Röviden: Casio Exilim EX-S880 teszt

0

Bevezető

A Casio már jóideje csak olyan fényképezőgépet gyárt, amelynél nem elsősorban a fényképezés legalapvetőbb feladatokra van kihegyezve a gép, hanem a stílusosságra, a gyönyörű dizájnra és a különleges szolgáltatásokra. Jelenleg nincs a Casionak ultrakompakt kategórián kívül eső fényképezőgepe. Mindegyik a könnyű kezelhetőség és a stílusosság jegyében készült. Nincs igazi ultrazoom, nincs bridge, de még belépőszintű modell se nagyon akad.

Pedig szívesen látnék a Casio termékpalettáján egy stabilizált ultrazoom gépet, de lehet, hogy ez gazdaságilag nem indokolt. Mi vagyok én ahhoz, hogy eldöntsem, mit gyártson a Casio. Mindenesetre úgy gondolom, hogy ezeknek a szépséges gépeknek igenis van létjogosultságuk, hiszen jelentős a kereslet irántuk. Főként a hölgyek körében lesznek népszerűek ezek a modellek, mivel külsejük miatt inkább női kézben lehet ezeket elképzelni. No azért férfitársaim sem beszélném le az első körben, úgyhogy nyugodtan olvassa végig mindenki, vannak ezen gépek között fekete színű változatok is.

Külső, kezelés

A Casio Exilim EX-S880 igazán vékony masina. A sajtóanyagok szerint legkeskenyebb részen mindössze 14 mm a gép vastagsága. Jóllehet, az LCD-nél már vastagabb a gép, itt cirka 2 cm vastagságú.

Az ultrakompakt gépek sosem a kényelemről szólnak. Nincs ez másként itt sem, a fényképezőgép tartása nem túl stabil, semmi kiemelkedés nincs a váz elején, hátul pedig a nagy LCD miatt kevés hely marad a hüvelykujjunknak.

Ami viszont a dizájnt illeti. Le a kalappal. Személy szerint nagyon tetszik, gyönyörű színű fém burkolat (a nálunk járt változat “Ferrari-piros”, csoda, hogy ezt még nem extraként adják), lekerekített sarkok (sosem szerettem a túl szögletes dolgokat), széles formátumú LCD. Ezek mind-mind esztétikussá és csinossá teszik a gépet, ahogy a karcsúsága is. Hogy a használhatóságot ezek mennyire segítik elő, vagy sem, az már más lapra tartozik.

Az Exilim EX-S880 kezelőszerveinek többsége a gép hátlapját szinte teljes egészében elfoglaló LCD köré (ha a gép tetejét is idevesszük) került. A gép tetején a be/kikapcsoló és exponáló gombon kívül a dokumentumok megjelenítésére, a kijelző paramétereinek megváltoztatására a lejátszás és felvétel módjának kiválasztására szolgáló gombokat találjuk. Hátulra helyezték a zoom a menü, a best shot a videófelvétel és a négy irányú navigálásra szolgáló kezelőszerveket. A gombok többnyire kis méretűek, viszonylag keményen járnak. Vaskos ujjakkal nehézkes is kezelni a gépet. Favágók kizárva.

A használat során jópár paraméter könnyedén módosítható, hiszen a széles LCD miatt lehetőség van jobb oldalra ikonokból álló kis menüt megjeleníteni, amiben a Set gombbal könnyedén választhatjuk ki a megfelelő értékeket. Itt választhatók ki a következők:

  • felbontás. 8M, 3:2, 16:9, 6M, 4M, 2M, VGA,
  • a vakumód: auto, ki, derítés, lágy, vörösszem csökkentő,
  • az önkioldó: 10, 2, 10+2+2, ki,
  • az arcfelismerés módja: család prioritás, be, ki, beállítás, családtag felvétele, család szerkesztés,
  • a nagy érzékenységű mód: auto/ki,
  • az érzékenység: auto,ISO64/100/200/400/800,
  • a fehéregyensúly: auto, napfény, felhős, árnyék, kétféle fénycső, izzó, kézi,
  • és az expozíció kompenzáció: &plsumn;2 Fé,
  • idő és/vagy dátum megjelenítése.

Van még egy segítségünk, a programozható balra/jobbra gomb. Erre egy paraméter beállítása választható (lásd menük lentebb), tipikusan azt érdemes, amit a legsűrűbben módosítunk. A négyirányú navigáló gombok egyébként sajnos túl kicsik, így használat során elég sűrűn előfordult, hogy nem arra sikerült menni, amerre szerettem volna. Tipikusan a balra és a felfelé között voltak tévedések, a kis méret miatt.

