Így állítsd be a fehér és fekete szintet

0
3 093

A fényképezőgéped soha nem azt a képet fogja adni, amit szeretnél tőle kapni. De ez nem jelenti azt, hogy nem tudsz neked tetszőt alkotni. Ha a képed alulexponált, vagy csak szimplán szeretnéd beállítani a feketét feketére, a fehéret meg fehérre, akkor erre egy igen egyszerű módszert használhatsz a Photoshopban, amely arra is alkalmas, hogy egy kész képen ellenőrizd a kiégett vagy bebukott pixeleket.

PS_levels
Azt hiszem nem mondok újat, ha azt állítom, hogy a fotozz.hu-n egy időben a legsűrűbben felhozott hiba a kiégés volt, amely persze csak akkor hiba, ha a téma valójában nem is fehér, mégis fehér, részlettelen területként jelentkezik. Egy kép hangulatát azonban nagyban meghatározza a használt tónusok tartományának szélessége (dinamika, kontraszt), illetve eloszlása is (gamma). Azt, hogy egy képen valóban legyenek fekete és fehér képpontok, nagyon egyszerűen megoldhatjuk, csupán a szintek (Levels) funkciót kell használnunk. A módszer arra is alkalmas, hogy egy kész képen ellenőrizzük (pl. feltöltés előtt), hogy van-e a főtémát érintő jelentősebb kiégés, illetve hogy a kiégés milyen mértékű területet érint, de azt is láthatjuk majd, hogy hol vannak a képen a túlvezérelt pixelek. A példánk kiindulási alapja egy alulexponált tél fotó lesz, ezt igyekszünk úgy módosítani, hogy a hó valóban szikrázóan fehér legyen, s ugyanakkor a példa kedvéért beállítjuk a fekete szintet is. Mivel a kontraszton kívül az sem mellékes, hogy mennyire “látunk be” az árnyékos részekbe, így a gamma értékét is állítani fogjuk:
Az eredeti, alulexponált fotó
Az eredeti, alulexponált fotó
Az Image/Adjustments/Levels után megjelenő ablak a hisztorgrammal
Az Image/Adjustments/Levels után megjelenő ablak a hisztogrammal
Fehér szint beállítása: Alt gomb nyomvatartása mellett kattintsunk egérrel a hisztogram alatti jobb szélső nyilacskára és lassan húzzuk el balra addig, amíg a világosnak szánt pixelek helyén fehér, sárga, bíbor, vörös, vagy kék színt nem látunk. Az egyes színek azt jelentik, mely csatorna, vagy csatornák jutottak telítésbe (fehér: mind).
Fehér szint beállítása: Alt gomb nyomvatartása mellett kattintsunk egérrel a hisztogram alatti jobb szélső nyilacskára és lassan húzzuk el balra addig, amíg a világosnak szánt pixelek helyén fehér, sárga, bíbor, vörös, vagy kék színt nem látunk. Az egyes színek azt jelentik, mely csatorna, vagy csatornák jutottak telítésbe (fehér: mind).
Fekete szint beállítása: Alt gomb nyomvatartása mellett kattintsunk egérrel a hisztogram alatti bal szélső nyilacskára és lassan húzzuk el jobbra addig, amíg a sötétnek szánt pixelek helyén fekete, vagy színes pixeleket nem látunk. Az egyes színek azt jelentik, mely csatorna, vagy csatornák jutottak alulvezérlésbe (fekete: mind).
Fekete szint beállítása: Alt gomb nyomvatartása mellett kattintsunk egérrel a hisztogram alatti bal szélső nyilacskára és lassan húzzuk el jobbra addig, amíg a sötétnek szánt pixelek helyén fekete, vagy színes pixeleket nem látunk. Az egyes színek azt jelentik, mely csatorna, vagy csatornák jutottak alulvezérlésbe (fekete: mind).
A szintek beállítása után már szinte fehér a hó de még nem látunk be az árnyékos részekbe.
A szintek beállítása után már szinte fehér a hó de még nem látunk be az árnyékos részekbe.
A gamma beállításával az árnyékos, sötétebb területek is részleteket mutatnak, a fekete szint módosulása nélkül.
A gamma beállításával az árnyékos, sötétebb területek is részleteket mutatnak, a fekete szint módosulása nélkül.
A végeredmény korrekció után
A végeredmény korrekció után
A fekete- és fehér szintet Lightroomban is hasonlóképp állíthatod be, csak ott az expozíciós csúszkát, a Whites csúszkát és a Blacks csúszkát kell tologatnod, szintén Alt nyomva tartása mellett. Hasonlóképp fogod látni a kiégett és bebukott részeket.