Felépítés I.
Képérzékelő
A filmes világban a mai napig legelterjedtebb képformátum a Leica cég által bevezetett 36×24 mm-es képkocka. Ekkora szenzor a digitális világban egyelőre csak néhány profi vázban található meg, közülük egy a Nikon D3X.
A gépbe a Sony Alpha DSLR-A900 szenzorához kísértetiesen hasonlító CMOS érzékelő került, amely 35,9×24 mm-es méretekkel rendelkezik. Az FX formátumú érzékelőre 25,72 millió képpont került, amelyből 24,5 milliót használ a gép képalkotásra. A legnagyobb felbontású kép így 6048×4032 pixeles.
Az 1× gyújtótáv szorzót adó FX (36×24 mm) mellett választhatunk DX (24×16 mm) képkivágást is, legfeljebb 10,5 megapixeles felbontással. A keresőkép szélei ilyenkor a kivágásnak megfelelően elsötétülnek és könnyebb a fotók komponálása, emellett az is kiküszöbölhető, hogy véletlen DX beállításon hagyjuk a gépet. Olyan üzemód is kiválasztható, amikor a gép automatikusan érzékeli a felhelyezett DX-szabványú objektívet és ennek megfelelően változtatja a képterületet. Az ilyen objektívek ugyanis eleve kisebb képkörrel dolgoznak, ami egy fullframe érzékelőn a szélek és sarkok kitakarását jelenti. A harmadik képterület beállítás a portréfotózásnál közkedvelt 5:4 oldalarány (30 x 24 mm), amelynél a kép két szélét vágja le a gép. A kivágás természetesen itt is látható a keresőben, a maximális felbontás pedig 20,4 megapixel.
A Nikon fullframe gépeiben egyelőre nem alkalmaz automata szenzortisztítást. Nagy kár, mert a tesztgépet így eleve úgy kaptuk meg, hogy jókora porszemek terültek el a képérzékelőn. Körtefecskendős, majd vákuumos tisztítás után már jó eredményt kaptunk, egy porszem azonban nagyon ragaszkodónak bizonyult, ráadásul úgy tűnik, hogy az egész tükörakna tele volt oda nem illő porszemekkel, szöszökkel, mert a teszt további részében is előfordult új folt a szenzoron, pedig objektívcsere addig nem történt.
Közismert tény, hogy a szenzor eltolásán alapuló általános stabilizációt a Nikon, a Canon és a Panasonic kivételével már minden gyártó alkalmazza. E téren egyelőre nincs változás, a Nikon továbbra is az optikai stabilizáció híve, s ilyen esetekre VR jelzésű objektíveket kínál (tegyük hozzá, sajnos nem minden esetre, fix gyújtótávolságúból jelenleg csak teleobjektíveket kínál, ezek közül is a legkisebb gyújtótávolságő a 105 mm-es makró VR).
A készülék érzékenységi tartománya szűkebb lett a D3-énál, viszont alacsonyabbról indul. Alapértéken ISO100 érzékenységen fotózhatunk, melyet ISO1600-ig növelhetünk, de választhatunk kiterjesztett érzékenység tartományt is, amelynek során ISO50-ISO3200 közé állíthatjuk az érzékenységet 1/3 lépésenként, ezen felül pedig még ISO6400 is választható. Az ISO100 alatti érzékenységeket L0.3 (ISO80), L0.7 (ISO64) és L1.0 (ISO50), míg az ISO1600 felettieket H0.3 (ISO2000), H0.7 (ISO2500), H1.0 (ISO3200) és H2.0 (ISO6400) feliratokkal jelzi a gép.
Használhatunk automatikus érzékenység beállítást is, ilyenkor megadható a maximális érzékenység és a minimális zársebesség.
Nagyobb érzékenységek esetén szabályozhatjuk a gép zajszűrését is, ez a kézikönyv szerint ISO500-nál magasabb érzékenységekre vonatkozik. A kikapcsolt zajszűrés mellett további 3 féle érték adható meg.