A többi paramétert menüből kell állítanunk, de az sem komplikált, hiszen egyrészt a menü magyar nyelven is elérhető, másrészt több részre bontott. Első oldalán a felvétel mód alaptulajdonságait találjuk, második oldalán a képminőséget befolyásoló paramétereket, míg a harmadik oldal felel meg a Set-Up-nak.

Gyorsan tekintsük át a menüt, ebből is kis betekintést kapunk a változtatható paraméterekről.

Felvétel menü:

  • fókusz: auto, makró, pánfókusz, végtelen tárgytáv, kézi fókusz
  • folyamatos mód: ki, normál sebességű, nagy sebességű (max. 2 Mpixelen), vaku sorozat (3 kép vakuval), zoom sorozat (normál kép + digitális képkivágással közelítve)
  • önkioldó: ki, 2 mp, 10 mp, 10+2+2 mp
  • arcfelismerés: ki, normál, családtagot először, prioritás beállítása (sebesség vagy mennyiség), családtag felvétele, család szerkesztése (név és prioritás)
  • remegés szűrő: auto (érzékenység növeléssel) vagy kikapcsolt
  • AF terület: pont, többpontos vagy követő, utóbbi esetben a témát a képfelületen is követi valamint folyamatos az élességállítás is
  • AF segédfény: ki vagy auto
  • digitális zoom: ki/be
  • bal/jobb gomb funkciója: fénymérés, exp. kompenzáció, fehéregyensúly, érzékenység, önkioldó, vagy semmi
  • gyors retesz (?): be/ki
  • hangmegjegyzés készítése exponálás után: ki/be
  • segédrács: ki/be
  • képkészítés után automatikus visszanézés: ki/be
  • ikon súgó: ki/be (a jobb szélre megjeleníthető ikonos menüsor használata esetén rövid szöveges magyarázat)
  • paraméterek megjegyzése (memória): válaszható egymástól függetlenül bestshot mód, vaku mód, fókusz, fehéregyensúly, érzékenység, AF terület, fénymérés, önkioldó, vakuteljesítmény, digitális zoom, MF fókuszpozíció, zoom pozíció.

Minőség menü:

  • felbontás/méret: 8M, 3:2, 16:9, 6M, 4M, 2M, VGA (pontos értékeket lásd adatlapon, link a cikk alján)
  • minőség: finom, normál, gazdaságos
  • videó minőség: UHQ (640×480), UHQ széles (848×480), HQ (640×840), HQ széles (848×480), normál (640×480), LP (320×240)
  • exp. korrekció: ±2 Fé
  • fehéregyensúly: auto, napfény, felhős, árnyék, két féle fénycső, izzó, kézi
  • érzékenység: auto, ISO64/100/200/400/800
  • fénymérés: többpontos, középre súlyozott, szpot
  • dinamika tartomány: tágít+2, tágít+1, ki (gradációs görbe manipulálás képfeldolgozás során, sötétebb területek kivilágosítása)
  • portré finomítás-lágyítás: +2 zajszűrő, +1 zajszűrő, ki
  • színszűrő: ki, fekete-fehér, szépia, vörös, zöld, kék, sárga, rózsaszín, lila
  • élesség: ±2 érték
  • színtelítettség: ±2 érték
  • kontraszt: ±2 érték
  • vakuerősség: ±2 érték
  • vaku kisegítés: auto, ki (nagy távolság esetén automatikus érzékenység növelés a vaku hatótávolság kiterjesztése érdekében).

Beállítás menü:

  • hangok: bekapcsolás, fókuszálás, zárhang (retesz szó alatt található), működés, lejátszás
  • indulóképernyő: ki, kép kiválasztása
  • fájl sorszámozás: folytatás, nullázás
  • nyelv: köztük magyar
  • világidő kiválasztása
  • dátumozás: dátum, dátum és idő, ki
  • dátum és idő beállítása
  • dátum formátum: éé/hh/nn, nn/hh/éé, hh/nn/éé
  • adat nézet: oldal nézet vagy lista nézet (a feltöltött dokumentumok indexképes megjelenítésénél)
  • készenlét: 30 mp, 1 perc, 2 perc, ki
  • automatikus kikapcsolás: 1, 2, 5 perc
  • felvétel/lejátszás gomb: bekapcsol, be és kikapcsol, letilt
  • USB mód: mass storage, PTP
  • videó kimenet (dokkolóállomáson keresztül): PAL 4:3, PAL 16:9, NTSC 4:3, NTSC 16:9
  • kártyaformázás
  • alapértékek visszaállítása

Kijelző menü:

  • elrendezés: jobb szélső panel ki/be
  • képinfo: mutat, +hisztogram, elrejt
  • fényerő: auto, +2, +1, 0, -1
  • típus: dinamikus, élénk, reális, éjszaka, energiatakarékos

Lejátszás menü:

