A legutóbbi Panasonic rendezvényen, a tavaszi Panasonic Convention-ön is új terméket jelentek meg a japán gyártó kínálatában, a kedvező árú Lumix G 42,5mm f/1,7 Asph MEGA O.I.S. portréobjektív és a Lumix G 30mm f/2,8 Macro Asph MEGA O.I.S., amelyeket azonban kipróbálni nem lehetett. Sajnos igazából nem is volt különösebb program a fotósoknak és a fotós sajtó képviselőinek. Kicsit hiányzott is ez akkor, de a Panasonic most bőségesen bepótolta azt jelen rendezvényével.
A szervezett program hétfőn kora délután egy sajtótájékoztatóval indult, ahol Jake Hirose úrtól, a Panasonic Consumer Marketing Europe vezérigazgatójától a cég piaci eredményeire kaptunk némi rálátást (akit érdekel: 2014-ben az 5 legnagyobb európai piacon a MILC kategóriában 25%-ot nőttek).
A fotózási szokások megváltozása természetesen jelentkezik az eladott gépek tudásában is, ugyanis egyre többen vásárolnak Wi-Fi képes készüléket, amelyhez bizonyára hozzájárul az is, hogy a különböző közösségi oldalakra is könnyűszerrel feltölthetők a készített képeink, szinte azonnal. Érdekességképpen: naponta a Facebookra 300 millió, az Instagramra 70 millió kép kerül fel átlagosan, a YouTube-ra pedig percenként töltenek fel 300 órányi videót, így nem véletlen, hogy ebből az óriási számból a fényképezőgép gyártók közvetlenül is szeretnének elcsípni egy kis szeletet, s többek között ezt segíti a beépített Wi-Fi adapter.
A Panasonic ugyan nem az első volt, amely Wi-Fi képes fényképezőgéppel jelent meg a piacon, de ők alkották meg a világ első MILC gépét, amely 4k videófelvételre képes (DMC-GH4), övék az elsőség az első 4/3″ szenzoros kompakt fényképezőgépben is (DMC-LX100), s szintén az ő hírnevüket öregbíti a világ jelenleg egyedüli 1″ típusú szenzort használó kamarás okostelefonja is (DMC-C1, amely egyébként szintén képes 4k videók rögzítésére).
Úgy tűnik, hogy bármely szeletét is nézzük a digitális fényképezőgépek széles skálájának, a Panasonic minden esetben igen nagy prioritással tartja szem előtt a képminőséget (ennek köszönhető a Panasonic MILC-ek ma már visszafogottnak számító, de egyébként méteres nyomatok készítését is lehetővé tevő felbontása, valamint a prémium kompakt DMC-LX100-ban használt relatív nagy szenzor is, de ugyanígy említeni kell a Panasonic által megteremtett utazózoom kategória legfrissebb tagját is, a DMC-TZ70-et, amely az elődhöz képest kisebb felbontású, így jobb jel/zaj arányú, s jobb képminőségű szenzort kapott.
A japán gyártó ezúttal is kiemelte a 4k fontosságát és az alkalmazási területeket, amelyek közül a fogyasztói (consumer) piacokon túl a fél-profi (prosumer) és profi felhasználókat is kiszolgálja, mind képalkotó eszközökkel, mind képmegjelenítőkkel.
A fényképezőgépek területén a Panasonic a DMC-CM1 okostelefonban, a DMC-LX100 prémium kompaktban, a DMC-FZ1000 ultrazoomban és a DMC-GH4 MILC-ben kínál 4k-s videórögzítési lehetőséget. No és persze abban a bizonyos új fényképezőgépben, amelynek bejelentésére összegyűltünk.
