A Panasonic idén is megtartotta európai találkozóját, ahol szinte a teljes termékpalettájukat bemutatták mind a sajtósoknak, mind a kereskedőnek. Hasonlóan a tavalyi rendezvényhez, az ideit is Frankfurtban tartották, a Kap Europe konferencia központban, ahová minket is invitáltak.
A két napos rendezvény első napja a sajtótájékoztatóval kezdődött, ahol az új fejlesztéseket és új termékeket mutatták be. Mivel a Panasonic Convention nem kizárólag a fotó üzletágról szól, így itt is csak egy kis részét képezték az előadásnak a CES-en és CP+-on megjelent új fényképezőgépek és objektívek. A sajtótájékoztatót Laurent Abadie, a Panasonic Europe vezérigazgatója nyitotta meg. Elsőként a Fujisawa nevű koncepció városról mutattak nekünk videót, amelynek megoldásai remélhetőleg a jövőben más városokban is megtalálhatók lesznek. A kisfilm a modern város jelenleg is elérhető technológiai különlegességeiről szólt. A forgalomhoz igazodó LED-es utcai lámpáktól a biztonsági megfigyelő rendszereken keresztül, a bevásárlóközpontok forgalom és vásárló analizáló megoldásain át egészen a napelemes rendszerekig és hőcserélős fűtési megoldásokig is eljutottunk. Az energiafelhasználás csökkentésén túl a megújuló energiák felhasználását több, mint 30%-ra sikerült emelni, a CO2 kibocsátást 70%-kal, a vízfelhasználást 30%-kal csökkenteni, s emellett még a zajterhelés is kisebbé vált, hála a modern technológiáknak (napelemek, adaptív fényforrások, okos otthonok, a korábbinál hatékonyabb háztartási eszközök, elektromos autók). A japán városkán túl Európában is működik a Panasonic energiahatékonyság növelését célzó projektje, amely az EDF-fel együttműködve az energiaellátó hálózat intelligensebbé tételével és okos otthonok létrehozásával kívánja Lyont környezetbarátabbá tenni. A Panasonic az autózás biztonságának növelésében is jelentős előrelépéseket tehet új megoldásainak köszönhetően, mint a szélvédőre vetített kijelzés, az intuitív mozdulatvezérlés, a hátsó kamerák képének visszapillantó tükörben megjelenítése, a környezet és a forgalom, valamint a forgalmi jelzőlámpák figyelése és ellenőrzése. Az új koncepciók és B2B megoldások megismerése után a kereskedelmi forgalomban kapható otthoni termékek következtek, amelyeket Jake Hirose, a Panasonic európai konzumer üzletágának ügyvezető igazgatója mutatta be nekünk. Itt szó esett a különböző konyhai termékekről, de a mosógépek sem maradtak ki. Masahiro Shinada, a Panasonic tévé üzletágának vezetője az UltraHD premium szabványról, az új UltraHD Blu-ray lejátszóról, az UltraHD Premium tévékről és a közelgő 8k jelentőségéről számolt be. Ő beszélt a már bejelentett, 1″ szenzoros, 10×-es zoomos DMC-TZ100 prémium utazózoomról, a DMC-TZ80 30×-os zoomos utazózoomról, amelyek mindegyike 4k videófelvételt, 4k fotósorozatot és ezeken utólagos fókuszálás lehetőségét is kínálja. Említésre került az időjárásálló Leica DG Vario-Elmar 100-400mm f/4-6,3 ASPH Power O.I.S. és a szintén időjárásálló új kitobjektív, a Lumix G Vario 12-60mm f/3,5-5,6 ASPH Power O.I.S. is. Ennél több azonban idén sem került a sajtótájékoztatóba. A sajtótájékoztató után több csoportra bontva indultunk megismerni a Panasonic konzumer termékeit. Utunk elsőként a tévékhez vezetett, ahol a 4k ma már nem a legérdekesebb tulajdonság, szemben a nemrég bevezetett HDR-rel, amely nevétől eltérően nem a felvett anyagok dinamika átfogásáról, mint inkább lejátszás során a világos tónusok igen nagy fényerejéről szól, mindezt úgy, hogy a feketék is közel feketék maradjanak. Ebben a legmodernebb local dimming is a tévé segítségére van, igaz, aki tudja, hogy mit csinál a local dimming, képes felfedezni a működése során az enyhe derengéseket. A HDR mellett a tartalom megosztás is az új tévék érdekes lehetőségét adja, amelynek köszönhetően a tévén