Videó, képminőség
Sorozat fényképezés, videó
Az Olympus FE-5020 semmiféle sorozatkészítést nem támogat.
Videórögzítés terén sem várhatunk túl sokat, hiszen belépőszintű gépről van szó. A legnagyobb felbontás 640×480 képpont (VGA), amely manapság már nem számít kiemelkedő értéknek. Emellett 320×240 pixel választható még. A képfrissítés 15 vagy 30 kép/mp. Hangfelvételt 8 kHz-es mintavételezéssel készít a fényképezőgép, mono hangzással. A videófelvétel során a fókuszrendszer nem működik, a fénymérés viszont aktív. Optikai zoomot sem használhatunk, ezt digitális zoommal pótolhatjuk.
A videók .AVI formátumban, mJPEG tömörítéssel kerülnek mentésre. A mozgóképek maximális felvételi ideje függ az alkalmazott memóriakártyától. M jelű xD kártyával maximum 40 mp időtartam rögzíthető VGA felbontásban, 30 kép/mp frissítéssel. 15 kép/mp frissítést vagy 320×240 pixeles felbontást választva a maximális idő több, mint 15 perc, de nem telik meg teljesen a kártya.
Képminőség
Az általános képminőség vizsgálata során a színeket, illetve az objektív rajzolatát, homogenitását érdemes vizsgálni.
A színek általánosságban meglehetősen visszafogottak, a vörös kifejezetten alulszaturált, de a zöld is lehetne élénkebb. Kár, hogy nem módosítható a színtelítettség fotózás előtt.
Az objektív a nagy felbontású képérzékelőre viszonylag jó felbontású képet vetít, legalábbis képközépen. A képszéleken, illetve a sarkok felé közeledve már kis mértékű lágyulás érezhető, ennek mértéke azonban minimális.
Nézzük a képzaj kérdését.
Az ISO64, mint legalacsonyabb érzékenység a legkisebb képzajt mutatja. Teljesen homogén felületeket itt sem kaphatunk, hiszen látható a színzaj és a világosságbeli zaj is. E zajok mértéke viszont még az elviselhető szinten belüli.
ISO100 érzékenységnél jól észrevehető, hogy nagyobb a világosságbeli zaj, ez főként a homogén területeken érhető tetten. Ez azt is jelenti, hogy a zajszűrés nem áll itt magasabb értékűre, így az ISO64-gyel megegyező részleteket kapunk.
Az érzékenységet ISO200-ra növelve a gép már erősebbre veszi a zajszűrés fokát, a finom részletek kezdenek eltünnek, ez főként a 2. képkivágáson, a cérnaszálakon látszik. A képzaj az emelt zajszűrés miatt alig érezhetően nő csak meg. Az ISO200 érzékenység még használható, de legyünk bele tisztában, hogy itt már nem kapunk olyan részletgazdagságú fotót, mint kisebb érzékenységnél.
ISO400-nál még erősebb zajszűrést végez a gép, itt már meglehetősen egybefolynak a finom részletek, ellágyult kép az eredmény, amely nem túl szép 1:1 nézetben. Ez az ára annak, hogy a képzaj ne legyen magasabb az ISO200-nál tapasztalt szintnél. 10×13 cm-es papírképen kis kompromisszummal még még ez is jó képet ad.
Az ISO800 érzékenységgel készült kép zajszűrése már igen erős, sokkal erősebb az ISO400-énál, részletek már alig vannak, s a világosság zaj is jobban érezhető. Színzaj azonban továbbra sincs. 10×13 cm-es papírképen ez elégséges minőséget ad.
ISO1600 érzékenységnél mintha nem nőne a zajszűrés, ennek oka viszont az, hogy a világosságzaj igen erőssé válik. Érdemes megnézni az Olympus mju 7010 tesztjét, ott erősebb zajszűrést használtak, kisebb is a zaj (bár a kék csatorna színzaja érdekes módon magasabb), de sokkal mosottabb is a kép. Nehéz eldönteni, hogy melyik a jobb megoldás. Zajosabb, de kicsit részletezőbb, vagy zajmentesebb, de sokkal mosottabb. Egy biztos: ezt az érzékenységet már csak akkor érdemes használni, ha végképp nincs lehetőségünk állványra vagy fix helyre helyezni a gépet, vagy gyors mozgású témát fotózunk rossz fényviszonyok között. Tudjunk róla, hogy az így készült kép sem monitor méretben, sem 10×13-as papírképen nem fog szépen mutatni, emlékképnek lesz csak jó.
Érzékenység – képzaj
Különlegességek
Leméretezés
Sajnos e téren nem nyújtanak eleget az Olympus kompaktok és ultrakompaktok. Ahogy más modelleknél, úgy ennél a változatnál is csak kétféle felbontás közül választhatunk: 640×480 és 320×240. Ezzel tehát nem tudunk ésszerűen spórolni, ha esetleg a kártyánk kezd tele lenni, de még lenne mit fényképezni. Más gyártóknál nincs limitálva a használható felbontás ilyen alacsony értékekre, így ott nem csak az e-mailben való továbbításhoz használhatjuk ezt a funkciót, hanem még nyomtatható felbontást is választhatnánk (pl. 5 Mpixel).
