Bemutatás
A Nikon első stabilizátoros makróobjektíve a korábbi 105 mm-es Micro Nikkor módosított változata. A Micro Nikkor 105mm f/2.8D AF-S VR IF-ED felső-középkategóriás objektívnek tekinthető, időjárás álló kivitele miatt is inkább a felső kategóriába sorolható.
Az optika 105 mm gyújtótávolságú, amely végtelen tárgytávolságnál 23,3 fokos látószöget jelent kisfilmes gépnél, illetve 15,3 fokot DX formátumú szenzorral felszerelt váznál. A közelpont felé haladva a belső kihuzat nő, ebből adódóan a látószög is csökken. A fényerő ebben a kategóriában az átlagosnak tekinthető, bár az f/2,8 érték önmagában remek fényerőt jelent. Ez végtelen tárgytávolságra vonatkozik, ahogy a legtöbb makróobjektív, ez a modell is gyengébb fényerejű 1:1 leképezési aránynál, mint végtelen tárgytávolságnál:
- 1:10 leképezési aránynál (cca. 1,2 méter tárgytávolság) f/3
- 1:5 leképezési aránynál (cca. 0,8 méter tárgytávolság) f/3,2
- 1:3 leképezési aránynál (cca. 0,5 méter tárgytávolság) f/3,3
- 1:2 leképezési aránynál (cca. 0,4 méter tárgytávolság) f/3,5
- 1:1,4 leképezési aránynál (cca. 0,35 méter tárgytávolság) f/4
- 1:1,2 leképezési aránynál (cca. 0,33 méter tárgytávolság) f/4,2
- 1:1,1 leképezési aránynál (cca. 0,33 méter tárgytávolság) f/4,5
- 1:1 leképezési aránynál (cca. 0,314 méter tárgytávolság) f/4,8
Az objektív lencséi között egy ED tagot is elhelyeztek, hogy a színi hiba a lehető legkisebb legyen. A hátsó lencsetag pedig nanokristály bevonatot kapott, hogy elkerülhetők legyenek a nemkívánatos reflexiók. A CRC elnevezésű (Close Range Correction) közelkép korrekció itt pont fordítva működik, valójában a távoli témák fotózásánál lesz jó hatással, hiszen ilyenkor is remek rajzolatra számíthatunk.
A beépített VR optikai képstabilizátorra a gyártó 4 Fé-es előnyt adott meg, ha a tárgytávolság 3 méter és végtelen közötti.
Az élességállítást ultrahang motor végzi (HSM), ennek működése nagyon halk. Ha a teljes tartományt végig kell járnia az élességállítás során, akkor lassúnak tűnik, de egyébként gyorsan rátalál a témára, ha az kellően kontrasztos és jól megvilágított.
Mivel az objektív belső élességállítású, a tubus hossza nem változik fókuszálás során.
Az objektív elé 62 mm-es szűrőket tekerhetünk fel, valamint felcsavarhatjuk a bajonettes kialakítású, szirom formájú gyári napellenzőt is.
Használati tapasztalatok
A fémből készült bajonett csatlakozó köré az időjárás állóság érdekében vékony gumigyűrűt helyeztek.
Az élességállító gyűrű az optika elülső részén helyezkedik el, a gumi bordázat szélessége 2,5 cm. A kézi fókuszálás során a gyűrűt könnyedén elfordíthatjuk, nem szorul, s a szükséges erő is egyenletes. A nagy leképezési arány miatt a teljes tartomány bejárásához mintegy 225 fokkal kell elfordítanunk az élességállító gyűrűt. Ezáltal a finom, pontos fókuszálás válik lehetővé.
A HSM motor miatt a kézi élességállítás bármikor rendelkezésre áll (Full Time MF).
A tubuson oldalt három kapcsolót találunk:
- M/A – M: manuális/automatikus és a csak manuális élességállítás között válthatunk át segítségével
- Full – cégtelen-0,5m: fókusztartomány korlátozó
- VR ki/be: optikai stabilizátor kapcsolója
A stabilizátort bekapcsolva könnyebben tarthatjuk meg hosszabb záridő esetén is a gépet, 3 méteres tárgytávolságnál Nikon D300 vázat használva 1/15 mp-cel még berázás mentes képet készíthetünk. Nagyobb nagyításnál a hatásfok kissé csökken.
Színhiba
Az objektív belsejébe egy ED tagot építettek, így egészen kicsi a színi hiba mértéke, s ez is csak nyitott blendénél jelentkezik. Szűkítve a rekeszt szinte teljesen megszüntethető a hatás. A színhiba formája és előfordulása (képszéleken kívül képközép is) miatt ezt inkább a digitális fényképezőgép szenzorának mikrolencséi okozhatják, ebből adódóan a Nikon D300 tesztgépen kívül más modellel teljesen más hatást is kaphatunk, mint a lent látható kép.
Az axiális kromatikus aberráció sem jelentős, erre tesztábrával nem rendelkezünk, a tesztfotók között található azonban néhány, ahol észrevehető ez a jelenség (pl. a 03-as jelű fotón).
A legrosszabb esetben, 10 Mpixelre vonatkoztatva cirka 3-4 pixelnyi színhibát találhatunk, amely 45×30 cm-es papírképen 0,4 mm, 10×15 cm-es fotón 0,1 mm méretben fog látszani (APS-C szenzoros fényképezőgép esetén).
Geometriai torzítás
A geometriai torzítás – ahogyan más fix teleobjektívek esetében – itt is igazán minimális, gyakorlatilag nem is igen van mérhető torzítás .
Peremsötétedés
A Nikon stabilizált 105 mm-es makró objektívjét teljes képkockához fejlesztették, ebből adódóan a peremsötétedés APS-C szenzoros gépen szinte jelentéktelen. Tapasztalataink szerint teljesen nyitott blendénél még van valamelyest látható sötétedése a sarkoknak, de szűkebb blendénél a homogeintás nagyban nő, s F8-nál már nincs kimutatható eltérés a sarkok és a képközép között (APS-C szenzornál!).
Makró, közelfényképezés
Az objektív közelpontja 31 cm, amely gyári adatok alapján természetesen 1:1 leképezési arányt eredményez. APS-C szenzorral ennek megfelelően 22 mm széles területtel fedhető le a teljes kép.
Képminőség
A Nikon Micro Nikkor 105mm f/2,8D AF-S VR IF-ED objektíve remek rajzolatú. Már maximális fényerőn is kiváló felbontású, s alig lágy, diffrakció pedig egészen F16-ig nem jelentkezik.
A homogenitásra sem lehet panasz, a képsarkok hasonló felbontással bírnak, mint a képközép (biztosan nem azonossal, de szemre nem vehető észre durva aszférikus hiba).
Értékelés
AMicro Nikkor 105mm f/2,8D AF-S VR IF-ED tesztelése kapcsán nagyon pozitív benyomásokat szereztünk, legalábbis mindaddig, amíg az árcédulára nem néztünk. Sajnos nem mondhatjuk olcsó makró objektívnek, így a hobbifotósok biztosan valami más, olcsóbb megoldás után néznek majd, s a fotóamatőrök között is inkább a tehetősebbek választják majd ezt az optikát.
Persze a minőséget és a szolgáltatásokat (VR) meg kell fizetni, ha valaki olcsóbb objektívet keres, biztos lehet benne, hogy sem a minőségben, sem szolgáltatásokban nem kap majd annyit, mint az eredeti Micro-Nikkor-ral.