Miért szentel mostanában a Canon megkülönböztetett figyelmet a tükörreflexes fényképezőgépeknek?
A tükörreflexes gépek a Canon örökségei. Az EOS sorozat a szívügyünk; az SLR cégünk történetének alapja. Világelsők vagyunk a tükörreflexes gépek területén. Európában 40%-os a részesedésünk az SLR piacon. És az SLR jövője digitális. Piacvezetőként küldetésünk, hogy a digitális világ felé történő globális elmozdulás élvonalában legyünk. Már most a legnagyobb hírügynökségek a professzionális EOS 1D fényképezőgépeket szabványosítják fotósaik számára. A Canon által piacra dobott EOS 300D lesz a legjobb bizonyítéka annak, hogy elérkezett a digitális tükörreflexes fényképezőgépek ideje.
Miért ennyire fontos az EOS 300D megjelenése?
A Canon a világ vezető fotográfiai cége. Az EOS 300D tovább szilárdítja ezt a vezető pozíciót, mert elsőként tesz megengedhető áron elérhetővé egy digitális tükörreflexes csúcstechnológiát. A történelem úgy jegyzi majd meg az EOS 300D megjelenését, mint azt a fordulópontot, amikor a képfeldolgozási piac visszafordíthatatlan lépést tett az analóg technológiától a digitális felé.
|
|
Mit vár a Canon a digitális tükörreflexes piac növekedésétől?
A Canon becslése szerint a digitális SLR piac növekedése a 2002-es évhez képest 2003-ban 400% és 500% közötti lesz. 2002 és 2005 között ez a piac tízszeresére nő. A Canon 50% részesedésre számít ezen a piacon.
A Canon bejelentette, hogy az AE-1 óta ez a legfontosabb fényképezőgépe. Mit jelet ez?
Az AE-1 a világ első beépített mikroszámítógéppel rendelkező fényképezőgépe volt. De mit is jelentett ez? Abban az időben más fényképezőgépeknek is voltak olyan képességei, mint az AE-1-nek. Ennek a fejlesztésnek az volt a kritikus pontja, hogy nagy tudású, de olcsó fényképezőgépek gyártását tette lehetővé. Ez robbantotta ki a tükörreflexes technológia forradalmát. Európa-szerte emberek százezrei várnak egy megfizethető árú digitális SLR-re. Ezek az emberek vagy eleve filmes tükörreflexes gépekkel dolgoznak, vagy tudják, milyen előnyei vannak az SLR fotózásnak. Az is lehet, hogy emlékeznek az AE-1-re. Mindmáig a digitális tükörreflexes gépekhez való hozzájutás egyetlen módja professzionális vagy félprofesszionális gépek vásárlása volt, amit a legtöbb ember egyszerűen nem engedhetett meg magának. Az EOS 300D gyökeresen változtat ezen a helyzeten. Ez roppant növekedést indít el, és nem csak a lelkes amatőr fotósok, hanem a széles tömegek előtt is megnyitja a piacot. Az EOS 300D újabb SLR forradalom előidézője lesz.
Miért várt a Canon mostanáig azzal, hogy bejelentse: itt az idő a digitális technikára való átállásra?
A fotózás meglehetősen korlátozott elfoglaltság szokott lenni. Fényképezzük el a tekercset, vigyük el a fotóboltba és egy kicsit később menjünk el a képekért. Az emberek 99%-ának ez jelenti a fényképezést. Ezidáig csak a profiknak és a fotózás szenvedélyes rajongóinak volt idejük és módjuk arra, hogy felfedezzék kreativitásuk valódi határait.
Most pedig tanúi lehetünk olyan szolgáltatások, termékek és technológiák megjelenésének, amelyek a felhasználó kezébe adják a választást. Nem csak arról van szó, hogy a digitális fényképezőgépek már minőségben is felveszik a versenyt filmes társaikkal. Az emberek most már otthon is fotólabor-minőségű képeket nyomtathatnak, ha csatlakoztatják a fényképezőgépüket egy megfelelő fotónyomtatóhoz. A felhasználókat olyan internetes szolgáltatások várják, mint a Canon CiG portálja, amely segítségével fotóalbumokat tárolhatnak és azokat távol lévő barátaik, ismerőseik számára is hozzáférhetővé tehetik, illetve akár házhoz szállítással is megrendelhetik fényképeiket. És ahogyan a filmtekercseket elvihetik egy előhívó laborba, a kinyomtatni kívánt képeket flash kártyákon vagy Microdrive-okon hagyhatják, és bármikor elvihetik az állandóan növekvő számú digitális fotólaborok egyikébe.
Mindemellett tanúi lehetünk a felhasználók viselkedésében tapasztalható jelentős változásnak is. A digitális fényképezőgéppel rendelkező felhasználók az átlaghoz képest ötször annyi képet készítenek. A szoftver segítségével fényképeik szerkesztésével és feljavításával kísérleteznek. Szabadjára engedik a képzeletüket. A digitális világ így eltünteti a kreativitás előtt álló akadályokat, és alapvetően új lehetőségeket teremt.
