Zala lankái lassan hangulatos dombokká, később pedig képeslapra illő hegyecskékké, festői völgyekké mérgesednek, hogy aztán Ljubljana után átadják helyüket a hósipkával megbolondított Déli Alpok hegymonstrumainak. Kis különítményünk a Szlovénia északnyugati részén lévő Bledbe tart. A gyönyörű természeti adottságairól, többek között taváról híres kisvárosban rendezte meg idén az európai Fujifilm legújabb fényképezőgépei, az X-E2 és az X-Q1 bemutatóját.
Nyilván a szemfülesebb olvasónak már nem sok újat tudok mondani a gépekkel kapcsolatban, hiszen azokat már kor bejelentették. Ez az esemény elsősorban a gépek kézben való kipróbálásáról szólt számunkra, amit sikerült is megejtenünk. Aki csak a fényképekre kíváncsi, a cikk végén találja teljes méretű fotóinkat.
A kétnapos rendezvény első felében az időjárás felelős nem volt kegyes hozzánk. Mogorva esőfelhők fogadtak a már a magyar-szlovén határ közelében és jórészt ki is tartottak Bledig. Öröm volt viszont az ürömben, hogy az első napra szervezett kötött program jórészt belső térben zajlott. Ráadásul nem is akármilyenben. A bledi-vár adott otthont a késő estébe nyúló fotózásnak.
A vár viszonylag kicsi lovagtermébe kb. 100-120 vendéget zsúfoltak össze a szervezők. Az elmaradhatatlan fejtágítás szerencsére nem, nyúlt hosszúra. A szlovén szervezők köszöntője után Shinichiro Udono az eladásért felelős európai vezető, tartott rövid bemutatót az X-szériáról, majd a két új gépről, külön kiemelve előnyeiket.
Jó diákhoz méltóan ismételjük át mi is a gépek érdekesebb tulajdonságait. A következőkben csak azt emelem ki amit a cég képviselője is kiemelésre érdemesnek tartott:
- Még jobb színvisszaadás és képminőség
- 86 ezer szenzorra integrált fázis-alapú AF érzékelő pixel, a képmező középső 36%-án
- Megfelelő objektívvel akár 0,08 mp-es AF idő
- 0,5 mp-es bekapcsolás utáni készenlét
- Akár 0,05 mp-es zárkésleltetési idő
- 1,8x gyorsabb kártyára írási sebesség
- 14-bites RAW
- Jobb kezelhetőség
- Lens Modulation Optimizer optikai hibajavító szolgáltatás
- Javított zajkezelés nagy érzékenységnél (ISO6400-ig problémamentes képminőség)
- 7 kép/mp-re növelt sorozat sebesség, 28 képig (X-E1-nél: 5,6 kép/mp, 19 képig)
- 2,36 millió képpontos OLED elektronikus kereső (25 fokos látószöggel)
- Digitális törőék és élkiemelés a könnyebb kézi élességállításhoz
- Könnyen kezelhető Wi-Fi (saját egyérintéses technológiával)
- Stílusos fémváz
- 2/3″-os X-Trans CMOS II képérzékelő (mint a MILC-ekben)
- EXR II feldolgozó processzor
- Lens Modulation Optimizer optikai hibajavító szolgáltatás
- Nagylátószögnél F1,8 fényerejű beépített zoomobjektív
- 25-100mm ekvivalens gyújtótávolság
- Intelligens Digitális Zoom
- HT-EBC lencsebevonat
- 4 aszférikus és 3 extra alacsony szórású lencsetag
- 3 fényértéket adó optikai stabilizátor
- Akár 0,06 mp-es fázisérzékelős AF
- Makró 3 cm-ről
- Egyszerűen kezelhető Wi-Fi kapcsolat
- 12 kép/mp-es sorozat, 9 képig
A bemutatónak igen marcona harcosok vetettek véget. Középkori lovagnak öltözött, sok kegyelmet nem ismerő pallosokkal felszerelkezett férfiak törtek utat maguknak az álldogáló közönségben, majd kicsit sem spontán kardpárbajba kezdtek. A megrendezett csetepaté kicsit sem spontán, lélegzetelállító pillanata az a másodperc volt, amikor az egyik félrecsúszott kard a terem végében lévő, aktuális Fujifilm MILC kínálatot tartó asztal díszüveg lapját apró darabokra robbantotta. Pont ugyanannyi darabra, amennyire a FinePix X-E2 kerül forintban. Tudom. Megszámoltam.
A nem várt izgalmak után miénk lett a vár, azaz egyelőre csak a lekvár, hiszen kis időbe telt szabad X-E2-t szereznem, lévén kb. 10 darab volt 100 emberre. Végül sikerült is, sőt azt is megígérték, hogy mi magyarok másnap délelőtt is kapunk egy-egy példányt egy kötetlen fotótúrára. Bár az X-Q1 is érdekesnek ígérkezett, úgy döntöttem, hogy inkább az X-E2-re koncentrálok, és megpróbálok vele minél több időt tölteni. Vadból is a nagyobb és ritkább az érdekesebb.
Elvileg e gépek kipróbálása csak erre az estére korlátozódott, és a körülmények alaposan meg is izzasztották a masinát, és engem is. A világítás a középkori hangulathoz talán elég volt de fotózáshoz már kevés, és a gyenge meleg fényű lámpák is feladták a leckét a fehéregyensúly beállításnak. Én konkrétan 3-4 próbálkozás után fel is adtam, miután minden manuális WB kontrollt valami hülye indokkal visszautasított a gép. Maradtak a melegsárga képek.
