Kipróbáltuk: Fujifilm FinePix S6500fd teszt

0

Felépítés II.

Ergonómia


Ez a gép nem csak jól néz ki, hanem kényelmes is. A markolatot –
szinte végig – csúszásmentes és kényelmes gumibevonattal látták el.
Az ujjaknak pozícióját bemélyedések teszik egyértelművé. A FinePix
6500fd-nek semmi szégyenkeznivalója sincs egy belépő szintű
tükörreflexes gép mellett sem, sőt némelyik akár tanulhatna is tőle.
A markolat mély, stabilan tartható, egy átlagos férfikéz minden ujja
talál rajta fogást

A gép gombjai és vezérlőtárcsái könnyedén elérhetőek. Alapvetően a
markolatot fogó kéz mutató és hüvelykujjához igazítottak. Bal
kezünkre a zoom és kézi fókusz gyűrűjének tekerése hárul, valamint
alkalmanként a fókuszmódokat beállító, bal oldali gomb kezelése. Az
objektív gyűrűi szintén gumibevonatúak. Ezek közül a zoom kezelője
kényelmesnek mondható, de az objektív viszonylag kis mérete miatt a
fókuszgyűrűnek már nem jutott annyi hely és egy cseppet
kényelmetlennek éreztem. A gépet nem zsúfolták teli gombokkal, ami a
letisztult dizájn szempontjából jó, a kezelés során azonban sok
funkciót csak a menüből érhetünk el.


A váz jó összeszerelési minőségű, elsőre strapabíró műanyagból
készült, lekerekített, szép formákkal. Az akkumulátorok foglalata a
szokásos helyre a markolatba került és egy elhúzható műanyag ajtóval
nyitható. A kártyafoglalat számomra szokatlan módon a bal oldalon
található egy szintén könnyen kipattintható műanyag fedél alatt. A
műanyag állványmenetet az optikai tengelytől kb. 3 cm-re találjuk.


A FinePix S6500fd elődjénél nagyobb vázat kapott, ráadásul tömege
is kb. 2/3-ával nőtt, ami a hordozhatóság szempontjából hátrányt
jelenthet a kisebb gépek kedvelőinek. A használat terén viszont előny
a nagyobb méret és tömeg, mivel a gép stabilabban megtartható.


LCD és kereső

A TFT LCD kijelző terén nagy előrelépés történt a
FinePix S6500fd-ben. A manapság már kicsinek számító, 1,8″-os LCD
2,5″ képátlójúra hízott, nem is beszélve a felbontásáról, ami
115 000 helyett 235 000 pixel. A kijelzőt karcmentes bevonattal is
ellátták. A változás látványos. A kis színes monitor képe szép
részletes. A képátlója saját méréseink szerint 6,3 cm, ami megegyezik
a gyárilag megadott mérettel. A kijelző nézetei az alsó Disp.
feliratú gombbal kapcsolhatók, amelyen a napjainkban egyre terjedő
kompozíciós segédrács és az élő hisztogram is bekapcsolható. Erős napsütésben a kijelző fényerejét egy lépésben
növelhetjük az expozíció korrekció-, és a Disp/Back gomb közös
lenyomásával.

Az LCD felvételi információi

Az LCD-n megjelenő információk felvétel módban (a
bal felső saroktól): arcfelismerés mód ikonja, vaku mód jelzés, makró
mód, önkioldó állapota, fénymérési mód, fehéregyensúly, képméret,
képminőség, hátralévő képek száma, akku töltöttsége, nagysebességű
mód ikonja, sorozatfényképezés kijelzése, érzékenység, FinePix Color
mód, fókuszmezők jelölői, AF figyelmeztetés, bemozdulásveszély
figyelmeztetés, kijelző megnövelt fényerejének ikonja, belső
memóriába fényképezés, idő és dátum, élő hisztogram, felvételi mód,
záridő, rekeszérték, expozíció korrekció.

A lejátszás mód információi és a képnagyítás

Lejátszáskor a nagyító ikonnal jelzett gombbal és a négyirányú
vezérlőgomb, fel-le irányaival nagyíthatunk a fotókba. A nagyítás 5
lépésben végezhető és ezúttal is megjelenik a képernyő bal oldalán a
zoomskála. A kinagyított képrészlet szintén a vezérlőgomb jobb/bal
irányaival görgethető. Itt is a Disp/Back gomb szolgál a képernyőn
megjelenő információk és a visszajátszás mód váltásához. A
visszajátszáskor megjelenő információk: arcfelismerő mód ikonja, DPOF
nyomtatás, képvédelem ikonja, kép sorszáma, nem szabványos S6500fd
kép ikon, hangjegyzet.


