Bemutatás
A Sigma hobbi és amatőr fotósoknak szánt középtele zoomja főként árával hódít. Az egész jó leképezési aránnyal rendelkező APO Macro változatért mindössze bruttó 67.000 Ft-ot (250 USD-t) kell fizetnünk. A teljes képkocás (FullFrame) és APS-C szenzoros gépekkel egyaránt használható objektívet az alsó-középkategóriába sorolhatjuk ára illetve alkalmazott SLD és apokromatikus tagjai miatt. A telezoomhoz a gyártó hengeres napellenzőt és tokot is mellékel.
A gyújtótávolság 70 és 300mm közé állítható be. Az optikát filmes és digitális gépen egyaránt használhatjuk, a DG jelzés a Leica képkocka méretű vetített képet és ezzel együtt a digitális gépek szenzoraihoz igazított sugármenetet jelzi. A fényerő kategóriájában átlagos, 70 mm-nél f/4, míg 300mm-es végállásban f/5,6.
A lencsetagok közé apokromatikus és 3 speciális alacsony szórású (SLD – Special Low Dispersion) tag is került, de aszférikus lencsét nem alkalmaztak.
Az élességállítást mikromotor végzi, ez működés közben hangos, vinnyogó hangot ad, sebességét tekintve viszonylag lassú, végállásokban kissé akad. Kézi élességállításra az AF/M kapcsoló átállítása után van lehetőségünk.
Az objektív nem belső élességállítású, s nem belső zoomos, vagyis a frontlencse az élességállítás során el is fordul, illetve a tubus 300mm-es állásban jóval hosszabb, mint 70 mm-nél.
A frontlencse elé 58 mm-es szűrők tekerhetők fel, melyek szerencsére nem drágák. A nemkívánatos becsillanások és kontrasztvesztés ellen napsütésben a mellékelt napellenző nyújt védelmet, mely bajonettes megoldással illeszkedik az optikához.
A kényelmesebb, biztonságosabb hordozásért gyöngyvászon tokot is kapunk az objektívhez, mely praktikusan övre is felfűzhető.
Használati tapasztalatok
A Sigma elérhető árú 70-300mm-es középszintű hobbi telezoomja közepes mechanikai kidolgozottságú. Nem mondhatjuk rossznak, nem lötyögős, de a makró mód bekapcsolása és kikapcsolása nem túl felhasználóbarát.
A zoom gyűrű kellően széles: 4,5 cm-es. Forgatása kissé nehézkes, nem túl egyenletes, de ennek köszönhetően nem mozdul el a beállított gyújtótávolságtól a gravitáció hatására. A teljes zoomtartomány kb. 90 fokos elfordítással járható be.
Az objektív legkisebb hosszát 70mm gyújtótávolságnál, végtelen tárgytávolságra fókuszálva tapasztalhatjuk, ekkor 12 cm mérhető. 300 mm állásban 17 cm, míg 300 mm-en 1:2 makró mód esetén már 20,5 cm az optika teljes hossza.
Az élességállítás gyűrűje az objektív végén helyezkedik el, 3 cm széles, de nem gumiból, hanem az objektív anyagából készült keményebb műanyag. Járása könnyű, normál módban negyed fordulat, makró módban fél fordulat tekerhető. Automatikus élességállítás során a gyűrű is elfordul.
Kézi élességállítás csak MF módban lehetséges, mivel a gyűrű közvetlen kapcsolatban áll a lencsetagokkal.
Távolságskálát az élességállító gyűrű belső peremén hoztak létre, itt F11 és F22 rekeszhez mélységélesség skála is tartozik.
A tubusra az AF/M, illetve normál/makró kapcsolók kerültek. Makró mód 200 mm vagy nagyobb gyújtótávolságnál kapcsolható be, ekkor a közelpont 0,95 méterre csökkenthető. Ez a kapcsoló igen keményen jár, a kiemelkedése sem túl magas, így ezt a megoldást nem tartjuk túl jól sikerültnek. Visszakapcsolása normál módba csak akkor lehetséges, ha az élességállító gyűrű 1,5 méternél nagyobb tárgytávolságon áll.
