Vajon a mai objektív bejelentések mögött a Canon megújult üzleti terve áll, vagy csak véletlen, hogy mindkét objektív a már jelenlévő változatoknál jelentősen olcsóbb? Az elmúlt években két dolgot figyelhettünk meg az újonnan megjelent Canon és harmadik gyártók objektívjei kapcsán. Egyrészt a Canon megpróbált viszonylag kis fejlesztésekkel olyan frissítéseket kihozni, amely ugyan új objektíveket hozott, de jelentősen magasabb áron. Erre jó példa a Canon EF 100mm f/2,8L IS USM Macro objektív, amely a korábban is kiváló optikai képességeiről híres EF 100mm f/2,8 USM objektívet váltotta le, s újdonságként stabilizátort és egy UD tagot hozott (plusz időjárásállóságot). Mindezért közel dupla árat kértek, a korábban 600 dollárért piacon lévő nem IS-es változatot az 1100 dolláros L IS váltotta. Másik példának lehet említeni az EF 24-70mm f/4 L IS USM-et, amely a 24-105mm f/4 L IS USM rövidebb változata, árban azonban kicsivel a felett található. Szintén jelentősen drágábban jelent meg az EF 24-70mm f/2,8 L II USM is, amely viszont mellőzi az optikai stabilizátort. Persze valahol érthető, hogy egy új termék, amely egy létezőt levált, magasabb áron indul, hiszen a fejlesztéseket meg kell fizetni. Kérdés persze az, hogy az előzőleg piacon lévő és már több millió eladott példányszámmal büszkélkedő korábbi változat nem termeli-e ki a következő modell fejlesztését. Másrészről viszont a Sigma, Tamron és Tokina részéről azt látjuk, hogy igen komoly fejlesztéseket eszközölnek, s előre haladnak. A Tamron 24-70mm f/2,8 VC USD, a Sigma 24-105mm f/4 OS HSM, a Sigma 10-20mm f/3,5 DC HSM, a Tokina AT-X Pro 11-16mm f/2,8 SD (IF) DX II mind kiváló új fejlesztések, a korábbiaknál sokkal-sokkal jobb képességekkel. Jóllehet, ezek az új objektívek sem olcsók, de még mindig olcsóbbak, mint a Canon modellek (ez alól részben kivétel a Sigma 24-105mm f/4 OS HSM, mert a Canon 24-105mm f/4 L IS USM-et OEM változatban 6D mellől kivéve még alacsonyabb áron kapjuk, mint a Sigmáét, persze ha dobozos változatot nézünk, akkor már ismét a Canon a drágább). Mivel az új 3rd party objektívek már minőségükben bőven felveszik a versenyt a Canon saját objektívjeivel, egyre erősebb a csábítás, hogy Sigma, Tamron, vagy Tokina objektívet vásároljunk. Ez viszont a Canonnak nyilván nem igazán jó (s valljuk be, hosszú távon ez nekünk sem, hiszen így ritkábban jöhetnek ki újítások, fejlesztések, ha a gyártó nem jut elég pénzhez). Talán ezt ismerték fel a Canonnál, s ez lehet az oka annak, hogy a ma megjelent két objektív, a Canon EF 16-35mm f/4L IS USM és az EF-S 10-18mm f/4,5-5,6 IS STM is a már piacon lévő modelleknél jelentősen kedvezőbb áron lesz kapható. Aki eddig fullframe gépre szeretett volna nagylátószögű objektívet vásárolni, a Canontól az EF 17-40mm f/4L USM-et választhatta kedvező áron, ennek képminősége azonban messze nem az igazi. Másik alternatíva az EF 16-35mm f/2,8L II USM, ám nem mindenki tud kifizetni ezért 1700 dollárt. Maradnak hát a 3rd party gyártók objektívjei, például a méltán szeretett Tamron SP AF17-35mm f/2,8-4 Di LD Asph, vagy a Tokina 17-35mm F/4 AT-X Pro FX, 500 dollár körül. Az APS-C szenzoros Canon digitális tükörreflexes géppel rendelkezők pedig ha komoly nagylátószöget szerettek volna, akkor csupán a Canon EF-S 10-22mm f/3,5-4,5 USM-et választhatták. Noha ennek ára egész kedvező (600 dollár), a kevésbé vastag bukszájúak előszeretettel vásárolták a Sigma 10-20mm-es, vagy a Tamron 10-24 mm-es optikáit (450-500 dollár). Igaz, a Sigma objektív rajta érezhetően lágyabb, mint a Canoné, erre ad megoldást a fényerősebb Sigma 10-20mm f/3,5 EX DC HSM 650 dolcsiért, ami nem csak hogy felveszi a versenyt a Canon 10-22 képminőségével, de fényerőben is jobbat kínál a zoom végefelé. De