Az elektronikus keresőn, azaz EVF-en, ugyanazok az információk
láthatók, mint az LCD-n. Sajnos itt nem történt semmi előrelépés,
maradt az elődben megismert 0,33″-os kereső, 115 000 pixeles
felbontással. Az LCD-vel összehasonlítva ez bizony szegényesnek
tűnik, főleg a hátsó kijelző használata után átváltunk az
elektronikus keresőre. Ég és föld a különbség, röviden összefoglalva
kicsi és kis felbontású képet ad, így a teszt nagy részében az LCD-t
használtam.

Az EVF két esetben lehet hasznos segédeszköz, ha olyanok
a fényviszonyok, hogy a hátsó kereső gyengén látható (pl. erős
napsütés), vagy ha nagyobb zoomot használunk és kérdéses a gép
berázásmentes megtartása. Ilyenkor az archoz szorított kereső
egyfajta stabilizátorként segíthet. Az EVF kereső bal oldalán egy
dioptriaállító tekerőgombot találunk, mellyel pontosan beállítható a
kereső élessége.


Az EVF és az LCD között a hátsó kijelző jobb felső sarka melletti
EVF/LCD gombbal válthatunk.


Élességállítás


A Fujifilm FinePix S6500fd-vel automata és kézi élességállításra
is lehetőségünk van. Az alap fókuszmódok beállítása a fényképezőgép
bal oldalán lévő kapcsolóval lehetséges az alábbi állásokba:



  • AF-C: folyamatos automata
    élességállítás


  • AF-S: egyszeri automata
    élességállítás


  • MF- kézi élességállítás



A legtöbbször használt beállítás az AF-S, melynél az exponáló gomb
félig lenyomásával aktiválódik a fókuszrendszer. Ennél a beállításnál
három további mód választható, mégpedig Center, Multi és Area AF.
Center AF esetén mindig a kép közepén keres élességet a rendszer.
Kontrasztérzékeléses rendszer lévén érdemes erre a területre erős
kontrasztkülönbségű, csíkos mintás témát komponálni. Multi AF esetén
a gép dönti el hová állít élességet. Ez általában a legközelebbi
kontrasztos téma lesz. Area AF beállításnál az egy pontra állított
élesség a főtéma elmozdulásával a képmezőn belül szintén arrébb
mozdul. Ebből nyilvánvaló, hogy mozgó célpont esetén nyújt
segítséget, de csak abban az esetben, ha állványról használjuk a
gépet, ahogy ezt a készülék használati utasítási is ajánlja. Főként
olyan mozgások követésére ajánlható, amelyek az optikai tengelyre
nagyjából merőlegesek, azaz oldalra irányulnak a képkivágáson belül.

Folyamatos AF-et választva a gép egyfolytában élességet keres.
Szintén mozgó célpontok esetén lehet hatásos, bár ez alkalommal
inkább a közeledő témáknál segít, ha nem túl gyors a mozgás
sebessége. A fenti AF beállítások P, S, A és M expozíciós módokban
használhatók. Ide sorolhatjuk még a gép hátulján külön gombbal
aktiválható Face Detection rendszert, amelyről korábban már esett
néhány szó.


Az AF élességállítási tartománya normál expozíciónál 40 cm-nél
(nagylátószög) illetve 2 mm-nél (tele) kezdődik, makró módban 10 és
90 cm a kezdő távolság. Szuper makró módban akár 1 cm-re is közel
mehetünk a főtémához. Az automata élességállítás gyorsítására a
menüből kiválasztható az úgynevezett High Speed Shooting mód is.
Ebben az esetben kisebb élességállítási tartománnyal kell számolnunk,
ami nagylátószög állásban 2, telénél 4 méretnél kezdődik. A rövidebb
tartomány miatt a gépnek nem kell figyelembe vennie a 40 cm-2 m
közötti távolságot, így gyorsabban a témára állhat. Gyenge
fényviszonyok között zöld színű segédfénylámpa támogatja az
autofókusz működését, ami a menüben letiltható.


Kézi élességállításhoz MF állásban kell kapcsolnunk, majd az
objektív fókuszgyűrűjét elforgatnunk. A kijelző közepén ekkor egy
fehér élességjelző (két félkör) jelenik meg, amely a megfelelő
élességnél sárga színre vált. Helytelen fókusz esetén a jelzés alján
látható nyilak mutatják a a gyűrű elfordításának irányát. A
képközépen kb. 2x nagyítást is kapunk, a pontosabb fókuszáláshoz.

A fókuszmód választó kapcsoló közepén egy gombot is találunk,
amely MF állásban a One Touch AF funkciót aktiválja, tehát azonnal
automata élességállítást végez, majd a gomb elengedésével visszaáll
kézi fókuszra.


