Exkluzív: Sony Alpha DSLR-A390

0

AF, sorozat, élőkép

Élességállítás

A Sony Alpha DSLR A380 az előd élességállító rendszerét örökölte. 9 fókuszmezőt kapunk ugyanabban az elrendezésben. A középső mező most is keresztszenzoros, ami pontosabb élességállítást jelent. Körülötte négy pontot kapunk, illetve a sarkokban – vagyis az AF terület sarkaiban, nem pont a képmezőjében – további négy pontot. A fázisészlelésen alapuló AF rendszer optikai kereső (OVF) és élőkép (Live View) módban is használható. ISO100 érzékenységen 0 – 18 fényérték között működőképes a rendszer. Az autofókuszmód, és mező beállítások az Fn menüben található. A következő módok választhatók:

  • AF-S: egyszeri élességállítás. A beállított fókusztávolság rögzül és új mérésig érvényben marad még a téma elmozdulás esetén is. Ha átkomponáljuk a képet, szintén az előzőleg meghatározott távolságra állít élességet a fényképezőgép. Statikus, nem mozgó témáknál használható.
  • AF-A: automatikus AF. Statikus fotótéma esetén a készülék AF-S, vagyis egyszeri fókuszmódot használ, míg mozgó témánál AF-C (folyamatos) módra vált.
  • AF-C: folyamatos autofókusz. Mozgó témáknál ajánlott beállítás. A beállított élességi távolság folyamatosan változik ha a képet átkomponáljuk vagy a fókuszmező be eső téma elmozdul (közeledik vagy távolodik).

Fókuszmező szerint háromféle módot állíthatunk:

  • Széles: az AF rendszer automatikusan választ egy mezőt a kilenc közül. Jellemzően azt, ahol jól elkülöníthető, éles, kontrasztos témát talál. Ez nem biztos , hogy megegyezik az általunk elképzelt fókuszhellyel. Az AF gomb lenyomásával a középső mezőt választhatjuk ki.
  • Középpontos: a fényképezőgép csak a középső mezőt használja, minden esetben az alá eső témára állít élességet. Ez a mérőmező a legpontosabb mind közül.
  • Helyi: A felhasználó szabadon választhat a kilenc AF-pont közül az iránygombokkal. Az AF gomb lenyomására a középső pont lesz aktív.

Az automata élességállítás az élőképnél írtakhoz hasonlóan az exponáló gomb félig lenyomott állapotában, vagy az AF gombra indul. A menüben beállíthatunk szemindítású AF módot is, amely a kereső betekintő nyílása alatti szenzor leárnyékolásakor (pl. ha a keresőbe pillantunk) aktiválja az automata élességállítást. A megtalált élességet az aktuális mezőben felvillanó vörös pont, vagy a státuszsor elején kigyulladó zöld lámpácska jelzi.

Gyenge fényviszonyok között az élességállítást a vaku gyors villanásai segítik. Ha szükségét érezzük, letilthatjuk ezt, s használhatjuk az opcionális rendszervaku hatékonyabb segédfényét.

SSM, vagy az újabb SAM objektíveknél a gép bajonettje melletti AF/MF (auto/manuális fókusz) gombnak nincs különösebb jelentősége, ekkor ugyanis az objektív fókuszmotorját használja a gép. Ha az objektív hasonló kapcsolója AF állásban van a gépen hiába használunk MF módot, az élességállítás így is automatikus lesz. Kézi élességállításnál az objektív fókuszgyűrűjét kell használnunk, és az optikai keresőre, valamint szemünkre hagyatkoznunk. A fókuszpontok ilyenkor nem villannak fel, de megfelelő élességnél a státuszsor fókuszvisszajelző lámpája működik.

Sorozat fényképezés

A sorozat módok ezen a modellen a négyirányú vezérlőgomb bal irányával választhatók ki. Hagyományos sorozatokból csak egyfélét kapunk ugyanazokkal a képességekkel, mint az elődben. Ez 2,5 kép/mp-es sebességet jelent, élőképnél pedig 2 kép/mp-et, amin talán nem ártott volna fejleszteni, hiszen még az A350-nek sem ez volt büszkesége. JPEG-ben elméletileg végtelen mennyiségű képet készíthetünk így, gyakorlatilag azonban memóriakártyánk kapacitása lesz a határ. RAW-ban szintén nagyon fontos a kártya, de nem csak a kapacitás, hanem a sebesség miatt is. A készíthető képek száma ezúttal is korlátlan, de egy idő után lassulni fog a sebesség. Egy gyorsabb kártyával akár 12-14 kép is készíthető érezhető lassulás nélkül. RAW+JPEG formátumnál kb. 3-4 felvétel után következik be a lassulás, de a gép ezután is folytatja a sorozatot. Pontosabb mérésekkel a végleges példány letesztelése után tudunk szolgálni.