Kár.
Képkivágás
A képkivágás lehetősége is érdekesen alakult. Más termékeknél a lejátszás során használható zoomot egészítették ki képkivágás lehetőségével, ebből következően többféle méretet használhatunk. Itt csak előre definiált kivágási lehetőségek állnak rendelkezésünkre, igaz, abból mind fekvő, mind pedig álló. Ennek segítségével tehát egy fekvő képből is készíthetünk állót, vagy fordítva. A kivágás keretének mérete csak korlátozottan módosítható, a vágás helye viszont szabadon állítható.
Vörösszem korrekció
Sokszor kevés a magasra pattanó vaku, vagy annak vörösszem csökkentő módja, mely elővillantással szűkíti a pupillát. Ha a vaku fénye bejut a vérrel telt szemfenékre és onnan visszaverődve az objektíven keresztül a képérzékelőre érkezik, az emberi szem bogara vörösnek látszik a képen. Ez ellen csak úgy védekezhetünk hatásosan, ha vagy a megvilágítás szögét változtatjuk, vagy a külső szórt fény jelentősen erősebb, mint a szemből visszaérkező vöröses fény, ami így a rövidebb záridő miatt kevésbé vagy egyáltalán nem észlelhető.
Persze egy kompakt gépnél nincs lehetőségünk a megvilágítás változtatására, indirekt vakuzás itt közvetlenül nem használható (de vannak rá trükkök). Akik nem bíbelődnek különböző ügyes terelőlapokkal, azok előbb-utóbb bele fognak futni a vörösszem problémájába.
Nekik nyújt segítséget a gépen belüli vörösszem javítás lehetősége.
Mágikus szűrő
Felvételkészítés előtt választhatunk négy féle digitális szűrőt. Ezek közül az első túltelített színeket hoz létre, a második lyukkamerához hasonló vignettált hatású, a harmadik halszem objektív torzítását utánozza, míg a negyedik rajzolt képhez hasonló fotót készít.
Árnyék-kompenzáció
Az Olympus FE-5020-szal az árnyék-kompenzációt (shadow-adjustment) felvétel előtt is beállíthatunk, de utólag is kérhetünk a kész képekre ilyen korrekciót. E funkció során a sötétebb részeket világosítja fel a gép, így csalva részleteket az egyébként árnyékos, sötét területekre.
Panoráma
Az FE-5020 panoráma képek készítését is lehetővé teszi, de a képeket nem fűzi össze, azt nekünk kell utólag, számítógépen megtenni. A panoráma fotózásnál semmiféle segítséget nem kapunk, sem az előző kép széle nem jelenik meg a kijelzőn, sem más módon nem tudatja velünk a gép, hogy mennyi elfordítás szükséges.
Mellékelt tartozékok
A termék dobozában a fényképezőgépen kívül a következőket kapjuk:
- Li-42B lítium-ion akkumulátor
- külső akkutültő
- microSD adapter
- csuklópánt
- USB- és A/V kábel
- kezelési útmutató
Értékelés
Az Olympus belépőszintű FE-5020 fényképezőgépe érzésem szerint kicsit túlzottan belépőszintűre sikerült. Lehetőségem volt a mju 7010-zel párban vizsgálni, s feltűnő volt a két gép szolgáltatásbeli különbsége. Természetesen érthető, hogy egy olcsóbb gépbe nem kerülhetnek komoly szolgáltatások, de itt túlzottan leegyszerűsítést érzek (lásd pl. videómód menüből kiválasztása kapcsoló helyett). Mindezek ellenére az Olympus FE-5020 egy különleges gép, hiszen 24 mm-es nagylátószöge igen ritka. Akinek erre van szüksége, az nem sok alternatíva közül választhat, ha ráadásul a pénztárca nem enged 50-60e Ft-nál többet, akkor egyértelműen az Olympus FE-5020 marad csak. Hasonlóan 24 mm-ről induló gép csak 75e Ft és magasabb áron kapható.
Az Olympus FE-5020 bruttó fogyasztói ára cikkünk megjelenésekor bruttó 49.000 Ft.
A fényképezőgép kipróbálását az Olympus Hungary Kft. tette lehetővé. Köszönjük!
Ha a bemutatóink segítettek a gép kiválasztásában, akkor a vásárlásnál tegyen erről említést a kereskedőnél is! Ezzel támogathatja a Pixinfo működését. Köszönjük!
Tesztképeink
A fényképezőgéppel készült tesztfotók megtekintéséhez kattintson a lenti linkre.
A képek fájlneveiben szerepel az érzékenység, a rekeszérték és a kisfilmre átváltott gyújtótávolság is.
Tipp: a megjelenő új ablakban mutasson rá egy indexképre, s tekintse meg a böngésző státuszsorát, ahol a fájlnévből kiderülnek a fenti adatok. A kép megnyitását új ablakban vagy új fülön érdemes végezni (shift+kattintás, control+kattintás, Macintoshnál középső egérgomb).
A cikkben és a tesztfotók között szereplő összes képet szerzői jogok védik. Előzetes, írásos engedély nélküli felhasználásuk tilos!