Nem lesz könnyű választani: Nikon DL

0

A Nikon időben érkezett a nagy szenzoros gépek szegmensébe, de egy ideig úgy tűnt, mintha nem tudnák, hogy mit is kezdjenek ezzel a területtel. Lehet, hogy még most sem biztosak, ezért csináltak három gépet, amivel talán minden igényt lefedhetnek. Nem tudom, hogy így gondolkodtak-e, csak tippelem. De nem hozták könnyű helyzetbe az egyszeri vásárlót. Nem elég, hogy ezzel a szenzormérettel van cserélhető objektíves (MILC) gépük is, de most gyakorlatilag ugyanazt a vázat felhasználva építettek három különböző objektíves modellt is. Érdemes elolvasni Birdie eszmefuttatását a témáról, amiben azt próbálja kitalálni, hogy melyik gépkategóriát vajon kinek szánja a Nikon. A következtetéseit nagyjából a megjelent árak is alátámasztják. A Nikon nagyon elszúrta ezt a bemutatót. Kirakott négy embert, mindegyik kapott egyet-egyet a három új modellből és kitettek a pultjuk elé egy kígyózó kordonsort. Még a sajtó számára fenntartott első két órában voltunk, de már bőven volt rá érdeklődő. Csak 15 perc sorban állás után döbbentem rá, hogy ebéd előtt innen már nem szabadulok. Ilyen érdekes gépekből ilyen keveset kihozni nagy hiba, el sem tudom képzelni, hogy mikor a nagyközönség betódul, akkor mi lesz az előtt a pult előtt. Nem tudni, hogy egy új irányvonal indul-e el vagy csak egy különc sorozat lesz, de a DL szériában a gépek nevét a Nikon a rajtuk lévő objektívek ekvivalens gyújtótávolság értékéből képezte. Valahogy úgy, mintha azt mondaná, hogy itt egy 18-50 mm f/1,8-2,8 objektív, amire rápattintottunk egy DL vázat. De a vázat a másik két optikához is odaadjuk ajándékba. Persze a gépek nem ennyire egyformák, csak az alap jellemzőikben egyeznek meg. Míg a két normál zoomosba nem került kereső, addig az ultrazoomba igen. Viszont az ultrazoomra nem lehet feltenni a szögkeresőként is használható elektronikus keresőt. A két kisebb gépbe fel- és lehajtató kijelző került, míg a nagy zoomos modell kihajtható és elfordítható változatot kapott. A 24-500 mm-es modellnél kiemelt helyre, a kereső mellé került mikrofon bemenet is. Mivel mindhárom modell 4K-ban tud videót rögzíteni, szükség lehet a külső hangrögzítő eszköz csatlakoztatására is. A kisebb modellek objektívjének tubusára az élességállító gyűrű mögé egy zoom gyűrű is került, amivel elektronikusan, és előre megadott gyújtótávolságokra lehet beállítani a nagyítást. De ezek sem egyformák, hiszen a 24-85 mm-es változaton egy S.macro mód is található. A W-T állásban mindkét gépnél a vázon lévő apró, szerintem kényelmetlen karocskával lehet a nagyítás mértékét állítani. A Nikon DL gépek az élességállítási rendszerüket a Nikon 1 sorozatból örökölték, így nem csoda, hogy villámgyorsak. Nem nagyon tudtam a helyszínen olyan szituációt előállítani, ahol nem állt volna be azonnal az élesség. A Nikon tehát odacsapott az asztalra. A nagy szenzoros kompaktok szegmensében nagyjából mindent lefed, így a vevőnek már csak választania kell. Nem lesz könnyű, ezt már előre elárulhatom. Ott fent pedig valami varró szakkör működhetett, mert folyamatosan ment a kattogás…