  • diavetítés 5 féle zenei aláfestéssel
  • elrendezés készítése 2 vagy 3 képből utólag (lásd elrendezés témamód is)
  • motion print: videóból első képkocka kimentése vagy 9 képes indexkép készítése
  • remegés szűrő videólejátszáskor
  • film javítás: megvágható a videók eleje, belső része vagy a vége
  • dinamika tartomány: +1 vagy +2
  • fehéregyensúly (utólag módosítható a képek színezete)
  • fényerő: ±2 értékkel
  • keystone korrekció utólag
  • szín és keystone korrekció utólag
  • naptár: adott napon készült képek megtekintése
  • kedvencek: beállítás és megtekintés
  • DPOF nyomtatás
  • törlés elleni védelem
  • kép dátumának és időpontjának utólagos módosítása
  • képforgatás
  • leméretezés: 6M, 4M, VGA
  • képkivágás
  • hangmegjegyzés készítése
  • másolás belső memória és memóriakártya között

Képérzékelő

A hátsó széles formátumú LCD kissé csalóka lehet, hiszen azt gondolhatnánk, hogy a Panasonichoz hasonlóan ebbe a gépbe is 16:9-es CCD került. De nem így történt.
A Casio Exilim EX-S880-ba 1/2,5″ típusú CCD képérzékelő került, amelynek felbontása 8,3 millió képpont.
Legnagyobb felbontásban 3264×2448 pixeles képeket készíthetünk, a 4:3-as oldalarány mellett nem meglepő módon 16:9-es is választható, valamint 3:2 formátumú is.
A fotókat csak JPEG formátumban menthetjük el, a képminőség minden felbontás esetén 3 fokozatban állítható.

Az érzékenységet a gép automatikusan is meghatározhatja ISO64 és ISO1600 között (egyes témamódokban), de kézzel is kiválasztható az ISO64/100/200/400/800 értékek közül.

LCD

A gép hátuljára 2,8″-os 14:9 oldalarányú LCD került, amelynek felbontása is tekintélyes, mintegy 230 ezer pixel (R+G+B). Ennek köszönhetően a megjelenített kép csodaszép, a színek is élénkek. Nem csak a pixelek száma az, ami kiváló, de a háttérvilágítás fényereje is, ami ennél a modellnél a gyártó adatai szerint 1000 cd/m2 (összehasonlítás kedvéért a legtöbb LCD monitor 300-500 candela/m2 fényerővel bír). Ez biztos, hogy a legerősebb napsütésben is elég lesz ahhoz, hogy tökéletesen látható képet kapjunk. Csak hogy szemléltessem, milyen nagynak számít ez, a maximális világosságnál egy sötét szobában nézve már-már zavaró az a fényerő. Vagy hogy kicsit fotósabb szemlélettel áljak hozzá: teljes fehér felületű LCD esetén 13,3 Fé világosságú (ISO100 érzékenységnél F4-es rekesszel 1/640 mp záridőt számol egy tükrös gép fénymérője).

A betekintési szög sajnos már nem ennyire szép és jó, mint az előző adatok. Bár elvileg ez a kijelző már nagyobb betekintési szöget nyújt, mint a legolcsóbb panelek, ennek ellenére csak pont szemből nézve kapunk tökéletes képet. Lentről nézve a sötétebb tónusok egybefolynak, míg fentről nézve a világosabb tónusok lesznek egyöntetűen fehérek. A fej fölül fotózás ennek ellenére megoldható, mert a komponáláshoz szükséges kontraszt azért megvan, csak a kijelzett színek nem lesznek valósak.

Az élőkép frissítése remek, még gyengén megvilágított témánál sem szaggat. A lefedettség közelítőleg 100%-os.

Optika, vaku

A fényképezőgépbe 6,2-16,8 mm fizikai gyújtótávolságú optika került, amelynek látószöge megfelel egy 38-114 mm közötti kisfilmes gépével. A fényerő nagylátószögnél hajszállal átlag feletti (f/2,7 az f/2,8-cal szemben), míg tele állásban kissé elmarad az átlagtól (f/5,2 az f/4,8-cal szemben).

A 3×-os zoomátfogású objektív 6 lencsét tartalmaz, 5 csoprotba rendezve, köztük egy aszférikus taggal. A geometriai torzítás sajnos eléggé érezhető, főként nagylátószögnél.

Az optikai zoomon felül digitális zoom is rendelkezésünkre áll, maximum 4×-es mértékben.

f=38 mm ekv.
lefedett terület: 116 mm;
enyhe hordótorzítás

A fényképezőgépet makró módban 15 cm-es közelponttal használhatjuk, ilyenkor a zoom is használható, de a legjobb nagyítást nagylátószögnél érjük el. Sajnos ekkor sincs túl jó leképezési arányunk, a teljes képet 116 mm-es területtel fedhetjük le. Ez bőven alul marad az 50-55 mm-es átlagnak.