megtekintett tartalom átküldhető más képernyőre is. A LED tévék mellett jártunk a szórakoztató elektronika más termékeinél is, így fejhallgatókat, vezeték nélküli hangfalakat, műholdvevőket, médiacentereket is megcsodálhattunk. Láthattuk a hatékony fűtési rendszereket és a napelemeket is, de a Panasonic koncepció autóbelsője is az érdekességek között volt jelen. A kézmozdulattal vezérelhető fedélzeti számítógép jópár feladatot elvégez, így a szórakoztatáson túl a forgalom figyelése, a visszapillantó tükör képének igény esetén a hátsó kamera képének lecserélése, illetve különböző hasznos információk szélvédőre vetítése is a feladata. Szintén még csak lehetséges szolgáltatás a tévéképernyők és egyéb megjelenítők alacsony sávszélességű optikai kommunikációs lehetősége, amelynek segítségével mobiltelefonra küldhetők információk. Az okostelefonos alkalmazás képes a képi információba rejtett adatok dekódolására, majd ezt követően a szükséges feladatok, mint pl. egy weboldal megnyitásának elvégzésére. Nem maradt ki idén sem az okos otthonok létrehozásához szükséges modulok, érzékelők, riasztók, távvezérlők ismertetése, de az élet egyéb területein hasznos eszközökkel is megismerkedhettünk, mint férfi és női borotvák, szájzuhanyok, elektromos fogkefék, mosógépek, hűtők, mikrohullámú sütők, gyümölcsfacsarók. Ezzel gyakorlatilag el is telt az első nap. A második napon csak délelőtt volt szervezett programunk. Ennek egyike a ma még nem publikálható bemutató, valamint ezt követően a termékek megismerésének folytatása. Ezúttal a minket is jobban érdeklő fotótechnikai termékek felé vettük utunkat. Első állomásunkon a legfrissebb kompakt fényképezőgépeket mutatták be a résztvevőknek, ahol az 1″ szenzoros, 10×-es zoomos Lumix DMC-TZ100 és kis szenzoros, 30×-os zoomos DMC-TZ80 utazózoomokra is kitértek, mint az idei újdonságokra. Emellett azért ott voltak a tavaly nyáron bejelentett ultrazoom, a DMC-FZ300 és a tavaly előtti, de még piacon lévő DMC-FZ1000 is. A végleges termékeken túl bepillantást nyertünk a gyártástechnológia finomságaiba is, így pl. az objektívekben és Blu-ray lejátszókban is használt aszférikus lencsék előnyeibe és vitrinben megtekinthettük a világ legvékonyabb meniszkus lencséjét is, amely a középpontján mindössze 0,3mm vastagságú. Utunk következő állomásán a fényképezőgép és videókamera termékpaletta szinte egészét láthattuk, külön csoportosítva az egyes kategóriákat felhasználási területek szerint (kültéri, bridge, utazó, nagy tudású). A cserélhető objektíves gépekhez fejlesztett objektívek sora sem maradt ki, ahol azt a korábban bejelentett két újdonságot is láthattuk, amelyre már a sajtótájékoztatón is felhívták a figyelmünket. A Lumix G Vario 12-60mm f/3,5-5,6 ASPH Power O.I.S. új kitobjektívnek készült, de természetesen külön is megvásárolható lesz az időjárásálló kivitelű alapzoom. Szintén időjárásálló a Leica DG Vario-Elmar 100-400mm f/4-6,3 ASPH Power O.I.S. telezoom, amelynek két érdekessége is van: az egyik a beépített, kihúzható napellenző, amit nem felejthetünk otthon, a másik az objektív tubusának alján kialakított állványmenet, amelybe a gyári állványgyűrűt rögzíthetjük, de ha esetleg ezt nem vinnénk magunkkal, akkor is lesz lehetőségünk a váz helyett az objektívnél felfogatni a gépet. Az összehasonlításról sem feledkeztek meg a Panasonicos srácok, s bár nem tökéletes az összevetés, a 100-400-as telezoom mellé a fullframe-es Canon 100-400 mm f/4 IS USM-et rakták, megmutatva, mennyivel kisebb tud lenni egy mikro NégyHarmados objektív (a Canon objektív mögé egy 2×-ezőt rakva nagyjából a mélységélesség is a Leica objektív és mFT rendszeréhez hasonló lesz, tehát annyira azért nem is sántít a dolog). Az objektívek kipróbálására idén sem volt lehetőség. De talán majd a Panasonic Digital Imaging Seminaron.
