A stúdiófotózás/tárgyfotózás nem egyszerű dolog. Precízen beállított, több fényforrást kell használni, sok-sok próbálkozással, hogy a kívánt hatást elérjük. Ezen kíván segíteni az Adobe és a Cornell Egyetem közös projektje, amely egyetlen, módosítható fényforrásból és több fotóból állít össze olyan fotót, amely hatásában egy komplexen felszerelt stúdióban készült felvételre hasonlít. Az elmúlt Fotófesztiválok és Fotózz Klub Workshop-ok alkalmával szerintem sokak számára kiderült, hogy a stúdiófotózás illetve ezen belül is a tárgyfotózás nem egyszerű szakma. A sok különböző forma mindig más és más megvilágítást igényel, ráadásul ügyelni kell az árnyékokra, élfényekre, színhűségre, s persze egy kis kreativitás sem árt a végső kompozícióban. Az amatőr fotósok azonban a legritkább esetekben rendelkeznek jól felszerelt, több vakuval ellátott stúdióval. Hogy ők se maradjanak ki a professzionális tárgyfotózás élményéből, az Adobe és a Cornell Egyetem közös projektben új megoldást fejlesztenek, amely kompozit világítástechnika használatát teszi lehetővé. Mi is a kompozit világítástechnika? Gyakorlatilag a HDR képkészítéshez hasonlítható, amikor is több expozícióval felvételezünk, majd ezeket a különálló fotókat egyetlen képpé szerkesztjük (vagy szerkesztetjük) össze. A különbség itt annyi, hogy nem a fényképezőgép beállításain módosítunk, hanem a megvilágításon. Gyakorlatilag a több készített képen egyenként vesszük sorra a világítás mozzanatait, kezdve a lágy derítő fénytől az egyes részleteket megvilágító szpot fényeken át az élfényt adó ellenfényig. Ezeket a fotókat pedig szoftveresen illesztjük össze, amely folyamán könnyedén változtathatjuk az egyes megvilágítási módok keveredésének arányát, ízlésünk függvényében. A Computational Lighting Design koncepciója tehát egyetlen (de módosítható fényformát előállító) vakura összpontosít, valamint több képre, melyeket szoftveresen illeszthetünk össze. Az új módszer nem biztos, hogy a profi tárgyfotósoknak kedvére lesz, hiszen egy ilyen, mindenki által elérhető megoldás, amely komolyabb befektetést sem igényel, szélesebb körbe juttathatja el a minőségi tárgyfotózás lehetőségét, ami a szakma felhígulásához vezethet. Persze mondhatjuk, hogy egy új eszköz nem feltétlenül okoz hígulást, hiszen majd a piac eldönti, hogy mire van szüksége, de ismerve az esküvőfotós ágat, a piac sok esetben csak az árat figyeli, ami hosszú távon valóban az összes produktum átlagminőségének romlását idézi elő. De ne legyünk ennyire pesszimisták, bízzunk benne, hogy csak jó célra használják majd az új technikát, amelyet az alábbi videóban részletesen is bemutatnak:
User-assisted Image Compositing for Photographic Lighting from Ivaylo Boyadzhiev on Vimeo.