Avagy a régi jó megvilágítási táblázat. A fiatalabb generáció talán már nem is emlékszik a régi fényképezőgépekkel való munka nehézségére. A ma már természetesnek számító autofókusz mellett ugyanis a szintén természetes és elvárt fénymérő is hiányzott a gépekből. A legtöbb egyszerű amatőr fotós nem engedhette meg magának a drága fénymérő készülékek vásárlását. Őket különböző praktikákkal és táblázatokkal segítették. Az egyik ilyen „ökölszabály” volt az ún 16-os szabály, amely napsütéses időben határozta meg pofon egyszerűen a szükséges rekesz-záridő párost. A szabály így szól: ha napsütéses időben fotózol, akkor állítsd a géped rekeszét F16-ra, a zársebességet pedig az érzékenység reciprokára (tehát ISO100-nál 1/100-ra, ISO200-nál 1/200-ra stb.). A „szabályt” más időre is kiterjesztették, annyi különbséggel, hogy fátyolfelhős időben F11, felhős időben F8, erősen felhős időben F5,6 rekeszt kellett választani. Az efféle ökölszabályok helyett azonban pontosabbak a táblázatok, illetve a tárcsás „számológépek”. Horváth Tamást is egy ilyen számolótábla ihletett meg, melyet még édesapjától kapott gyerekkorában. A digitalizált változat egyelőre béta állapotú, így ráfér még egy kis fejlesztés (nálam pl. nem akar megállni a forgás egy-egy kattintás után), de az ötlet mindenképpen remek. Talán még egy okostelefonos alkalmazás is lehet belőle. Segítsünk mi azzal a fejlesztőnek, hogy leírjuk a gondolatainkat, ötleteinket. A megvilágítási táblázat innen elérhető.
NÉPSZERŰ CIKKEK
Így készíts borult időben naplementés (napfelkeltés) portrékat
Naplementés portréra van szükséged, de 40 méter vastag a felhőzet? Akkor sem kell kétségbe esned! Két dologgal tudjuk helyettesíteni a napfényt: kézi...
Heti Fortepan – 21.: Szappangyári kompozíciók
Keveházi János amatőr fotói a kőbányai szappangyár hőtköznapjairól és ünnepnapjairól.
A makrófotózásról
A digitális fényképezőgépek elterjedése sok változást hozott a fotózás világában. Ilyen mindenki számára észlelhető változás, hogy a kompakt gépek többségével remek közeli, vagyis makró fotók készíthetők. A tükörreflexes fényképezőgépek optikáit azonban még mindig a régi trükkökkel kell rávenni a megfelelő nagyításra. Makró fotózásról szóló cikkünkben ezeket a trükköket igyekszünk bemutatni.
Tényleg felesleges a vízjelezés?
Talán igen, talán nem, de én sosem hagyom nyitva a bejárati ajtót, nappal is zárom, s a képeim is inkább vízjelezem. Már csak hogy...
Negyed óra a diffrakcióról
Steve Perry videója a fényelhajlásról.
Ha nem csak gombot szeretnél nyomkodni, hanem érdekel a fotózás fizikája is és a lehető legtöbbet szeretnéd kihozni a...
TOVÁBBI
- All
- alapfokon
- állványok
- blogszemle
- digitális sötétkamra
- előkészületben
- Featured
- fényképezőgépek
- fotóelmélet
- fotónyomtatók
- fotótörténelem
- fotózz!hu
- friss áru
- interjúk
- képgyűjtemény
- kiállítások
- kiegészítők
- könyvek
- mobilfotózás
- objektívek
- okostelefonok
- pályázatok
- photokina 2006
- pletyka
- projektorok
- szkennerek
- szoftverek
- táskák
- technológiák
- témák fotózása
- Tesztfotók
- tippek>haladóknak
- tippek>kezdőknek
- tudósítások
- videó
- világítástechnika
- ultrakompakt
- kompakt
- ultrazoom
- prémium kompakt
- vízálló - strapabíró
- kompakt jellegű MILC
- SLR jellegű MILC
- belépő szintű tükörreflexes
- profi MILC
- középkategóriás tükörreflexes
- profi tükörreflexes
Bővebben