Az automatikis élességállítást arcfelismeréssel is kombinálhatjuk, amelynek során arra is van lehetőség, hogy az előzőleg regisztrált (lefényképezett és prioritási sorba rendezett) családtagokra állítson élességet akkor is, ha más is van a képen. Ügyes és ötletes megoldás, s még egész jó hatékonysággal működik is.
Szintén újdonság az új Casio gépekben az AF Tracking, amely lehetővé teszi, hogy kövesse a gép azt a tárgyat, amelyre élességet állítottunk. Ez nem csak egy egyszerű folyamatos fókuszt jelent, hanem valódi tárgykövetést, akármerre is mozogjon a képen a cél. A folyamatos élességállításnál pedig mindig ezt a területet fogja figyelembe venni. A kiválasztott célpont követése egész jó, bár azt tudnunk kell, hogy a kontraszt alapú érzékelés miatt hajlamos lesz a kontraztos élek mentén elcsúszni a fókuszkeret. Az egész akkor lenne tökéletesen használható, ha a fénymérés folyamatosan igazodna az új körülményekhez, mert így a kép újrakomponálása során nem kellene attól tartani, hogy a megváltozott fényviszonyok miatt alul- vagy túlexponált képünk lesz.

Az élességállítás nem csak automatikus módon történhet, hanem kézileg is. Ilyen esetben digitálisan 2×-esre nagyított (interpolált) képrészletet látunk a kijelzőn, hogy könnyebb legyen a pontos fókuszt beállítani.
gyenge megvilágításnál narancs fényű AF segédfény segíti a rendszer munkáját, ennek hatótávolsága nem túl nagy, csak kb. 2 méteren belül hatásos.

A kis méretek miatt a vaku sem kerülhetett távol az optikától, így vörös szemekre elég nagy valószínűséggel számítani kell. Ennek elkerülésére választhatunk elővillantással dolgozó vörösszem hatást csökkentő vakumódot is. Sajnos a vörös szemeket utólag nem lehet javítani, pedig ma már jópár gyártó alkalmaz digitális képfeldolgozáson alapuló technológiákat a piros szemek korrekciójára.

A vaku derítő, letiltott és vörösszem csökkentő módokon kívül “lágy” üzemmódban is használható, amely kissé hosszabb záridőt és enyhébb teljesítményt jelent. Az így készült képek valóban lágyabb fényűek, de ha a vaku fényét egy papírlappal lágyítjuk sokkal jobb hatást érhetünk el (a hatótávolság természetesen ekkor jelentősen csökken).
A Casio Exilim EX-Z1080 képei:

normál vaku

lágy vaku
mód

fehér papírlapot diffúzornak használva

A vaku teljes feltöltéséhez teljes kisülés esetén cirka 5-6 mp szükséges.

Akkumulátor, memóriakártya

A Casio Exilim EX-S880 Li-ion akkumulátorról kapja az energiát. A vékonyka NP-20 3,7V-os, 700 mAh kapacitású. Gyári adatok szerint CIPA ajánlású mérések alapján egy feltöltéssel 220 kép készíthető, standard LCD világosság mellett.

Az akkumulátor töltését a dokkolóállomásra helyezett fényképezőgéppel végezhetjük. Külső töltőt csak opcionálisan vásárolhatunk.

A beépített memória 11 MB kapacitású, ami nem túl sokra elég. Még kisebb felbontásban is csak pár kép fér el benne. A memória bővítéséhez SD, SDHC, MMC vagy MMCPlus memóriakártyát használhatunk.

A memóriakártyát és az akkumulátort az alul lévő ajtó mögé kell behelyeznünk. A fedlap fémből készült, melyre műanyag ajtócskát építettek. Az akkumulátor cseréjekor egy rugós reteszt is el kell húznunk, ami megelőzi a fedlap kinyitása után, hogy az akku véletlen kiessen.

Az állványmenetet fémből készítették, melyet a gép sarka közelében helyeztek el, az optikai tengely vetületétől alig fél cm-re. Ha a gépet állványon használjuk, a memóriakártyát és az akkumulátort védő alsó fedél sajnos már nem lesz nyitható. Érdekes, hogy maga az állványmenet nem túl mély. Manfrotto nagy méretű talp csavarja nem is tekerhető bele teljesen, így a gép elforog a talpon. Kartonpapírból kellett kivágnom alátétet, hogy valamelyest használhatóvá tegyem az egyébként gagyinak nem nevezhető állványom.

A fényképezőgépre egyetlen csatlakozó került, a dokkolóállomáshoz kialakított érintkezősor.

A dokkolóállomáson helyezték el a további csatlakozási pontokat, a DC bemenetet az adapter felől, az USB kimenetet és az A/V kimenetet is.

