A nagy optikai zoom használatához elengedhetetlen a jó fényerejű objektív és a kellő megvilágítás. Az ökölszabály szerint minimum akkora zársebességet kell használnunk, mint a 35 mm-es formátumra átszámított fókusztávolság. Vagyis egy 300 mm-es fókusztávolságnál minimum 1/300 mp-es zársebesség szükséges. Ennek eléréséhez vagy nagyon jó megvilágítás, vagy jó fényerő szükséges. Legalábbis optikai stabilizátor nélkül.
A Panasonic Lumix DMC-FZ1-es gépe a nem profi gépek között „elfeledett” képstabilizátort is tartalmazza (sajnos az Olympus C-7x0UZ gépei nem tartalmazzák a C-2100UZ-ben alkalmazott képstabilizátort). Az optikai stabilizátornak köszönhetően nincs szükség a fenti ökölszabályra, hiszen az esetleges beremegéseket a stabilizátor nagy hatásfokkal tudja ellensúlyozni. A gépben felhasznált Leica optika ráadásul a teljes zoomtartományban F2,8 fényerővel dolgozik. Egy japán oldal, a PC Watch teljes felbontású képeket tett közzé (vagyis 1600×1200 pixeleseket), melyeken jól látható a stabilizátor hatása. A nagy fókusztávolságú felvétel (amin egy videokamkorder látható) 420 mm-nek megfelelő fókusztávolsággal és mindössze 1/80 mp-es zársebességgel készült, mégis remek képélességet és nem bemozdult felvételt kaptunk. Az első benyomások igen pozitívak, a DMC-FZ1 tehát nyugodtan ajánlható a természetfotózás kedvelőinek, akiknek nincs annyi pénzük, hogy egy professzionális digitális fényképezőgépet vegyenek, s hozzá egy méregdrága stabilizált 400 mm-es objektívet. A fotók a PC Watch oldalán megtekinthetők. Egy kis segítség képpen a képek paramétereit itt adjuk meg:2. kép | tájkép | 35 mm; ISO50; F5,2; 1/400 mp |
3. kép | irodaház daruval | 420 mm; ISO50; F5,6; 1/400 mp |
4. kép | portré | 72 mm; ISO200; F2,8; 1/25 mp |
5. kép | autó | 35 mm; ISO50; F8 ;1/30mp |
6. kép | Sony kamkorder | 420 mm; ISO50; F2,8 ;1/80mp |
7. kép | Citroen eleje | 44 mm; ISO150; F2,8 ;1/40mp |
8. kép | japán felirat | 62 mm; ISO200; F2,8; 1/60 mp |
9. kép | halak a piacon | 44 mm; ISO200; F2,8; 1/50 mp |