Sajnos kissé elcsúsztunk az idővel, így a Panasonic nagyköveteiről nem esett szó, pedig Jonas Borggal korábban személyesen is találkoztam már, így érdekelt volna, hogyan került kapcsolatba a Panasonic-kal. Mint utóbb kiderült, a jelenleg Svédországban élő profi fotós több, mint tíz évig dolgozott szabadúszó fotóriporterként, legkomolyabb munkája viszont 2010-ben a svéd koronahercegnő esküvőjének megörökítése volt, amely után a Panasonic az első európai nagykövetének választotta. Komoly hangsúlyt fektetett a Panasonic a szenzor és optikai stabilizálás ötvözetéből létrejött Dual I.S. rendszer bemutatására is, ahol egy másik mikro NégyHarmados gyártó termékével vetették össze a GX8-at (na vajon melyik lehet az a másik mFT gyártó? 🙂 ). A tesztpadra fektetett gépeket azonos frekvenciával és amplitúdóval kezdték rázni, majd mindkettő élőképét kivetítték egy-egy tévére. Egyrészt az élőkép stabilizálását, másrészt a stabilizálás hatékonyságát demózták. Újabb állomásunkban visszatértünk a kompaktokhoz, méghozzá az új DMC-TZ100 utazózoomhoz, amely 1″ típusú szenzorával jelentősen jobb képminőséget ígér, mint a hagyományosnak számító 1/2,3″ típusú szenzoros kompaktok. A fém borítású gép „robbantott” modelljén azt is szemügyre vehettük, milyen kis helyre kell bezsúfolniuk a szenzort, az alaplapot és a vékony LCD-t és gombokat is tartalmazó panelt. A legutolsó bemutató a 4k Photo és a 4k Post Focus bemutatását szolgálta. A 4k Photoval tavaly már többször is megismerkedhettünk, de a 4k Post Focus viszonylag friss fejlesztés. Ez néhány korábbi fényképezőgépben firmware frissítéssel érhető el (DMC-GX8, DMC-G7, DMC-FZ300), az új modellekben viszont alap firmware-rel is elérhető (DMC-TZ100, DMC-TZ80). A szolgáltatás lényege, hogy a 30 kép/mp sebességgel rögzített 8 Mpixel felbontású 4k Photo sorozatot úgy módosították, hogy a sorozatkészítés közben a fényképezőgép fókusz-sorozatot készít, majd a gép LCD-jén megjelenített képen bármely pontra bökve utólag állíthatjuk be az élességet, illetve a fókusz helyét. A kép fókuszba hozandó helyének kiválasztása után a szoftver állapítja meg, hogy a sorozatból melyik kép az, amely azon a részen a legélesebb. Gyakorlatilag ugyanaz történik, mint fókuszáláskor kontraszt alapú élességállítást használva, csak itt utólag, a már rögzített képekkel. Nyilván a korlátozott darabszám miatt a fókusz nem lehet 100%-osan tökéletes, de ha nem makró képet készítünk ultra kicsi mélységélességgel, akkor ez a módszer is teljesen jól használható és remek eredményt hoz. A szolgáltatás bemutatásához egy kis makettet készítettek, ahol utólag választhattuk ki, hogy a kép mely része legyen éles. Természetesen ezen kívül a korábban bevezetett 4k Photo bemutatása sem maradt el, a legjobb pillanat elkapását és kiválasztását szolgáló funkció talán még hasznosabb is, mint a fókusz utólagos beállítása. Idén is megbizonyosodhattunk róla, hogy a Panasonic milyen sokrétű gyártó, s nem csak a szórakoztató- és mikroelektronikában, valamint a fotótechnikában jártas, de olyan fejlődő üzletágakban is, mint a napelemek, hőcserélők, megfigyelő rendszerek, illetve okos megoldások.
Manapság úgy nyúlunk a Xenon gázas vakuk után, mint ha mindig is léteztek volna. Pedig a XIX. században még villanóport használtak, amely nem csupán...
Bizonyára te is gyönyörködtél már a fantasztikus látványt nyújtó asztrotájképek továbbfejlesztésének számító asztropanorámákban. Ebből a videóból megtudhatod, hogyan lehet ilyet készíteni!
A fényképezőgép piac kétségtelenül kitermelt jó pár haszontalan kiegészítőt, azonban a fotográfiai szűrők többsége semmiképp sem sorolható ide. A filmes korszakban megszerzett népszerűségüket még a kényelmet előtérbe helyező digitális korszak, és a mindentudó képszerkesztő szoftverek sem tudták kiölni. Méretben és funkcióban ezerféle között válogathatunk, például a szűrőtartós megoldások között, melyek közül a hazánkban leginkább elterjedt rendszert mutatjuk most be.