Végül, de nem utolsó sorban a fényképezőgép megfizethetősége is fontos tényező. A digitális kompakt fényképezőgépek eladásai azt mutatják, hogy azok már a reális árkategóriába tartoznak. Az EOS 300D most a digitális tükörreflexes gépeket is „képbe hozza”.
Miért ragaszkodik a Canon a CMOS képérzékelőhöz?
A Canon CMOS szenzora teljesen saját fejlesztés, tökéletesítése érdekében a cég jelentős kutatási és fejlesztési erőforrásokat használt fel. A jelenlegi termékskálával elnyert díjak arra engednek következtetni, hogy erőfeszítéseinkkel jó irányvonalat céloztunk meg. Mivel a többi szenzorhoz viszonyítva ez egy jó minőségi szintet képvisel, kézenfekvő volt, hogy a CMOS-t válasszuk.
Tehát a Canon a jövőben is a CMOS-t részesíti előnyben a CCD technológiával szemben?
A Canon mindig is feladatának tekintette, hogy tervezett termékeihez a legmegfelelőbb technológiát válassza. Az EOS 300D esetében a CMOS-ra egyszerűen azért esett a választás, mert ez a szenzortechnológia a legalkalmasabb arra, hogy a felhasználókat bevezesse a digitális tükörreflexes fényképezés világába.
Mi a különbség az EOS 10D és az EOS 300D CMOS szenzorai között?
Az EOS 300D CMOS érzékelője hasonlít az EOS 10D-ben megismerthez. A gyártási folyamat némileg eltér, de a két eszköz által biztosított képminőség gyakorlatilag ugyanaz. Az EOS 10D-ben már igen hatékonynak bizonyult három bevonatú optikai aluláteresztő szűrő és az infravörös szűrő az új érzékelőben is megtalálható.
Miért került az EOS 300D-be APS-C méretű szenzor a teljes képkocka méretű helyett?
Az APS-C szenzornak olyan előnyei vannak, amelyek nyilvánvalóvá tették a kiválasztását az EOS 300D-hez. A legfőbb erénye, hogy az EOS 300D-t és a professzionális minőségű digitális SLR technológiát átlagos felhasználói áron tette elérhetővé.
Tervezi a Canon egy teljes képkocka méretű, olcsó digitális SLR fényképezőgép bevezetését?
Nem. Az EOS 1Ds-nek 35 mm-es képérzékelője volt, de ez egy olyan gép, amellyel a nagyon nagy elvárásokat támasztó professzionális fotósok meglehetősen szűk táborát céloztuk meg. A Canon alapvető stratégiája viszont az, hogy kielégítsük a lehető legtöbb vásárlónk igényeit. De mit is jelent valójában a teljes méretű képkocka? Az EOS 300D képérzékelőjének 6,3 millió képpontos felbontása számos profi fotós igényeit is kielégíti. Ugyanakkor a szenzor mérete lehetővé tette, hogy elérjük eredeti célunkat és csúcstechnológiát adjunk a felhasználók kezébe. Technikai szempontból egy 35 mm-es szenzor az EOS 300D-ben a legtöbb esetben nem jelentett volna speciális előnyt. Viszont egy ilyen szenzorral jócskán el kellett volna térnünk a megcélzott ártartománytól.
Az EF-S objektív egy új EF-S sorozat kezdete lesz?
Az EOS 300D rövid hátsó élességállítási rendszere lehetővé tette, hogy a Canon kifejlessze az EF-S 18-55 mm-es optikát – egy nagy teljesítményű, könnyű, kompakt és költséghatékony zoomos alapobjektívet. Ez az objektív csak az EOS 300D-re helyezhető fel, azonban az összes EOS fényképezőgéphez hasonlóan az EOS 300D-re is bármelyik EF sorozatú objektív feltehető. Tehát ha egy EOS 300D felhasználó új objektívet szeretne vásárolni, akkor ugyanazokat az előnyöket élvezheti, mint minden EOS felhasználó, és több mint 60 EF sorozatú objektív közül választhat. Ez az új EF-S objektív ezért egy sajátos EF rendszerű optikának tekinthető. A Canon ragaszkodik az EF sorozathoz, és tökéletesítése érdekében továbbra is jelentős fejlesztési erőforrásokat áldoz.
Az utóbbi időben a Canon sokat beszélt a DIGIC sikeréről. Az EOS 300D-ben is ugyanolyan DIGIC processzor van, mint a többi Canon fényképezőgépben?
Igen, ugyanaz a chip. A DIGIC processzorban számos funkcionális blokk van. A fényképezőgép típusától függően különböző funkcionális blokkok kerülnek kihasználásra. Például a kompakt gépek élességállítási rendszere gyökeresen eltér a tükörreflexesekétől. Ha megnézzük egy SLR gép vázát, akkor látjuk, hogy van rajta egy szenzor az élességállításhoz, egy másik szenzor a fényméréshez, a harmadik pedig maga a képérzékelő, és valamennyi különböző optikai „útvonalon” található. Egy digitális kompakt gépben mindhárom funkciót a fő képérzékelő látja el. Ha a DIGIC processzornak a képfeldolgozásban betöltött integrális szerepét vesszük, magától értetődik, hogy a DIGIC felhasználási módja nagy mértékben az adott fényképezőgép típusától függ.
