Exkluzív: Sony Alpha DSLR-A560

0

Böngészve a Sony jelenlegi DSLR kínálatát, elég nyilvánvaló a tény, ez a cég kínálja a legszélesebb palettát a tükörreflexes gépekből. Cikkünk írásának idején pont egy tucat DSLR alkotja a Sony armadát, és a két új SLT gépet még nem is számoltam – persze, hiszen nem tükörreflexesek. A gépek képességein végigfutva az is feltűnhet, hogy egy modelljük sem rendelkezett videofelvételi képességgel, pedig az utóbbi években a gyártók igen nagy hangsúlyt helyeztek erre a szolgáltatásra.

A nagy érzékelős, cserélhető objektíves Sony gépek elsőként az apró NEX modellekben kínáltak mozgóképfelvételt, a következő lépés pedig a napokban bejelentett SLT-A33 és A55, valamint a két friss tükrös gép, az Alpha DSLR-A560 és A580 volt. Ha nagyon szigorú akarnék lenni ez az egyetlen figyelemreméltó újdonság mindkét gépben, de jobban szemügyre véve őket akad azért még pár. Elsőként nézzük át miben is különbözik egymástól a két újdonság:

A Sony Alpha DSLR-A560és
A580 közötti különbségek
Sony Alpha DSLR-A560 Sony Alpha DSLR-A580
Képérzékelõ 23,4 x 15,6 mm Exmor HD CMOS
14,6 megapixel
14,2 tényleges felbontás
23,5 x 15,6 mm Exmor HD CMOS
16,7 megapixel
16,2 tényleges felbontás
Képméretek

4592×3056 (14M)
3344×2224 (7.4M)
2288×1520 (3.5M)
4592×2576 (12M)
3344×1872 (6.3M)
2288×1280 (2.9M)

4912×3264 (16M)
3568×2368 (8.4M)
2448×1624 (4M)
4912×2760 (14M)
3568×2000 (7.1M)
2448×1376 (3.4M)
Érzékenység Auto (ISO200-1600)
ISO100-12800
Kiterjesztett: ISO25600
Többexpozíciós zajcsökkentés
Auto (ISO100-1600)
ISO100-12800
Kiterjesztett: ISO25600
Többexpozíciós zajcsökkentés
Fókusz ellenõrzés expozíciós
tartománya
-2 – 16 Fé -2 – 17 Fé
Sorozatban készíthetõ képek
száma

Fine JPEG: 27
Standard JPEG: 47
RAW: 7
RAW+JPEG: 7

Fine JPEG: 44
Standard JPEG: 45
RAW: 20
RAW+JPEG: 20

Nagyítások lejátszásnál L: 11,8x
M: 8x
S: 5,5x
L: 11,8x
M: 8,8x
S: 6x

Két különbség emelhető ki. A legfontosabb az eltérő felbontású – de alapvetően azonos felépítésű – szenzor, mely az A580 esetében 16,2, az A560-nál 14,2 megapixeles. Aki nyomon követi a Sony bejelentéseket, annak biztos feltűnt, hogy a szenzorok tulajdonságai megegyeznek az ugyanakkor bemutatott SLT-A33 és A55 modellekkel.

A másik különbség, a sorozatban készíthető képek száma, mely sokkal kisebb jelentőségű. Ebben is az A580 vezet. RAW formátumban például kb. háromszor annyi képet menthetünk a sorozat befejeztével. JPEG-ben kisebb a különbség, sőt Standard fokozatban az A560 tesz szert hajszálnyi előnyre.

A két új modell egyértelműen a Sony pont egy évvel ezelőtt bejelentett, középkategóriás DSLR vázait, az Alpha DSLR-A500 és A550 modellek felváltására született, lényegében azok videofelvevős változatai. Íme az „egyszerűbb” változat (A560) és a tavalyi „csúcsmodell” (A550) közti különbségek:

A Sony Alpha DSLR-A550 és
A560 közötti különbségek
Sony Alpha DSLR-A550 Sony Alpha DSLR-A560
Képérzékelõ 23,4 x 15,6 mm Exmor CMOS
14,6 megapixel
14,2 tényleges felbontás
23,4 x 15,6 mm Exmor HD CMOS
14,6 megapixel
14,2 tényleges felbontás
Érzékenység Auto (ISO200-1600)
ISO200-12800
Auto (ISO200-1600)
ISO100-12800
Kiterjesztett: ISO25600
Többexpozíciós zajcsökkentés
AF rendszer 9-pontos
0 – +18 Fé tartományban
15-pontos (3 keresztszenzor)
-1
– +18 Fé tartományban
Videó nincs Full HD AVCHD
Hangfelvétel nincs sztereo mikrofon
mikrofon bemenet
Sorozat

Normál: 5 kép/mp
Liveview: 4 kép/mp
Sebesség prioritás: 7 kép/mp

Normál: 5 kép/mp
Liveview: 3 kép/mp
Sebesség prioritás: 7 kép/mp
Sorozatban készíthetõ képek
száma

