Életünk minden pillanatát szabályok sokaságához igazodva éljük, így érthető hogy fotózáskor sokan az alkotói szabadságra hivatkozva próbálják felrúgni az évszázados szabályokat. Azok áthágásához azonban mindenkinek ismernie kell, hogy pontosan mivel is megy szembe, így a legnagyobb tehetségeknek is célszerű az alapokkal kezdeniük.
David Präkel 170 oldalas könyve közelebb áll egy haladóknak szánt tankönyvhöz, mint egy fotós kedvcsináló kiadvány, de csak olyan szinten részletes, hogy éppen el ne vegye a tanulni vágyó kedvét az egésztől. A komponálás fontosságára rávilágítandó a könyv egy rosszul komponált, tipikus pillanatkép hibáinak elemzésével indul, de a következő oldalon a szerző rögtön egy tudatosan komponált, jobb megoldást is bemutat.
Az alapokon 25 oldal elolvasásával átrághatjuk magunkat, de a fejezetek között nincs igazán logikai határ, így a következő három blokk 100 oldalon Henri Cartier-Bresson, Dorothea Lange, James Nachtwey, Martin Parr, Marc Riboud, David Hockney, Duane Michals, Harry Callahan, John Darwell és mások képein keresztül részletesen is bemutatja a kompozíciót befolyásoló tényezőket. Az utolsó 45 oldalon a tanultakra hoz Präkel példát a különböző témák vonatkozásában, és segít elindulni az egyedi stílus megtalálásának útján. A gyakorlati résznél többször éreztem úgy, hogy többet kaphatnánk, ha a néhol kicsit mellébeszélő szövegelés helyett minden oldalra egy az adott témához illeszkedő kép és annak kompozíciós bemutatása került volna.
Bár lehet, hogy néhol túl általános, és nem elég a konkrétum, de tartalom terén David Präkel Kompozíció című könyvének nem nagyon van magyar nyelvű alternatívája. Ahogy a kompozíció a jó képnek csak az egyik összetevője, úgy a Kompozíció is egy sorozat része, aminek magyarul is megjelent további kötetei a fénnyel és az expozícióval, illetve a fekete-fehér fotózással foglalkoznak.