A piac hajlamos arra, hogy a fényképezőgépek értékét a képpontok száma alapján határozza meg. Fontos a Canonnak, hogy pixelszámban is élenjáró legyen?
Természetesen a pixelszám is nagyon fontos a Canonnak; ez az a paraméter, amit a legtöbb felhasználó legelőször megnéz, ha összehasonlít két típust. De ahogyan már számos megbízható szaklap megállapította, ez csak egyike a kép minőségét befolyásoló sok-sok tényezőnek. Az objektív minősége és a képfeldolgozási funkciók nyilvánvalóan döntő jelentőségűek – ebből következnek a Canon masszív befektetései az objektív technológiák és a DIGIC processzorok terén.
A pixelverseny megnyerése csak kevéssé befolyásolja a kiváló minőségű felvételkészítésre alkalmas minőségi fényképezőgépek kifejlesztését, és a felhasználók kezdik érteni ezt.
Mit tekint a Canon az EOS 300D konkurenciájának?
Ilyen árkategóriában nincs közvetlen vetélytárs a digitális SLR piacon. Az EOS 300D vetélytársai ezért más típusú gépek lehetnek, vagy az ár, vagy a teljesítmény tekintetében. A teljesítmény tekintetében az EOS 300D az összes digitális tükörreflexes gép vetélytársa, amelyek jelenleg több mint kétszer drágábbak nála. Az ár tekintetében az EOS 300D lehetőséget nyújt a digitális kompakt gépek potenciális vevőinek, hogy választhassanak egy digitális tükörreflexes vagy egy fejlett digitális kompakt gép között.
Egy februári interjújában Ön azt jósolta, hogy ebben az évben megduplázódik az eladott digitális fényképezőgépek száma. Az előrejelzésnek megfelelően alakul a piac?
Igen, a piac ennek megfelelően alakul. A Canon azt reméli, hogy az EOS 300D bevezetése a 2002-es évhez képest 2003-ban 500%-os növekedést okoz a digitális tükörreflexes gépek piacán. A most végzett felméréseink azt mutatják, hogy a digitális fényképezőgépek az összes fogyasztási cikk között is a három legkívánatosabb terméktípus közé tartoznak; a másik kettőt a DVD lejátszók és az új generációs mobiltelefonok alkotják.
Ugyanabban az interjúban azt is megjövendölte, hogy a digitális fényképezőgépek eladásai megelőzik az analóg gépekét. Megtörtént ez már?
Igen. A legyártott digitális fényképezőgépek száma már meghaladta a filmes gépekét; ez 2003 elején történt. A piaci érték szempontjából pedig a digitális fényképezőgépek már két éve megelőzték az analógokat. Korábban úgy jósolták, hogy a használatban lévő digitális gépek száma 2010-ben haladja meg a filmes gépekét, de ez már korábban megtörtént.
Folytatni fogja a Canon a filmes tükörreflexes termékek fejlesztését?
Igen. A filmes SLR-ek iránt továbbra is lesz kereslet, és mi ezeket továbbra is fejleszteni fogjuk, hogy megfeleljünk az elvárásnak. Nyilvánvaló, hogy az analóg-digitális váltás folyamata fordulóponthoz érkezett, azonban mi továbbra is nagy lehetőségeket látunk az analóg piac támogatásában.
Sokan panaszkodnak arra, hogy a Canon gyakran képtelen az igényeknek megfelelő számú digitális fényképezőgéppel ellátni a piacot. Miképpen tervezi a Canon kielégíteni az EOS 300D iránt várható nagy keresletet?
A piac jól tájékozott, ezért nincs kétségünk afelől, hogy az EOS 300D iránt azonnal hatalmas lesz kereslet; mi ennek megfelelően készleteztünk. A Canon szeretné lerövidíteni a bejelentés és a rendelkezésre bocsátás közötti időt. Az ismertetések, újságcikkek és egyéb információk megjelenésére általában két-három hónapot kell várni. Mi azonban szeretnénk, ha mindenki azonnal értesülne arról, hogy ez és ez a termék ennyibe és ennyibe fog kerülni. Ezért fektetünk olyan nagy hangsúlyt a termékek bevezetésére.
Az Olympus egy univerzális objektív bajonett elfogadását javasolta. Beszáll a Canon ebbe a programba?
A Kodak és az Olympus bajonettje teljesen új és széles körben még nem tesztelt fejlesztés, és egyelőre csak nagyon kevés objektív működik ezzel a rendszerrel. Mivel az EF sorozattal több mint 60 kipróbált objektívet kínálunk az EOS felhasználóknak, nem tervezzük a csatlakozást az Olympus által javasolt közös bajonett-programhoz.