Az adatok feldolgozását a Nikon D3X-ban is Expeed processzor végzi.
Képformátumok közül RAW, TIFF és JPEG áll rendelkezésünkre. RAW formátumnál választhatunk 12 vagy 14 bit/csatorna színmélységet, valamint megadhatjuk, hogy tömörítetlenül, veszteségesen tömörítve, vagy veszteségmentesen tömörítve kerüljenek-e elmentve az adatok. Arra is van lehetőségünk, hogy a RAW képek mellé gyorsan felhasználható JPEG fotókat mentsünk.
JPEG képeknél a tömörítést optimalizálhatjuk képméretre, vagy képminőségre is.
Fájlméretek és tárolható képek száma | |||
---|---|---|---|
Felbontás, tömörítés | méret* | 2 GB-os kártyán* | 4 GB-os kártyán* |
6048×4032 RAW, 14bit, uncompr. | 50968 KB | 40 | 80 |
6048×4032 RAW, 14bit, compr. | 25793 KB | 79 | 158 |
6048×4032 RAW, 14bit, lossless | 29978 KB | 68 | 136 |
6048×4032 RAW, 12bit, uncompr. | 38998 KB | 52 | 105 |
6048×4032 RAW, 12bit, compr. | 20783 KB | 98 | 197 |
6048×4032 RAW, 12bit, lossless | 23875 KB | 85 | 171 |
6048×4032 TIFF | 74355 KB | 27 | 55 |
6048×4032 Fine | 11417 KB | 179 | 358 |
6048×4032 Normal | 6104 KB | 335 | 671 |
6048×4032 Basic | 2852 KB | 718 | 1436 |
3968×2640 (DX) RAW, 14bit, uncompr. | 22319 KB | 91 | 183 |
3968×2640 (DX) RAW, 14bit, compr. | 11426 KB | 179 | 358 |
3968×2640 (DX) RAW, 14bit, lossless | 13167 KB | 155 | 311 |
3968×2640 (DX) RAW, 12bit, uncompr. | 17096 KB | 119 | 239 |
3968×2640 (DX) RAW, 12bit, compr. | 9256 KB | 221 | 442 |
3968×2640 (DX) RAW, 12bit, lossless | 10557 KB | 194 | 388 |
3968×2640 (DX) TIFF | 32113 KB | 63 | 127 |
3968×2640 (DX) Fine | 5091 KB | 402 | 804 |
3968×2640 (DX) Normal | 2679 KB | 764 | 1529 |
3968×2640 (DX) Basic | 1331 KB | 1538 | 3077 |
5056×4032 (5:4) RAW, 14bit, uncompr. | 42710 KB | 47 | 95 |
5056×4032 (5:4) RAW, 14bit, compr. | 2115 KB | 968 | 1936 |
5056×4032 (5:4) RAW, 14bit, lossless | 2454 KB | 834 | 1669 |
5056×4032 (5:4) RAW, 12bit, uncompr. | 32612 KB | 62 | 125 |
5056×4032 (5:4) RAW, 12bit, compr. | 17009 KB | 120 | 240 |
5056×4032 (5:4) RAW, 12bit, lossless | 1941 KB | 1054 | 2109 |
5056×4032 (5:4) TIFF | 61966 KB | 33 | 66 |
5056×4032 (5:4) Fine | 8617 KB | 237 | 475 |
5056×4032 (5:4) Normal | 5045 KB | 405 | 811 |
5056×4032 (5:4) Basic | 2134 KB | 959 | 1919 |
A RAW formátumú képeket a gyárilag mellékelt View NX segítségével konvertálhatjuk át JPEG képpé. Ez a szoftver azonban túl sok beállítási lehetőséget nem kínál, így minden bizonnyal a D3X-et vásárló profiknak a külön beszerezhető Nikon Capture NX-et még meg kell vásárolniuk (vagy más gyártó RAW feldolgozóját használhatják).
