Bemutatás
A Zuiko Digital ED 90-250 mm-es nagy fényerejű telezoom nem tartozik az olcsó modellek közé. Nem is csoda, hiszen a „top pro” család tagjaként fényereje kiváló. Az időjárásálló kialakítású objektívet a bruttó 1.599.000 Ft-os ára miatt főként a profik használják, akiknek a komoly befektetés megtérülhet.
A 90-250mm-es gyújtótávolság (2,77×-es zoom) a FourThirds rendszerben hasonló látószöget eredményez, mint kisfilmes gépnél egy 180-500 mm-es telezoom. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a fényerő a teljes zoomtartományban fix f/2,8, akkor könnyedén megérthetjük, miért nem adják oda néhány százezer forintért ezt a modellt.
A lencsetagok között 3 ED tagot használtak fel, amely már jópár modellnél bevált, hatékonyan csökkentve a színi hibát.
Az objektíven belülre ezúttal is mikromotort építettek, az AF sebessége jó, az élességállítás hangjára sem lehet panasz, teljesen csendes, csak egy halk súrlódó hangot hallhatunk. Valójában olyan, mintha ultrahangos megoldású lenne. Legalábbis a hangja alapján.
Az élességállítás során a frontlencse nem fordul el, nem mozdul előre vagy hátra. Az objektív nem csak belső élességállítású, de belső zoomos is, így az optika hossza 90 mm-nél és 250 mm-nél is azonos. Nagy előny lehet ez poros környezetben történő fotózásnál, hiszen zoomolás során sincs levegőáramlás a külső környezet és az objektív belső rendszere között.
Az objektív elé 105 mm-es szűrőket tekerhetünk fel. A becsúsztatható szűrőket itt nem használhatjuk. Sajnos ez az óriási átmérő igen nehézzé teszi majd a szűrők beszerzését.
A hengeres kialakítású napellenző bajonettel rögzül a tubusra.
Használati tapasztalatok
A bajonett csatlakozó fémből készült, körülötte az időjárásállósághoz szükséges gumigyűrűt található.
Az objektív külseje, kialakítása igényes, bár van néhány olyan megoldás, vagy éppen annak hiánya, ami miatt nem nevezhetjük teljesen tökéletesnek. Ilyen a korábban már említett becsúsztatható szűrők támogatásának hiánya és ilyen a fókusz-tartomány kapcsoló is. Mivel a kapcsoló mérete kicsi, kezelése így kényelmetlen és nehézkes. A beállítható értékek: 8 métertől végtelenig, 2,5 métertől 8 méterig, illetve 2,5 métertől végtelenig.
Felülre távolságskálát építettek, ennek két szélére került az objektív típusjelzése. Előtte a rácsos bemetszésű zoomgyűrű, amely két részből áll, nem csak a kisebb, de a nagyobb átmérőjű is használható, kinek-kinek melyik esik jobban kézre. Így a hasznos szélesség eléri a 7 cm-t. A gyűrűn 90, 100, 150, 200 és 250 mm-es gyújtótávolságokhoz készítettek jelölést.
Szinte az objektív legvégében találjuk a sűrű bordázatú élességállító gyűrűt, amely 4 cm szélességű. A kézi élességállítás során könnyedén és finoman állíthatjuk be a megfelelő pozíciót, miközben az elektronikus vezérlésű lencsemozgatás végzi a dolgát, apró rezzenések jelzik ezt a műveletet, vagyis a kézi élességállítás megtörténtét.
Az objektív állványadaptert is tartalmaz. Ez a tubus körül elforgatható, de leszerelni nem lehet. Az állványadapteren nyakpánthoz szükséges akasztót is kialakítottak, illetve a talp belsejét beburkolták, hogy kézben történő szállítás során ne legyen kényelmetlen. Szintén apró figyelmesség, hogy a talpon két állványfurat is megtalálható, hogy a váz tömegétől függően mindig helyesen kiegyensúlyozott pozíciót használhassunk.
Az optika elején, körben négy nyomógombot is találunk, ez a fókusz rögzítésére használható. Így a gépvázon nem kell folyamatosan félig lenyomott állapotban tartanunk az exponáló gombot, elég, ha a bal kezünkkel az objektíven lévő kis nyomógombot használjuk. S mivel négy oldalon is találunk egy-egy ilyen gombot, így minden állásban megtalálhatjuk azt a gombot, amelyet kényelmesen elérünk.
