Nikon 10-20mm f/4,5-5,6G VR DX AF-P – teszt

0
1 263

Felépítés

A Canonnál már pár éve megjelent néhány olyan objektív, amely a korábban drágább, itthon nehezebben megfizethető modell mellé került, jóval kedvezőbb árcédulával. Ezek a hobbifotósoknak gyártott objektívek persze nem csak azért készülnek, hogy nekünk magyaroknak könnyebb legyen kisajtolnunk az árát a pénztárcánkból, hanem azért, hogy a tükörreflexes rendszerek versenyképesek maradjanak az egyre terjedő tükör nélküli cserélhető objektíves gépekkel szemben.

A Nikon minden bizonnyal ezen okok miatt készítette el 10-20mm f/4,5-5,6G VR DX AF-P objektívét, amely a már piacon lévő Nikkor 10-24mm f/3,5-4,5G ED AF-S DX kistestvérének tudható be.

Talán első blikkre nem jön le, hogy az új objektív nem elsősorban a kedvezőbb ár miatt készült, de ha figyelmesen megnézzük a 10-20mm f/4,5-5,6G VR DX AF-P adatlapját, akkor már észrevehetjük, hogy a korábbi modell 460 grammos tömegével szemben az új változat csupán 230 grammot nyom (napellenzővel és első lencsevédő kupakkal együtt 262 grammot).

S valóban, amikor a dobozából kivesszük az objektívet, első gondolatunk az, hogy „jézusom, ez de könnyű!”.

A Nikon 10-20mm f/4,5-5,6G VR DX AF-P objektíve tehát elsősorban azoknak a DX formátumú (APS-C) szenzorral szerelt Nikon DSLR-t használó hobbi és amatőr fotósoknak ajánlott, akik nem szeretik a nagy és nehéz objektíveket, de szeretnek az átlagosnál nagyobb látószöggel fotózni, mindezt pedig este akár kézből is, hiszen az objektívbe optikai stabilizátor is került.
Kérdés persze, hogy a szinte pontosan fele akkora tömeg milyen képminőségbeli kompromisszumokat igényel. Nos, tesztünkben pontosan ennek kívántunk utána járni.

A korábbi Nikkor 10-24mm f3,5-4,5G ED AF-S DX két extra alacsony szórású (ED) és három aszférikus tagot tartalmaz, ezzel szemben az új modellbe, a 10-20mm f/4,5-5,6G VR DX AF-P-be már nem került ED tag, 14 lencsetagja közül csupán a három aszférikus tag számít különlegesebbnek. Ezek gondoskodnak a jobb képminőségről és kisebb torzításról, valamint egyéb optikai hibák csökkentéséről.

A gyújtótávolság 10-20 mm között állítható, amely maximum 109 fokos átlós látószöget kínál, ez 70 fokig csökkenthető. A fényerő az előddel szemben 2/3 blendével gyengébb, mind teljes nagylátószögnél, mind a kisebb látószöget adó végállásban.

Az élességállítást azonban már az új, léptetőmotoros fókuszrendszer végzi, amely csendben és valóban villámgyorsan teszi a dolgát. Az olcsóbb kialakításnak tudható be, hogy erre az objektívre nem kerül távolságskála.

Az objektív belső élességállítású, így a frontlencse se nem fordul el, se nem mozog előre-hátra élességállítás során. A zoom használatakor nagyjából 1 cm-rel változik az objektív hossza. A leghosszabb teljes nagylátószögnél, ekkor kb. 8 cm-re emelkedik ki a gépvázból, míg a legkisebb hosszt adó 16 mm-es állásban 73 mm az objektív hossza.

Az objektívhez egy puha tokot és egy szirom formájú napellenzőt ad a gyártó, no és persze az első és hátsó kupakokat.
A 45 mm átmérőjű frontlencse elé 72 mm-es szűrőt tekerhetünk fel.

Használati tapasztalatok

A kedvező árú Nikkor 10-20mm f/4,5-5,6G VR DX AF-P nem sok fémet tartalmaz. Mind tubusa, mind bajonettje műanyagból készült. Fogása ennek ellenére kellemes, az illesztések jók, nincs lötyögés, vagy recsegés-ropogás, ha erősebben markoljuk meg a zoomgyűrűt.

Természetesen ebben a kategóriában nem kapunk időjárásállóságot, viszont a mellékelt napellenző mindenképpen pozitívum.

A 2,5 cm szélességű, vastagon bordázott zoomgyűrűt határozottan fordíthatjuk el, nincs felpuhulás, a zoom teljes tartományában nagyjából azonos nyomatékkal forgatható. A fókuszgyűrű az objektív elején található, a vékony, kb. fél cm szélességű, sűrű bordázott gyűrű finoman jár. A fókuszgyűrű nincs közvetlen mechanikai kapcsolatban az objektív lencsetagjaival, így a kézi élességállítás során csak a motoros fókusz vezérlését végezzük, a lencsetagok mozgatását már motor oldja meg.

Nem meglepő módon az objektív varifokális kialakítású, azaz a teljes nagylátószögű állásban fókuszált helyzet rögzítését követően a zoomot használva elvész az élesség más gyújtótávolságon.

A két gyűrűn kívül más kezelőszerv nem található az objektíven, így a kézi élességállítást is a vázon kell bekapcsolnunk. Ez a komolyabb Nikon DSLR-eknél nem okoz gondot, hiszen van AF/M kapcsoló, viszont a belépőszintű DSLR-ek esetében a kézi élességállításhoz (vagy a beállított fókusz rögzítéséhez) már a menüben kell kotorásszunk.

Hozzászólások

hozzászólás