Canon EOS 70D magyarországi sajtóbemutató

0

A Canon Hungária ma két turnusban mutatta be a sajtó képviselőinek az új jövevényét, az EOS 70D tükörreflexes fényképezőgépet. Természetesen mi is ott voltunk, így egy picit többet megtudhattunk, mint a sajtóanyagból, ráadásul kezünkbe is vehettük a masinát. A Canon EOS 70D legfontosabb tudnivalóiról már kora reggel beszámoltunk hírünkben, így nem értek váratlanul a teremben elhangzottak. Canon_sajto_70D Amire igazán kíváncsi voltam, az az új 20,2 milió effektív pixeles CMOS, amely az ún. Dual Pixel CMOS AF szolgáltatást nyújtja. Ahogy az már a sajtóanyagból is kiderült, ezt a Canon úgy oldotta meg, hogy a mikrolencsék alatti képérzékelő pixeleket kettébontotta, így két fotodióda kapott helyet egy pixelnél, amelyek így képesek fáziskülönbség alapú autofókuszt működtetni. Sokakban merül fel a kérdés, hogy vajon ennek (a fényérzékeny fotodiódák duplázásának, így a felület csökkentésének) nincs-e negatív hatása a képminőségre. Nos, természetesen a gyártó azt mondja, hogy nincs, de erre majd a tesztek derítenek fényt. Mindenesetre az biztató jel, hogy képkiolvasáskor ezek a dupla fotodiódás pixelek egyként funkcionálnak. A zajtól én a magam részéről nem félek, hiszen ha a két fotodióda miatt dupla esély van a termikus zajra, akkor pontosan emiatt van dupla esély az átlagolásra és ebből adódóan a zaj csökkentésére. Komolyabb kérdés azonban a dinamika átfogás, amely azonos kvantumhatásfok esetén kisebb pixelnél kisebb lesz. De már láttunk „kis” szenzoron kiváló dinamika átfogást, így csupán csak a fizikai méretek alapján előre ítélkezni badarság lenne. EOS-70D_style A LiveView módban és persze videófelvételkor elérhető gyors, Dual Pixel CMOS AF-et használó fáziskülönbség érzékeléses élességállítást volt alkalmunk ki is próbálni, erről egy rövid videót is készítettünk. Fontos tudni, hogy a gép a fókuszterület alapján előfókuszálást végez, így elég nehéz pontosan megállapítani, hogy valójában mennyi idő alatt állít élességet. Legyen elég annyi, hogy valóban gyors, ha a körülmények megfelelően (kellő fény, nem túl extrém tárgytávolságok). A lenti videón a sajtóbemutató szobájában készült demó látható, amely irodai, természetes megvilágításban készült, 20 cm-re lévő egér, az 1 méterre lévő prospektus tartó, a 3 méterre lévő polc és a 4 méterre lévő fal. Engem meggyőzött. A videó sajnos olyan, amilyen, a körülmények nem nagyon tették lehetővé, hogy profibb, kontrolláltabb próbát tegyünk, de majd eljön annak is az ideje. Arra mindenesetre külön figyeltem, hogy a fáziskülönbség elv valóban érezhető-e, vagy csak egy gyors kontraszt alapú fókusszal van-e dolgunk. A tapasztalatom az, hogy valóban érezhető, az esetek túlnyomó többségében határozottan indul meg az élességállítás, s nem keresgélve: előre-hátra. A fókusz pontos beállítása is határozott, nem tologatja a fókuszcsoportot ide-oda. Persze adódik ilyen eset is, de elég ritkán (főként akkor, ha a téma túl nagy részt foglal el a képen és túl közel van, lásd egér a fenti videón). Egy kicsit ellentétes információkat is kaptunk. A sajtóbemutatón Lató Péter elmondta, hogy az új LiveView AF csak STM motoros objektívekkel működik majd, viszont az angol sajtóanyag DualPixel AF részét ismertető külön írásában éppen azt emelik ki, hogy 103 EF és EF-S bajonettes objektívvel kompatibilis a rendszer. Az persze elképzelhető, hogy az igazán jó sebességet STM objektívvel hozza, de egyébként bármely más EF vagy EF-S bajonettes objektívvel is működik, csak kicsikét lassabban (ahogyan egyébként az EOS M-nél is tapasztalhattuk). Mindenesetre ez is ki fog derülni a részletes tesztünkben, amit a nyár folyamán igyekszünk meg is tenni (amint lesz elérhető tesztpéldány, a ma bemutatott mintadarab még nem tesztelhető firmware-ű). A HDR módról érdemes tudni, hogy nem csak témamódból érhető el, így kreatív fotózásnál is tökéletesen használható, már persze ha a téma statikus. Azt is érdemes lehet tudni, hogy a különböző kreatív szűrők hatását már élőkép módban is láthatjuk, s nem csak utólag játszhatunk velük. Aki pedig komolyabban űzi a fotózást, neki biztosan megfordult már a fejében, hogy vajon a 60D-ben is már elérhető, nem teljes felbontású mRAW itt vajon mit kínálhat. Nyilván lesznek szituációk, amikor a RAW flexibilitása fontos, ugyanakkor a 20 Mpixel feleslegesen nagy. Ilyenkor átválthatunk mRAW formátumra, amelynél 11 Mpixel felbontású RAW fájlunk lesz (ez gyakorlatilag igencsak hasonló az EOS 60D 10 Mpixeles mRAW-jához). S hogy mennyi az annyi? Nos, egyelőre nincs hivatalos magyarországi ár, ilyet a Canon Hungária még nem tudott közölni, csupán az 1050-1100 eurós javasolt EU-s fogyasztói árat ismerjük. A jelenlegi euró árfolyam mellett gyaníthatóan bruttó 330e Ft körüli áron lesz majd kapható idehaza az EOS 70D váz (hivatalos import). Végezetül ismételjük át az EOS 70D újdonságait, főbb paramétereit:

  • Képérzékelő: 20,2 Mpixel, APS-C CMOS, pixelenként dupla fotodiódával
  • ISO100-12800 érzékenység 1/3 Fé lépésekben, kiterjeszthető ISO25600-ra
  • Objektív: EF és EF-S bajonettes
  • időjárásálló szigeteléssel ellátott váz
  • opcionális portré markolat
  • rekesz- és zársebesség előválasztás, teljes kézi üzemmód
  • RAW formátum támogatása
  • HDR mód (kreatv módokban is elérhető)
  • LCD: 3″, kihajtható, elfordítható, 1.040.000 szubpixel felbontású, érintésérzékeny
  • 1920×1080 pixeles videórögzítés (30, 25 vagy 24 kép/mp), vagy 1280×720 pixel (60 vagy 50 kép/mp) max. fél óráig
  • 19 AF pont, mindegyik keresztszenzoros f/5,6-tól, a középső AF diagonál keresztszenzoros, f/2,8-tól dupla érzékenységgel
  • menüben állítható a követő AF érzékenysége
  • Dual Pixel CMOS AF LiveView és videó üzemmódhoz a keresőkép 80%-án
  • 96%-ról 98%-ra növelt kereső lefedettség, a nagyítás maradt 0,95×-es
  • SD/SDHC/SDXC kártyahely, UHS-I támogatással
  • beépített Wi-Fi vezérlő
  • Intelligens kereső
  • Li-ion akkumulátor
  • Hi-Speed USB2.0 és HDMI csatlakozás

Bónusz 1: Gyári mintavideó EOS 70D-vel: Bónusz 2: Canon EOS 70D bemutató videó (kvázi reklám):