Azért tisztességesen küzdött a kis masina a berendezett helyszíneken. Meglátogathattuk vele a borospincét egy szerzetesnek öltözött öregúrtól megtanulva az erjedt szőlőnedű palackozását, dugózását és címkézését. Kissé bentebb középkori terülj-terülj asztalkám mellett két bájos lédi ücsörgött korhű kosztümben. Néha a bájt felcserélték egy tőrre.
A vár udvarán vásári mutatványosok boszorkánynak és gnómnak öltözve állták a kattintgatók rohamát, és egy több száz éves kézi nyomdaprés is bőszen üzemelt, előtte télapószakállú tudós remetével. A kort nem annyira, de a helyszínt alaposan eltévesztette az a maréknyi szamuráj, akik bambuszkardokkal ébenfekete ruhában estek egymásnak a várudvar legsötétebb részén. Beépített kisvaku és AF rendszer számára szinte megoldhatatlan feladat.
A kellemes és hegyvidéki november miatt kissé hűvös estét a belső udvaron megrendezett korhű tánc és lángoló kardpárbaj zárta ismét.
El ne felejtsem, az este képeiből házi fotóverseny is volt! Én nem neveztem, de magyar kollégám igen, és persze meg is nyerte a fődíjat egy FinePix X-A1-et. Ennél eredményesebben nem zárulhatott volna számunkra az este.
Másnap reggel a recepción a beígért két X-E2, odakint pedig szikrázó, bár kissé lapos, őszi napsütés fogadott. A fujifilmesekre szakmai délelőtt várt, a sajtósok kezét viszont elengedték, így gyönyörű időben, szabadon járhattuk körbe a tavat gépeinkkel. Végre extrém fényviszonyok nélkül is kipróbálhattuk az újdonságot, hacsak a novemberi szembefényt és a párás tavat nem tekintjük annak.
Tapasztalatok
Összességében jól vizsgázott a gép, bár az akkumulátor kapacitást keveselltem. Nálam kb. 3 óra intenzív nyúzás után merültet jelzett és kikapcsolt.
A fókusz valóban gyorsult kissé, de az erős szembefényes helyzetekben nem mindig sikerült pontosan élességet állítania. Érdekes módon sötétben viszont jobbnak és az átlagnál pontosabbnak találtam az élességállítást.
A beígért jobb kezelhetőség nem tűnt fel. Számomra ugyanolyan volt, mint az elődé. A kezelőszervek, a fogás és a külső az elődöt idézi, apró különbségekkel. Az expo korrekciós tárcsa +/-2 helyett +/-3 Fé tartományban állítható, a záridő tárcsára felkerült az 1/180 mp is, mely a legrövidebb vakuszinkron ideje, az Fn gomb pedig a Wi-Fi aktiválására is használható. Hátul néhány gomb arrébb került, vagy helyet cserélt, de ami lényegesebb, hogy több a programozható funkciógomb. Ezen a modellen az Fn1-2 és az AE/AF gomb is külön funkciót kaphat.
Az új Lens Modulation Optimizer nagyon jó fejlesztés, gyakorlatilag szoftveres, automatikus optikai hibakorrekciót jelent a teljes Fujifilm objektív kínálattal. A szolgáltatás tetszés szerint ki is kapcsolható.
A nagy érzékenységnél mutatott zajkezelésről némi fogalmunk lehet, ha átnézzük a cikk végén található képeket. Jó pár ISO6400-on készült.
A kártyára írás sebessége valóban gyorsult, de csak akkor használhatjuk ki ha elég gyors memóriakártyát használunk. A teszthez kapott kártyával ha nem is csigalassúnak, de komótosnak tűnt. Szerencsére volt nálam gyorsabb SDHC is, mellyel szinte észrevételen maradt a mentés várakozási ideje.
Szintén hasznosak a manuális fókuszhoz bevezetett új szolgáltatások. Szimpla távolságskála és nagyítás helyett az X100s-ben is alkalmazott digitális törőéket kapjuk, de az élek színkiemelése is bekapcsolható.
A Wi-Fi-t sajnos nem sikerült kipróbálni, de a Fujifilm egy saját „egyérintéses” technológiát vezetett be, melynek segítségével jelszó nélkül, mindössze egy gombnyomással csatlakozhatunk mobil eszközünkhöz.
Első ránézésre nem sokban különbözik elődjétől az X-E2, de a apró kezelési finomítások, a fejlettebb automata és kézi élességállítás, a gyorsabb sebesség, egyszerű Wi-Fi és jobb zajkezelés, mégis figyelemre érdemes fényképezőgéppé teszik.
A fényképezőgép kipróbálását a Fujifilm hazai képviselete tette lehetővé. Köszönjük!
Tesztfotók
A tesztfotók Fujinon XF 18-55mm F2,8-4,0 R LM OIS objektívvel készültek.
A JPEG fotókat alapbeállításokkal (vagyis bekapcsolt alap zajszűréssel) készítettük. A fájlnevekből leolvasható a használt érzékenység, a gyújtótávolság és a rekesz. A megadott gyújtótávolságok a kisfilmre átszámított értékek!
A cikkben és a tesztfotók között szereplő összes képet szerzői jogok védik. Előzetes, írásos engedély nélküli felhasználásuk tilos!
Azonos fotók esetén az első JPEG-ben készült, míg párja a RAW-ból konvertált változat. A RAW konverzióhoz Adobe Photoshop Lightroom v5.3 szoftvert használtunk gyári alapbeállításokkal.
Tipp: a megjelenő új oldalon mutasson rá egy indexképre, s tekintse meg a böngésző státuszsorát, ahol a fájlnévből kiderülnek az érzékenység, rekeszérték és gyújtótávolság adatai. A kép megnyitását új ablakban vagy új fülön érdemes végezni (shift+kattintás, control+kattintás, Macintoshnál középső egérgomb).