Nem kell, hogy a Fujifilm X-Pro1 különleges keresője egyedülálló maradjon. A Nikon szabadalma ugyanis utat enged e különleges megoldásnak, akár DSLR gépben is. Egami japán nyelvű, szabadalmakkal foglalkozó blogjában találtam rá a Nikon EVF/OVF megoldására, amely lehetővé teszi, hogy akár DSLR fényképezőgépeknél is lehessen váltani TTL optikai, vagy elektronikus keresőkép közül. Első hallásra bizarr az ötlet, hiszen a DSLR-t használók javarésze azért választotta a tükörreflexest, mert szereti az optikai keresőt, s esze ágában nincs elektronikus keresőt használni. Ugyanakkor tagadhatatlan tény, hogy a fotózás sokkal egyszerűbb egy olyan fényképezőgéppel, amely valós képet ad, melyen pontosan úgy néz ki az élőkép, mint ahogy az a fotón is látszani fog (persze aki egy kicsit tovább lép az „az lesz, amit látok” hozzáálláson és még a kereső szeméhez emelése előtt megvan a fejében, hogy milyen kép születik majd végeredményben, annak aztán édes mindegy, hogy optikai keresős, vagy elektronikus keresős gépet használ-e). Éjszakai tájképeknél, esetleg csillagjárás fotózásnál viszont egy nagy érzékenységű szenzorral támogatott elektronikus kereső könnyedebb használatot tesz lehetővé, hiszen jobban látható élőképet kapunk, így a kompozíció beállítása is egyszerűbb, mint vakoskodni az optikai keresőben. Sokáig lehetne vitatkozni azon, hogy melyik a jobb, talán nem is lehet eldönteni, hiszen mindkettőnek vannak előnyei és hátrányai. De az EVF/OVF hibrid kereső nem is csak azért érdekes, mert a felhasználó válthat a két mód között. Gondoljunk inkább a videófelvétel készítésre, amelynek során a Sony SLT gépeit kivéve nincs olyan tükrös masina, amelynél ne (a hátsó) LCD-t kellene használnunk kereső gyanánt. Márpedig ez nem minden esetben kényelmes. Egy jó válltámasz, esetleg follow focus rendszerrel természetes, hogy az LCD az ideális, de egy szabadtéri, napsütéses családi program megörökítésénél nem biztos, hogy a gép hátsó LCD-je a legjobb. Ilyen esetben bizony jól jöhet az elektronikus kereső, így ugyanolyan testhelyzetben tudnánk videózni is, mint fotót készíteni. Persze mindez egyelőre csak szabadalom, ha lesz is belőle valami, évek telhetnek el addig, míg ebből kereskedelmi forgalomba kerülő termék lesz.
NÉPSZERŰ CIKKEK
Egyetlen képen a rekesz, a zársebesség és az érzékenység hatása
Nyomtatható formában is elérhető, kezdők számára ideális!
Aki még csak most ismerkedik a fotózással, talán még nincs teljesen tisztában azzal, hogy mit okoz...
Így is csökkentheted portréid hátterének fényerejét
Fotósok körében ismert az erős fényben történő portrézás problémája, főleg akkor, ha a háttér már-már világosabb, mint az arc. Ilyen esetre sok megoldás áll...
Így utómunkázunk
Varga Zsolt esküvőfotós megmutatja, hogyan készül el nála egy álomesküvői retusált kép. Három percben láthatjuk azt a rengeteg munkát, ami egy esküvői...
Villanó suli
Kezdő fotósként elég a fényképezőgéppel és az objektívvel kapcsolatos szakkifejezéseket bebiflázni, ha viszont különálló vaku vásárlására adja a fejét az ember, új fogalmakkal szembesül. A külső kisvakuk legfontosabb jellemzőit igyekeztünk összeszedni.
Sony/Zeiss: Hát így állunk…
Tiszta vizet önt a Zeiss a Sony poharába. Bizonyára sokan vagyunk, akik kicsit átláthatatlannak érezzük a Zeiss (korábban Carl Zeiss) és a...
TOVÁBBI
- All
- alapfokon
- állványok
- blogszemle
- digitális sötétkamra
- előkészületben
- Featured
- fényképezőgépek
- fotóelmélet
- fotónyomtatók
- fotótörténelem
- fotózz!hu
- friss áru
- interjúk
- képgyűjtemény
- kiállítások
- kiegészítők
- könyvek
- mobilfotózás
- objektívek
- okostelefonok
- pályázatok
- photokina 2006
- pletyka
- projektorok
- szkennerek
- szoftverek
- táskák
- technológiák
- témák fotózása
- Tesztfotók
- tippek>haladóknak
- tippek>kezdőknek
- tudósítások
- videó
- világítástechnika
- ultrakompakt
- kompakt
- ultrazoom
- prémium kompakt
- vízálló - strapabíró
- kompakt jellegű MILC
- SLR jellegű MILC
- belépő szintű tükörreflexes
- profi MILC
- középkategóriás tükörreflexes
- profi tükörreflexes
Bővebben