Objektív
A Nikon D3X-re F bajonettes teljes képkockás, vagy DX formátumú objektíveket csavarhatunk fel. Természetesen a váz rendelkezik saját fókuszmotorral is, így a nem AF-S objektíveknél is lesz automatikus élességállításunk (szemben néhány belépőszintű Nikon DSLR-rel). A nem CPU és az AI-P objektívek bizonyos megkötésekkel használhatók (A és M módok érhetők csak el, illetve a 3D színes mátrix II fénymérés nem érhető el). Az F3AF és az IX Nikkor objektívek nem használhatók.
A használható objektívek és az egyes megkötések részletesen a Nikon oldalán olvashatók.
Tesztünk során a Nikkor 50mm f/1.4G AF-S és a Nikkor 24-70 mm F2.8G ED AF-S objektíveket használtuk.
Sorozat fényképezés, sebesség
A képsorozat sebessége nagyban függ a választott képterülettől, valamint RAW formátum esetén az elmentett képfájl színmélységétől. A készülék bal oldali beállító tárcsájával kétféle sorozat módot választhatunk: az egyik a maximális sebességet adó CH mód. Ez FX és 5:3 formátumban 5 kép/mp, DX formátumban pedig 7 kép/mp elméleti maximumot jelent. CL módban kisebb sebességgel készíthetők sorozatok, ennek pontos értékét a menüben állíthatjuk be 1, 2, 3, 4 vagy 5 kép/mp-re.
A megadott sebességgel készíthető képek száma természetesen a puffer adott kapacitásán túl a választott képformátumtól, a tömörítési foktól, az érzékenységtől és persze a képtartalomtól is függ. A puffer által adott sorozathossz azonban kiterjeszthető, ha kellően gyors kártyát használunk (ha a puffer telítődése előtt a kártyára kerülhet 1-2 kép, máris meghosszabbítottuk a teljes sebességgel készíthető képek számát 1, illetve 2-vel). Sorozatkészítés közben a puffer szabad képkapacitását a keresőben és az alsó státusz LCD-n is nyomonkövethetjük. Természetesen ha a puffer telítődik, a képkészítés nem áll le, csak lelassul, olyan sebességre, amivel a memóriakártya képes fogadni az adatokat. Gyors memóriakártyát (pl Sandisk Extreme IV) alkalmazva gyakorlatilag 2 kép/mp sebességet is tudunk ekkor tartani 12 bites RAW formátumnál is.
Sorozat sebességek | ||||
---|---|---|---|---|
1/100 mp | 1/200 mp | 1/400 mp | puffer kapacitás | |
CH RAW FX 14 bit | 1,93 kép/mp | 1,93 kép/mp | 1,93 kép/mp | 7 kép |
CH RAW FX 12 bit | 4,75 kép/mp | 5 kép/mp | 5 kép/mp | 10 kép |
CH JPEG FX | 5 kép/mp | 5 kép/mp | 5 kép/mp | 28 kép |
CH RAW DX 14 bit | 2,75 kép/mp | 2,75 kép/mp | 2,75 kép/mp | 17 kép |
CH RAW DX 12 bit | 7 kép/mp | 7 kép/mp | 7 kép/mp | 23 kép |
CH JPEG DXt | 7 kép/mp | 7 kép/mp | 7 kép/mp | 28 kép |
A kártyára írás sebességét ezúttal is megvizsgáltuk, amely az UltraDMA adatátviteli mód támogatása miatt igen magasnak adódott, gyakorlatilag 30 MB/s közeli tempót sikerült kicsikarni az elméleti 40 MB/s-os CompactFlash kártyából. Íme a mért értékek:
Kártyaírási sebességek | |||
---|---|---|---|
JPEG | RAW | RAW+JPEG | |
SanDisk Extreme IV CF (4 GB) | 27200 KiB/s | 29500 KiB/s | 29500 KiB/s |
SanDisk Extreme III CF (4 GB) | 12200 KiB/s | 14500 KiB/s | 14500 KiB/s |
SanDisk Extreme III CF & SanDisk Extreme IV CF DualSlot: Slot1: RAW Slot2: JPEG |
21900 KiB/s |
A mért adatokból jól látható, hogy a kártya elméleti írási sebessége azért nem érhető el, de jól megközelíthető (Extreme III elméleti 20MB/s helyett 14,5 MB/s, amely 72,5%, míg Extreme IV elméleti 40 MB/s helyett 29,5 MB/s amely 73,75% hatékonyságot jelent). Sajnos a gép csak egy CF vezérlőt tartalmaz, a két kártyafoglalatot csak külön-külön tudja írni. Ezt bizonyítja a Dualslot módban történt mérés, ahol egy lassabb és egy gyorsabb kártyát használtunk egyidejűleg. Az írás sebessége a két kártya sebességének közel számtani átlaga, amely azt jelenti, hogy az egyes kártyákra a gép egymás után írt.