Makrózához egyébként a zoom belső tagján egy skálát is létrehoztak, amelyen a leképzési arányok olvashatók.
Színhiba
Hiába az alacsony szórású lencsetag és a digitális gépekhez igazított sugármenet, színhibára így is számítanunk kell, igaz, 70 mm-nél még igen visszafogott, de ahogy növeljük a gyújtótávolságot, a kromatikus aberráció is egyre erősebbé válik.
Rekeszeléssel csak a zoom elülső állásában csökkenthető a színhiba, 100 mm-től felfelé már alig van hatása a kromatikus aberráció erősségére.
Jelentősebb színi hibával tehát már közepes zoomállástól számítani kell, legerősebb 300 mm-nél lesz tapasztalható.
A legrosszabb esetben, 10 Mpixelre vonatkoztatva cirka 9-10 pixelnyi színhibát találhatunk, amely 45×30 cm-es papírképen 1,1 mm, 10×15 cm-es fotón 0,4 mm méretben fog látszani.
Színhiba
Geometriai torzítás
A geometriai torzítás 70 mm-nél szinte elhanyagolható, nagyjából mindössze 0,1%-os. 149 mm-nél viszont már 0,4%-os párnatorzítással találkozunk, amely meg is marad a 300 mm-es teljes tele állásig.
A torzítás mértéke nem zavaró, nagyjából átlagosnak is nevezhetjük a telezoomok körében.
Geometriai torzítás
Peremsötétedés
Mivel mi APS-C szenzoros géppel próbáltuk ki az objektívet, amely fullframe szenzorhoz szükséges képkört is kirajzol, a peremsötétedés így itt nem jelentős. Még 300 mm-es állásban is alig haladja meg a 10%-ot, F8-re szűkítve a blendét pedig bőven 5% alatti marad a vignettálás. Fullframe szenzoros gépnél nyilvánvalóan nem lenne ennyire jó a helyzet.
Peremsötétedés
Makró, közelfényképezés
Az objektív közelpontja normál működtetés során 150 cm, mely a makró üzemmód bekapcsolásával 95 cm-re csökkenthető, így 1:2-es leképezési arányt érhetünk el. APS-C szenzoros tesztgépünkkel legnagyobb nagyításnál 44 mm széles területtel tölthettük ki a teljes képmezőt. Ez 1:1,95 leképezési arányt jelent (fullframe szenzoros gépnél min. kb. 70 mm széles területet tudnánk befogni).
Legnagyobb nagyításnál a torzítás teljesen elfogadható, 0,3% párnatorzítás jelentkezik.
Képminőség
Az általános képminőség az árhoz viszonyítva nem rossz. Nyitott blendével történő fotózáskor is csak enyhe lágyságot figyelhetünk meg, igaz, a kép szélei, sarkai felé a rajzolat erősen romlik a végállás közelében.
További problémát az átlagosnál erősebb, rekeszeléssel sem csökkenthető kromatikus aberráció okoz.
Értékelés
Igazából kissé öszvér megoldás ez az objektív, hiszen bár fullframe szenzoros géppel is használható, nehéz elképzelni a mai digitális világban, hogy valaki egy fél millió Ft-os vázra egy 60e Ft-os hobbi telezoomot helyezzen, ehhez azért nincs annyira korrekt képminősége. Az elterjedtebb APS-C szenzoros vázakhoz viszont már léteznek hasonló árban stabilizátoros, közel hasonló átfogású, de szebb rajzú modellek.
Az ár mellett a Sigma 70-300mm f/4-5,6 APO DG Macro objektív legnagyobb előnye a makró mód leképezési aránya és az enyhe torzítás.