Az augusztus jellemzően a fényképezőgép banejelentések időszaka. A 20-a környéki szabadnapokat évek óta próbáljuk úgy szervezni, hogy ha valamelyik gyártó épp a nemzeti ünnepünkön lep meg bennünket valami újdonsággal, akkor arról a munkaszüneti nap ellenére azonnal beszámolhassunk. Idén is ezt a stratégiát követtük, annál is inkább, mert a nagy napot megelőzően mindössze egyetlen új gépbejelentés történt. Valamikor csak be kell mutassák az őszi újdonságokat a gyártók…
A bejelentéscunami elmaradt. Egész augusztusban mindössze két új modellel bővült a kínálat, ami még a tavalyi gyenge felhozatalnak is csak a harmada. Ennyire nagy bajban van a fotós piac, hogy már a tradicionális ritmust sem tudják tartani a gyártók? Mivel a Pixinfo.com mindig is inkább a komolyabb gépekkel foglalkozott, itt talán kevésbé feltűnő a kompaktok visszaszorulása, de a saját környezetében valószínűleg mindenki megfigyelheti ezt a trendet. A fotózást nem hobbiból vagy hivatásból űzők már nem viszik magukkal a kompakt fényképezőgépüket, hiszen az iPhone-juk vagy az androidos telefonjuk is tud már olyan képeket csinálni, mint a kompakt, ráadásul az így készült képeket azonnal tolhatják is fészbukra vagy instára. Aki megbízásból, vagy saját művészi hajlamainak kiéléséért fotózik, azt ez a lehetőség hidegen hagyja, de a mai okostelefonok a milliókat kitevő tömegeknek bőven megfelelőek. És ezen nincs is mit csodálkozni. A minap például kezembe akadt az egyre ismerősebben csengő Huawei egyik aktuális csúcsmodellje, a P8, ami letisztult dizájnja és komoly hardvere mellett elismerésre méltó kamerákkal is rendelkezik. A 13 megapixeles hátlapi fényképezőgép RGWB szenzort kapott, tehát a nagyobb érzékenység eléréséhez a 4 pixeles színszűrőn egy pixellel csak a szenzorra jutó fényt vizsgálják. Az elmosódás elleni harcba optikai képstabilizátort hoz a Huawei, míg a természetes színű vakus képeket az Apple-höz hasonlóan két különböző színű LED fényének megfelelő mértékű keverésével érik el. Három irányból is támadják tehát a gyenge fényben való fotózást, azt a területet, ahol a legtöbb mobiltelefon, de akár kompakt fényképezőgép is elvérzik. Egy ilyen 5,2 colos, Full HD felbontású kijelzőn a fotózási élmény is olyan, mint mikor egy belépő szintű DSLR után egy full frame-es profi gép keresőjébe nézünk. A beállítások után többnyire nem kell menükben kotorászni, hiszen minden lényeges funkció elfér a kijelzőn, de a mindennapi fotós úgysem akar állítani semmit. Ő csak az emlékeit vagy csak az adott szituációt akarja megörökíteni. Emellett a telefonok automatikusan mentik a képekbe a GPS koordinátákat, összefűzik a panorámákat és ha kell, akkor az elkészült műveket azonnal meg is lehet osztani bárkivel. Csoda-e, hogy ezek mellett idén kompakt fényképezőgépből kevesebb új modell jelenik meg, mint az elmúlt 16 évben bármikor? A 2000 óta eltelt bő másfél évtizedben nagyjából 2500 digitális fényképezőgép modellt mutattak be a gyártók. 2002-ben még 24 aktív cég tevékenykedett ezen a piacon, a 2004 és 2013 közötti évtizedben pedig évente átlagosan 186 új modellel bővült a kínálat, miközben 177 újdonságnál kevesebb egyik évben sem volt. Ráadásul az eladásokat a válság sem rengette meg, hiszen a legnagyobb japán gyártókat tömörítő CIPA tagjai 2010-ben, két évvel a világot maga alá gyűrő átrendeződés után, 121,7 millió digitális fényképezőgépet gyártottak. Ez 20%-kal több, mint a 2007-es adat. Még meglepőbb lehet az adat, ha gyártott gépek összetételét is nézzük. Míg 2007-től 2010-ig a kompakt értékesítések mindössze 16%-kal nőttek, a cserélhető objektíves gépek piaca 73%-kal lett nagyobb, az évtized végén bő 10%-át adva a teljes piacnak. A sikerek ellenére az okostelefonok térnyerése jól látható hatással van a fotós piacra. A 2002-es csúcspont óta megfeleződött, vagyis 12 cégre (márkára) csökkent az aktív gyártók sora, bár ezt még talán túlzás lenne a zsebmindenesek számlájára írni. A kínálatból egyértelműen kikoptak a szappantartó jellegű kompaktok. Ami a kompaktok világában maradt, az valamilyen egyértelmű megkülönböztető jeggyel bír: strapabíró (vízálló), nagy zoomos, nagy szenzoros vagy profi kiegészítőkkel bővíthető komoly kompakt. Ezek a magasabb tudás miatt jellemzően magasabb árkategóriás, prémium modellek, amelyek a „tizenkettő-egy tucat” jellegű kompaktokkal ellentétben már hasznot is termelnek a gyártónak. A kínálatból tehát kiestek a csak erőforrást és óriási marketing költségvetést igénylő, de hasznot nem hajtó szegmensek, maradtak a komolyabb háttértudást igénylő modellek, amelyekkel a névtelen kalandor gyártók már nem tudnak és valószínűleg nem is akarnak versenyezni. Ennek köszönhetően a 2011-es mélypont óta a kompakt fényképezőgépek átlagos egységára 35%-kal emelkedett, és a trend egyértelműen növekvő. A hangsúly láthatóan a cserélhető objektíves (MILC és a DSLR) piacra helyeződik át, mely 2013 óta értékben nagyobb, mint a kompakt, miközben tíz évvel korábban még csak 6%-a volt. A piac mérete 7-8 év alatt nagyjából a felére zsugorodott, a csökkenést tisztán láthatóan a kompakt szegmensből kieső legegyszerűbb gépek eltűnése okozta. Ez lehetőséget teremt a hagyományos fényképezőgép gyártóknak, hogy újra a fő piacuk, a fotózást hobbiként űző amatőrök és a profik felé forduljanak. Minden másra pedig ott vannak az olyan okostelefonok, mint például a Huawei P8.
Naplementés portréra van szükséged, de 40 méter vastag a felhőzet? Akkor sem kell kétségbe esned! Két dologgal tudjuk helyettesíteni a napfényt: kézi...
A digitális fényképezőgépek kisméretű, ám nagy felbontású érzékelőlapja miatt az objektívekre nagy feladat hárul: kis területre kell nagyon részletgazdagság képet vetíteni.
Irigyled a drága és ritka tilt objektívek furcsán mosott képeit? Szeretnéd minél olcsóbban növelni optikád nagyítását? Hosszú órákat áldoztál olyan képszerkesztő szoftverek kezelésének elsajátítására,...
Objektív sapka, adapter gyűrű, PC csatlakozó és vakupapucs kupak, akku- és SD kártyatartó, kiegészítő markolat. És ez csak néhány, a 3D nyomtatóval készíthető kiegészítők közül!