Az átmenetes ND-szűrőket mindenki ismeri, de ha nem, akkor most biztos képben lesz. Ez mégsem annyira egy bemutató cikk, inkább a nagy csata valódi szűrő és annak szoftveres emulációja között. A komoly tájfotósok egyik kedvenc kiegészítőjét menetes, vagy szűrőtartóba csúsztatható szögletes lap formájában kapni és objektívünk elé illesztve sötétebb felső része valamivel kevesebb fényt enged át mint az alsó. Ezáltal az olyan fényes képterületek mint az ég sokkal később égnek ki és szép részleteket adnak, továbbá a fotó alsó része (pl. a táj, vagy épület) is kellően világos marad. Használhatjuk szimplán az ég sötétítésére is. Napos idő és szép felhők esetén nagyon sokat tud dobni egy tájfotón.
A kerek, menetes és a lapszűrőket is hasonlóan használhatjuk. A menetes felhelyezése egyszerűbb, mivel csak fel kell csavarnunk az objektív szűrőmenetére. Elforgatásával beállíthatjuk az átmenetes sötétítés irányát. A lapszűrőhöz szükség van egy szűrőtartó sínre is, melybe több lap is behelyezhető, így több szűrővel erősíthetjük a sötétítést. A tartó rész, valamint a felfogatására szolgáló gyűrű felhelyezése és lapok kezelése egy kicsit nehézkesebb, mint a kerek változaté. Cserébe ugyanúgy körbeforgatható mint a menetes verzió, és a lapok is szabadabban fel-le tolhatók, így az átmenet helyét is beállíthatjuk a képen. Nézzük meg mire jó a gyakorlatban! Szűrő nélkül:
Két átmenetes ND szűrővel rásegítve az ég komorságára:
A szűrőzgetés terepen kissé macerás, hiszen a helyszínen kell szerelgetnünk a szűrőtartót, állítgatni a lapokat, de minimum felcsavarni és beállítani a menetes verziót, a keresőben vagy a kijelzőn pedig nem biztos, hogy a kívánt végeredményt látjuk viszont, csak valami ahhoz közelit. Sokkal kényelmesebb otthon szoftveresen elbíbelődni a képpel, már ha jut rá idő. Akad ugyanis szoftveres megoldás is, a fejlettebb fényképezőgépek nyújtotta RAW formátum pedig nagyobb dinamikai szabadságot biztosít számunkra. Ráadásul az olyan RAW szerkesztők mint például a népszerű Lightroom beépített átmenetes szűrőhatást is kínál. Ha úgy tartja kedvünk nem csak egy, hanem különböző irányból bármennyi átmenetet húzhatunk a kép több pontjára, melyek többféle alakúak lehetnek, nem csak egyirányú-, hanem körkörösen átmenetesek is. A kétféle módszer szinte kiabált azért, hogy összehasonlítsuk őket. Mikor van értelme valódi átmenetes szűrőüveget használni, és mikor szoftveres megoldást? Egy nagyon gyors próbát készítettem, két lapszűrő és a hozzájuk való tartó segítségével. A szűrők egy ismert, hazánkban is forgalmazott francia márka termékei. Egy 0,5 denzitású, vagyis sötét részén max. 1,6 fényértéket csökkentő, valamint egy ND8 jelölésű lapka állt rendelkezésemre, mely önmagában 3 fényértékkel növeli az expozíciót. Először a natúr verzió, bármilyen szűrő nélkül:
Most nézzük meg milyen, ha a RAW konverterben (jelen esetben a Lightroom 6-ban) ráhúzunk egy átmenetes sötétítést a szűrő nélküli képre? Elsőként valami hasonlót, mint a -1,6 Fé-t csökkentő, gyengébb változat.
Valódi átmenetes szűrő előnyei: – a helyszínen tervezhető kép, mivel a keresőben vagy az élőképen (nagyjából) látható a hatása – pontos expozíciónál nem kell utólag világosítanunk a képen, így rontani a minőségén hátrányai: – kicsit macerás felszerelés – legfeljebb néhány egymás elé csavart szűrő használható – sérülékeny és plusz költség – a plusz üveg vagy műanyag felület rontja a képminőséget és/vagy elszíneződést okozhat A szoftveres megoldás előnyei: – sokkal szabadabb utólagos szűrőzés, szinte bármennyi, bármilyen alakú, erősségű és irányú átmenettel – nem feltétlenül plusz kiadás hátrányai: – a kép készültekor nem látható a végeredmény – utólagos képfeldolgozást igényel, mely a fotó minőségét kisebb-nagyobb mértékben rontja – némi szerkesztési előképzettséget igényel