Élességállítás, sorozat, videó
Élességállítás, fénymérés
A Sony Alpha 7R ugyanúgy kontraszt-érzékelésen alapuló automata élességállítást használ, mint mondjuk az eddigi NEX-7 MILC csúcsmodell, de az új gépben azért alaposan átdolgozták ezt a rendszert.
Az új feldolgozórendszernek, és a továbbfejlesztett AF algoritmusoknak köszönhetően többek között sebességben is fejlődött az AF-rendszer. A Sony ígérete alapján 40%-kal gyorsabb az élességállítás a NEX-7 modellnél. Nos, mindezt nem mértem ki, de érzetre valóban sebesnek tűnik.
Az automata élességállítás legfeljebb 25 ponton történhet, működési tartománya pedig 0-20 fényérték (F2,8-as fényerő mellett). Gyengébb fényviszonyok között a fényképezőgép elején lévő LED felvillanása segíti az AF-rendszert, melyet akár le is tilthatunk.
A választható mezők szerint az alábbi üzemmódokban használható a rendszer:
- Széles (multi): a gép automatikusan választ ki egy vagy több pontot a 25-ből.
- Terület: 3×3 fókuszmező aktív, melyek kilenc pozícióban a képmező szinte bármely részén kijelölhetők.
- Középpontos: csak a középső fókuszponton állít élességet a gép.
- Rugalmas pontszerű: változtatható méretű (kicsi, közepes, nagy) fókuszpontok jelölhetők ki a képmezőn.
Működés szempontjából egyszeri (AF-C), folyamatos (AF-C) és közvetlen kézifókusz (DMF) közül választhatunk. A Közvetlen kézifókusz alapból automatikus élességállítást jelent, de az objektív élességállító gyűrűjét elmozdítva azonnal kézi fókuszra vált a fényképezőgép.
A rendszer egyik érdekes szolgáltatása az Eye AF mód, mely a portréalany szemére állítandó élesség gyakori nehézségeit igyekszik kiküszöbölni. A készülék szemfelismerő technológiája segítségével pontosan észleli akár az elfordult alany szemének helyét is, és arra a pontra állít élességet. A szem helyzetét egy zöld négyzettel jelöli ki a képmezőben. Ez a funkció nem keverendő össze az Eye-start AF móddal, melyre bizonyos optikák, és az LA-EA2/EA4 adapterek csatlakozásával szintén képes a gép.
A Sony profi gépeihez hasonlóan itt is megtalálható az AF-rendszer finomhangolása, vagyis apró lépésekben eltolható az élességi sík, így igazítva gépvázunkhoz a csatlakoztatott objektív esetleges fókusz pontatlanságait.
A gép hátulján lévő kapcsolóval és gombbal gyorsan válthatunk az automatikus és manuális állítás között, a kapcsoló második állásában pedig az autofókusz, vagy expozíciós értékek rögzítésére nyílik mód.
Kézi élességállításkor több segítséget is kapunk, melyek között az első a kép nagyítása. A szenzor teljes felületét kihasználva 7,2x, vagy 14,4x-es nagyítást, APS-C képkivágásnál 4,7x és 9,4x-es nagyítást kapunk. Emellett úgynevezett Csúcsérték kijelzés is bekapcsolható, melynél fehér, piros, vagy sárga színnel jelzi ki a rendszer a képmezőben található éleket. Segítségével könnyebben megállapítható az élesség helye.
A továbbfejlesztett, 1200 mezős fénymérés ugyanabban a tartományban, azaz 0-20 fényérték között működik és a következő módokat használja:
- Többmezős: a teljes képmező 1200 pontjának kiértékelése után határozza meg az expozíciós értékeket.
- Középre súlyozott: szintén a teljes képmezőn mér, de nagyobb súllyal veszi figyelembe a középső rész eredményeit.
- Pontszerű (szpot): csak egy pontban mér fényt.
Sorozat fényképezés
A nagy felbontás átka, hogy sorozat sebességben egyelőre nem veheti fel a versenyt a gép a mai csúcs MILC-ekkel. Sebesség prioritás módban 4 kép/mp-et ad meg a gyártó, normál esetben viszont 1,5 kép/mp-et teljesít a készülék. Egyelőre nem mértük meg, hogy ezeket a sebességeket meddig képes tartani, de elkövetkezendő részletes tesztünkben erre is sort kerítünk.
Itt is beállíthatunk expozíció sorozatot, mely akár képenként exponálva, akár a kioldó gomb folyamatos nyomásával rendes sorozatként is elkészíthető. 3 vagy 5 kép hosszú lehet, a fotók közti expozíciós lépésközt pedig 0,3-3,0 Fé között állíthatjuk.
Szintén a sorozat menüben választható ki a Fehéregyensúly és a DRO sorozat. Mindkettőnél 3 képet lőhetünk kis vagy nagy fehéregyensúly, illetve DRO szint eltérésekkel.
Az önkioldó 2 és 10 másodperces késleltetést kínál, mely mellett folyamatos önkioldó mód is beállítható, 3, vagy 5 kép hosszan, 10 mp-es kivárásokkal.
Videofelvétel
A videofelvételi képességek terén a Sony MILC-eiben és SLT modelljeiben sosem kellett még csalódnunk, és az Alpha 7R is kitesz magáért. Kétféle formátum választható, a jobb minőségű AVCHD 2.0, illetve a kisebb fájlméretet kínáló MP4.
AVCHD esetén minden esetben Full HD-ben (1920 x 1080 pixel) dolgozhatunk, csupán a képfrissítési sebesség és a minőség állítható. A frissítés akár 50 kocka/mp (NTSC szabványnál 60 kocka/mp) is lehet, de választhatunk 50 képkockás váltottsoros (50i), valamint 25 és 24 kocka/mp-es felvételt is. A minőség 17-28 Mbit/mp lehet, ami nem éri el a legjobb videó képességű készülékek teljesítményét, de HDMI kimeneten keresztül tömörítetlen FullHD videojel is kiküldhető 50p (60p), vagy 50i (60i) sebességgel.
MP4 formátumot választva 1440 x1080, vagy 640 x 480 pixeles felbontások állnak rendelkezésre, 30 kocka/mp-es frissítési sebességgel. Tüzetesebben átfutva a beállításokat észrevehetjük, hogy ugyanezeket a felbontás/minőség értékeket kínálja a fullframe RX1 modell is.
A felső módválasztó tárcsán külön Kreatív mozgókép mód is kiválasztható, melyben a fotó üzemmódokhoz hasonlóan, Programautomatika, Rekesz- és Záridő előválasztás, vagy Manuális mód választható. Utóbbinál például nem csak a felvétel megkezdése előtt, de akár az alatt is szabadon állítható a rekeszérték, vagy a záridő.
A videofelvétel a markolat hátulján lévő külön gombbal indítható vagy állítható le, melynek működése a Kreatív videó módra is korlátozható.
Nem csak a videó, de a hangfelvétel minőségére is odafigyelt a gyártó. A fényképezőgép beépített sztereó Dolby Digital (AC-3) mikrofonja is elég jó minőséget garantál, de két bemeneten is használhatunk külső mikrofont, a felvételre kerülő hang pedig fejhallgatón is visszahallgatható, és akár szájszinkronhoz is igazítható. A hang jelszintje megjeleníthető a kijelzőn, erőssége 0-31 lépésben állítható. A kellemetlen szélzaj elkerülésére külön szűrős is aktiválható a menüben.