Vaku

A fényképezőgép felnyíló vakuval rendelkezik, amely automatikusan,
a expozíciós módnak és a fénymérésnek megfelelően aktiválódik.
Nyitott állapotban elég magasan, kb. 8 cm-re helyezkedik el az
objektív középtengelyétől, ami a hasonló kategóriás
fényképezőgépekhez viszonyítva jó teljesítmény, ugyanis ezáltal is
csökken a vörösszem kialakulásának veszélye. A magasabban
elhelyezkedő vakunál ráadásul kisebb az esélye az objektívárnyéknak
is, bár a gép 1 cm makrójánál már ez a villanó sem tud csodát tenni.
Működési hatásfoka nagylátószögnél 0,6 – 8,3 m, tele állásban 2 – 4,6
m. A FinePix S6500fd villanója a Fujifilm legújabb Intelligent Flash
technológiáját használja, ami a fénymérési és egyéb expozíciós adatok
figyelembevételét jelenti a vaku teljesítményének meghatározásakor.
Ez pontosabb vakus expozíciót és a természeteshez közeli
megvilágítást ígér. A személyes tapasztalataim nagyjából
alátámasztják ezeket. Nem kell azért csodákat várnunk a vakutól, de
az átlagos kompakt gépek villanóitól kétségtelenül pontosabb
eredményt ad. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a makro állásban
módosuló hatásfok, ami itt 0,3 – 2 m (nagylátó), illetve 0,9 – 2 m
(tele).

A beépített vaku módjait a négyirányú vezérlőgomb jobb irányával
érhetjük el. Ezek a következők: kikapcsolt ( csukott állapotban ),
auto, vörösszem csökkentő mód, derítő, lassú szinkron, lassú szinkron
+ vörösszem. A Shooting menüben +/- 2/3 Fé között (5 lépésben)
szabályozható a vaku fényereje. Feltöltődése kb. 2,6 másodpercünkbe
kerül majd.


A Fujifilm FinPix S6500fd-hez nem csatlakoztatható külső vaku.


Az alábbi képeken a vaku fényeloszlását mutatjuk be
nagylátószögnél. A sarkok felé jól észlelhető kb. 31%-os csökkenés
tapasztalható. A jobb oldali képen képfeldolgozó szoftverrel
kiemeltük a fényveszteség mértékét. Természetesen ez csak eltúlzott –
de reméljük szemléletesebb – bemutatója a valóságnak.

Vakuval készült felvétel fényeloszlása

Sarkokban tapasztalható fényerőcsökkenés:
~31% eff.

fényeloszlás formája
(képmanipulálással kiemelve!)

Csatlakozók, akku, memóriakártya


A gép bal oldalán, egy elhajtható gumifedél mögött három
csatlakozót találunk. Egymás alatt/fölött a TV és egyéb megjelenítő
csatlakozására szolgáló A/V aljzatot, valamint a külön beszerezhető
AC-5VX hálózati táp aljzatát. Tőlük kissé elkülönülve egy mini-B
szabványú USB 2.0 Hi-speed csatlakozás látható.

A FinePix S6500fd-hez nem jár tölthető akkumulátor. Energiaigényét
4 db AA méretű (ceruza)elemmel vagy akkumulátorral csillapíthatjuk. A
gyártó mérései szerint (CIPA szabvány alapján) egy garnitúra 2500mAh
kapacitású Ni-MH akkuval kb 500-540 fotó készíthető. Természetesen a
végső eredmény nagyban függ az akku állapotától, a fotós szituációnak
megfelelő használattól. Tesztünk során valós használat mellett,
életszerű szituációkban teszteltük a gép energiafelhasználását, így
egy adag 2100mAh-ás, keveset használt Ni-MH akkuval kb. 250 fotót
készítettem vele. Ez folyamatos LCD-, és kb. 10%-os vakuhasználattal
értendő.


Az akkumulátorok a markolatban kialakított foglalatba helyezhetők,
egy lefelé nyíló ajtó kinyitásával. Az ajtót úgy helyezték el, hogy
állványra helyezett gépnél is cserélhetők maradjanak az
akkumulátorok.

A Fujifilm úgy tűnik kitart az Olympus-szal közösen használt xD
memóriakártyák mellett. Az elterjedtebb CF és SD kártyák mellett a
kevésbé általános xD szabvány kissé drágább memóriát is jelent,
főként azért is, mert a gyártást a formátum életre hívói nem szívesen
adják ki a kezükből olcsóbb tömegtermékeket előállító cégeknek. Míg
az előd mellé egy 16 MB-os xD kártya járt, a FinePix S6500fd-ben
beépített memóriát találunk, ami az emelkedett felbontás ellenére
csak 10 MB. Ez esetben is előáll az a furcsa helyzet, hogy RAW
formátumot választva egyetlen képet sem tudunk a szűkös tárhelyre
menteni és teljes felbontásnál is csak kb. 3 kép fér a memóriába. Ha
valaki komolyan gondolja a géppel való fotózást nagyon ajánlott ha
már a vásárláskor beszerez mellé egy legalább 512 MB-os, de inkább 1
GB-os kártyát. Mivel a memóriakártya számára a markolat környékén már
nem maradt hely, a bal oldalon találjuk a foglalatát.