A bevezetőt követően a sajtótájékoztatót Yoshiaki Sawada úr, a Panasonic képalkotó üzletágának igazgatója folytatta. A korábbi jelentősebb fényképezőgépek történelmi áttekintése után a jövő felé fordultunk, amelyet a Panasonic úgy lát, hogy egyre inkább a 4k köré épül majd. S ez nem csupán a 4k videofelvétel rohamos elterjedését jelenti majd, hanem a 4k photo módot is, amely 4k videofelvételből történő képkockák igen egyszerű (gépen belül történő) lementését jelenti. A Panasonic 4k photo módja 30 kép/mp-es sorozatfelvételnek feleltethető meg, amelynek hossza akár 29 perc is lehet. Ebből az elképesztő mennyiségű képből pedig könnyű lesz kiválasztani a legtökéletesebb pillanatot. Jóllehet, a 4k photo mód képminősége nem ekvivalens és nem is lehet az a gépek teljes felbontású képeihez mérten, de ez a 8,3 Mpixeles felbontás már bőven elegendő akár A/4-es nyomatok készítéséhez is. Igaz, a csak JPEG formátum az utófeldolgozhatóság nehezebb mivoltát is magában hordozza, persze léteznek a fotózásnak olyan területei, ahol nem szükséges, sőt, nem is lehet a képeken módosításokat eszközölni.
A 4k termékcsalád bemutatását követően lehullt a lepel az új modellről, a DMC-G7-ről, amelynek főbb képességeivel ismerkedhettünk meg (Olvasóink ezt hírünkből szintén megtehették, illetve megtehetik).
A jelen után ismét a jövőbe néztünk, amely a 4k felbontás kiterjesztését hozza majd el a nagy képfrissítésű videók irányába (60 illetve 120 kép/mp), de közeleg a 33 Mpixeles 8k is, amelyet a 2020-as Tokiói Olimpia közvetítése során is használnak majd. Tehát a gyártóknak van szűk 2-3 évük, hogy eladjanak egy rakat 4k tévét, majd pedig gyorsan átállítsák a fogyasztókat a 8k-ra. Gondoljunk csak bele: mekkora méret és milyen sávszélesség, s milyen hatékony tömörítés kell majd ahhoz, hogy a pár évvel ezelőtti csúcs DSLR-ek felbontását elérő, sőt meghaladó képeket használható módon, akadás mentesen kivetíthessük.
A sajtótájékoztatót követően megkaptuk a nap további részében használható Panasonic Lumix DMC-G7 kitünket, amelyben a vázon kívül Lumix G 14-140mm f/3,5-5,6 Asph Mega O.I.S., Lumix G 42,5mm f/1,7 Asph és Lumix G 30mm f/2,8 Macro objektíveket találtunk. A gép még nem végleges változat, egyelőre csak béta firmware-rel rendelkezik, így a közölt fotók nem reprezentálják 100%-osan a majd megvásárolható változatok képminőségét.
A legfontosabb tudnivalókat az új gépről és a 4k photo módról egy workshopon osztották meg velünk, ahol a géppel készült fotók nagy méretű, kinyomtatott példányai is megtekinthetők voltak, amely meggyőző képminőséget mutatott a 4k photo módban készített 8,3 Mpixeles képek esetében is, még A3 méretnél is. Igaz, a 100 Mbps sávszélességű 4k videó egy kissé erős tömörítést jelent, ez azonban a legtöbb esetben alig látható a képeken (főként az igen aprólékos, részletes és nagy kontrasztú képterületeknél jelenhet meg blokkosodás). Az üzemmód előnye azon túl, hogy könnyedén készíthetünk nagyon rövid ideig tartó pillanatokról jó képeket az is, hogy a képfolyamból igen könnyen, gyakorlatilag az érintőképernyőn lapozgatva kereshetjük meg a nekünk leginkább tetsző pillanatot, s egyetlen gombnyomással ki is menthetjük azt.
A negyedórás fejtágító után már indulhattunk is az előre megtervezett utunkon, amelynek első állomása egy katamarános hajókázás volt. A vízitúra azonban nem volt céltalan, hiszen a szigettől nem messze kipróbálhattuk a G7 panorámakészítési funkcióját, amely a himbálódzó hajón igazi kihívás lett volna, de a gépek gond nélkül megbirkóztak a feladattal, azaz a képek összeillesztésével.