Fine JPEG: 32
Standard JPEG: 116
RAW: 14
RAW+JPEG: 7

Fine JPEG: 27
Standard JPEG: 47
RAW: 7
RAW+JPEG: 7

Auto HDR Auto
1-3 Fé (0,5 Fé lépésekben)
Auto
1-6 Fé (1 Fé lépésekben)
Pásztázott panoráma nincs 2D és 3D mód
Nagyítás lejátszásnál L: 14x
M: 11x
S: 7,2x
L: 11,8x
M: 8x
S: 5,5x
Egyéb  

Focus Check (Liveview módban)
3-féle segédrács
élõ hisztogram
horizontjelzõ
kártyamûveletek menü
kézben tartott esti témamód

Külső

Ugyanolyan tömegű és méretű mindkét új modell, mint az előző generáció. Kialakítást tekintve is csak néhány különbség fedezhető fel. Egy kicsit keskenyebb, jobban lekerekített lett a markolat, de a gép ennek ellenére is kényelmes fogású, az ujjaknak elég hely jut. A felső, ezüstösen csillogó részt, a gépváz színével megegyező fekete fedlap váltotta fel. Egyszerűbb, de elegánsabb megoldás. A kezelőszervek némelyike is megváltozott, mint például a főtárcsa, mely domború jelzőikonokat kapott és egy kicsit keskenyebb, egyben magasabb lett. Az ISO és állókép/sorozat gomb néhány centivel előrébb került, így jobb mutatóujjunkkal könnyedén elérhető. A gép hátuljáról eltűnt a nagyítás gomb, funkcióját a képnézet nagyítást is végző AEL gomb vette át, a helye azonban nem maradt üresen, hiszen egy új videofelvételi gombot helyeztek ide.

Képérzékelő

A 2009-es év két középkategóriás modellje 12 és 14 megapixeles felbontást kínált, most pedig 14 és 16 megapixelt kapunk az egyéb képességeikben megegyező Exmor CMOS szenzoroktól. Az új változatok érzékelői már videofelvételre is felkészítettek, érzékenységük pedig egy fokozattal nagyobb tartományban, ISO100 és 1280 között állítható. Ha akarjuk még egy fokozatot bővíthetünk, ezúttal a felső tartományban, hiszen kiterjesztett érték is választható, mely ISO25600-zal egyenértékű. Az ISO értékek lépésköze továbbra is 1 Fé. Ugyanide kapcsolódik a Többexpozíciós zajcsökkentő funkció, mely az érzékenységi beállítások között található. ISO100 és 25600 között bármely fokozatot beállíthatjuk. A gép egy 6 felvételes sorozatot készít, majd a képeket egyesítve zajtalanabb képet hoz létre, mintha csak egy képet készítenénk valamelyik érzékenységi értéken. Persze a legjobb eredményt nagy ISO fokozatokban kapjuk, és a sorozat miatt mozgó téma sem lehet a képen. Sajnos tesztképeket egyelőre nincs módunk mellékelni, de előzetes tapasztalataim alapján a szolgáltatás elég hatékonyan működik.

Élességállítás

Az AF-rendszert alaposan átdolgozta a gyártó, mégpedig előnyére. A korábbi típusokban 9-pontos élességállítást kaptunk, egy középső keresztszenzorral, mely pontosabb fókuszálást tett lehetővé. Az új modellekben 15 fókuszmező áll rendelkezésre, és a középső mezőcsoport három pontja keresztszenzoros. Az új rendszer ezen felül nagyobb tartományban működőképes, akár -1 Fé szinttől, vagyis egy fényértékkel sötétebb környezetben is működik, összevetve az előddel.

A Sony A500-550 egyik újdonsága volt az MF Check LV, vagyis a kézi élességállítás ellenőrzés élőkép módban. Az újabb típusokban megmaradt ez a szolgáltatás, de Focus Check LV-nek hívják és az automata élességállítás ellenőrzésére is használható. A lényege, hogy egy külön gombbal (nem az OVF-LiveView kapcsolóval) felcsaphatjuk a tükröt és átválthatunk élőképes módba, ahol egyrészt 7x és 14x-es nagyítással ellenőrizhető a manuális élességállítás, illetve az expo gombot félig lenyomva kontraszt-alapú autofókusz is használható, akár az előbb említett nagyítást is bevetve. Ez ugyan sokkal lassabb a gép fáziskülönbségen alapuló AF-rendszerénél, de pontos beállítást tesz lehetővé, és 17×11 fókuszmező közül választhatunk, így például, makró, vagy tárgyfotónál hasznos lehet. A fókuszmezők között a hátsó navigációs gombbal válthatunk.