jött a Canon és jól felkavarta a saját állóvizét, hiszen megjelent a Canon EF 16-35mm f/4L IS USM, amely kiváló lehetőségnek tűnik kedvező árú, de jó minőségű nagylátószögű zoomnak fullframe szenzoros géphez. Bár a képminőséget egyelőre nem ismerjük, az a bizonyos L betű elég komoly bizakodásra ad okot. Az ára pedig? Ha minden jól megy, csupán 1100 euró lesz (1200 dollár). Emlékezzünk csak, a 16-35mm f/2,8L II USM 1700 dollár! A 17-40mm f/4L persze még így is olcsóbb (840 dollár), de azt hiszem, akinek fontos a képminőség, simán rászánja majd a pluszköltséget. S itt van még az EF-S 10-18mm f/4,5-5,6 IS STM, mint az APS-C szenzoros gépre tervezett nagylátószögű zoomok kedvező árú alternatívája. Képminőségéről ennek sem tudunk sokat, de azt tudjuk, hogy kisebb és könnyebb lett, s még az ára is alacsonyabbá vált, meglepő módon csupán 280 eurót (300 dollárt) kérnek majd érte. Ez pedig bőven alacsonyabb ár, mint bármelyik eddigi alternatíva a Sigma vagy Tamron részéről, amelyek 450-500 dollárról indultak. Ráadásul optikai stabilizátor és léptetőmotoros (STM) fókuszrendszer került belé, amely gyenge fényben kézből fotózást, illetve videófelvétel során csendes és gyors élességállítást is nyújt. Összefoglalva tehát, úgy tűnik, hogy a Canon megelégelte a Sigma, Tamron és Tokina kedvezőbb ára miatt kezei közül kifolyó pénzek elvesztését, s úgy döntött, saját termékeinek állít konkurenciát egy kisebb tudású, de alacsonyabb árú modellel. Meg kell mondjam, hogy véleményem szerint ez egy jó lépés, s nem hinném, hogy a komolyabb modellek magasabb árából befolyó pénzeket fenyegetné. Akinek szüksége volt a Canon gyári profi megoldásaira, az eddig is azt vásárolta, aki viszont sokalta annak árát, ezidáig a 3rd party gyártók objektívjei felé fordult. Most azonban e két modellel ez a folyamat fordulhat meg, s ha a képminőség sem lesz problémás, akkor ma történelmi mérföldkőhöz érkezhettünk, ugyanis ez lehet az a nap, amikor megtöri a Canon a Sigma és a Tamron uralkodását az alacsonyabb árú szegmensben. Hajrá Canon!
NÉPSZERŰ CIKKEK
Alapfokon: Érzékenységek
Mint ahogy a filmes gépek esetében, a digitális fényképezőgépeknél is különöző érzékenységeket használhatunk. Hogy mit jelent ez és milyen hatása van, cikkünkből kiderül.
Alapfokon: Analóg-digitális átalakítók
Az érzékelők analóg jelét az A/D átalakítóknak kell digitálissá alakítani. Cikkünkből kiderül, milyen fontos tulajdonságokat határoz meg az A/D átalakító.
Kezdőknek a Photoshopról
Teljesen kezdőknek készült az 33 részből álló, 7,5 órányi videóanyag, amely az Adobe Photoshop legalapvetőbb tulajdonságait és használatát igyekszik megtanítani a nézőknek.
A grafikus kezelői...
Portréfotózás szórt fényben: természetes fények, vagy vaku?
Az Adorama TV-n nemrégiben megjelent videóban Gavin Hoey mutatja meg a nézőknek, miért jó a szórt fény (felhős idő), illetve miért nem, valamint azt,...
Billentyűparancsok Lightroomhoz és Photoshophoz
Webes shortcut puska Adobe Photoshophoz és Lightroomhoz.
TOVÁBBI
- All
- alapfokon
- állványok
- blogszemle
- digitális sötétkamra
- előkészületben
- Featured
- fényképezőgépek
- fotóelmélet
- fotónyomtatók
- fotótörténelem
- fotózz!hu
- friss áru
- interjúk
- képgyűjtemény
- kiállítások
- kiegészítők
- könyvek
- mobilfotózás
- objektívek
- okostelefonok
- pályázatok
- photokina 2006
- pletyka
- projektorok
- szkennerek
- szoftverek
- táskák
- technológiák
- témák fotózása
- Tesztfotók
- tippek>haladóknak
- tippek>kezdőknek
- tudósítások
- videó
- világítástechnika
- ultrakompakt
- kompakt
- ultrazoom
- prémium kompakt
- vízálló - strapabíró
- kompakt jellegű MILC
- SLR jellegű MILC
- belépő szintű tükörreflexes
- profi MILC
- középkategóriás tükörreflexes
- profi tükörreflexes
Bővebben