Teljes felbontású képek Shift+kattintással érhetők el!
Kicsit odébb vártak ránk a flyboardosok, hogy ügyességükkel elkápráztassanak minket, no és persze lehetőséget adjanak a gépek komolyabb kipróbálására.
A hajókázás után egy kis séta következett, amely útvonalat a 4k photo mód konkrét kipróbálására építettek fel. Az első helyszínen két artista dolgozott, hol óriási szappanbuborékokkal játszva, hol egyéb mutatványokat bemutatva. A 4k photo mód előnyei itt igencsak érződtek, hiszen még így is igen nehéz volt elkapni azt a pillanatot, amikor a szappanbuborék szétdurrant. De néhány próbálkozás után ez is összejött. 4k photo mód nélkül igen nehéz volna mindezt kivitelezni (a 30-as sorszámú, széteső szappanbuborékot mutató kép 4k photo módban készült).
Egy kis pihenés és felfrissülés után várt minket a makró objektívvel lekapható ételek hada, valamint szintén a 4k photo kipróbálására kitalált feketekávés projekt. A lenti blokk alján lévő három kép is ebben a módban készült, s egymást követő képkockákként lettek kimentve a 30 kép/mp-es videóból.
Fotós sétánk utolsó állomásán az új portréobjektívet vethettük be, kombinálva a 4k photo móddal. A derítőlapokból és fekete háttérből felépített külső „stúdió” remek terepet biztosított mindennek, jóllehet, ekkorra már a kisebb csoportok eléggé összetorlódtak, így kevés esély volt ideális képek készítésére. A 4k photo móddal azonban ez is sikerült.
Bár a túra kis túlzással a 4k photo köré épült, véletlenül sem szeretnénk, hogy ha Olvasóink azt gondolnák, hogy ez az egyetlen lényeges változás az új gépnél. Az elődhöz képest ugyan szenzorában nem változott az új modell (a jól bevált megoldás, amely videózásra és állóképekre is az aranyközéputat adja, kár is lenne bolygatni), de a kezelhetőségben és a szolgáltatások terén bőven vannak változások.
Vacsoránál az asztalunkhoz ülő közép és kelet európai régió fényképezőgép szekcijóáért felelős termékmenedzserétől, Goto Santól megtudtuk, hogy a DMC-GF6 illetve DMC-G6 a szokásos egy év helyett azért kapott csak két év elteltével utódot, mert a Panasonic ebben a kategóriában az egy éves modellfrissítési ciklust túl sűrűnek érezte. A jövőben inkább két éves ciklusokkal lehet majd számolni
A DMC-G7 áttervezett külseje kissé szögletesebb formát mutat, fogása és kezelése viszont kényelmesebb, mint a DMC-G6-é volt. A felső részen elhelyezett kioldási üzemmód tárcsa gyors váltást tesz lehetővé az egyszeri kioldás, a sorozat mód, a 4k photo mód, az automatikus expozíció sorozat és az önkioldó módok között. A 6 programozható gombnak köszönhetően a nekünk legfontosabb beállításokat arra a gombra helyezhetjük, amelyik szimpatikusabb, ezen felül pedig a kihajtható és elfordítható érintésérzékeny LCD-n további 5 virtuális funkciógomb hozható létre. A gép rendelkezik redőnyzárral, de a szenzor elektronikus zárat is kínál, így az ISO200-tól induló érzékenység ellenére fényes nappal is kihasználhatjuk a fényerős objektívek nyújtotta kis mélységélességet. Igaz, a DMC-GF7-tel szemben itt valamiért nem választható automatikus áttérés a mechanikus és redőnyzár között, csak kézzel válthatunk, de ez a végleges példányig még változhat.
A Panasonic DMC-G7 ígéretes felsőközép kategóriás MILC, amelyet remélhetőleg a nyár folyamán részletesen is tesztelhetünk majd.