A szerzőnek és a Perfact kiadónak nem ez az első Lightroomos könyve, hiszen négy évvel ezelőtt, még a Lightroom 2-es verziójához készítettek közösen magyar nyelvű kézikönyvet. A mostani kiadvány, bár felépítésileg némileg hasonlít arra, nem annak a könyvnek a felfrissített, átdolgozott kiadása. A kézikönyv stílus helyett Baráth Gábor ezúttal a gyakorlatiasabb, közvetlenebb irányba ment el.
A közel 240 oldalas könyv első fejezete az előkészületről szól. A szerző bemutatja az Adobe Lightroom működése mögötti koncepciót, a jó munkához szükséges eszközöket és a hisztogramot. Ez utóbbi persze kicsit kilóg a sorból, de elfogadhatjuk az egyik legfontosabb visszajelző eszköznek, aminek működését érdemes megérteni. Összességében a fejezet kellően rövid ahhoz, hogy mindenkinek legyen kedve átfutni.
A könyv közel harminc oldalas második fejezetétől először idegenkedtem, de elolvasás után azt kell mondjam, hogy teljesen rendjén van a Lightroom használat előtti beállításának ilyen szintű bemutatása. A fejezet ugyanis azt ígérte, hogy a végigvezet a szoftver beállításain, miközben a gyakorlatból tudom, hogy ilyen komplexitású alkalmazások személyre szabása értelmesen csak sok-sok gyakorlat után lehetséges. Baráth Gábor azonban viszonylag konzervatív megközelítést alkalmaz, így nem állíttat be velünk mindent, csak amit feltétlen szükséges ahhoz, hogy ne később koppanjunk (bár a vízjelezés beállítását én kihagytam volna). Ráadásul a könyv ezen paraméterek megértését is egészen jól segíti.
Az előzővel nagyjából azonos terjedelmű harmadik fejezet a Lightroom egyik legfontosabb képességével, a képek katalogizálásával foglalkozik. Alapvetően ez nem egy nehéz feladat, de a helyes, sok ezer kép esetén is jól használható katalógus felépítése gyakorlatot igényel. A szerző elég jól körbejárja ezt a kérdéskört az importálás, a kulcsszavazás és a válogatás bemutatásán keresztül.
Mivel a Lightroom az eredeti katalógus és RAW konverter programból komplett képfeldolgozó alkalmazássá fejlődött, a majdnem száz oldalas negyedik fejezet 10 különböző kép feldolgozásán keresztül bemutatja a Lightroom konvertálási beállításainak és retus eszközeinek többségét. A lépésről lépésre bemutatott folyamatok során a szerző nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy ahol csak lehet az olvasó fejébe verje a billentyűkombinációkat, amelyek ismerete drasztikusan fel tudja gyorsítani minden bonyolultabb szoftver használatát. A leírt módosítások hatásai a könyv minden oldalon színes illusztrációin többnyire jól ellenőrizhetők. A blokk a beállítási sablonok és a Lightroom videoszerkesztő funkciójának bemutatásával zárul.
A könyv utolsó fejezete ötven oldalon mutatja be a Lightroom publikációs szolgáltatásait, ami az egyszerű képnyomtatástól az online tárhelyekre való feltöltésen keresztül egészen a fotókönyv készítésig terjed.
Az Adobe Photoshop Lightroom fotósoknak című könyv kimondottan kellemes csalódást okozott. Az egyébként kicsit unalmas témát az amerikai szerzőktől (valószínűleg elsősorban Scott Kelby-től) ellesett közvetlenséggel feldobó Baráth Gábor jól összeszedte, hogy mit is kell tudjunk ma a Lightroom legújabb verziójáról és a képfeldolgozás első szintjéről. Aki már évek óta aktív Lightroom felhasználó, és a szoftver minden apró csúszkáját ismeri, annak nyilván nem érdemes megvennie a könyvet, de aki eddig halogatta, hogy a modern kor elvárásainak megfelelő képkezelő és képfeldolgozó szoftverre váltson, annak a 4200 forintért kapható Adobe Photoshop Lightroom fotósoknak című könyv szinte kötelező darab.