Felépítés
A svájci székhelyű TH Swiss még a tavalyi Photokinán mutatta be harmadik manuális élességállítású objektívét, az Irix Dragonfly 150mm f/2,8 Macro-t. A nagylátószögű fotózás mellett a makrózás az a terület, ahol a kézi élességállítás nem jelent komolyabb hátrányt, így nem meglepő, hogy ezt a területet is „letámadta” a Koreában gyártó viszonylag új brand.
A 150 mm-es gyújtótávolságnak köszönhetően az ijedősebb rovarok fotózása sem lesz túl nehéz, hiszen sokkal inkább „közel hozza” nekünk a témát ez a teleobjektív, mint egy 70, vagy 100 mm-es makró. 1:1 leképezési arányt így 34,5 cm-es tárgytávolságnál is elérhetünk (egy átlagos 100 mm-es makróobjektív 30 cm-es közelponttal rendelkezik, a 60-70 mm-esek pedig 24-26 cm-rel). Persze a nagyobb gyújtótávolságnak vannak hátulütői is, itt ha nagy mélységélességet szeretnénk adott nagyításnál, akkor jobban le kell rekeszelnünk az objektívet, ami egy ponton túl (jellemzően F8-F11 környékén) már a diffrakció miatt rontja a képélességet és a fényszóródás következtében lágyságot hoz be.
A fényerő átlagosnak mondható a maga 1:2,8 értékével, persze érdemes most is külön kiemelni, hogy ez nagy tárgytávolságokra igaz csak (130 cm és távolabb), míg 1:1 leképezési arányt nyújtó közelpontnál már csak 1:5. Az effektív fényerő értékeit az alábbi táblázatunk mutatja:
Az Irix Dragonfly 150mm f/2,8 Macro effektív fényereje a leképezési arány függvényében | |
---|---|
tárgytávolság /leképezési arány | effektív fényerő |
végtelen | 1:2,8 |
130 cm (1:10) | 1:3,2 |
60 cm (1:3) | 1:3,5 |
45 cm (1:1,7) | 1:4 |
38 cm (1:1,2) | 1:4,5 |
35 cm (1:1,05) | 1:5 |
34 cm (1:1) | 1:5 |
Az Irix Dragonfly 150mm f/2,8 Macro 12 lencsetagból épül fel, ezek között 4 nagy törési mutatójú (HR) és 3 extra alacsony szórású (ED) lencsét használtak a méret csökkentéséért, illetve a színhibák korrekciójáért.
A szép háttérelmosás érdekében nem kevesebb, mint 11 rekeszlamellát alkalmaztak.
A látószög full-frame fényképezőgéppel 16 fokos (legalábbis végtelen tárgytávolságnál), amely már a középtele tartományt súrolja. A belső élességállításnak köszönhetően a fókuszálás során az objektív hossza nem változik, emellett azonban az sem mellékes, hogy a hátsó lencsetag sem mozdul el, így komolyabb légbeáramlás sem tapasztalható.
A frontlencse elé 77 mm-es menetátmérőjű szűrőt tekerhetünk fel.
Az objektívhez egy kemény tokot és egy cső formájú, műanyagból készült napellenzőt, valamint egy Arca-swiss kompatibilis véggel rendelkező, leszerelhető állványgyűrűt és persze az első-hátsó kupakokat mellékeli a gyártó.
Irix Dragonfly 150mm f/2,8 Macro | |||
---|---|---|---|
Gyújtótávolság | 150 mm | ||
Lefedett képterület | full-frame | ||
Látószög | 16° | ||
Legszűkebb blende | F32 | ||
Felépítés | 12 lencsetag 9 csoportban 4 nagy törési mutatójú (HR) és 3 extra alacsony szórású (ED) taggal |
||
Fókusz rendszer | kézi élességállítású | ||
Rekesz | 11 lamellából | ||
Közelpont | 34,5 cm | ||
Legnagyobb nagyítás | 1:1 | ||
Szűrőmenet | 77 mm | ||
Méretek (átmérő × hossz) |
87 mm × 135 mm | ||
Tömeg | 840 gramm | ||
Gyári kiegészítő | napellenző, állványgyűrű, merev tok |
Használati tapasztalatok
Az Irix Dragonfly 150mm f/2,8 Macro külső felépítésére semmi rosszat nem lehet mondani. Kiváló, masszív fémtubusba került az optika, az objektív időjárásálló szigeteléseket is kapott, amely a belső szigeteléseken túl a bajonett csatlakozóra is kiterjed.
A közel 3 cm szélességű fókuszgyűrű nem bordázott, hanem négyzetes bemélyedésekkel texturált. Az egyes jellegzetes nagyítási pozíciók (tárgytávolságok) megjegyzését megkönnyítendő egy kiemelkedő hornyot is létrehoztak a fókuszgyűrűn, így pl. az 1:2 leképezési arány nagyjából a 3 órás pozíciónál, az 1:1 leképezési arány pedig 8 óránál található.
Az élességállítás igen széles tartományban történik, a végtelen és a 34,5 cm-es közelpont között a gyűrűt mintegy 260 fokkal kell elforgatnunk, amely igen precíz fókuszálást tesz lehetővé. A közelpont környékén ez még inkább igaz, hiszen a 34,5 cm-es közelponttól 40 cm-es tárgytávig közel 80 fok elfogatással jutunk el.
Távolságskála a fókuszgyűrűn található, itt a következő értékeket tüntették fel: 34,5 cm, 40 cm, 45 cm, 50 cm, 60 cm, 80 cm, 1, 1,3 és 3 méter, valamint a végtelent. Ugyanígy leolvasható egy másik skáláról a leképezési arány is, ahova 1:1, 1:1,2, 1:1,5, 1:2, 1:3, 1:5 és 1:10 feliratok kerültek.
A fókuszgyűrűn kívül egy másik gyűrű is megtalálható az objektív elején, amelyen a „Lock” felirat olvasható. Könnyű rájönni, hogy ez a fókuszgyűrűt rögzíti oly módon, hogy ha a Lock irányba tekerjük el, akkor megszorítja a fókuszgyűrűt, így véletlenül nem tudjuk elmozdítani a beállított fókuszból.
Mivel csak kézileg állíthatunk élességet és stabilizátor sincs az objektívben, ezért kapcsoló nem is került a tubusra.
A fókuszlégzést ezúttal is megvizsgáltuk, hiszen létezhet, hogy valaki természetfilmet forgatna egy ilyen objektívvel, jóllehet, ez esetben a látószög enyhe változása kevésbé mutatkozna problémásnak. Mindenesetre mi megnéztük és azt tapasztaltuk, hogy a végtelen és a közelpont között elég jelentős a látószögbeli eltérés: közelpontnál kisebb látószöget kapunk, ami egyébként a makrózásnál még jól is jön.