyan géppel tért vissza a stabilizátoros ultrazoom fényképezőgépek piacára, ami felkeltette mind a vásárlók, mind pedig a szaksajtó érdeklődését. A legnagyobb zoomátfogású zoom objektív, a képstabilizátor és a jó érzékkel összeválogatott jellemzők bizonyára sok Panasonic szimpatizánst állított az Olympus oldalára. Az Olympus SP-550UZ első konkurensére nem is kellett sokat várnunk, a Panasonic a Lumix DMC-FZ18-at nyíltan az SP-550UZ ellen indítja a versenyben. Előnyként a jobb Leica objektívet és az optikai képstabilizátort (a CCD eltolásossal szemben) lehetne említeni.
28 mm-es nagy látószög
Ahogy azt a legutóbbi bejelentéskor is láthattuk, a Panasonic igyekszik figyelembe venni a vevők és az újságírók visszajelzéseit. Legutóbb a 28 mm-es nagy látószögről induló zoom objektív volt a sztár, amit akkor csak a DMC-TZ2 és a DMC-TZ3 kapott meg (a DMC-FZ8-ba még a régi objektív került). Az FZ sorozat a 28 mm-es nagy látószöget először a DMC-FZ18-ban kapja meg. A nagyobb látószög beltérben, vagy nagy témák közeli fotózásakor jelent pótolhatatlan előnyt.
Leméretezett kép
Nagy kihívás olyan nagy zoomos objektívet építeni, ami nagy látószög állásban sem torzít jelentősen. A Panasonic állítása szerint az új objektív torzítása 28 mm-nél is elhanyagolható. Ezt ugyan nem tudtuk kipróbálni, de a hétköznapi körülmények között készült fotóimon tényleg nem volt feltűnő torzítás.
Az FZ sorozat korábbi tagjainak nem volt erőssége a makró képesség. Az új objektív akár 1 cm-es közelpontot is lehetővé tesz, míg a tele makró funkció az objektív tele állásában biztosít jelentős nagyítást.
Intelligens Auto mód
Mozgásérzékelés
Semmi újat nem tudok itt mondani. Ha a fényképezőgép gyorsan mozgó témát érzékel a képen, akkor magasabb érzékenységet választ, hogy az így kapott rövidebb záridővel megállíthassa a képen a mozgó témát. A mozgás miatt elmosódott fotóalany extra energiát, a mozgás érzetét adja a képhez, ezt a fotósok legtöbbször nem annyira értékelik. Gyakorlatlan fotósok számára remek segítség.
Leméretezett kép
Remegés érzékelés
A remegés érzékelés, illetve a Mega Optical Image Stabilization (optikai képstabilizátor) az utóbbi években a Panasonic digitális fényképezőgépek védjegyévé vált. Az objektívben mozgó lencsetag jelenleg a kézremegés kompenzálás leghatékonyabb módja minden gyújtótávolságnál (a CCD eltolás főleg nagy látószögnél versenyképes).
Arcfelismerés
Az arcfelismerés új szolgáltatás a Panasonic fényképezőgépekben, pedig a 2007-es modellek többségében már standard szolgáltatás. Az új Panasonic DMC-FZ18 és DMC-FX55/33 gépek akár 15 emberi arc egyidejű felismerésére és követésére is képesek. Intelligens Auto módban az arcfelismerés az exponáló gomb enyhe lenyomása előtt aktiválódik, így mire a fotós megnyomja az exponáló gombot, az élesség be van állítva az arcokra. Ez drasztikusan képes lecsökkenteni az exponáláskor egyébként jelentkező késlekedést.
A fényképezőgép intenzíven használja az arcfelismerés funkciót az automatikus beállítások során. A legnyilvánvalóbb az automatikus élességállítás. Az extra információknak köszönhetően a fényképezőgép úgy tudja megválasztani a beállításokat, hogy az arcok olyan élesek legyenek, amennyire csak lehet. Bizonyos esetekben az arcon való fénymérés az egyébként megszokott átlagoló rendszertől jelentősen eltérő eredményt is adhat. Az arcok helyének ismerete lehetővé teszi, hogy az expozíció beállításakor a fényképezőgép az arcokat is figyelembe vegye. Vaku használatakor a vaku fényereje szintén az arcokhoz igazítható. Mivel az arcok a képen gyorsan elmozdulhatnak, a gyors követés elengedhetetlen, hogy a fényképezőgép minden pillanatban készen álljon a pillanat megörökítésére. A rögtönzött próbák során a DMC-FZ18-nak nem volt gondja ezzel a feladattal. Az arcfelismerés funkció az ellenfényes szituációkban is jól jöhet, hiszen így automatikusan bekapcsolható a derítő vakuzás.
