A filmes korszakban nagy jelentősége volt a színező szűrőknek, hiszen egy-egy film befűzése után már nem volt lehetőség a színhőmérséklet változtatására, mint most a digitális korszakban, amikor nem hogy a fotózás minden képkockája előtt, de még akár utólag is módosíthatjuk azt. Mostanra kicsit feledésbe is merültek a különböző színszűrők, mint pl. a fekete-fehér fotózásnál korábban sűrűn alkalmazott narancs szűrő. Itt van azonban az Icelava, amely egy igen érdekes lehetőséget ad a fotósok és talán főképp a videósok kezébe.
Ha másból nem, hát tapasztalatból már szerintem mindenki tudja, hogy a nem helyesen beállított fehéregyensúly (azaz a megvilágítástól eltérőre állított színhőmérséklet) nagyon hideg, vagy túl sárgás képeket eredményez. A haladó amatőr fotósok és a profik azt is tudják nagyon jól, hogy RAW-ban fotózva ez utólag tökéletesen beállítható, így fotózáskor nem is nagyon kell foglalkozni a fehéregyensúllyal. Mindez azt sugallja, hogy felesleges egy olyan szűrő, amely módosítja a kép színezetét fotózás előtt. A tajvani STC Optical azonban mégis piacra dobott egy ICELAVA nevű szűrőt, amely a változtatható áteresztő képességű ND szűrőkhöz hasonlóan változtatható színezést kínál. A melegebb színek elérése így menet közben is megvalósítható a gyártó szerint 2900-6300K között. A szűrő 58, 67, 72, 77 és 82 mm átmérővel kapható, 130 amerikai dollártól. Igazság szerint a videózáson kívül nem is teljesen világos, hogy pl. fotózásnál miért is jó használni egy ilyen szűrőt. Előbbi esetben egyértelmű, hogy pl. felvétel közben egy külső helyszínről műfényes beltérbe jutva el kell fordítanunk a szűrőt a megfelelő irányba, így helyesebb színezetet kapva, ami lehetővé teszi, hogy akár utómunka nélkül használható videófilmet kapjunk. A fenti videó végén lévő bemutató, amely lemenő napos háttér előtti vakus fotózást szemléltet, viszont véleményem szerint teljesen irreleváns a termékkel. Egy olyan helyzetben a vaku elé kell színes (meleg fényt adó narancsos) fóliát helyezni, nem egyben módosítani a színhőmérsékletet (a vaku hidegebb fényét melegebbé varázsolhatjuk egy ilyen szűrővel, de akkor a naplemente fényei is még melegebbek lesznek, azaz a különbség megmarad). Szóval én ez alapján nem érzem, hogy ennek a szűrőnek létjogosultsága lenne a fotózásokon. Te hogy látod?
Péter tegnap remek összefoglalót írt az általunk már bemutatott vaku kiegészítőkről, amelyek között méhsejtrácsot is találhattatok. Bár mi is igyekszünk bemutatni ezek hatását, nem...
A kisfilmes kategória gépvázai könnyen hordozható, szinte korlátlanul és univerzálisan kiépíthető rendszerek alapjai, de méretükből és felépítésükből adódóan alkalmatlanok a precizitást igénylő, több száz megapixeles high-end fotózásra. Nem lehet például nagyfelbontású, minden arcon éles csoportképeket készíteni velük 50 emberről, de nem alkalmasak olyan igényes modellfotóhoz sem, ahol az egész alakos képen minden hajszál külön repül, minden szövet-textúra látszik, és még a modell lábai is meg vannak nyújtva. Vagyis a nagygépek képépítő, képkompozíciós lehetőségeit nem adják az alkotó fotós kezébe.
Ha régóta fotózol, előfordulhat, hogy egy idő után úgy érzed, valami újat kell alkotnod. Olyat, ami nem megszokott, olyat, ami nem a tökéletességről szól,...
Kovács Zoltán (Zorko) lelkes amatőr fotósként nem elégedett meg a környezet adta lehetőségekkel, néhány éve barkácsolással kezdte saját fotóstúdióját kialakítani. Ennek egyik lépése volt...