Az automata sorozatok közül csak automatikus expozíció sorozatot használhatunk, 3 kép hosszan. A képek közötti expozíciós lépések 0,3 és 0,7 fényértékben adhatók meg.

A Képtovábbítási menüben találjuk az önkioldó beállításokat. Ezeknél 10 és 2 másodperces késleltetés illetve 10 mp letelte után 3, valamint 5 képes időzített önkioldó sorozat is választható.

Élőkép (Live View)

Az élőkép szolgáltatás az A380-ban is megmaradt. A kereső betekintő nyílásának közelében található a LiveView érzékelő, melyre egy enyhén változtatható szögű tükör segítségével kerül az objektívből a főtükörre jutó kép. A segédtükör állását és egyben az élőkép szolgáltatást a kereső melletti Live View/OVF (élőkép/optikai kereső) gombbal kapcsolhatjuk. Alsó állásban a tükör a a betekintő nyílás felé, felfelé tolva a gombot a az élőkép szenzor számára közvetíti a képet.

A Sony megoldása viszonylagos egyszerűsége miatt számos előnyt és hátrányt is tartogat. Hátránya a már említett kisebb keresőkép, valamint az, hogy az élőkép lefedettsége is korlátozott. Ennél a modellnél kb. 90%-át látjuk a tényleges képnek. Az élőkép szenzorra jóval kevesebb fény jut, így elég komoly az erősítése, ami gyenge fénynél látható zajosodást okoz (szerencsére csak az élőképen). Ezen kívül a fénymérési tartomány is beszűkül, mintegy 3 fényértékkel.

Előnye viszont, hogy nagyon egyszerűen használható, hasonlóan a kompakt gépekhez. Nincs bosszantó tükörcsapkodás sem. A tükör végig az eredeti állapotában van, így élőkép alatt is a gyors fáziseltoláson alapuló élességállítás használható, a megszokott 9 fókuszmezővel. A képen láthatjuk a normál kereső mattüvegébe mart kijelzéseket, fókuszkereteket is, de az aktuális élességállítási mezőt egy zöld kerettel is kijelzi a gép. Az autofókusz a vezérlőgomb közepén lévő AF gombbal, vagy az exponáló gombbal aktiválható, de használhatunk kézi élességállítást is, ha MF módra kapcsolunk az objektíven. Ebben az esetben is megmarad viszont a fókuszvisszajelzés. Az élességállító gyűrű forgatásakor a megfelelő pozícióban felvillan az élőképen a aktív fókuszkeret és az élességet jelző pont.

Live View képernyők

Az élőkép adatai pontosan megegyeznek a korábbi gépeknél kijelzettekkel, az alsó státuszsoron megjelenik a rekesz és záridő az expozíciós skála, valamint a bemozdulásra figyelmeztetés. A képmezőben élő hisztogram is bekapcsolható, de a DISP gombbal megjeleníthető az akku állapota, a képminőség/méret, a memóriakártya ikonja, a hátralévő képek száma, fehéregyensúly, DRO mód, a választott színeffekt, felvételi mód, hisztogram, vakumód, vörösszem kompenzáció, vaku teljesítmény, AF-mód ikon, AF mezőmód ikon, fénymérés és az érzékenység.

Smart Teleconterter

Képnagyítási lehetőség ezúttal sincs. Illetve hivatalosan nincs, de van egy úgynevezett Smart Teleconverter funkciónk, amely még külön gombot is kapott a gépvázon. A gombot lenyomva a telekonverterekhez hasonlóan 1,4x, újból lenyomva pedig 2x nagyítást kapunk. Ez nem csak egy egyszerű digitális zoom, amely csak élőképnél használható, de korlátozottan alkalmas lehet a komponálás alatti nagyított nézet bekapcsolására is. Nem véletlenül írtam, hogy „korlátozottan”, ugyanis interpolált, gyengébb felbontású nagyítást ad. Az apróbb részletek tehát nem ellenőrizhetők így sem. Maga a Smart Teleconverter egyébként nem interpolált digitális nagyítás, hanem a képszélek vágása. Teljes felbontásnál, 2X állásban nagyjából fele akkora felbontású képet kapunk (2416 x 1600 pixel), mint a max képméret, 1,4x nagyításnál a képpontok száma 3264 x 2716. A szolgáltatás akkor hasznos segítség, ha szükségünk van az objektív által nyújtott eredeti nagyításra, de a kép széleire nem. Ekkor a téma ugyanolyan felbontású marad a képen, mint max. képméretnél, de a körülötte lévő felesleges részt levágja a fényképezőgép.

Mivel a nálunk járt változatot még csak béta változatként kaptuk, az importőr kérésére további részletekbe, illetve tesztképek közlésére nem bocsátkozunk. Amint kapunk végleges, kereskedelmi forgalomba szánt verziót, természetesen a szokásos részletességgel fogjuk elemezni a gépet.