AF, sorozat, videó
Élességállítás, fénymérés
A legnagyobb előrelépést az 5D Mark II-höz képest a fókuszrendszer könyvelheti el. A korábbi 9 fókuszpont helyett immár 61-et használhatunk, ezek közül 41 keresztszenzoros (a középső 21 db f/5,6-tól, a két szélső 10-10 f/4-től) , ill. a középső függőleges sor belső 5 fókuszpontja f/2,8 vagy jobb fényerejű objektíveknél dupla pontosságú. Bizony az AF rendszerre ráfért a fejlesztés, hiszen már a felső-középkategóriában is előrébb járt a gyártó.
Az új fókuszrendszert egyébként az EOS-1Dx-ből kapta az 5D Mark III, amelynél részletesen testre szabható beállításokat végezhetünk. Nincs ez másként az EOS-5D Mark III-nál sem. Nézzük a lehetséges beállításokat.
Fókuszválasztási módok
- 61 pont
- 41 keresztszenzor
- 15 pontos
- 9 pontos
AF terület jellege szerint
- pontszerű AF
- 1 AF pont
- 1 AF pont + 4 szomszédos
- 1 AF pont + 8 szomszédos
- AF zóna (széles terület 9 pozíció)
- Teljesen automata (teljes szélesség)
Az AF pontok kiválasztásához a gép jobb sarkára eső AF-mező választó gomb, illetve külön beállításra a joystick, vagy a hátsó gyorsvezérlő tárcsa használható. Az AF választó gomb megnyomása után van lehetőségünk a fentebb már ismertetett AF terület beállítására.
A választható AF üzemmódok nem változtak:
- One Shot: egyszeri AF mód. A készülék a képmezőben beállított AF-pont alatti területre állít élességet az AF-ON teljes, vagy a kioldó gomb félig lenyomásával. A gomb nyomva tartása alatt az élességállítás távolsága változatlan marad, akkor is ha átkomponáljuk a képet, vagy a főtéma elmozdul.
- AI Servo: folyamatos (követő) AF. Szintén az AF-ON, vagy a kioldó gomb aktiválja, de ha a téma elmozdul, vagy a fotós átkomponálja a képet az élességállítás távolsága leköveti a témát.
- AI Focus: az előző két üzemmód ötvözete. A készülék alapesetben egyszeri AF beállítást használ, de ha a téma mozog, automatikusan folyamatos módba kapcsol.
Lehetőségünk van az autofókusz rendszer finomhangolására is, mely már az elődmodellben is megtalálható volt. Újdonság viszont, hogy zoomobjektívek esetében a zoom két végállására külön-külön eltolás érték adható meg. Az is kiválasztható, hogy a finomhangolás az összes objektívre, vagy objektívenként külön-külön legyen értelmezett. A finomhangolás ±20 fokozatban szabályozható, hogy az objektív inkább előre, vagy az eddiginél távolabbra fókuszáljon.
Bár nem a fókuszáláshoz tartozik, de itt érdemes megemlíteni, hogy az elektronikus horizontot a keresőben is megjeleníthatjük (pl. a mélységélesség ellenőrző gombra helyezhetjük ezt a funkciót). Ez esetben az egyes fókuszpontok körüli kerettel jelzi a gép az ideális, vagy az attól eltérő függőleges pozíciót. Nem annyira precíz, mint a hátsó LCD-n lévő, de azért használható, s így még kézből fotózáskor is könnyebben állítjuk vízszintesre a gépet.
A Canon EOS-5D Mark III-ra sem került önálló AF-segédfény. Ehhez a külső Speedlite vakuk segédlámpája használható, amit a gépen belül letilthatunk.
A fénymérés szintén új, a 63 zónás, kétrétegű iFCL fénymérő modult az EOS-7D-ből ültették át az új fullframe-s vázba. A fókuszon, színen és témavilágosságon alapuló (iFCL -Focus, Color, Lighting) fénymérés – ahogy a nevében is olvasható – a világossági adatok mellett a téma színét, és az élességállítási információkat is figyelembe veszi, szorosan együttműködve az AF-érzékelővel. A színészlelés abban segít, hogy a rendszer kiküszöbölje a különböző színhőmérsékletű megvilágításokból adódó mérési hibákat.
A fénymérés 1-20 Fé között működik megbízhatóan. Üzemmódjai változatlanok a korábbi modellekhez képest:
- Kiértékelő (evaluative): a készülék a teljes képmezőn mér. A legtöbb esetben ajánlott, pontos mérést adó beállítás.
- Részleges (partial): csak a képközép 6,2%-án mér fényt a gép. Nagyobb objektumok fotózásánál ajánlott, ha a főtéma és a háttér világossága eltér egymástól.
- Szpot (spot): a képközép vagy a kiválasztott fókuszterület közelében, a kép 1,5%-án mér. Makrofotózásnál hasznos, ha a kis téma és a háttere eltérő világosságúak.
- Középre súlyozott (center-weighted): a gép a teljes képmezőben mér fényt, de nagyobb súllyal veszi figyelembe a képközép eredményeit, a széleket pedig kevésbé. Portréfotózásnál ajánlott.
A mért expozíciós értékek a hátsó AE-Lock (csillag) gombbal rögzíthetők.
Sorozat fényképezés
Az új DiG!C 5+ képfeldolgozó processzornak és az új szenzornak köszönhetően gyorsult a sorozatfelvétel sebessége, mely akár 6 kép/mp is lehet, de választhatunk lassabb sorozatmódot is. A pontos értékeket nem tudtuk kipróbálni, mivel a fényképezőgéppel nem készíthettünk képeket.
A menüben automata expozíció sorozat (AEB) is beállítható, amely 2, 3, 5 vagy 7 kép hosszan tarthat 1/3 – 3 fényérték lépésközökben. Választhatunk ezen kívül fehéregyensúly sorozatot is ±1 – 3 lépésben, legfeljebb 3 kép erejéig. Ennek beállítása és használata teljesen megegyezik az előddel.
Videó, mozgóképrögzítés
Módosult a videófelvétel tárháza is, bár a felbontás változatlanul 1920×1080 pixel (FullHD), a képfrissítés azonban 24 kép/mp, 25 és 30 kép/mp is lehet. A tömörítési fok beállítása is új lehetőség, a kevésbé tömörített ALL-I az utófeldolgozásra szánt videóknál hasznos, míg az IPB a feldolgozni nem kívánt mozgóképek erősebb tömörítését jelenti. A hangfelvétel alapkiépítésben mono, de csatlakoztathatunk sztereó mikrofont is a fényképezőgéphez. Szükség esetén a felvétel hangját a fejhallgató kimeneten keresztül ellenőrizhetjük. Újdonság még a videófelvétel során történő csendes vezérlés, amely a hátsó vezérlőtárcsa érintésével változtatható paramétereket jelent.
1920×1080 pixeles FullHD mellett 1280×720 pixeles HD, illetve 640×480 pixeles VGA felbontás is választható. A tömörítés H.264 kodekkel történik, Quicktime MOV konténerben.