Sorozat, videó

A sorozatfelvétel terén sajnos nem nagyon remekel a kis S880-as. Ennek lehet a nagy felbontás is az oka, hiszen emiatt lassú a képek feldolgozása, de a másik gond az, hogy a képek azonnal a memóriakártyára kerülnek, így a kártya sebessége fogja meghatározni, milyen gyorsan követik majd egymást a képek. Normál tömörítésű képeknél lassú kártyával (Kingston narancssárga 256 MB) 0,35 kép/mp érhető el, ami 3 mp-enként egy kép készítését jelenti. Ez csak jóindulattal nevezhető sorozatnak. Gyorsabb kártyával (Panasonic 512 Hi-Speed) 0,8 kép/mp sorozat sebességet mértem.
Ennél gyorsabb sorozat is rendelkezésre áll, ilyenkor 3,4 kép/mp is elérhető, de a felbontás csak maximum 2 Mpixeles lehet.

Automatikus expozíció sorozatot nem készíthetünk, viszont van vakus sorozat, amelynél mindegyik fotó vaku használatával készül, a sorozatban lévő képek száma 3, a sorozat sebessége pedig 1,5 kép/mp.
Szintén különleges a zoom sorozat, amely valójában csak 2 kép készítését eredményezi, egyiket teljes felbontással, másikat 4 Mpixelen, 2x-es digitális képkivágást alkalmazva. Ezáltal egyszerre készíthető nagylátószögű és belenagyított kép is. Főként azoknak lesz ez hasznos, akik nem szeretnének utólag képeket vagdosni.

QuickTime (MOV) videó
640×480 pixel 30 fps; 0:19 mp; 13 MByte

QuickTime (MOV) videó
848×480 pixel 30 fps; 0:19 mp; 16 MByte

A mozgóképeket maximum 848×480 pixeles felbontásban készíthetjük, de választható 640×480 vagy 320×240 pixeles is. A képfrissítés 30 kép/mp, a tömörítést pedig H.264 kodekkel végzik, amely igen tömör és kis méretű fájlokat eredményez.
A felvétel során optikai zoom nem, de digitális zoom használható, sőt módosíthatjuk az expozíció kompenzáció értékét is. Szintén nem működik az élességállítás, viszont a fénymérés aktív. Felvétel közben hangot is rögzít a fényképezőgép, méghozzá elég jó minőségűt, köszönhetően a 16 bites kavántálásnak és a 44,1 kHz mintavételezésnek. A felvételek hossza csak a kártyától függ.

Külön érdekesség, hogy miközben videót készítünk, fotókat is menthetünk el, igaz, ilyenkor a videófolyam arra az időre megszakad, amíg a fotó ki nem kerül a memóriakártyára, de utána automatikusan folytatja a gép.
A már felvett HQ vagy normál videókat a fényképezőgéppel utólag megvághatjuk, törölhetjük a felvétel elejét, közbenső részét, vagy végét (UHQ-nál ez a funkció nem érhető el). Készülhet a mozgóképből 9 képkockás indexkép, vagy kimenthetjük az első képkockát JPEG fájlba.

A BestShot témamódok között előre megadható hosszúságú rövidfilm, “előző film” és youtube-hoz optimalizált felbontású és erősebb tömörítésű formátum is választható.
Rövidfilmnél megadható, hogy a felvétel gomb megnyomása előtt mennyi rész kerüljön elmentésre, de maximum 5 mp-et adhatunk meg, de a kisfilm hossza itt maximum 8 mp lehet.
Az “előző film” módban is azonnal elkezdődik a mozgókép pufferbe történő felvétele, majd amikor a felvétel gombot megnyomjuk, az előzőleg már pufferbe mentett videó a kártyára kerül és folytatódik a videófájl rögzítése. Ennek segítségével érhetjük el, hogy akkor se maradjunk le egy pillanatról, ha a felvétgombot kissé késve nyomjuk meg.

A videófelvételek előtt beállíthatjuk a fehéregyensúlyt, a fénymérés módját, az exp. kompenzációt, a felbontást, és az önkioldót. Az erős tömörítés miatt 512 MB-os kártyára is 9 perc 25 mp-nyi 848×480 pixeles UHQ videó vehető fel.

Extra szolgáltatások

E téren nyugodt szívvel nevezhető erősnek a Casio Exilim EX-S880, ezeket mindenképpen érdemes figyelembe venni választás előtt.