Kereső és LCD

Nincs sok változás e tekintetben. A kereső ugyanaz, mint a korábbi modellekben, az LCD szintén. Ezúttal is 90 fokban fel, vagy lehajtható egy masszív fémzsanérnak köszönhetően. Apró különbség, hogy az A560-ban már élő hisztogram, horizontjelző és 3 fajta segédrács is megjeleníthető élőképes komponáláskor, valamint lejátszáskor egy fokkal kisebb léptékű nagyítást kapunk.

Videofelvétel és sorozat

Íme a legnagyobb újdonság, a videofelvétel, mely a Sony összes ilyen képességű cserélhető objektíves gépéhez hasonlóan Full HD felbontású. Egy 1920 x 1080 képpontot takar, PAL képnorma esetén 50i és 25p képfrissítéssel, AVCHD fájlformátumban. A legmagasabb bitráta 17 Mb/s. Kisebb felbontásként 1440×1080 (12 Mb/s) és 640×480 pixel (3 Mb/s) választható, mindkét esetben 25 képkocka/mp-es frissítéssel, MPEG4 formátumban.

A videó képesség egyébként nagyban hasonlít az A580-nal együtt bejelentett Alpha-A33 és A55 modellekre, azzal különbséggel, hogy itt nincs folyamatos fázis autofókuszunk, sőt semmilyen AF lehetőség, csak kézi élességállítás. A videó itt is egy külön gombbal indítható és állítható meg, be és kikapcsolható az információs képernyő és a horizontjelző, felvétel közben pedig csak az expozíció korrekció állítására van lehetőség. A videó mellé sztereó hang is rögzítésre kerül, aki pedig elégedetlen a beépített mikrofonpárral, külső mikrofont is csatlakoztathat a géphez.

A menüben mindössze három opciót kapunk a videóhoz, melyeknél beállítható a felbontás, a formátum, valamint kikapcsolható az audiofelvétel.

A sorozat sebesség nagyjából megegyezik az elődökével, azzal a különbséggel, hogy élőkép módban 4 helyett csak 3 kép/mp-es teljesítményre képes a gép. Megmaradt viszont a normál sorozat 5 kép/mp-es sebessége és a gyors 7 kép/mp-es érték is. Az utóbbinál (Sebesség prioritás) az első kép AF és expozíciós értékei rögzülnek a teljes sorozat alatt.

A készíthető képek száma jóval kevesebb lett, hisz az A550 akár 116 képet is mentett a sorozat végén, az A560-nál ez az szám csak 47, és a 7 db RAW kép is csak a fele az előd teljesítményének.

További szolgáltatások

A Sony A5xx sorozat egyik újdonsága volt, hogy a DRO (dinamikatartomány optimalizáció) mellett megjelent a HDR (széles dinamikatartomány szolgáltatás). Mindkettő olyan helyzetekben kíván segíteni, amikor nagy kontrasztkülönbségű témák kerülnek a képre, például épületfotózásnál az árnyékos épülettömb és a világos ég. A DRO funkció egy képen próbálja világosítani az árnyékokat, a HDR viszont három expozíciót készít, és ezekből „rakja össze” a végső képet. Az A560 és 580 HDR szolgáltatása ugyanezen alapul. Használhatjuk automata módban de 1-6 EV érték is beállítható, 1 EV (fényérték) lépésekben. Az előző modellekben 1-3 EV tartományt választhattunk, 1/2 EV lépésközökkel.

A cikk elején ismertetett Többexpozíciós zajcsökkentéshez hasonló a Kézben tartott esti témamód, legalábbis abban, hogy gyengébb fényviszonyok között, nagy érzékenységnél érdemes használni és hat felvétel készül, melynek egyesítésével egy képet ment a gép. Az új témaprogram lényege, hogy a hat felvételt összedolgozva, még kézben tartott gép esetén is viszonylag bemozdulásmentes, éles esti fényképek készüljenek.

További újdonság a 2D/3D pásztázott panoráma funkció, mely a svenkelve mozgatott géppel néhány másodperc alatt egy sor képet készít, majd azonnal összefűzi azokat egy széles panorámaképpé. A szolgáltatás egy külön ikont kapott a főtárcsán, a svenkelés négy iránya, valamint a képméret (Normál, Széles) pedig a felvételi menüben adható meg. Választhatunk sima, 2D panorámát, melynek legnagyobb mérete 12 416 x 1856 pixel, valamint 3D képet, mely legfeljebb 7152 x 1080 képpontos lehet és Bravia 3D televízión tekinthető meg.

Képminőség

Az előzetes tesztre kapott példány egy sorozatgyártás előtti mintadarab volt, így vele készült tesztképeket és videókat egyelőre nem közölhetünk, ahogy teljesítményének mérése és a gép értékelése is elmaradt. Reményeink szerint mindezeket a végleges bolti változat megjelenése után, egy részletes tesztben bepótolhatjuk.

A fényképezőgépet és a kitobjektívet a Sony Central and Southeast Europe Kft.-től kaptuk kölcsön tesztünk idejére. Köszönjük!