A közölt sebességeken készíthetünk automata expozíció sorozatot is, amit a BKT gombbal és a két vezérlőtárcsával állíthatunk be (az expozíció sorozat beállítása nem jelenti a sorozat mód alkalmazását, azt külön kell beállítanunk). A hátsóval a képek száma és a sorozat expozíciós skálán való helyzete, az elülsővel a lépésköz állítható be a következő értékekre:
- BKT gomb + hátsó tárcsa:
- +3F – 3 kép a mérthez képest pozitív irányban (pl. 0 Fé > +1Fé > +2 Fé)
- -3F – 3 kép a mérthez képest negatív irányban (pl. 0 Fé > -1Fé > -2 Fé)
- +2F – 2 kép a mérthez képest pozitív irányban (pl. 0 Fé > +1Fé)
- -2F – 2 kép a mérthez képest negatív irányban (pl. 0 Fé > -1Fé)
- 0F – kikapcsolt állapot
- 3F – 3 kép a mérthez képest pozitív és negatív irányban (pl. -1 Fé > 0 Fé > +1 Fé)
- 5F – 5 kép a mérthez képest pozitív és negatív irányban (pl. -2 > -1 > 0 > +1 > +2)
- 7F – 7 kép a mérthez képest pozitív és negatív irányban (pl. -3 > -2 > -1 > 0 > +1 > +2 > +3)
- 9F – 9 kép a mérthez képest pozitív és negatív irányban (pl. -4 > -3 > -2 > -1 > 0 > +1 > +2 > +3 > +4)
- BKT gomb + első tárcsa: 0,3, 0,5, 0,7 és 1 Fé lépésköz
A vakuteljesítmény-sorozat hasonlóan az expozíció sorozathoz készíthető, ehhez a menüben engedélyezve kell lennie az AE&Flash értéknek, melyet az e4-es egyedi beállítások között találunk. A vakus sorozat kimenetele természetesen függ az alkalmazott vakutól is, ha a gépet sorozat módban használjuk (egy képes módban is rendelkezésre áll a teljesítmény-sorozat).
Fehéregyensúly-sorozatot választva szintén a fentiekhez hasonló beállításokat végezhetünk, a + és – értékek ezúttal kék és borostyán eltolást jelentenek. Itt tehát szintén maximum 9 képet készíthetünk, de ez egyetlen expozícióból érhető el.
A kioldást 2, 5, 10 vagy 20 mp-es időzítővel végezhetjük, kérhetünk előzetes tükörfelcsapást is a nemkívánatos rezgések lecsillapodásának kivárására (Exposure Delay Mode).
Ezen felül időzített sorozat is készíthető, amelynek során 1 mp és 24 óra között (mp-es pontossággal) állítható be a képek közötti időzítés, valamint megadható a készítendő képek száma és a sorozat kezdetének időzítése is.
Nem hagyhatjuk ki a felsorolásból a többszörös expozíciót sem, amely 2-10 képet készít ugyanarra a „képkockára”.