Arcfelismerés – Face Recognition

Bár manapság már egész sok fényképezőgép támogatja ezt a lehetőséget, mindenképpen extrának kell betudnunk. Főleg akkor, ha mindez kiegészül a családtagok felismerésével. A fényképezőgépben ugyanis regisztrálhatunk 6 arcot, amihez neveket is rendelhetünk: Apa, Anya, Gyermek, Baba, Nagyapa, Nagyanya, Család, Barát, Munka, Egyéb. Ezen kívül az egyes arcok prioritása, fontossága is beállítható 0-3 csillag között.
Az arcfelismerés során, ha családprioritás üzemmódban dolgozunk, a fentiek alapján fogja figyelembe venni az arcokat és aszerint fog élességet állítani. Ha például 3 arc van a képen, az apa, az anya és egy barát, és az anya prioritását magasabbra állítottuk, mint az apáét (3 csillag a 2-vel szemben), akkor az anya arcára fog élességet állítani a gép. Ha viszont az apa prioritása a nagyobb, akkor az apára. Ha egyik családtag prioritása sem nagyobb, mindkettőt figyelembe veszi. Ha kikapcsoljuk a család prioritást, akkor a barát arca is szerepet játszik az élességállításban. Jó ötlet és ügyes megoldás, de a hatékonyságán még lehetne javítani, elég sokszor téveszti el az arcok tulajdonosait.

Követő fókusz – Tracking AF

Nem csak a hagyományos értelemben kell itt a követő fókuszra gondolni, vagyis nem cask arról van szó, hogy az élességállítást megpróbálja a gép folyamatosan használni, így követve a fókuszterületen lévő témát, hanem valóban arról, hogy a témát is követi a képen.
Amikor ezt a fókuszmódot választjuk ki, arcprioritás nélkül a kép középső részére fog a gép fókuszálni, arcfelismerés esetén nyilván az arcra. Az élességállítás után a készülék képes a felismert témát követni, akkor is, ha az nem arc. Akár áthúzhatjuk a kép másik oldalára is, a fókuszt rajta fogja tartani, ha közelebb, vagy ha távolabb kerül a géptől akkor is.
Egyetlen szépséghibája a dolognak, hogy a fénymérés által kapott expozíciós adatok sajnos az exponálógomb félig történő megnyomásakor rögzülnek, így ha változnak a fényviszonyok az átkomponálás vagy témamozgás során, a kép nem biztos, hogy helyesen exponált lesz.

Remegés szűrő – Anti Shake

Sajnos sok gyártó előszeretettel alkalmazza az Anti Shake, Image Stabilisation és egyéb hangzatos elnevezéseket az érzékenység automatikus növelésére, ahelyett, hogy ezeket valóban a képstabilizációnak hagynák meg, ami ugye valóban hatékony (gondoljunk csak a CCD eltoláson vagy az optikai stabilizátorokra), nem úgy, mint az érzékenység növelése. Jóllehet, a magasabb érzékenység miatt rövidebb záridőt kapunk, ami megelőzheti a képek berázását, de a két elv nem teljesen azonos.

A Casio Exilim EX-S880-ban nincsen stabilizátor, csak automatikus (vagy nevezzük intelligensnek) érzékenység állítás. Ha a gép érzékeli a téma elmozdulását a képen, képes kiszámolni a sebességét és ennek megfelelően ha szükséges, növelni az érzékenységet a bemozdulás elkerülése érdekében.
Mindez jól hangzik, de a gyakorlatban, próbáim során nem akart igazán működni. Egyrészt a témakövetés sebessége még nem elég gyors, így csak akkor tudja követni a tárgyat, ha az min. 2 mp alatt ér át a képen, ilyen sebességnél viszont alig emel az érzékenységen, legjobb esetben is csak ISO100-ra emelt ISO64 helyett, ami éppen jobb, mint a semmi, de a bemozdulást nem kerülte el, pedig “filmsíkkal” párhuzamosan mozgott a téma, ami könnyebb felismerést tenne lehetővé.

Ezek után én ezt inkább nevezném egyszerűen magas értékű automatikus érzékenységállításnak (Hi-Auto?), mint valódi Anti Shake-nek.

Dinamika tartomány – Dynamic Range

Segítségével elérhetjük, hogy az egyébként igen sötét, nagyon árnyékos helyek is kissé világosabban jelenjenek meg a képen. Hasonló elv alapján működik, mint a HP adaptív megvilágítása (Adaptive Lighting), amely a gradációs görbe alsó szakaszának emelésével éri el a sötét részek kivilágosítását. Ez persze azt is eredményezi, hogy ezek a területek zajosabban fognak megjelenni a képen.

A Casio két lépésben kínálja a dinamika tartomány növelését, lenti bemutató képünkben a maximális kivilágosítás tekinthető meg.

Dinamika tartomány

eredeti felvétel

dinamika tartomány +2

Portré lágyítás – Portrait Refiner

Két lépésben állítható zajszűrő a portré képek bőrfelületének lágyításához.
Próbáink során nem tapasztaltunk látványos változást.