Az expozíciós késlekedést az arcfelismerés ugyan jelentősen csökkenti, nekem egyelőre gondot okozott annak a néhány pillanatnak a kivárása, amíg az arcfelismerés aktiválta magát. Ha az ember hozzászokik, akkor elképzelhető, hogy ez nem lesz már probléma, de számomra kicsit szokatlan volt. Amint a rendszer megtalálta az arcokat, máris élvezhettem az összetett rendszer minden előnyét.
Leméretezett kép
Téma felismerés
Az egész rendszer legjobb része a téma felismerő funkció. Az exponálás előtt rendelkezésre álló rengeteg információ alapján a fényképezőgép ki tudja választani a témához legjobban illő téma módot. Ez a funkció ugyan nem képes az összes elérhető téma módból válogatni, de a portré, a tájkép, a makró, az éjszakai felvétel és az éjszakai portré módok valószínűleg lefedik az amatőr fotósok témáinak többségét.
A gyakorlatban ez a funkció remekül működött, és anélkül produkált remek felvételeket, hogy a beállítások miatt kellett volna aggódnom. Ugyan ez a funkció jelenleg a DMC-FZ18 és a DMC-FX55 / DMC-FX33 modellek kiváltsága, alsóbb kategóriás fényképezőgépekben egy ilyen rendszer hamarosan leválthatja az összes téma módot, tovább egyszerűsítve a digitális fotózást azok számára, akiket nem érdekel a varázslat mögötti technológia.
Intelligens LCD
A képek komponálása vagy ellenőrzése az LCD-n erős napsütésben vagy sötétben továbbra is egy megoldandó probléma. Panasonic az automatikus LCD fényerő állítás beépítésével egy újabb lépést tett a helyes irányba. Napsütésben a DMC-FZ18 LCD-jének háttérvilágítása 40%-kal megnő, míg sötétben a fényképezőgép több pixel összevonásával próbál értékelhető mennyiségű fényt begyűjteni.
Leméretezett kép
Gyors AF
Bár már említettem ez az előrelépést, de talán megérdemeli, hogy kiemeljük. Mivel az arcfelismerő rendszer képes az exponáló gomb megérintése előtt megtalálni az arcokat, majd beállítani az élességet, az exponáló gomb lenyomásakor az élességállításra már nem kell időt pazarolni. Ez jelentősen csökkenti az expozíciós késlekedést, így a fotós könnyebben elkaphatja a kiszemelt pillanatot.
Képzaj
Nem telik el úgy Panasonic fényképezőgép bejelentés, hogy ki ne emelnék az óriási előrelépést a képzaj kezelése terén. A korábbi fényképezőgépekből is ismert Venis Engine III tisztább, részletgazdagabb képeket kell készítsen, mint a korábbi Panasonic fényképezőgépek, de direkt összehasonlításokat az előadók nem mutattak. A kiosztott termékek ugyan csak sorozatgyártás előtti minták voltak, a másfél nap alatt készített képek többségével elégedett voltam. Egy dolog azonban biztos: az ISO 6400-as érzékenység inkább csak egy vicc (vagy marketing süketelés), mint használható funkció. Természetesen nem kaptunk engedélyt a módosítatlan képek publikálására, de a végleges modell megérkezésekor a képzaj kérdését is a szokásos részletességgel fogjuk bemutatni.
Leméretezett kép ISO3200-as érzékenységgel
Negatívumok
Kell hogy legyenek. Sajnos ezek a rendezvények nem elég hosszúak ahhoz, hogy elég adatot és tapasztalatot gyűjtsünk a lehetséges problémákról, így meg kell várjuk a gyártósorról lekerülő végleges gépek első példányait.