Különleges fotókiállítás nyílt a a debreceni MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ és a Budapest FotóFesztivál együttműködésében.
A tárlaton a kortárs magyar fotográfia műveit állítják szembe a klasszikusokkal.
Helyszín: Debrecen, Hunyadi János u. 1-3.
Kurátorok: Szarka Klára, Somosi Rita
Kiállítók:
Paul ALMASY, Rogi ANDRÉ, APÁTHI-TÓTH Sándor, BALÁZS Zsolt, BALLA Demeter, BALLA András, BALOGH Viktória, BÁN András, BARTIS Attila, BÁTORFI Andrea, BENKŐ Imre, Etienne BEOTHY, BIRÓ Dávid, BOHUS Réka, BOROS György, BRASSAI, CHOCHOL Károly, CSORTOS SZABÓ Sándor, DARAB Zsuzsa, DEIM Balázs, DIÓSI Máté, ÉRDI Róbert, FEJÉR János, FLANEK Péter, FRANKL Aliona, GÁTI György, GINK Károly, GOMBAI Gellért, GULYÁS Miklós, GYULAI Szilvia, HAID Attila, HAMARITS Zsolt, HERCZEG Eszter, HERENDI Péter, Rodolf HERVÉ , Lucien HERVÉ, HEVESY Iván, HORVÁTH M. Judit, HORVÁTH László, KACZUR Pál, Joseph KADAR, KÁLLAI Márton, KELETI Éva, KEREKES Gábor, KISS-KUNTLER Árpád, KOKAVECZ Boglárka, Dora KONTHA, Ergi LANDAU, LISZKAY Lilla, LUGOSI Lugo László, LUZSICZA Fanni, MAURER Dóra, MÉSZÁROS László, MIKES- DEVICH Réka, MISKOLCZI Emese, NADAR, PÁTKAI Rozina, RÉDLING Hanna, REGŐS Benedek, RISKÓ Gáspár, RIZMAYER Péter, RUBI Anna, SÁNDOR Emese, SARKANTYÚ Illés, SCHILD Tamás, SIÓRÉTI Gábor, SIVÁK ZSÓFIA, SOMLÓSI Lajos, SOMOGYVÁRI Kata, SUGÁR Kata, Dr. SZÁSZ János, SZALAI Eszter, SZALÓKI Ági, SZILÁGYI Lenke, TÓTH György, Alexandre TRAUNER, URBÁN Ádám, VARGA Tamás, VASALI Katalin, VATTAY Elemér, VEDRES Ági, VÉKÁS Magdolna, ZAGYVAI Sári
A kiállítás megtekinthető: 2020. március 15-ig,
hétfő kivételével naponta 10-18 óra között.
Ünnepnapokon zárva!
Sajtóközlemény:
Örömmel tudatjuk, hogy a debreceni MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ és a Budapest FotóFesztivál együttműködésében megvalósult MÉLYÁRAMOK – Kortárs magyar fotográfia kontra klasszikusok kiállítás nemrég megnyílt.
MÉLYÁRAMOK
Kortárs magyar fotográfia kontra klasszikusok
2019. december 14- 2020. március 15.
Izgalmas felfedezésre hívja a látogatókat a Mélyáramok című tárlat, amely a MODEM és a Budapest FotóFesztivál együttműködésében valósul meg. A nagyszabású kiállítás bemutatja a párhuzamokat, kapcsolatokat, a gyakran rejtett, de mégis létező mélyáramokat a magyar fotográfiában. A világhírű elődök – többek között Brassaï, Lucien Hervé, Paul Almasy – eredeti művei mellett, a kortárs magyar fotóművészet számos alkotásával is megismerkedhetünk.
A párbeszéd egyik terrénuma az a válogatás, amelyik a Szöllősi-Nagy–Nemes műgyűjtő házaspár fotográfiai kollekcióját bemutatva tárja föl a mélyáramokat a klasszikus és a kortárs gesztusokban. Maurer Dóra, Trauner Sándor, Miskolczi Emese, Sugár Kata, Tóth György és még sok más művész képeinek együttese, kiegészülve néhány nem magyar klasszikus, František Drtikol vagy Nadar műveivel.
A kiállítás másik részében a Budapest FotóFesztivál keretein belül immár harmadik éve megrendezett kortárs fotográfiai kiállításokat átgondolva, félszáznál is több magyar fotóművész műve kerül a kiállítótermek falain egymással kölcsönhatásba.
Ezekből a különleges „műfaji” kiállításokból kiindulva – a műgyűjtői kollekciót is melléjük rendelve – a mostani összeállításban még inkább fókuszáltan és komplexen tárulhatnak föl a mélyáramok a magyar fotográfiában. Vagyis a klasszikus műfajok mai értelmezései, a távolabbi és a közelmúlt jeles alkotói a kortárs művészekkel egy közös tárlat keretében mutatkoznak be a debreceni közönségnek. A jelen gazdagsága és a múlt értékes öröksége nemcsak tanulságokat, de felfedezői élményt is ígér a látogatóknak.
Mit jelentenek manapság a klasszikus művészeti műfajok a kortárs fotográfusok számára? Mennyire vannak jelen az alkotói folyamatok során az ismert előképek? A művészi attitűdökben, reflexiókban mennyire érhetők tetten a több évszázados művészeti és másfél évszázados fotográfiai hagyományok, életművek? Ezek a felvetések voltak a kiindulási pontjai annak a kiállítássorozatnak, amely a klasszikus műfajok kortárs fotográfiai jelenlétének vizsgálatát tűzte ki célul. Talán a legizgalmasabb vállalkozás a párhuzamok, kapcsolatok, mélyáramok feltárása és megmutatása a magyar fotográfiában: ahogyan a kortárs alkotók a klasszikus műfajokra reflektálva folytatják a történeti hagyományokat, vagy éppen szembefordulva a tradíciókkal teljesen új válaszokat keresve. Mindkét kortárs gesztusban – akár folytatás, akár meghaladás – tetten érhetők az elevenen ható vagy rejtőző mélyáramok.
Ha erről nem veszünk tudomást, különösnek tűnhet a hazai közeg kortárs fotográfusait és munkásságukat a klasszikus művészettörténeti műfajok és elődeik munkássága mentén vizsgálni. Pedig korántsem az. A Budapest FotóFesztivál keretein belül immár harmadik éve igyekszünk e területet feltérképezni és ezeket a mélyáramokat bemutatni a nagyközönségnek. Most, a MODEM kiállításán – teljesen újragondolva és válogatva a műveket – fókuszáltan és komplexen vizsgálhatjuk e mélyáramokat a klasszikus és kortárs magyar fotográfusok munkáin keresztül. Bármennyire is jellemző ugyanis a kortárs művészeti és ezen belül a kortárs fotóművészeti törekvésekre az interdiszciplináris gondolkodás, hozzáállás, a megszülető sorozatok, projektek gyakran a hagyományos műfaji keretek között öltenek alakot vagy azokat használják előképekként, illetve reflektálnak a fotótörténeti tradíciókra.
A Mélyáramok kiállítás fontos szekciója a Szőllősi-Nagy–Nemes Gyűjteményből a hagyományos műfajok mentén válogatott képanyag. Ez a ma már klasszikusnak számító nagy alkotókat megidézve mutatja meg a tetten érhető hatásokat a magángyűjtemény keretein belül.