Színszűrő – Color Filter

Fekete-fehér, szépia, vörös, zöld, kék, sárga, rózsaszín és lila szűrőket használhatunk a különleges hatások eléréséhez.
A Casio Exilim EX-V8 képei:

eredeti felvétel

fekete-fehér szűrő

szépia szűrő

vörös szűrő

zöld szűrő

kék szűrő

sárga szűrő

rózsaszín szűrő

lila szűrő

További képi paraméterek

±2 értékkel módosítható a képkeménység, a színtelítettség, a kontraszt és a vakuteljesítmény is.

Vaku kisegítő – Flash assist

Szintén digitális utómunkát végez, ahogy a Dinamika tartományt módosító funkció. Abban az esetben használható, ha az érzékenység automatikusra állított, a vaku teljesítmény is automatikus, s a fotón lévő téma túl távol van ahhoz, hogy kellő világosságú legyen a képen.
Ilyen esetben a fényképezőgép utólag világosítja a képet, hogy ne tűnjön alulexponáltnak. Ennek a következménye is a zaj megnövekedése, melyre a kezelési útmutató is felhívja a figyelmet.

Dokumentumok megtekintése

Lehetőségünk van Word, Excel, PDF vagy bármilyen dokumentum megtekintésére a fényképezőgépen. Ez így önmagában nagyon jól hangzik, de nem annyira egyszerű a megoldás. A dolog lényege, hogy a Casio Data Transport szoftver segítségével egy virtuális nyomtatót kapunk, amellyel bármilyen dokumentumból “nyomtathatunk” a fényképezőgépre vagy kátryaolvasóba helyezett memóriakártyára. Ez valójában JPEG képeket hoz létre, melyeket külön mappába helyez, ezzel segítve elő ezeknek a dokumentumoknak a felismerését. Tehát nem arról van szó, hogy a fényképezőgép olvassa a .doc formátumot, hanem arról, hogy kinyomtathatjuk a Word dokumenumokat JPEG formátumúra, amelyet később a fényképezőgépen is megnézhetünk.

Az ötlet egyébként remek és hasznos is hiszen így akár weboldalakat is elmenthetünk a fényképezőgépünkbe, ami például a hotelünk címét, telefonszámait, vagy éppen elérhetőségének térképét tartalmazza. Ha szükséges, nagyíthatunk is a képbe.

Képek utólagos módosítása

A lejátszás menüben több olyan lehetőséget is találunk, amely a képek utólagos módosítását teszi lehetővé. Így a kész képeken is módosíthatjuk a dinamika tartományt, a fehéregyensúlyt (!), a fényerőt, kérhetünk keystone korrekciót (egyfajta perspektíva korrekció), perspektíva és színkorrekciót együtt.
A Casio Exilim EX-Z1080 képei:

Keystone korrekció és régi fotó téma mód

eredeti felvétel

Keystone korrekció

Keystone és színkorrekció

Régi fotó témamód

Külön érdekesség és ritkaság, hogy a kész képek fehéregyensúlya is módosítható, amely véleményem szerint igen hasznos szolgáltatás, hiszen így könnyedén javíthatjuk a rossz WB értékkel készült képeket.

BestShot témamódok

Rengeteg témamód közül választhatunk, melyek között igen érdekesek is találhatók. A teljes lista:
Portré, tájkép, portré és tájkép, gyermekek, sport, gyertyafény portré, parti, háziállat, virág, természetes zöld, őszi levelek, lágyan áramló víz, fröccsenő víz, naplemente, éjszakai, éjszakai portré, tűzijáték, étel, szöveg, gyűjtemény, internetes eladás, hátsó megvilágítás, remegés szűrő, magas érzékenység, monokróm, retro, szürkület, elrendezés1, elrendezés2, auto keret, régi fotó, névjegy kártya, fehér tábla, csendes videó, rövid film, előző film, youtube videó, hang felvétel, saját bestshot regisztrálás.
Ezek közül ami külön emlétésre méltó:
Magas érzékenység módban akár ISO1600-at is használhat a gép.
Elrendezés témamódnál 2 vagy 3 képet készíthetünk, melyet egy 2 Mpixeles képre fog illeszteni a fényképezőgép.
A Casio Exilim EX-V8 képei:

Elrendezés

két képes elrendezés

három képes elrendezés

Auto keret: A gép automatikusan követi a témát és a felvételhez keretbe foglalja. A mozgó témáknál hatásos, mert a digitális képkivágás lehetővé teszi, hogy ugyanazt a képet lássuk elmozdult téma esetén is, mint amit a komponáláskor. A felvételek ekkor 3 Mpixelesek lesznek.

Régi fotó: különleges Casio extra a reprózó program, amivel régi fótóinkat tudjuk a szkennerrel való bajlódás nélkül digitalizálni. A homogén felületre tett fotót lefotózva a gép korrigálja a perspektívikus torzulást és szükség szerint a kép színeit. A perspektívikus korrekció a már elmentett képeken is alkalmazható.
Névjegy kártya és fehér tábla módban hasonlóan a keystone korrekció a lényeg, de itt nincs színkorrekció.