Színhiba
A kromatikus aberráció nyitott blendével szinte minden gyújtótávolságnál megfigyelhető, de tudni kell, hogy a zoomtartományon belül jelentősen változik a mértéke. Míg 90 mm-nél nyitott blendével jól látható elszíneződésekkel találkozunk, 140 mm-nél ez már alig jelentkezik, még az f/2,8 fényerőt használva is. 200 mm-től ismét láthatóvá válik a színhiba, amely 250 mm-nél is megmarad. Ezek mértéke azonban elfogadható.
A kromatikus aberrációk rekeszeléssel nagyon hatékonyan csökkenthetők, F8-as fényrekesznél csak a 90 mm-es gyújtótávolságnál vehető észre némi színhiba, nagyobb gyújtótávolságokat használva azonban szűk rekesznél egyáltalán nem jelentkezik.
Legrosszabb esetben (90 mm, f/2,8 rekesz) egy 15 cm széles papírképen mindössze 0,4 milliméternyi, 60 cm széles nyomaton 1,5 mm szélességű lesz a színi hiba.
Színhiba
Geometriai torzítás
A geometriai torzítás is profi szinthez méltó. 90 mm-nél nem mérhető torzítás, s 250 mm-nél is csak 0,2%-os a párnatorzítás. Ez valóban kiváló érték, ilyen mértékű hiba szemmel alig észrevehető.
Geometriai torzítás
Peremsötétedés
A legerősebb peremsötétedés 250 mm-nél, nyitott blendével érzékelhető. Ilyenkor kicsivel több, mint 20%-kal sötétebbek a sarkok, mint a kép közepe. Ez átlagos értéknek számít, igaz, a Top Pro szériában egy kissé magasnak tűnhet. Kisebb gyújtótávolságoknál kevésbé észlelhető a peremsötétedés problémája, 90 mm-nél csak 10% körüli.
Rekeszeléssel szinte teljesen eltűntethető a hiba, bármilyen gyújtótávolságot is használunk, 1%-nál nem lesz erősebb a peremsötétedés F8-as rekesznél.
Peremsötétedés
Makró, közelfényképezés
Az Olympus Zuiko Digital ED 90-250mm F2,8 közelpontja 2,5 méter, amely 250 mm-es gyújtótávolságnál is mindössze 0,08×-es leképezési arányt eredményez. A tesztképünk ezt igazolta is, a teljes képet 233 mm széles témával tudjuk kitölteni, amely valóban 0,08×-es leképezést jelent.
Közelfényképezésre tehát ez az optika nem alkalmas.
Képminőség
A nagy fényerejű 90-250 mm-es telezoom objektív képminősége jó, fényerőn általában kissé gyengébben teljesít, mint 1 blendével lerekeszelve, de ez megszokott jelenség a nagy fényerejű objektívek között. A különbség két képet egymás mellé helyezve észrevehető, de önmagában nézve már nehezen megállapítható, hogy nyitott blendés, vagy szűk blendés képről van-e szó (természetesen szigorúan csak a rajzolatról). A lágyulást tehát én nem nevezném zavaró mértékűnek. Valójában f/2,8 rekesznél is jól dolgozik az optika, sok más teleobjektív legnagyobb fényerőnél szűkebb blendén sem mindig hoz ilyen részleteket. A kis mélységélesség miatt viszont határozottan fontos a helyes fókusz.
A képek közepe és széle/sarka között nincs jelentős különbség, a homogenitás tehát jó.
Értékelés
A Olympus Zuiko Digital ED 90-250mm F2,8 főként a profi sport- és természetfotósok kedvelt objektíve lesz. Noha a legnyitottabb blendén lágyabb képeket kapunk, mint f/4 vagy f/5,6-tal fotózva, az f/2,8 fényrekesszel készült fotók is szép részletgazdagok.
Az élességállítás gyorsasága lehetővé teszi, hogy gyorsan mozgó tárgyakat is fotózhassunk.
A magas ára miatt nem mindenki juthat hozzá ehhez az objektívhez. Ezen gyújtótávolság tartományban alacsonyabb árú, de gyengébb fényerejű alternatívája az általános célra fejlesztett, standard szériás Zuiko Digital ED 70-300mm f/4,0-5,6, vagy a Sigma kínálatában lévő, igen olcsó Sigma 55-200mm f/4-5,6 DC. Ha fontos a nagy fényerő, akkor a Zuiko Digital ED 50-200mm f/2,8-3,5 SWD jöhet még szóba, amely ugyan nem ér el 250 mm-ig, s fényerőben is gyengébb végállásban, ára azonban sokkal mérsékeltebb.