Egyéb

Ami pedig az előzőekből kimaradt, de meg kell említeni:
Digitális képstabilizálás videóknál, akár utólag lejátszáskor is.
Képek dátumának módosítása (a fájl dátum megmaradt, de az EXIF adatoknál mindhárom mezőt módosítja)
Képek leméretezése 6 Mpixel, 4 Mpixel vagy VGA felbontásúra.
Fotókból képkivágás készítése.
Hangmegjegyzés készítése max. 30 mp hosszban exponálás után, vagy akár utólag is.
Másolás belső memória és memóriakártya között bármilyen irányban.

Képminőség

A képeken sajnos elég jelentős a szférikus hiba, a kép sarkai, főként a jobb oldalon nagyon ellágyulnak. Ez lehet a tesztgép egyedi hibája is, de az is megeshet, hogy tervezési hiba okozza a sarkok ilyen mértékű ellágyulását.

A képzaj a hatékony zajszűrésnek köszönhetően nem okoz problémát, még ISO200-nál is alig észrevehető. Jól láthatóvá ISO800-nál válik. A zajszűrés okozta részletvesztés, illetve mosottság ISO400-tól lesz jelentős.
Az ISO1600 érzékenységnél erőteljes mosottság mellett erős képzajjal is találkozunk, s a színek is kissé torzulnak. Ezt csak a legszükségesebb esetben érdemes használni.



ISO64; F4,6; 1/10 mp


ISO100; F4,6; 1/15 mp


ISO200; F4,6; 1/30 mp


ISO400; F4,6; 1/60 mp


ISO800; F4,6; 1/125 mp


ISO1600; F4,6; 1/125 mp


ISO64; F4,6; 1/10 mp


ISO100; F4,6; 1/15 mp


ISO200; F4,6; 1/30 mp


ISO400; F4,6; 1/60 mp


ISO800; F4,6; 1/125 mp


ISO1600; F4,6; 1/125 mp


ISO64; F4,6; 1/10 mp


ISO100; F4,6; 1/15 mp


ISO200; F4,6; 1/30 mp


ISO400; F4,6; 1/60 mp


ISO800; F4,6; 1/125 mp


ISO1600; F4,6; 1/125 mp


ISO64; F4,6; 1/10 mp


ISO100; F4,6; 1/15 mp


ISO200; F4,6; 1/30 mp


ISO400; F4,6; 1/60 mp


ISO800; F4,6; 1/125 mp


ISO1600; F4,6; 1/125 mp

A fotók 23 °C hőmérséklet mellett készültek.

Gyári tartozékok

  • Szoftvereket és driver-t tartalmazó CD
  • Li-ion akkumulátor (NP-20 3,7V; 700 mAh)
  • Dokkoló állomás (CA-37)
  • Hálózati adapter a dokkoló állomáshoz
  • USB kábel
  • A/V kábel
  • Csuklópánt

Ajánló

A Casio Exilim EX-S880 főként stílusával, külsejével hódíthat, no és persze az érdekes szolgáltatásaival. Bár a vörösszemek utólagos korrekcióját hiányolom a gépből, a rengeteg lehetőség biztos fog pár vevőt magához csalogatni.

Képminősége általában megfelel a kategóriának, egyetlen gondom az elég erős szférikus hiba volt. Más, külföldi tesztoldalak képei között nézelődve sajnos hasonló problémákat tapasztalni, így feltételezhető, hogy ez egy a teljes szériára jellemző jelenség.
Kár, mert a négy nálam járt Casio közül ez volt az egyik kedvencem. Stílusa, kezelése és szolgáltatásai miatt mindenképpen tudom ajánlani, optikai problémák miatt viszont inkább csak azoknak, akik többnyire csak 10×15-ös képeket nagyíttatnak a fotóikból (bár ha belegondolok, a családi fotók többségéből sosem készül nagyobb). Azok is szeretni fogják akik széles formátumú WideVGA videókat szeretnének készíteni.

A fényképezőgép kipróbálását a Fast Hungary Kft. tette lehetővé. Köszönjük!

Ha bemutatónk segített a gép kiválasztásában, a vásárlásnál tegyen erről említést a kereskedőnél is! Ezzel támogathatja az oldal működését. Köszönjük!

Tesztképeink

A fényképezőgéppel készült tesztfotók megtekintéséhez kattintson az egyes képekre, a képekről expozíciós adatok is leolvashatók. A fájlnevekben a kisfilmes formátumba átszámolt gyújtótávolság értékek is szerepelnek.

A cikkben és a tesztfotók között szereplő összes képet szerzői jogok védik. Előzetes, írásos engedély nélküli felhasználásuk tilos!